۱۷۷۴۹۱
۶۰۷۲
۶۰۷۲
پ

امروز در تاریخ

۲۲ بهمن - ۱۱ فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۲۲ بهمن برابر با ۱۱ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۲۲ بهمن برابر با ۱۱ فوریه تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۶۶۰ ق.م - آغاز حكومت امپراتوري و سلطنت اولين امپراتور ژاپن

در ۱۱فوريه ۶۶۰ ق . م اولين امپراتور ژاپن به نام "يى مو" به تخت سلطنت نشست. به اين ترتيب، قديمي‏ترين و ماندگارترين نظام سلطنتي در جهان كه هنوز ادامه دارد، آغاز شد. اين نظام در طول زمان، دستخوش دگرگوني‏هاي فراوان شده است و امروزه، امپراتور در كشور ژاپن، مقامي تشريفاتي است و قدرت اصلي در دست نخست وزير است. با اين حال، ژاپني‏ها روز آغاز سلطنت در اين كشور را عيد ملي مي‏نامند و همه ساله اين روز را جشن مي‏گيرند.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
امپراتور "يى مو"

683 - 40 سال پس از شكست نهاوند، ايرانيان به دعوت مختار شمشير برگرفتند

مورخان اروپايي ماه فوريه سال 683 ميلادي را آغاز بپاخيزي مختار ابی عبيده ثقفي در عراق به خونخواهي حسين ابن علي (ع) و يارانش نوشته اند و اضافه كرده اند كه در اندك مدتي، بيش از 20 هزار ايراني با اسب و اسلحه به وي پيوستند و ظرف چهار سال بسياري از لشكريان بني اميه و سردارن اعزامي از شام (سوريه، لبنان و بخشي از فلسطين و ...) را از پاي در آوردند.

به نوشته اين مورخان، قيام مختار فرصت مناسبي به ايرانيان داده بود تا با عربان كه بر وطن آنان مسلط شده و نوه پيامبر اسلام را با شقاوت تمام مقتول ساخته و خانواده او را اسير كرده بودند درآويزند.

قيام مختار 40 سال و چند ماه پس از شكست نهاوند آغاز شده بود. مختار در سال 687 در جنگ با سپاه امويان شام كشته شد. «مختارنامه» كه شرح جنگهاي مختار به زبان فارسي بود، پس از پيدايش چاپ سنگي در ايران به چاپ رسيد و تا مدتي يک کتاب پُرخواننده بود. در سپاه مختار به فارسي تكلم مي شد.

1377 - قتل عام در ایتالیا به دست نظامیان پاپ!

فوریه سال 1377 ارتش پاپ (واتیکان) به فرماندهی یک کاردینال (روحانی عالیمقام) پس از فرونشاندن عصیان مردم شهر سسنای ایتالیا (سه سنا) واقع در منطقه امیلیا ـ دامنه کوههای اپناین و نه چندان دور از دریای آدریاتیک نزدیک به دو هزار و پانصد از مردم شهررا که اينک جمع نفوس آن از 94 هزار تن تجاوز نمی کند کشت که در تاریخ «قتل عام سسنا» عنوان گرفته و یک ضعف پاک نشدنی است بر چهره واتیکان. «تاریخ» ضمن شرح این سرکوبی خونین، کاردینال جیل دو آلبورنوز فرمانده نیروهای اعزامی واتیکان را «کاردینال سلّاخ» نامیده است. گناه مردم شهر این بود که فرماندار تعیین شده از سوی واتیکان را نمی خواستند. حمله نظامی به شهر سوم فوریه 1377 آغاز شده و يک هفته طول کشيده بود. در پی چنین رویدادهایی بود که اندیشمندان مقام اجرایی را درخور و زیبنده یک روحانی ندانسته و گفته اند که مردم معمولی (عوام الناس) هر اشتباه یک روحانی صاحب مقام اجرایی را به حساب دین می گذارند که به مصلحت نیست. مقام اجرایی از مقام قضایی و قانونگذاری سوا است.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۸۲۶ - دانشگاه لندن آغاز بكار كرد.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۸۴۷ - زادروز توماس ادیسون مخترع لامپ برق

توماس اديسون Thomas Alva Edison كه ۱۲۰۰ اختراع الكتريك به نام خود از جمله لامپ برق را به ثبت رسانده است یازدهم فوریه ۱۸۴۷ در اهايو آمريكا به دنيا آمد. وي در سال ۱۸۷۹ لامپ برق را اختراع كرد. دو اختراع مهم دیگر او دوربین فیلمبرداری و فنوگراف هستند که فنوگراف به تکمیل گرامافون (جعبه ساز) کمک کرد. وی در امور مخابرات اختراعات متعدد دارد. ادیسون ۱۸ اکتبر ۱۹۳۱ درگذشت.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
توماس اديسون

1303 ش - آغاز دوره سوم مشروطه با ديكتاتوري رضاخان سردار سپه

در حالي كه رضاخان با به دست گرفتن نخست وزيري، قدرت بدون عناني در كشور به دست آورده بود، انتخابات زود هنگام مجلس پنجم در شرايط تبليغات توأم با زد و بند و اتهامات و اعمال فشار و اختناق آغاز شد و اين انتخابات در بيشتر مراكز به دست امراي لشكر و دست‏نشانده‏هاي وزارت جنگ و گروه‏هاي متنفّذ انجام گرفت. با افتتاح مجلس پنجم در تايخ 22 بهمن 1302، اكثريت نمايندگان مجلس كه مرعوب قدرت رضاخان شده بودند، نمي‏توانستند كاري از پيش ببرند، در چنين جوّي آيت‏اللَّه سيد حسن مدرس، رهبري اقليت مجلس را بر عهده گرفت و در برابر اكثريت مجلس كه از طرح عوامفريبانه و منافقانه نهضت جمهوري‏خواهي سردار سپه حمايت مي‏كردند، ايستاد. به اين ترتيب دوره سوم مشروطه با توطئه‏اي حساب شده آغاز گرديد و در حقيقت تنها نشانه مشروطه كه وجود مجلس شوراي ملي بود، بدين وسيله از ميان رفت و ديكتاتوري، جاي همه انديشه‏هاي آزادي‏خواهان و مشروطه‏طلبان و آرمان‏هاي اسلامي كه روزي در مشروطيت متجلّي شده بود، گرفت. اين دوره شوم و سياهِ مشروطه تا سال 1320 ش - كه رضاخان به دست همان قدرت‏هاي بيگانه‏اي كه بر اريكه سلطنت رسيده بود، با خواري از كشور بيرون رفت - به مدت بيش از شانزده سال ادامه يافت. در اين مدت، با توجه به اختناق و بريده شدن نَفَس‏ها و حكومت رعب و وحشت ناشي از قتل‏ها و شكنجه‏هاي رضاخاني، عمر مجلس‏هاي شوراي ملي تا دوره دوازدهم به آرامش مرگباري گذشت وسياست اسلام زدايي، عمده‏ترين خط مشي سياسي‏اي بود كه اسلام‏ستيزان در كشور به اجراي آن همت گماشتند.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رضا خان سردار سپه در کنار احمدشاه قاجار

1924 - نخستین پرواز به دور زمين در 363 ساعت

نخستين هواپيماي دوباله «تي. دبليو ـ 3» که با استفاده از تجربه هاي جنگ جهاني اول و تكنولوژي تازه تر در فوريه سال 1924 ساخته شد و پروازهاي آزمايشي مرسوم انجام گرفت. درسپتامبر (شهريور) همين سال سه خلبان آمريكايي با يك هواپيما «تي. دبليو ـ 3 » پرواز به دور كره زمين را انجام دادند و دور زمين را در 363 ساعت طي كردند و 28 سپتامبر به آمريكا باز گشتند.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
يك هواپيماي تي. دبليو ـ ۳

1357 ش - قره باغی فرمانده نظامی تهران طی مصاحبه ای اعلام کرد: کودتا در ارتش مطرح نیست، دستور سرکوبی چماق بدستان داده شده است.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
قره باغی

1357 ش - سرلشکر ریاحی فرمانده گارد در میدان امام حسین گلوله خورد.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سرلشکر ریاحی

1357 ش - تهران صحنه جنگ خونین شد و درگیری ارتش با مردم مسلح در خیابانها شدت گرفت.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۷ ش - غالب خیابانهای تهران سنگربندی شد و در تصرف افراد مسلح مردمی قرار گرفت.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۷ ش - ستاد ژاندارمری واقع در میدان ۲۴ اسفند (انقلاب) سقوط کرد و به دست افراد نیروی هوائی، دریائی، چریکها و مردم افتاد.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۷ ش - در اثر حمله به تسلیحات ارتش، کارخانجات و مخازن اسلحه به دست مردم افتاد.

۱۳۵۷ ش - ساعت ۱۰/۵ شورای عالی ارتش با شرکت رئیس ستاد، وزیر جنگ و غالب فرماندهان تشکیل جلسه داد و پس از مذاکره اعلامیه ای صادر و متذکر شد برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیطرفی خود را در مناقشات فعلی اعلام و به یکانهای نظامی دستور داده شده که به پادگانهای خود مراجعه نمایند.

۱۳۵۷ ش - شهربانی کل کشور سقوط کرد و به دست نیروی مردمی افتاد. پس از سقوط شهربانی زندان کمیته نیز به دست مردم مسلح فتح شد.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۷ ش - دانشکده افسری، دانشکده پلیس و دبیرستان نظام پس از چند ساعت زد و خورد به دست نیروهای مردمی فتح شد.

۱۳۵۷ ش - زندان قصر توسط نیروهای مسلح گشوده شد و زندانیان فرار کردند. هژیر یزدانی و محرمعلی خرّم جزء زندانیان فراری بودند.

۱۳۵۷ ش - پس از سقوط پادگان و زندان جمشیدیه عده ای زندانیان توسط مردم بازداشت و به مدرسه رفاه اعزام شدند. دستگیر شدگان عبارت بودند از: ارتشبد نصیری، سپهبد صدری، غلامرضا نیک پی، منصور روحانی، دکتر شیخ الاسلام زاده، دکتر منوچهر آزمون و سالار جاف.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سپهبد صدری

1357 ش - صدا و سیمای ایران به دست مردم تصرف شد و صادق قطب زاده به ریاست صدا و سیمای ایران منصوب گردید.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
صادق قطب زاده

1357 ش - سپهبد مهدی رحیمی فرماندار نظامی و رئیس شهربانی به دست مردم اسیر شد.

1357 ش - پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي ايران

از هفدهم تا 22 بهمن 57، ايران يكي از دوران‏هاي استثنايي تاريخ سياسي جهان را گذرانيد. در اين ايام، دو دولت در يك مركز و بدون هيچ گونه مرزبندي مواجه بودند. دولتي كه پشتوانه و عامل مشروعيت خود را از دست داده و از قدرت نظامي محروم گشته و با انقلابي عظيم روبرو بود. و دولتي ديگر متكي به رهبري انقلاب توده‏هاي ميليوني مردم كه به جاي قدرت نظامي، تنها به ارتش مردم وابستگي داشت. با وسعت يافتن دامنه‏هاي انقلاب، قرار بر اين شد كه سران ارتش رژيم پهلوي، دست به كودتا زده و با به دست گرفتن قدرت، انقلاب مردمي را سركوب سازند. از اين رو از ساعت چهار بعدازظهر روز 21 بهمن 57، حكومت نظامي اعلام شد. پس از اعلان حكومت نظامي، حضرت امام خميني(ره) اعلام كرد كه مردم به حكومت نظامي اعتنايي نكنند. مردم نيز همچنان به يورش خود به مراكز دولتي و نظامي و انتظامي ادامه دادند و تقريباً تمام اين مراكز با اندك درگيري و مقاومت، تسخير شد و به دست مردم افتاد. اين درگيري‏ها در روز بعد نيز به شدت ادامه يافت و در اين روز هزاران زن و مرد و پير و جوان، هريك به اندازه توان خود براي سرنگوني نهايي رژيم ظلم و جور، كوشش كردند. آنها با سنگربندي در خيابان‏ها، سينه سپركردن در برابر تانك‏ها و با فداكاري و جانفشاني، انقلاب را به پيروزي رساندند. نه فقط در تهران، بلكه در تمامي شهرهاي ايران، درگيري مردم با بقاياي رژيم شاه جريان داشت. هنگامي كه خبر حركت نيروهاي نظامي از شهرهاي مختلف ايران به سمت تهران براي سركوب قيام مردم پخش شد، مردم شهرهاي مسير به درگيري با نيروهاي نظامي پرداختند و با بستن راه، مانع حركت آنها به سمت تهران شدند. برخي از فرماندهان رده بالاي ارتش در اين درگيري‏ها به دست مردم كشته شدند تا سرانجام، ارتش، بي‏طرفي خود را اعلام كرد. سرانجام روز سرنوشت فرارسيد و در 22 بهمن 1357، نظام پوسيده ستمشاهي فروريخت و ريشه‏هاي فاسد دودمان سياه پهلوي از اين كشور اسلامي، كنده شد. مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ايران به رهبري امام خميني(ره) به ثمر رسيد و با سرنگوني نظام 2500 شاهنشاهي، انقلاب شكوهمند اسلامي ايران پيروز گرديد.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۱۸ - روزی که نلسون ماندلا از زندان ۲۷ ساله رهایی یافت

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟

نلسون ماندلا (متولد هجدهم ژانویه ۱۹۱۸ و متوفی در پنجم دسامبر ۲۰۱۳ در ۹۵ سالگی) پس از ۲۷ سال بودن در زندان دولت سفیدپوستان جمهوری آفریقای جنوبی (عمدتا مهاجران هلندی) یازدهم فوریه ۱۹۹۰ آزاد شد.

ماندلا در چارچوب کنگره ملی آفریقایی با وضعیت تبعیض نژادی در وطن فعالیت می کرد که متهم به براندازی مسلحانه شده بود و به زندان افتاده بود. وی بیشتر سالهای بازداشت را در بازداشتگاه Robben Island گذرانده بود.

شعار ماندلا پس از آزادی از زندان «دمکراسی، رعایت حقوق انسان، سازش و گذشت» بود. او از ماه می ۱۹۹۴ تا ژوئن ۱۹۹۹ بر فدراسیون آفریقای جنوبی ریاست کرد. همانطور که گفته بود پس از افتادن حکومت به دست اکثریت ـ سیاهپوستان آفریقای جنوبی و با به اجرا درآوردن برنامه «اعتراف کن، پوزش بخواه و بخشوده شو»، هیچیک از عاملان دوران تبعیض نژادی مجازات نشد. ماندلا که چهره محبوب بین المللی شده است یک سال نیز دبیر کل جنبش عدم تعهد بود. مجمع عمومی سازمان ملل با توجه به خدمات ماندلا به صلح و انسانیت، در مصوبه نوامبر ۲۰۰۹ خود زادروز اورا یک روز جهانی ـ روز ماندلا ـ اعلام کرده است ـ روز انسانیت و گذشت.

۲۰۱۱ - استعفای حسنی مبارک رئیس جمهور مصر در پی انقلاب مردم.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
حسنی مبارک

زادروزها

۱۸۴۷ - زادروز توماس ادیسون، مخترع آمریکایی.
۱۹۲۶ - زادروز لسلی نیلسن، بازیگر کمدین آمریکایی-کانادایی.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
لسلی نیلسن

۱۹۶۴ - زادروز سارا پیلین، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه آمریکایی.
۱۹۶۹ - جنیفر آنیستون، بازیگر آمریکایی

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
جنیفر آنیستون

۱۳۲۹ - مجید مظفری، بازیگر ایرانی

درگذشت‌ها

۱۶۵۰ - درگذشت رنه دکارت، ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی.
۱۹۶۸ - درگذشت پیتیریم آلکساندروویچ سورکن، جامعه‌شناس آمریکایی روس‌تبار.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
رنه دکارت

۱۹۷۸ - درگذشت هاری مارتینسون، نویسنده و شاعر سوئد؛ برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۱۹۷۴ .
۲۰۱۲ - درگذشت ویتنی هیوستون، خواننده سبک پاپ، بازیگر، تهیه کننده فیلم و مدل آمریکایی.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
هاری مارتینسون

۱۹۴۸ - سرگئی آیزنشتاین، فیلمساز روس
۱۹۶۳ - سیلویا پلات، شاعر، رمان‌نویس، نویسندهٔ داستان‌های کوتاه، و مقاله‌نویس آمریکایی.

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
ویتنی هیوستون

۱۹۶۸ - پیتیریم آلکساندروویچ سورکن، جامعه‌شناس آمریکایی روس‌تبار
۲۰۰۵ - آرتور میلر، نویسنده، نمایش‌نامه‌نویس و مقاله‌نویس آمریکایی

22 بهمن - 11 فوریه؛ در تاریخ چه گذشت؟
سیلویا پلات

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج