جاباما
۱۷۸۸۶۴
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما
مجله سیب سبز:

جرم‌گيري و سفيد كردن دندان چه تفاوتي با هم دارد؟

دندان‏هايم زرد است و به دنبال راه‌حلي براي برطرف كردن اين زردي هستم. مي‌خواهم بدانم تفاوت ميان سفيد كردن دندان‏ها با جرم‏گيري چيست و كدام‌يك را به من توصيه مي‌كنيد؟

دكتر اكبر فاضل، دندانپزشك فلوشيپ پروتزهاي فكي- صورتي، متخصص پروتزهاي دنداني و دكتراي دندانپزشكي از دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

زرد شدن دندان‌ها مي‌تواند به دليل عدم رعايت نكات بهداشت دهان و دندان و وجود جرم روي دندان‌ها باشد كه جرم‌گيري در اين خصوص موثر است و اگر زردي دندان ناشي از جنس دندان‏ها باشد، اقدام خاصي نمي‌توان برای آن انجام داد. در شماره گذشته در مورد جرم‏گيري توضيحاتي داده شد.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

از طريق روش مكانيكي جرم‏هايي كه روي دندان رسوب كرده‏اند را برمي‏داريم كه اين كار توسط قلم‏هاي جرم‏گيري صورت مي‌گيرد. البته در روش جرم‏گيري فقط جرم‏ روي دندان‏ها از بين برده مي‏شود و هيچ ساييدگي روي دندان‏ها ايجاد نمي‏شود اما روش بليچينگ يا سفيد كردن دندان‏ها تاثير مستقيم روي ميناي دندان‏ها دارد. موادي روي ميناي دندان گذاشته شده و بعد از چند دقيقه آن مواد را برمي‏دارند که این باعث تغيير رنگ دندان‏ها مي‏شود. بهتر است بدانيد كه روش جرم‏گيري فقط مكانيكي است اما سفيد كردن دندان‏ها مكانيكي و شيميايي است.

در مورد عوارض سفيد كردن دندان‏‏‏ها نظرات متفاوتي وجود دارد؛ برخي از پزشكان بر اين عقيده‏اند كه اين روش مضر است و برخي ديگر بر اين عقيده هستند كه با رعايت نكات لازم اين كار خطري براي دندان‏ها ندارد. به هر حال نظرات مختلفی در اين زمينه وجود دارد كه هنوز به يك جمع‌بندي كلي نرسيده است. برخي از مردم جرم‌گيري را براي ميناي دندان مضر مي‌دانند ولي برخلاف تصور آنها، ‌جرم‌گيري نه‌تنها براي دندان ضرري ندارد بلكه با برداشتن مواد خشن و پلاك ميكروبي از سطح دندان به سلامت لثه‌ها نيز كمك مي‌كند.

نوشيدن چاي تنگي نفس را تشديد مي‌كند؟

مدتي است دچار تنگي نفس شده‏ام به همين خاطر از اسپري سالبوتامل استفاده مي‏كنم. آيا مصرف زياد چاي و مايعات باعث تشديد تنگي نفس مي‏شود؟ مدتي است بعد از نوشيدن چاي و مايعات اين حالت به صورت خفيف سراغم مي‏آيد. لطفا مرا راهنمايي كنيد.

دكتر حميد سهراب‏پور، متخصص بيماري‏هاي داخلي و فوق‌تخصص بيماري‏هاي ريوي، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد بهشتي:

خواننده عزيز! بهتر بود در مورد بيماري خود بيشتر توضيح مي‌دادید، مشخص نكرديد به علت بيماري آسم از اين اسپري استفاده مي‌كنيد يا به دليل ديگري. با اين حـال اگر فرض را بر اين بگذاريـم كه شما بيمـاري آسـم داريد، بايد بگويـم نوشيدن چاي ضرري ندارد و باعث تشديد تنگي نفس نمي‏شود البته بهتر است از نوشيدن چاي پررنگ پرهيز كرده و چاي كم‌رنگ را جايگزين آن كنيد. اما اگر به آسم مبتلا نباشيد بايد به‌طور دقيق مشخص شود كه بيماري شما چيست.

برخي از بيماري‏ها مانند ریفلاكس معده باعث مي‏شود فرد دچار سرفه و تنگي نفس شود. در اين صورت اگر مواد غذايي زياد و مايعات مصرف كنید ممكن است باعث تشديد اين حالت‏ها شود اما متاسفانه شما خواننده عزيز به بيماري خود اشاره‏اي نكــرده‏ايد و فقط نام داروي مصرفي خود را اعلام كرده‏ايد كه امكـان تشخيص دقيق را از ما مي‌گيرد.

بعد از ليزيك نزديك را خوب نمي‏بينم، آيا اين عارضه طبيعي است؟

چهار ماه است كه هر دو چشمم را عمل ليزيك كرده‌ام. ديد دور چشمم بسيارخوب و عالي است اما تاري ديد نزديكم هنوز برطرف نشده است به‌طوري كه اگر بخواهم از فاصله ۲۰سانتي به هر چيزي نگاه كنم احساس فشار و سنگيني دارم و تار مي‏بينم. آيا اين مشكل به تدريج بهبود مي‌يابد يا اينكه بايد براي درمان به پزشك مراجعه كنم. علاوه بر اين هنوز گاهي اوقات چشمانم قرمز می‌شود و درد مي‌گیرد.

دكتر مهدي خانلري، جراح و متخصص بيماري‌هاي چشمي:

در صورتي كه سن شما بيش از ٤٠ تا ٤٥ سال است كه مشكل ديد نزديك شما بعد از ليزيك كاملا غير قابل اجتناب بوده و مانند هر فرد سالم ديگري در اين سنين نياز به عينك نزديك پيدا خواهيد كرد اما اگر سن‌تان کمتر است، انتظار نداشته باشيد ديد فوق‌العاده نزديكي كه قبل از عمل (در فاصله ٢٠ سانتي‌متري) داشته‌ايد همچنان بعد از عمل نيز حفظ شود. چه بسا اغلب افرادي كه تجربه اين عمل را ندارند نيز از چنين ديد نزديكي- براي ٢٠ سانتي‌متري- برخوردار نيستند و عملكرد چشم شما در اين موارد طبيعي تلقي مي‌شود.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

به تنبلي چشم دچار هستم. شنيده‌ام با انجام عمل مي‌توان اين مشكل را برطرف كرد. من ۲۰ ساله‌ام. آيا اين جراحي را به من توصيه مي‌كنيد؟

تنبلي چشم بعد از حدود ٩ تا ١٠ سالگي درمان موثري نداشته و هرگونه عمل جراحي در سنين بالغان و براي درمان تنبلي تنها مي‌تواند شما را به حداكثر ديدي كه با چشم امبليوپ و با عينك داشته‌ايد، برساند.

آيا تكرر ادرار قابل درمان است؟

دختري ۲۴ ساله هستم كه به دليل استرس به تكرر ادرار مبتلا شده‏ام. باقيمانده ادرارم در دو سونوگرافي كه داشتم ۳۶ و ۴۲ cc ثبت شده است. به چند دكتر مراجعه كرده‏ام كه برايم تولتردين و نيتروفرانتوئین تجويز كرده‌اند. مصرف داروها را شروع كردم اما تخليه ادرارم حالت طبيعي ندارد و در اصطلاح فيزيك برد ندارد و به آرامي خارج مي‏شود. آيا امكان دارد ضايعه‌اي مجاري ادراري‌ام را مسدود كرده باشد و آيا با خوردن اين قرص‏ها، تخليه ادرارم به حالت معمول باز مي‌گردد؟

دكتر سياوش فلاحتكار، دانشيار، فوق‌تخصص اورولوژي:

تكرر ادرار و احساس عدم تخليه كامل ادرار علامت شايعي است كه باعث ايجاد مشكل و نگراني در بيمار مي‌شود. در خانم‏هاي جوان عفونت‏هاي ادراري، التهاب و استرس از عوامل اصلي اين علامت هستند. نيتروفوران از جمله داروهايي است كه براي درمان عفونت تجویز می‌شود و تولترودين براي كاهش انقباضات مثانه مورداستفاده قرار می‌گیرد بنابراين اين دارو مي‌تواند باعث كاهش قطر و جريان ادرار شود. به شما توصيه مي‏كنم بررسي كامل را تحت نظر پزشك خود انجام دهيد و اطمينان داشته باشيد با تغيير دوز و نوع دارو كاملا درمان مي‌شوید.

بعد از هر بار دفع ادرار احساس مي‌كنم دفع كامل صورت نگرفته است. علت چيست و چه درماني براي اين مشكل وجود دارد؟

احساس عدم تخليه كامل ادرار علل گوناگوني دارد. گاهي اين احساس به دليل وجود انسداد در مسير خروجي ادرار مثل بزرگي پروستات و سنگ مجرا يا تنگي مجرا و... است ولي گاهي اين احساس به دليل عفونت و التهاب، تحريك مثانه، حالب و پروستات به وجود مي‌آيد. در این مورد التهاب باوجود اينكه مثانه خوب تخليه مي‌شود ولي بيمار احساس مي‌كند كه مثانه خالي نيست. بديهي است كه هر كدام از علل فوق‌درمان مخصوص به خود را دارد.

يخ مي‏تواند به عنوان مسكن موضعي مصرف شود؟

خانمي ۲۶ ساله هستم که به دليل بارداري قادر به استفاده از برخي مسكن‏هاي شيميايي نيستم. شنيده‏ام از نظر طب سنتي يخ مي‏تواند نقش موثري در درمان برخي از مشكلات داشته باشد. لطفا در اين زمينه توضيح دهيد.

دكتر عليرضا عباسيان، متخصص طب سنتي، عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

در طب سنتي براي هر ماده غذايي و غير غذايي (مثل چوب، فلزات و. . . ) يك مزاج يا طبیعي را در نظر گرفته‏اند. به عنوان مثال طبع برخي از مواد سرد و برخي ديگر گرم است. در مورد يخ بايد گفت طبع اين ماده سرد و خشك است، به همين دليل در برخي از موارد مي‏تواند خـاصيت مخـدري و مسـكن داشته باشد. به عنوان مثال اگر بدن‌تان دچار خارش شد، مي‌توانيد يخ را در پارچه‏اي قرار داده و روي پوست خود بكشيد، اين كار باعث مي‏شود تا خارش از بين برود.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

اگر دندان‌درد داشته باشيد به‌خصوص افرادي مثل شما كه باردار هستند، مي‏توانند يخ را روي دندان‌شان قرار دهند، با اين روش درد دندان از بين مي‏رود. همچنين در بعضي مواقع براي جلوگيري از خونريزي هم مي‏توان از يخ استفاده كرد. اگر فردي دچار خون دماغ شود، با قرار دادن يخ روي پيشاني مي‏توان جلوي اين خونريزي را گرفت اما فراموش نكنيد از قرار دادن مستقيم يخ روي نواحي مخلتف بدن خودداري كنيد. اگر مي‏خواهيد يخ را روي پوست خود قرار دهيد بهتر است آن را داخل پارچه يا كيسه بگذاريد.

چه زماني از آنتي‌بيوتيك‏ها استفاده كنيم؟

فرق ميان ضدعفوني‌كننده‌هایی مثل بتادين با آنتي‌بيوتيك‏ها چيست؟

دكتر محمدعلي شهاب‌الدين، فلوشيپ جراحي:

مواد ضد عفوني‌كننده موادي هستند كه بدون داخل شدن به خون انسان و فقط از طريق استعمال خارجي، قارچ‌ها، باكتري‌ها را از بين مي‌برند در صورتي كه آنتي‌بيوتيك‌ها را فرقی ندارد که به صورت خوراكي يا تزريقي استفاده كنيم چون وارد جريان خون مي‌شوند و از اين طريق ميكروب‌ها، ويروس‌ها و. . . را از بین می‌برند. نكته ديگري كه بايد به آن توجه داشته باشيم اين است كه مواد ضدعفوني‌كننده نبايد وارد چشم، گوش، دهان و دستگاه‌هاي تنفسي شود در صورتي كه اين هشدار در مورد آنتي بيوتيك‌ها صدق نمي‌كند. همچنين لازم به ذكر است كه بدانيد در مصرف ضدعفوني‌كننده‌ها زياده‌روي نكنيد. مواد ضدعفوني‌كننده مي‌توانند مثل آنتي‌بيوتيك‌ها باعث ايجاد مقاومت ميكروبي شوند.

يعني اگر دائما مورد استفاده قرار بگيرند، ميكروب‌هايي كه در ابتدا اين نوع مواد روي‌شان اثر داشته، بعد از مدتي به علت جهش ژنتيكي و يك‌سري تغييرات تحت تاثير اين داروها قرار نمي‌گيرند. همچنين بايد به غلظت ماده ضدعفوني‌كننده هم توجه داشته باشيم زيرا در شرايط‌ متفاوت نياز به غلظت‌هاي مشخصي در مصرف‌شان است، گاهي ممكن است غلظت كم براي برطرف كردن مشكل توصيه شود و بالعكس اما در هر صورت بايد مراقب بود چون مصرف بدون تجويز و مديريت نشده اين داروها مي‌تواند به مسموميت افراد منتهي شود.

احتمال تجربه قاعدگي در زمان بارداري چقدر است؟

۲۶ ساله هستم. هميشه فكر مي‌كردم با شروع دوران بارداري، عادت ماهانه خانم‏ها در طول اين دوران قطع مي‏شود اما مدتي است متوجه شدم برخي از خانم‏ها در زمان بارداري عادت ماهانه مي‏شوند. اين گفته تا چه اندازه صحت دارد؟

دكتر شيرين قاضي‌زاده‌احسايي، متخصص زنان و زايمان و استاد دانشگاه علوم‌پزشكي تهران:

در جواب سوال شما خواننده عزيز بايد بگويم، به دلايل مختلفي ممكن است افراد در دوران بارداري دچار خونريزي شوند كه البته اين خونريزي‏ با خونريزي‌هاي دوران قاعدگي متفاوت است. به همين خاطر برخي از افراد اين خونريزي‏ها و لكه‌بيني‏ها را با دوران عادت ماهانه اشتباه مي‌گيرند. همچنين لازم به ذكر است كه بدانيد در دوران بارداري تخمك‌گذاري متوقف شده و تخمكي در اين دوران آزاد نمي‎‏شود.

زماني كه تخمكي آزاد نشود ديگر عادت‌ماهانه‌ای صورت نخواهد گرفت. به همين خاطر ممكن نيست افراد به‌طور مرتب ۲۸ روز يك‌بار با ميزان هميشگي خونريزي داشته باشند و بعد از طي دوره پاك شوند بنابراين در پزشكي اين مسئله قابل قبول نيست. برخي از خانم‏ها ممكن است به دليل داشتن دوران قاعدگي نامنظم (مثلا ۲۰ روز يك‌بار يا ۳۰ روز يك‌بار به مدت سه روز يا برخي اوقات پنج روز عادت ماهانه مي‏شوند) فكر كنند در دوران بارداري عادت‌ماهانه هستند. به‌طور قطع فردي كه عادت ماهانه منظم دارد امكان ندارد در دوران بارداري دچار چنين مشكلي يعني خونريزي يا لكه‌بيني شود.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

در هر صورت هر نوع خونريزي در دوران بارداري غير عادي است و شخص بايد به پزشك مراجعه كند و معاينات لازم را انجام دهد به‌خصوص اگر گروه خوني مادر منفي و همسرش مثبت باشد در اسرع‌وقت بايد آمپول روگام زده شود. به این ترتیب قبل از آنكه در خون مادر آنتي‌بادي D توليد شود، سلول‌هاي RH مثبت نابود می‌شود. همچنين انجام سونوگرافي در اين شرايط الزامي است زيرا اطمينان حاصل می‌شود كه جنين زنده است و ضربان قلب دارد. در آخر باز هم تاكيد مي‌كنم، هيچ خونريزي در دوران بارداري را نبايد به عادت ماهانه نسبت داد و بايد در سريع‌ترين زمان ممكن مسئله را با پزشك در ميان گذاشت.

با چه روشي مي‌توانم قابليت‌ها و توانايي كودكم را ارتقا دهم؟

دختري ۹ ساله دارم كه سال سوم ابتدايي است، موقع حل سوال‏هاي رياضي به‌شدت به توضيحات من وابسته است. بايد هر سوال را برايش توضيح دهم تا بتواند حل كند و آن را ياد بگيرد اما براي روز بعد يا نوبت بعد مجبورم دوباره همان نمونه‌ها را برايش توضيح دهم تا بتواند حل كند. ديگر خسته شده‌ام و نگران هستم كه اين موضوع تا چه زماني ادامه پيدا مي‌كند. با توجه به توضيحاتي كه دادم، روانشناس شما چه پيشنهادي دارند و من به عنوان يك مادر بايد چه كار كنم؟ خيلي نگرانم.

حسن عسگري‏فر، روانشناس:

يادگيري محصول توانايي ايجاد ارتباط بين موقعيت‌ها يا عوامل يا محرك‌هاست و تمرين تنها نمي‌تواند باعث يادگيري يا فهم درازمدت شود؛ يعني عوامل ديگري هم در اين امر دخيل هستند مثل اعتماد به نفس و باور به توانايي خود. فرض من اين است كه شايد فرزند شما در كنار شما احساس امنيت مي‌كند ولي در مدرسه و در بين همكلاسان يا معلمش از ترس عواملي مثل شكست يا تحقير در مقابل ديگر بچه‌ها، معلم و حتي والدين دچار كاهش اعتماد به نفس مي‌شود و اين ترس مانع از عملكرد درست و به‌موقع او مي‌شود.

براي همين شايد دچار فراموشي مقطعي در موقعيت‌هايي خاص يا عدم تعميم يك موقعيت (حل مسئله) به موقعيت ديگر (حل مسئله سوالي مشابه) مي‏شود. به هر جهت همین که در كنار شما مي‌تواند مسائل رياضي‌اش را حل كند، خود پيام خوبي است چراكه بعضي از بچه‌ها در اين موارد دچار اختلال و مشكل هستند اما در مورد اينكه چرا در مدرسه شكست مي‌خورد نكات ذكر شده را مد نظر داشته باشيد.

طب سوزني مي‏تواند جايگزين پروتز سينه باشد؟

خانمي ۳۱ ساله هستم و سينه‌هاي كوچكي دارم. از روش عمل جراحي به دليل درد زيادي كه دارد مي‏ترسم به همين خاطر براي مدتي تلاش كردم از طريق ورزش سايز آنها را بزرگ‌تر كنم اما شنيده‏ام از طريق طب سوزني اين كار امكان‌پذير است. آيا روش طب سوزني مي‏تواند در اين زمينه كمك‌كننده باشد؟

دكتر رضا حشمت، متخصص طب سوزني، رئيس انجمن طب سوزني ايران:

طب سوزني در بزرگ كردن سينه‌ها نمي‏تواند نقش موثري داشته باشد. به همين خاطر بهتر است از روش‌هاي درماني ديگري مثل پروتز، تزريق چربي و. . . استفاده كنيد. اما اگر فردي بخواهد سايز سينه‌ها را كوچك كند مي‌تواند از تكنيك‌ها و روش‌هاي طب سوزني با مشورت متخصص اين كار استفاده كند زيرا روش كوچك كردن مانند از بين بردن بافت چربي شكم يا نقاط ديگر است. وقتي از سوزن‏‌هاي اين شيوه درماني استفاده مي‏كنيم، باعث مي‏شويم متابوليسم بدن بالا برود و چربي‏ها در موضع مورد نظر سريع‌تر بسوزند و آب شوند. دقيقا همين رويكرد را مي‏توان براي كوچك كردن سينه‌ها به كار برد.

آيا ايدز از طريق حشرات گزنده هم منتقل مي‏شود؟

يكي از نگراني‌هايم اين است كه آيا حشرات گزنده مانند پشه كه خون انسان را مي‌مكند مي‌توانند بيماري‌هاي عفوني مانند ايدز را به ديگران منتقل كنند؟

دكتر طاهره سوري، متخصص بیماری‏های عفونی، استادیار دانشگاه علوم پزشکی:

ايدز از طريق حشرات منتقل نمي‏شود حتي در مناطقي كه شيوع ايدز بالاست و پشه هم زياد است مثل مناطق آفريقايي باز هم ثابت نشده كه گزش حشره راهي براي انتقال ويروس HIV باشد. چندين دليل وجود دارد كه حشرات انتقال‌دهنده ايدز نيستند. يكي از دلايل اين است كه وقتي پشه فردي را مي‏گزد خون فرد گزيده شده قبلي كه در سيستم گوارشش وجود دارد را وارد بدن فرد دوم نمي‌كند بلكه بزاق خود را از طريق نيش وارد پوست فرد دوم مي‌كند.

پاسخ پزشکان به سوالات رایج شما

بزاق پشه داراي موادي است كه مانع بند آمدن خون مي‏شود و نيز مكيدن خون را براي پشه آسان‏تر مي‌كند بنابراین انتقال خون به فرد دوم صورت نمي‌گيرد و فقط ممكن است بزاق حشره وارد بدن فرد دوم شود كه بزاق عامل انتقال ايدز نيست. اجزاي دهاني حشره و بزاق هم فقط ممكن است مقادير بسيار اندكي خون‌را در خود نگه دارد، ضمن اينكه خون افراد مبتلا به ايدز هميشه سطح بالايي از ويروس را ندارد پس در كل ريسك بسيار كمي دارد كه بزاق پشه خوني باشد. علاوه ‏بر اين ويروس ايدز مدت بسيار زيادي در بدن حشره زنده نمي‌ماند چون به خاطر آنزيم‏هاي دستگاه گوارش حشره ويروس ايدز قدرت تكثير و امكان زنده ماندن در بدن او را ندارد.

دليل ديگر اين است كه به اعتقاد حشره‌شناسان حشرات گزنده مثل پشه بلافاصله پس از گزش يك فرد به دنبال طعمه ديگر نمي‏روند و مدتي استراحت مي‌كنند تا خون مكيده شده هضم شود. در اين مدت ويروس HIV از بين مي‏رود. همه اين دلايل نشان مي‌دهد نبايد نگران انتقال ويروس HIV از طريق حشرات باشيم. البته لازم به ذكر است كه برخي بيماري‏ها مي‏توانند از طريق گزش پشه منتقل شوند؛ مثل مالاريا، سالك، تب زرد و. . . كه اينها از طريق بزاق پشه منتقل شوند. اين ويروس‏ها بعد از ورود به بدن پشه در دستگاه گوارش حشره تكثير مي‏شوند و سلول‏هاي ديواره سيستم گوارشي پشه را آلوده مي‌كنند و به‌راحتي زنده مي‏مانند. اين بيماري‏ها از طريق بزاق پشه قابليت انتقال دارند ولي ويروس ايدز از طريق بزاق قابليت انتقال ندارد.

درد ناحيه سينه نشانه چيست؟

خانمي ۲۴ساله هستم و كودك يك ساله‌ام را شير مي‏دهم. چند روزي است كه در ناحيه چپ سينه‌ام درد زيادي دارم. فكر مي‌كردم شايد مجاري شير پر از شير است كه درد دارم. با اين حال با شير دادن مكرر و حتي دوشيدن شير اين مشكل از بين نرفت. احساس يه توده در همان ناحيه تقريبا زير بغل و سينه‌ام را دارم. در ضمن دوماهه كه برادر ۲۷ ساله‌ام مبتلا به سرطان مجاري ريه شده است و در فاميل درجه سه هم چند مورد ابتلا به سرطان سينه داريم. آيا ممكن است اين حالت در من هم سرطان باشد؟ اگر احيانا سرطان بود بايد براي اطمينان به كجا مراجعه كنم و آيا شير دادن به فرزندم براي او خطري دارد يا خير؟

دكتر نسرين‌سادات علوي، متخصص و جراح بيماري‌هاي پستان، عضو هيات علمي پژوهشكده سرطان پستان جهاد دانشگاهی:

درد به هيچ‌وجه علامت سرطان سينه نيست. گرچه در خانم‏هاي باردار و شيرده نيز سرطان سينه ديده مي‏شود اما علامت آن درد نيست بلكه سفت شدن قسمتي از سينه يا وجود توده در سينه نشانه آن است. توصيه مي‏كنم به سرطان فكر نكنيد چون احتمال آن در شما پايين است و منفي فكر كردن به جز ايجاد مشكل هيچ نفعي برای شما ندارد. اما براي اطمينان از موارد نادري كه سرطان پستان در خانم‏هاي جوان ديده مي‏شود به پزشك متخصص مراجعه كنيد.

در حال حاضر شير دادن هيچ ضرري براي فرزندتان ندارد اما فقط براي اطلاع بدانيد در صورت اثبات سرطان، شير بايد قطع شود نه به‌دليل ضرر داشتن بيماري مادر يا فرزند بلكه براي شروع سريع‏تر درمان و جلوگيري از عوارض بعد از جراحي براي بيمار و عوارض داروهاي تجويز شده براي كودك بايد اين اقدام صورت گيرد.

علت بي‌اختياري حركتي دست و پا چيست؟

دست چپ همسرم به سمت داخل متمايل است و او اختيار حركات انگشتانش را به‌طور كامل ندارد. گاهي ناخواسته انگشتانش جمع و باز مي‏شود. پاي چپش هم همين مشكل را دارد و گاهي جمع مي‌شود. ما در يكي از شهرهاي كوچك استان مازندران زندگي مي‌كنيم و اينجا دكتر مفاصل و توانبخشي نيست، لطفا مرا راهنمايي كنيد.

دكتر فتانه اكبري، متخصص طب فيزيكی و توانبخشي:

بهتر بود كه بيشتر توضيح مى‌داديد كه آيا اين مشكل از زمان تولد و طفوليت شروع شده يا اينكه همسرتان به‌تازگي با اين مشكل مواجه شده است؟ اگر اخيرا اين مشكل شروع شده بايد بررسي شود كه علت ثانويه مانند ضربه، آسيب يا بيمارى موجب بروز آن شده يا اين علائم خود به خود و بدون علت شناخته شده‌اى به وجود آمده است.

در هر صورت اين ضايعه مربوط به مشكلات و بيماري‌هاى نورون محركه فوقانى است و اگر علت آن شناخته شده نيست و مشكل اخيرا آغاز شده و در حال پيشروى تدريجى است، بيمار بايد حتما هرچه سريع‌تر به پزشك متخصص داخلى مغز و اعصاب يا طب فيزيكى مراجعه كند تا مورد بررسى قرار گيرد.

اما اگر ضايعه مربوط به دوران طفوليت يا ثانويه به آسيب مشخصى است و در حال پيشروى نيست، مي‌توان به بيمار با انجام كاردرمانى، حركت‌درمانى و تمرين‌درمانى كمك كرد. همچنين در صورت لزوم تجويز بريس، وسايل كمكى و داروهاى ضداسپاسم توصيه مي‏شود. قطعا استفاده از گرما يا سرماى موضعى روى عضلات درگير و كشش عضلات به كنترل علائم اين بيمار كمك زيادى مي‌كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • تابش

      مرسی خوب بود
      از این موضوعات سلامت بیشتر بزارین
      تشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج