جاباما
۱۷۸۳۳۶
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

تولید قرص پادتن برای درمان سرطان و ایدز

دانشمندان دانشگاه ییل برای نخستین بار موفق به تولید مولکول‌هایی شده‌اند که از پادتن‌ها تقلید کرده و بزودی می‌تواند به شکل قرص به سیستم ایمنی در مبارزه با آن‌ها کمک کند.

خبرگزاری ایسنا: دانشمندان دانشگاه ییل برای نخستین بار موفق به تولید مولکول‌هایی شده‌اند که از پادتن‌ها تقلید کرده و بزودی می‌تواند به شکل قرص به سیستم ایمنی در مبارزه با آن‌ها کمک کند.

این مولکول‌ها با چسبیدن به سلول‌های بیمار و باکتری‌ها در جریان خون به تقلید از پادتن‌ها پرداخته و سلول‌های سفید خون را تحریک به نابود کردن آن‌ها می‌کند.

به گفته محققان، این پادتن‌های مصنوعی که در دمای اتاق قابل نگهداری است، می‌تواند راههای جدید و مناسبی را برای درمان بیماری‌هایی مانند سرطان ارائه کند.

این محققان در حال حاضر از مولکول‌های خود برای تولید یک مولکول مصنوعی استفاده کرده‌اند که به سرطان پروستات حمله می‌کند.

آن‌ها امیدوارند که مولکول‌های مشابه بتواند برای درمان‌ سایر انواع سرطان، عفونت‌های باکتریایی و حتی اچ‌آی‌وی مورد استفاده قرار بگیرد.

پزشکان در حال حاضر از پادتن‌ها در درمان‌های موسوم به درمان پادتن مونوکلونال بهره می‌برند. این نوعی ایمنی درمانی است که از پادتن‌های طبیعی تولید شده از سلول‌های پرورش‌یافته در آزمایشگاه استفاده می‌کند.

اما این پادتن‌ها به شکل مولکول‌های بزرگی هستند که به تغییرات دمایی حساس بوده و از این رو باید بدقت ذخیره شوند. آن‌ها همچنین به دلیل اندازه بزرگشان باید از طریق تزریق وارد بدن شوند.

آن‌ها با هدف قرار دادن دقیق سلول‌های بیمار و درخواست از سیستم ایمنی برای تخریب سلول‌ها عمل می‌کنند.

در بدن انسان پادتن‌ها به شکل پروتئین‌های Y‌شکل هستند که توسط سلول‌های پلاسما در خون تولید می‌شوند.

هر مولکول حاوی ساختارهایی است که به مولکول‌های منحصربفرد در سطح سلول‌های خارجی موسوم به آنتی‌ژن‌ها می‌چسبند و به آن‌ها اجازه شناسایی سلول‌هایی که متعلق به بدن نیستند را می‌دهد.

پادتن‌های مصنوعی با تجمع در اطراف این سلول‌های خارجی می‌توانند آن‌ها را خنثی کرده و همچنین سلول‌های سفید خون را از سیستم ایمنی برای نابودسازی عامل خطر جذب کنند.

پادتن مصنوعی ساخت دانشمندان ییل موسوم به SyAMs نیز به شیوه‌ای مشابه کار می‌کند. اما اندازه آن‌ها یک بیستم پادتن‌های طبیعی است از این رو می‌توانند حتی از دیواره روده عبور کنند. بنابراین می‌توان آن‌ها را به شکل قرص مصرف کرده و نیازی به تزریق نخواهد بود.

نتایج این پژوهش در مجله American Chemical Society منتشر شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج