جاباما
۱۷۷۴۶۳
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

حسن روحانی در راه کویت

سفیر کشورمان در کویت از سفر حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان به کویت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: سفیر کشورمان در کویت از سفر حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان به کویت در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

علی‌رضا عنایتی در گفت‌وگو با روزنامه النهار با بیان این که سفر حسن روحانی به کویت هم‌چنان پابرجاست گفت که هنوز تاریخ دقیق این سفر مشخص نشده است اما این سفر در پاسخ به سفر شیخ صباح الاحمد به تهران خواهد بود.

او در ادامه به مساله زندانیان ایرانی در کویت و هم‌چنین یک زندانی کویتی در ایران اشاره کرد و افزود که در حال حاضر تعداد ۱۹۲ تن از شهروندان ایرانی در زندان‌های کویت به سر می‌برند که برای تعدادی از آن‌ها احکامی صادر و برای تعدادی نیز حکمی صادر نشده است. هم‌چنین بر اساس فرم‌هایی که بین این افراد توزیع شده مشخص شده که تعداد ۱۶۲ تن از این زندانیان مایل به بازگشت به کشور و گذراندن دوره محکومیت‌شان هستند که این برای ما گام خوبی به شمار می‌رود.

عنایتی گفت: در حال حاضر در رابطه با این افراد، سفارت در حال پیگیری مرحله دوم کار یعنی درخواست نسخه‌ای از پرونده‌های این افراد برای ارجاع به تهران است. بعد از آن نیز وارد مرحله سوم یعنی انتقال این افراد به تهران هستیم که از همین جا از مسوولان وزارت خارجه، کشور و دادگستری کویت به دلیل پیگیری‌های انجام شده تشکر می‌کنم. در ارتباط با زندانی کویتی نیز باید بگویم که درخواستی برای انتقال او به کویت مطرح نشده است.

وی هم‌چنین وجود زندانیان کویتی در زندان‌های ایران را رد کرد و با اشاره به این که تنها یک زندانی زن کویتی در ایران وجود دارد گفت: کسانی که معتقدند زندانیان کویتی در ایران هستند که اعلام نشده و اسنادی هم در اختیار دارند، می‌توانند اطلاعات‌شان را در اختیار ما قرار دهند ما هم به عنوان مسوولان سفارت آماده پیگیری این مساله هستیم اما رسما تنها یک زندانی زن در ایران وجود دارد.

عنایتی درباره زمان انتقال زندانیان ایرانی به کشور نیز ابراز امیدواری کرد که اقدامات اداری به سرعت انجام شود که این مساله به برادران کویتی مربوط می‌شود.

سفیر کشورمان در کویت درباره مساله ویزا برای ایرانیان جهت ورود به کویت نیز بیان کرد: مساله ویزا مساله مهمی است و ما محافظه‌کاری در قبال کویتی‌ها نداریم ما سالانه نزدیک به ۱۰۰ هزار ویزا صادر می‌کنیم و همه نوع تسهیلاتی در اختیار کویتی‌ها قرار می‌دهیم و برای آن‌ها ویزاهای متنوعی از جمله گردگشری و غیره صادر می‌کنیم.

او ادامه داد: ما به کویتی‌ها اعلام کردیم که ایرانی‌هایی که می‌خواهند چه برای تجارت و چه برای گردشگری و یا دیگر مسایل به کویت سفر کنند این درخواست را نوعی تسهیلات برای سفر به کویت می‌دانند. وعده‌هایی برای تسهیل در این امور داده شده است. تصور می‌کنم که ما به پایان راه نرسیدیم و هم‌چنان در حال بررسی هستیم و مطمئنیم که این روند نتیجه خواهد داشت.

این دیپلمات ایرانی درخصوص مذاکرات ایران و کویت بر سر صادرات گاز به کویت نیز بیان کرد: از آن‌جا که گاز کالایی استراتژیک به شمار می‌رود مذاکرات در این باره نیازمند دقت بیش‌تر است و از سوی طرف ایرانی ما آماده انتقال گاز به کویت هستیم و کویتی‌ها هم آماده واردات آن هستند چرا که به آن نیازمندند. اراده و آمادگی وجود دارد همچنان که عرضه و تقاضا هم هست بنابراین مانعی برای ورود به چارچوب اجرایی وجود ندارد.

سفیر کشورمان در کویت در ارزیابی از به قدرت رسیدن ملک سلمان بن عبدالعزیز در عربستان گفت: ما به دنبال روابطی نمونه بین ایران و عربستان هستیم همانطور که در روابط بین ایران و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس وجود دارد. عربستان هم (از این امر) مستثنی نیست. ان شاء الله در دوره پادشاهی ملک سلمان وارد دوره جدیدی از روابط خواهیم شد که منطقه را راضی کند.

وی در ادامه هرگونه دخالت ایران در امور داخلی کشورها را رد کرد و ادامه داد که بین موضع‌گیری و دخالت تفاوت وجود دارد.

عنایتی درباره مساله داعش نیز گفت: مساله تروریسم و نسخه جدید القاعده یعنی داعش مساله دردناکی برای منطقه به شمار می‌رود و ما قبلا هم گفتیم که این پدیده بد بوده و باید ریشه کن شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا درخواست کنگره از اوباما برای پایان دادن به مذاکرات با ایران و رسیدن به نتیجه، به نفع تهران خواهد بود؟ گفت: این ما بودیم که اول درخواست پایان دادن به مذاکرات را دادیم. ایران نمی‌خواهد تا تاریخ نامشخصی مذاکره کند. مذاکرات هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به راه حلی است که بتواند همه طرف‌ها را راضی کند. این مذاکرات باید بر اساس مبنای برد- برد باشد. این اصول برای همه روشن است. ما نمی‌خواهیم برای مذاکره مذاکره کنیم. مذاکرات باید دارای تاریخ مشخص باشد و همه طرف‌ها به حق خود در استفاده از انرژی صلح‌آمیز برسند و ایران هم به حق خود در استفاده از انرژی هسته‌یی دست یابد. همه باید بدانند که ایران به دنبال (انرژی هسته‌یی) غیرصلح‌آمیز نیست ما زمانی را تا سوم دسامبر مشخص کردیم چند ماهی باقی مانده و تصور می کنم که اگر به همین چند ماه قانع باشیم این مسوولیت همه است که به این امر کمک کنیم و آن را خراب نکنیم.

این دیپلمات ایرانی ادامه داد: جامعه جهانی باید به موفقیت این مذاکرات کمک کند و آن را ببندد چرا که پایان دادن به آن به نفع جهان، منطقه و روابط ما با کشورهای منطقه خواهد بود.

وی در این باره که آیا این پیام اطمینانی به کویت است که از برنامه هسته‌یی ایران نگران است، اظهار کرد: این پیام اطمینانی به کویت، جهان و کشورهای منطقه است. برنامه هسته‌یی ایران تحت نظارت بین‌المللی است چرا که ما در زمانی زندگی می کنیم که هر چیزی در آن ممکن است اما ما درباره واقعیت‌ها حرف می‌زنیم چرا که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که ناظر بر برنامه هسته‌یی ایران است، بر صلح‌آمیز بودن آن تاکید کرده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج