جاباما
۱۷۸۲۴
۲ نظر
۵۰۲۵
۲ نظر
۵۰۲۵
پ

در نشست هم اندیشی با روزنامه ها؛

کی روش: ایران آماده جام جهانی نیست

کارلوس کی روش دیروز در نشست هم اندیشی با رسانه ها شرکت کرد. او در سه جلسه متفاوت با مدیران خبرگزاری ها، روزنامه های ورزشی و برنامه های ورزشی صداوسیما تبادل نظر کرد.

کی روش: ایران آماده جام جهانی نیست

تماشا: کارلوس کی روش دیروز در نشست هم اندیشی با رسانه ها شرکت کرد. او در سه جلسه متفاوت با مدیران خبرگزاری ها، روزنامه های ورزشی و برنامه های ورزشی صداوسیما تبادل نظر کرد. مباحث مطرح شده در نشست با روزنامه ها را در زیر می خوانید.

جام جهانی امسال است نه 2014

کی روش در شروع جلسه برنامه هایش را روی مونیتور نشان داد و اینکه تیم ملی قبل از رسیدن به جام جهانی چه برنامه هایی دارد. او گفت: «خواهشم این است که همه درک کنند وقتی ما از جام جهانی حرف می زنیم درمورد دو سال بعد نیست، 2014 برای من یعنی امسال ما اگر در سال 2012 نتیجه بگیریم، به جام جهانی می رسیم و اگر نتوانیم تمام است. این را می گویم چون خیلی ها تصور اشتباهی دارند».

او بعد از این به برنامه اش اشاره کرد و گفت: «ما یک ماه سخت داریم (خرداد) که در آن 3 بازی سخت باید انجام دهیم. 35 درصد امتیازهای صعود به جام جهانی در آن یک ماه تقسیم می شود. ما باید بتوانیم امتیازهای لازم را بگیریم».


صعود سخت تر از ۲۰۱۰

او سعی کرد توضیح دهد که چرا صعود به جام جهانی سخت تر شده: «مدل صعود در سال ۲۰۱۴ این طور است که دو تیم اول هر گروه مستقیم صعود می کند و برنده تیم های سوم باید با تیم ششم آمریکای جنوبی بازی کند. به نظر من تیم های سوم باید قید حضور در جام جهانی را بزنند چون تیم های آمریکای جنوبی هم کیفیت زیادی دارند و هم لابی های خارج از زمینشان قوی است. این مدل بسیار سخت تر از ۲۰۱۰ است که نماینده سوم آسیا باید با نماینده کونکاکاف بازی می کرد».


ایران آماده جام جهانی نیست

کی روش در ادامه جلسه آماری جالب از بازی ایران و کره جنوبی در مسابقات جام ملت های آسیا به نمایش گذاشت: «می خواهم یک تصویر واقعی از فوتبال ایران به شما بدهم تا ببینید که در چه شرایطی هستید».

او درمورد یک فکت مهم در این آمار صحبت کرد و آن «مدت زمان بین دو واکنش یک بازیکن بود» یعنی مدت زمانی که از عکس العمل اول بازیکن طول می کشد تا او عکس العمل دومش را انجام دهد.

این فکت در اصل نشان می دهد که بازیکنان یک تیم چقدر تحرک دارند. او آمار بازیکنان کره جنوبی در دیدار رو در رو در جام ملت ها را مقابل ایرانی ها قرارداد و البته اعداد عجیبی به دست آمد. رحمتی 436 ثانیه، دروازه بان کره 333 ثانیه، جواد نکونام 39 ثانیه، پارک جی سون 21 ثانیه و...

تنها بازیکن ایران که عملکرد بهتری از هم پستی هایش داشت، پژمان نوری بود با 23 ثانیه در مقابل 24 ثانیه چانگ یونگ لی. در نهایت میانگین عکس العمل کره ای ها به 24 ثانیه رسید و ایرانی ها 30 ثانیه.

کی روش توضیح داد: «این فاصله یعنی اینکه کره جنوبی در همه بازی در هر حرکت 6 ثانیه از ایران جلوتر بوده و در کل بازی نزدیک به دو بازیکن از ایران بیشتر داشته است و اگر شما متوجه این فاصله نشده اید، دلیلش این است که بازیکنان ایرانی غیرت نشان داده اند و دویده اند. حالا در مقایسه با معیار جهانی باید بگویم که این میانگین برای کلاس جهانی 20 ثا نیه بین دو واکنش است، یعنی اینکه ایران باتوجه به اعداد بازی در جام ملت های آسیا آمادگی حضور در جام جهانی را ندارد».

او در توضیح اینکه چرا از بازی هایی که خودش سرمربی تیم ملی بوده آمار اینچنینی ندارد، گفت: «این نرم افزار بسیار گران است و توانایی خرید آن را نداریم. این آمار هم چون توسط موسسات دیگر برای جام ملت ها گرفته شده ما توانستیم آن را قرض بگیریم. اما قرار بر این شده که یک تیم مهندسی از دانشگاه شریف این آمار را برای بازی ایران مقابل قطر آماده کنند».


مربی های لیگ راست می گویند

کی روش درمورد انتقادهایی که برای اردوهای بلندمدت از او می شود، گفت: «می خواهم حرفی را بزنم که تا امروز به رسانه ها نگفته ام، مربیانی که به من انتقاد می کنند راست می گویند. من به مربیان لیگ برتری حق می دهم که ناراحت باشند. من هم این روزها را تجربه کرده ام. روزی هم من آن طرف میز نشسته بودم. زمانی که قبل از سال ۹۸ در ژاپن بودم تیم ملی ۹ بازیکن مرا دعوت کرد و به یک اردوی بلندمدت شش ماهه برد. زمانی که بازیکنان من رفتند تیمم در رتبه دوم لیگ بود و تیمم در نهایت دهم شد. من حرف منتقدان تیم ملی را می فهمم. به هر حال اگر یک مربی بازیکن اش را از دست بدهد و یک بازی را ببازد ممکن است برکنار شود. آنها حق دارند ناراحت شوند اما روزی که من به ایران آمدم به من گفته شد برنامه اصلی صعود به جام جهانی است. در اصل من با این شرط آمده ام. من دوره ای در ناگویای ژاپن فعالیت می کردم. باشگاهی که من در آن بودم برنامه ای داشتند به نام «تولیدمثل ماهی»؛ طبق آن برنامه هر تیم حرفه ای باید ۱۵ بازیکن زیر ۲۰ سال در فهرست ۳۰ نفره خودش قرار می داد. برنامه ریزی در ایران به این شکل است که انگار چهار نفر قرار است روی سه صندلی بنشینند. من می جنگم که اردو برگزار کنم و وظیفه ام این است چون وزن ۷۵ میلیون ایرانی را روی شانه چپم دارم و رسانه ها را روی شانه راستم».


به فکر مرحله دوم جام جهانی هستم

سوال دیگر از کی روش دوباره درمورد غیرمعمول بودن اردوهای تیم ملی در مقایسه با مدل های جهانی بود.و اینکه قانون فیفا این است که بازیکنان باید 72 ساعت قبل از بازی ملی در اختیار تیم باشند: «شرایط فوتبال آسیا و افریقا را با اروپا مقایسه نکنید. قانون آزادکردن بازیکنان برای تیم ملی جهت پیشرفت در آسیا و افریقا نیست بلکه برای حفظ منافع تیم ها در اروپاست. اگر لیگ شما 16 تیمی بود چهار هفته ما آزاد می شد و خیلی از کارهایمان را انجام می دادیم. با برنامه ای که امروز داریم کار رفتن ما به جام جهانی واقعا سخت است. هنوز هم از بازی ششم تا هفتم مقدماتی جام جهانی که سه ماه است هیچ موافقتی با برنامه های من نشده. شما فکر می کنید فوتبال ایران در شرایطی است که چهار ماه بازیکنان تیم ملی را نداشته باشیم و نتیجه هم بگیریم. اگر قرار باشد در تورنمنتی شرکت کنم که ژاپن هم در آن هست و قهرمان می شود من ترجیح می دهم در آن تورنمنت از نظر آماده سازی تیمم قهرمان شوم. حاضرم سرم را برای این قضیه بگذارم. من فقط به فکر حضور در جام جهانی نیستم. اگر قرار است فقط برای تفریح به جام جهانی برویم خیلی از بازیکنان و مربیان دیگر هستند که این توانایی را دارند. من می خواهم از همه فرصت ها برای صعود به مرحله بعد استفاده کنم. در حال حاضر پیداکردن 11 بازیکن در ایران که در سطح جام جهانی باشند کار بسیار مشکلی است. من وقتی به ایران آمدم فکر می کردم که باید به راه حل های درون زمین فکر کنم اما دیدم که کارهایی هم بیرون از زمین دارم».


به رئیس بعدی فدراسیون فکر نمی کنم

از کارلوس کی روش درمورد رئیس بعدی فدراسیون فوتبال و انتخابات سوال کردند و او در جواب گفت: «من وارد جنگ قدرت و سیاست نمی شوم اما مطمئن هستم که فوتبال ایران بهترین گزینه را انتخاب خواهد کرد. حتی نمی دانم که چه کسی نامزد شده. فقط می توانم بگویم پیشرفت ما در این هفت ماه گذشته فوق العاده بوده. از بازیکنان شروع می کنم. میل به پیروزی و تعهدشان فوق العاده بوده است. فقط متاسفم که نمی توانم بیشتر آنها را در اختیار داشته باشم. کفاشیان، تاج و ترابیان همیشه حامی برنامه های من بوده اند. نمی خواهم اینجا را با آلمان و اسپانیا مقایسه کنم اما همین چارت یک طبقه ای که در کمپ تیم ملی داریم را قبلا نداشتیم».

یک طبقه از کمپ تیم ملی برای کارهای تیم ملی در نظر گرفته شده و کی روش همه را برای روزنامه ها توضیح داد: «امکاناتی که خواستم از فدراسیون برای من آماده کرده یا در حال آماده شدن است. سالن سرپوشیده با تجهیزات بدنسازی موردنیاز، چمن خوب برای زمین کمپ و همه وسایل تمرین جدید هم خریده شده. حال فقط ذهن من مشغول یک چیز است: «چگونه توپ را وارد دروازه کنیم؟»


هرچقدر بهتر دفاع کنید می توانید بیشتر حمله کنید

سوال دیگر از کارلوس کی روش درمورد سیستم های بازی تیم ملی بود که او این طور جواب داد: «من فلسفه خیلی ساده ای دارم: «بردن یا نبردن؛ مسئله این است» این خاطره من از انگلیس است. من باید داشته هایم را بشناسم و درک درستی هم از تیم های رو به رو داشته باشم. با این داشته ها به راهکارهایی برای پیروزی فکر می کنم. به طور مثال اگر با برزیل بازی کنیم من نمی توانم باز بازی کنم چون حتما شکست می خورم و اگر در آزادی با ماداگاسکار بازی داشته باشیم. همه می گویند: «حمله حمله حمله» من نمی خواهم فوتبال را سخت بگیرم. به بازیکنانمان هم می گویم فوتبال خیلی ساده است. بعضی مربیان با چند سیستم بازی می کنند. من ادبیات آنها را نمی فهمم. فلسفه بازی من از زمان بازی سیموئز می آید (به دستیارش اشاره می کند) خوب پاس دادن، خوب دریبل زدن و خوب گل زدن. (او یک شوخی هم با دستیارش کرد) سیموئز خیلی ساده فوتبال بازی می کرد. توپ را می گرفت می داد به اوزه بیو و او گل می کرد. اگر نمازی و اوزه بیو در محوطه جریمه بودند او به اوزه بیو می داد چون می دانست که او گل می زند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسن توكلي

      پس از سالها، تيم ايران بالاخره يك مربي شايسته به خود ديد.
      براي ايشان آرزوي موفقيت داريم.

    • ف-غفاری

      امیدواریم که عملش هم بخوبی حرفهایش باشد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج