جاباما
۱۷۸۴۶۲
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

دیگو کاستا: خشن نیستم کمی جنگنده‌ام!

مهاجم جنگنده چلسی در گفت‌گو با پایگاه اسپورت از انگیزه بالای خود برای کسب قهرمانی‌های متعدد سخن گفت. او همچنین خود را بازیکن جنگنده معرفی کرد نه یک بازیکن خشن.

خبرگزاری ایسنا: دیگو کاستا مهاجم اسپانیایی چلسی در این فصل طی ۱۹ بازی توانست ۱۷ گل به ثمر برساند و نقش مهمی در صدرنشینی آبی‌پوشان لندنی در لیگ برتر داشته باشد. کاستا هرچند با شم بالای گلزنی خود توانست کمک زیادی به چلسی کند اما اخلاق بسیار تند او در زمین مسابقه بارها برای او مشکل‌ساز شده است. او آخرین بار در جریان دیدار چلسی و لیورپول چندین بار با بازیکنان حریف درگیر شد که در یکی از صحنه‌ها مچ پای امره خان هافبک لیورپول را لگد کرد که از چشم اتحادیه فوتبال انگلیس دور نماند و این بازیکن با محرومیت سه جلسه‌ای روبه‌رو شد.

پایگاه اینترنتی اسپورت انگلیس مصاحبه‌ای را با مهاجم ۲۶ ساله چلسی انجام داده است که او در این مصاحبه درباره بداخلاقی‌های خود توضیح می‌دهد.

دیگو کاستا با وجود اینکه ۷ ماه در لندن به سر می‌برد هنوز نمی‌تواند انگلیسی صحبت کند. او در این مصاحبه نیز به زبان اسپانیولی به صحبت پرداخت.

در فوتبال گذشته نیز بازیکنان زیادی شبیه کاستا بودند. شاید معروف‌ترین آن‌ها اریک کانتونا بود که با وجود مهارت بالا در زمین مسابقه، اخلاق بسیار تندی داشت و بارها با بازیکنان حریف درگیر شد. همان ابتدا مشخص بود که کاستا یک فرشته نیست ولی بر خلاف چیزی که همه فکر می‌کنند یک بچه شرور نیز نیست.

* شیوه مربی‌گری ژوزه مورینیو را زمانی که در چلسی بازی کرده‌ای با مربیان دیگر چطور مقایسه می‌کنی؟

من قبلا با دیگو سیمئونه و آتلتیکو مادرید کار کردم. این دو شباهت‌های زیادی به هم دارند. هر دوی آن‌ها شور و شوق زیادی برای فوتبال دارند و انتظارات یکسانی از بازیکنان‌شان دارند. آن‌ها از بازیکنان‌شان می‌خواهند هرچه در توان دارند در زمین مسابقه نشان دهند اما وقتی بحث تاکتیک به میان می‌آید شباهت‌های زیادی به هم دارند.

* با توجه به این صحبت شما چه چیزهایی از ژوزه در چلسی یاد گرفته‌ای؟

خیلی چیزها. ما همه می‌دانیم او یکی از بهترین مربیان جهان است. وقتی به تیمی می‌روید که مربی مثل او دارد سعی می‌کنید همه چیز را از او یاد بگیرید حتی کوچک‌ترین جزئیات را. هر مربی شیوه بازی‌خوانی متفاوتی دارد. درباره ژوزه مورینیو باید بگویم که او مربی خیلی باهوشی است که حریف را خیلی خوب بررسی می‌کند و نقاط ضعف و قوت آن را به ما می‌گوید. جلسات تمرینی ما قبل از هر مسابقه بر مبنای نقاط ضعف و قوتی است که مورینیو آن‌ها را قبلا شناسایی کرده و در اختیار ما قرار داده است.

* قبلا گفته بودی پدر و مادرت به خاطر علاقه به دیگو مارادونا اسم دیگو را روی تو گذاشتند. این اتفاق در برزیل کمی عجیب نیست؟

من به یاد می‌آورم که پدرم به خاطر علاقه به جرزینیو برادرم را "جر" صدا می‌زد. وقتی از او درباره اصلیت اسمم پرسیدم او گفت که وقتی من متولد شدم دیگو آرماندو مارادونا در اوج بود. فکر می‌کنم پدر من فقط علاقه سرسری به فوتبال داشت و زیاد توجه نمی‌کرد که دشمنی برزیل و آرژانتین در چه شرایطی است.

* بزرگ‌ترین چالش شما در زندگی‌تان چه چیزی بوده است؟

من در خانواده‌ای به دنیا آمدم که شرایط مالی خوبی نداشتیم. در یکی از روستاهای برزیل به دنیا آمدم که لاگارتو نام داشت. یادم می‌آید وقتی خانواده‌ام را ترک می‌کردم، پدر و مادرم گریه می کردند. من در ۱۷ سالگی خانواده را ترک کردم و به اسپانیا رفتم تا بتوانم فوتبالم را ادامه دهم و رشد کنم. آن هم در شرایطی که هیچ پولی نداشتم و با دست خالی به اسپانیا رفتم.

* وقتی که برزیل را ترک کردید نوجوان بودید و به تیم براگا در پرتغال پیوستید آن هم پس از آنکه نتوانستی در اسپانیا تیمی برای خودت دست و پا کنی. زندگی در اروپا در روزهای اول برایت دردسرساز نشد؟

همان طور که تصور می‌کنید، خیلی سخت بود. من متعلق به خانواده‌ای بودم که در یک روستای خیلی کوچک زندگی می‌کردیم. در روستای ما همه همدیگر را می‌شناختیم و همه از حال همدیگر خبر داشتیم. به آن‌ها خیلی وابسته بودم ولی دوست داشتم زندگی‌ام تغییر کند و برای این تغییر باید زحمت می‌کشیدم. آنجا خیلی غریب بودم و هیچ کس را نمی‌شناختم ولی رفته رفته شرایطم در براگا بهتر شد و توانستم به ترکیب اصلی برسم. در واقع انگیزه من در روزهای نخست خیلی بالا بود و تمامی این سختی‌ها را تحمل کردم. انگیزه به من قدرت داد تا بتوانم فوتبال را ادامه دهم. اگر به تصمیم پدر و مادرم بود، الان اینجا نبودم و جای دیگری داشتم فعالیت می‌کردم که هیچ کس هم من را نمی‌شناخت. اگر می‌خواهید به چیزی برسید باید هدف داشته باشید. درباره من فوتبالیست بودن یک رویا بود. تمام دغدغه‌ام این بود که شرایط مالی خانواده‌ام را بهتر کنم. هیچ چیز دیگری برایم اهمیت نداشت.

* احساس‌تان چه بود که توانستید با اتلتیکو مادرید، رئال و بارسا را کنار بزنید و قهرمان لیگا شوید.

ما بازی به بازی به این هدف رسیدیم. خیلی واضح است که رئال و بارسا خیلی از ما قوی‌تر بودند. آن‌ها بازیکنان خیلی بزرگی دارند که نیاز به نام بردن نیست. اما ما توانستیم با تمرکزی که در بازی‌هایمان داشتیم، بازی به بازی پیش برویم و قهرمان شویم. قهرمانی در لیگا کار بسیار سخت و دشواری بود. ما تا هفته آخر برای رسیدن به این مهم جنگیدیم و نگذاشتیم تیمی به ما نزدیک شود.

* شما در لیگ قهرمانان تلاش زیادی با اتلتیکو مادرید کردید و به فینال این رقابت‌ها هم رسیدید ولی به دلیل مصدومیت نتوانستید در آن دیدار مهم برابر رئال مادرید بازی کنید. نظرتان در این باره چیست؟

فکر می‌کنم این اتفاق برای سیمئونه بیش از من دردناک بود. من با درد در فینال حاضر شدم و خیلی زود یکی از تعویض‌هایمان سوخت. توانستیم در فینال جلو بیفتیم و تا ثانیه‌های پایانی نیز قهرمان بودیم. خیلی حیف شد که نتوانستیم به قهرمانی برسیم. هیچ وقت آن بازی را فراموش نمی‌کنم. نباید آن بازی را می‌باختیم. در دقیقه آخر دروازه‌مان باز شد و پس از آن گل همه چیز از هم پاشید. گل راموس کار گروهی فوق‌العاده تیم ما را نابود کرد.

* آیا آن اتفاق انگیزه شما را برای بازی‌های خوب در لیگ قهرمانان با چلسی در این فصل بیشتر کرد؟

می‌خواهم با شما صادق باشم. هدفم این است که با چلسی بتوانم به قهرمانی در لیگ قهرمانان برسم. لیگ برتر و لیگ قهرمانان هر دو برای ما اهمیت دارد. حدس می‌زنم که قهرمانی در لیگ قهرمانان تجربه فوق‌العاده‌ای باشد. من به فینال هم رسیدم و می‌دانم که لیگ قهرمانان و فتح آن چه اعتباری به یک بازیکن و تیم می‌دهد. لیگ قهرمانان تورنمنت زیبا و فوق‌العاده‌ای است. من تا یک قدمی فتح آن پیش رفتم و می‌خواهم کار ناتمامم را با چلسی تکمیل کنم. می‌دانیم که مربی ما چندین قهرمانی در لیگ قهرمانان دارد و از تجربه خیلی بالایی بهره‌مند است. امیدوارم که حداقل کمی خوش‌شانس باشیم. ما هم‌اکنون در اول راه هستیم و با تیم‌های بزرگ بازی نداریم. تیم‌های بزرگ زیادی هستند که هنوز با آن‌ها روبه‌رو نشده‌ایم.

* شروع خیلی خوبی در چلسی داشتی. ۱۷ گل در ۱۹ بازی خیره کننده است. نظرت در این باره چیست و چطور به دست آمد؟

تنها با سخت‌کوشی و البته با کمک مورینیو. او روز اول به ما گفت که می‌خواهد یک تیم بزرگ بسازد. بازی کنار فابرگاس و اسکار کار من را راحت کرد و توانستم گل‌های زیادی به ثمر برسانم.

* زبان انگلیسی شما بسیار ضعیف است. آیا عبارت خاصی هست که از انگلیسی یاد گرفته باشید؟

باور کنید تلاش زیادی می‌کنم تا زبان یاد بگیرم اما واقعا زبان انگلیسی پیچیده است. البته کمی هم تنبلم. بگذارید گام به گام پیش بروم و زبانم بهتر شود. فعلا در حال تطبیق با زندگی در لندن هستم. فکر می‌کنم کم کم وقتش رسیده باشد که شروع به یادگیری زبان انگلیسی کنم هرچند انگلیسی زبان واقعا پیچیده‌ای است.

* چطور با دوستانت ارتباط برقرار می‌کنی؟

کاپیتان تری را صدا می‌کنم و او همه چیز را حل می‌کند (با خنده). دوستانم من را درک می‌کنند. ارتباطم با آن‌ها روز به روز بهتر می‌شود.

* آیا توانسته‌ای به بازی در لیگ برتر عادت کنی؟

بله، بهتر از قبل دارم بقیه را کتک می‌زنم (با خنده). بازی در لیگ انگلیس نسبت به لیگ اسپانیا خیلی فرق می‌کند. در انگلیس داورها خیلی کم خطا می‌گیرند و این یعنی باید خیلی فیزیکی ظاهر شوی اما در اسپانیا داوران همه برخوردها را خطا می‌گیرند. این باعث شده است که بازی‌ها در لیگ انگلیس فیزیکی‌تر شود. فکر می‌کنم قدرت فیزیکی و بدنی من کمک زیادی کرده تا بتوانم موفق شوم. همیشه انرژی زیادی قبل از هر بازی می‌گذارم و به این فکر می‌کنم که در بازی بعد باید حتما گل بزنم. با همین روحیه و جنگندگی در هر بازی ظاهر می‌شوم. من درگیری در زمین مسابقه را دوست دارم. زندگی خیلی آسانی نداشتم. این به بازی‌هایم نیز سرایت کرده. هر وقت یک دفاع خوب می‌بینم بی‌صبرانه منتظرم که با او رقابت کنم. او ممکن است من را شکست دهد ولی من از آن شکست درس می‌گیرم.

* قبول داری که هنوز ذهنیت یک فوتبالیست خیابانی را داری تا یک فوتبالیستی که در یک آکادمی پرورش یافته؟

این به نظر شما برمی‌گردد. بعضی خطاهایی که روی من در لیگ برتر صورت گرفته، مستحق دریافت کارت قرمز در لیگ اسپانیا بوده ولی داوران از آن چشم پوشیده‌اند. من باید در لیگ انگلیس فیزیکی باشم. درست است زیاد تکل می‌زنم ولی تکل‌های من خشن نیست و زیاد بازیکن حریف را به دردسر نمی‌اندازد. اگر به بازی‌های قبلی من نگاه کنید، متوجه می‌شوید که من هیچ بازیکنی را مصدوم نکردم. ممکن است خطایی که من روی بازیکن حریف مرتکب می‌شوم باعث شود تنها یکی، دو دقیقه از زمین خارج شود و قبول دارم که واکنش طرف مقابل را برمی‌انگیزد. من خودم را بازیکنی می‌دانم که برای هر توپ می‌جنگد و همه چیز را در زمین مسابقه نشان می‌دهد. آن‌هایی که من را می شناسند می‌دانند که چه می‌گویم.

* هواداران چلسی در اکثر مسابقه‌ها نام تو را صدا می‌زنند. نظرت در این باره چیست؟

از آنها تشکر می‌کنم. آن‌ها می‌دانستند که محرومیت من ناعادلانه است و به همین خاطر از من حمایت کردند. احترام خیلی زیادی برایشان قائلم. هیچ کس نمی‌تواند انگیزه را از من بگیرد. می‌خواهم با بازی‌های خوب پاسخ محبت آن‌ها را بدهم.

* بازی بعدی شما با پاری سن ژرمن در لیگ قهرمانان اروپاست. تو در این دیدار با زلاتان روبه‌رو خواهی شد. آیا زلاتان همان بازیکنی هست که ازش تمجید کنی؟

زلاتان هم بازیکن فیزیکی است. او یکی از بازیکنانی بوده که دوست داشتم مثل او شوم. او یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال است. می‌دانیم بازی با پاری سن ژرمن چه دیدار سخت و دشواری است. بیشتر بازیکنان آن‌ها بهترین‌های تیم‌های ملی‌شان هستند. اگر می‌خواهیم صعود کنیم باید در هر دو دیدار بهترین نمایش‌مان را نشان دهیم.

* امسال چه چیزی باعث خواهد شد تا چلسی فصل موفقیت‌آمیزی را سپری کند؟

قهرمانی‌های متعدد. این همان چیزی است که یک باشگاه موفق به دنبال آن است. باید بازی به بازی بهتر شویم. در مقطع حساسی از فصل قرار داریم. باید برای کسب هر جام نهایت تلاش‌مان را بکنیم و خودمان باشیم و همیشه یادمان باشد که سخت‌ترین بازی، بازی بعدی است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج