۱۸۰۰۳۴
۶ نظر
۵۰۳۱
۶ نظر
۵۰۳۱
پ

درباره «خانه دختر» و داستان ملتهب اش

از جایی که فضای معما گونه ی فیلم آغاز می شود تلاش بیننده برای کسب رازمرگ بهار شدت می یابد ،چراهای گوناگونی به ذهن فشار می آورند چرا دختری در روز عروسی اش فوت میکند اما پدرش تمایلی برای گرفتن یک ختم باشکوه ندارد ؟چرا خانواده ی دختر آن اندازه که باید اندوهگین نیستند؟

برترین ها - ایمان عبدلی: حالا که خبر احتمال توقیف (خانه ی دختر) منتشر شده است نوشتن در مورد این فیلم سخت تر شده است ،فیلمی با فرمی بیشتر تلویزیونی تا سینمایی اما با داستان و فیلمنامه ای بکر که کمتر کسی تا امروز به خودش جرات ساختن چنین داستانی را داده است، اینکه سوژه ملتهب باشد از کسی مثل پرویز شهبازی بعید نیست او جامعه ی گیر کرده بین سنت و مدرنیته ی ایرانی را به خوبی میشناسد و با تنگناهایی که یک جوان در امروز ایران دچار آن خواهد شد به خوبی آشناست ،در آثاری مشابه (خانه دختر) بنا به ملتهب بودن سوژه ی فیلم ،توجه به مسایل فنی و کیفیت سینمایی به میزان زیادی کاهش می یابد، کما اینکه در روزهای جشنواره آنچه که باعث کنجکاوی مردم و ترغیب آنان برای تماشای فیلم شده بود بیشتر از آنکه مربوط به کارگردانی فیلم و یا کیفیت بازی های فیلم باشد مربوط به داستان آن بود .

درباره «خانه دختر» و داستان ملتهب اش

شاه حسینی که بیشتراو را با آثار تلویزیونی اش میشناسیم موفق شده حامد بهداد را در نقشی که استعداد عصیان زیادی دارد کنترل کند و حرکات اگزجره ی او را در چهارچوب داستان قرار بدهد، از همین رو بازی بهداد کمی متفاوت نشان می دهد. دومین موفقیت کارگردان ایجاد تضاد در احساسات بیننده با استفاده از فضاسازی روز عروسی می باشد، ما با دو کاراکتر جوان فیلم با بازی (پگاه آهنگرانی و باران کوثری)در فضای روز عروسی دوست مشترکشان (رعنا آزادی ور) همراه می شویم ،خرید عروسی، نصب پرده ،فضای شاد ابتدای فیلم، دنیایی شاد و بی عیب و نقص را پیش رویمان می گذارد. در دقایقی که گمان می کنیم دلیل پرداخت چنین داستانی چیست؟ نقطه عطف و گره ی اساسی فیلم با خبر مرگ مشکوک عروس در روز عروسی اش اتفاق می افتد ،فیلم از این نقطه به بعد وارد ژانر معمایی می شود تا اواسط فیلم که دوباره تغییر فضا می دهد و این بار با اثری تلخ و گزنده و با انتقادات کمتر دیده شده ی اجتماعی مواجه ایم .

درباره «خانه دختر» و داستان ملتهب اش

از جایی که فضای معما گونه ی فیلم آغاز می شود تلاش بیننده برای کسب رازمرگ بهار شدت می یابد ،چراهای گوناگونی به ذهن فشار می آورند چرا دختری در روز عروسی اش فوت میکند اما پدرش تمایلی برای گرفتن یک ختم باشکوه ندارد ؟چرا خانواده ی دختر آن اندازه که باید اندوهگین نیستند؟

درباره «خانه دختر» و داستان ملتهب اش

واکنش نامزد او: منصور چرا انقدر بهت زده است؟ حالا غم مرگ بهار به کلی فراموش شده است و راز مرگ او مهمترین مساله ی داستان است، این روال با تمرکز داستانی که داستانک های فرعی و خرده روایتی ندارد ادامه پیدا می کند، فیلم خلوت شاه حسینی که به نظر تلاش شده تا حد زیادی بر فیلمنامه استوار باشد در نیمه های کار تغییر لحن می دهد ورود به دنیای اسرار مگوهای تاثیر گذار جامعه ی سنت زده تماشاچی را شوکه می کند،از همین نقطه به بعد فیلم حساسیت بر انگیز می شود مادر و خاله ی منصور با بازی رویاتیموریان و بهناز جعفری و با نشانه هایی مثل: دستکش تیموریان، نوع پوشش او و مقنعه ای که در فرمی کاملا مذهبی پیچیده شده، عروس را برای آزمایش بکارت در موقعیتی غافلگیرانه به مطب دکتر می برند و...

درباره «خانه دختر» و داستان ملتهب اش

تقابل خانواده ای مذهبی که نیت خیر دارند با دختری شبه مدرن که دغدغه های دیگری دارد، زندگی منصور را که حاضر است دروغ بشنود اما هر چیزی را نشنود، در معرض فاجعه قرار می دهد، بهار که با نوع پوشش و طرز رفتارش درمی یابیم کمتر پایبند به مذهب است اخلاق را رعایت می کند و ما این را با نشانه در می یابیم، سکانسی که منصور قصد گرفتن دست های بهار را دارد و با امتناع او مواجه می شود و دلیل بهار مبنی بر نامحرم بودن آنها از جمله نشانه های موجز اما گویای فیلم است، به طوری کلی از بارزترین نکات فیلمنامه و کارگردانی نوع شخصیت پردازی سازندگان آن است. توجه کنید به دیالوگ های ردو بدل شده بین دوستان بهار که جشن عروسی تفکیک شده را به امل بودن خانواده ی داماد نسبت می دهند در اینجا هم شخصیت پگاه آهنگررانی پردازش شده و هم نشانه ای از دنیای داستانی فیلم را دریافت می کنیم.

درباره «خانه دختر» و داستان ملتهب اش

فیلم( خانه ی دختر) همان طور که در نیمه ابتدایی می بینیم داستانی تصویری فارغ از قضاوت برای نشان دادن پس از فاجعه است، نشان دادن موقعیتی که تمام آدم ها در آن قصد خیر دارند اما آنچه که در عمل اتفاق می افتد الزاما خیر نیست ،حسرتی که با این فیلم می ماند: پرداخت تلویزیونی فیلم است ،البته عده ای هم با مرگ بهار بدین شکل اگر خودکشی را عامل مرگ بدانیم کنار نیامدند، مخالفان وقایع داستان را افراطی و خلاف واقع می دانستند حداقل در شهرهای بزرگ و جوامع بازتر، ،نکته ی قابل ذکر دیگر اینکه با توقیف و عدم نمایش چنین آثاری فقط و فقط زشتی ها را در پستو کرده ایم اما نمایش چنین آثاری که از ناگفته های اجتماع می گویند کمترین کارکردی که دارد تکانه ای است که افراد را دچار میکند خواه یک فرد عادی و یا یک مقام مسئول ،کاش شرایط به گونه ای پیش برود که خانه ی دختر در کنار خانه ی پدری نباشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهار نبود سمیرا بود خخخخ

    • بدون نام

      بهار نه سمیرا.

    • درد قشنگ

      بازی حامد بهداد افتضاحه من اصلا خوشم نمیاد

    • مریم

      اول نقد شما رو خوندم....بعد با شوق فیلم رو دیدم. و منتظر یه داستان بکر بودم از ناگفته های جامعه که دغدغه مردم جامعه رو به تصویر بکشه. اما هیچکدوم اتفاق نیوفتاد!! هر چه هم که سعی میکردم بخش های سانسور شده رو تصور کنم و به فیلم اضافه کنم اما بازم اونی که باید میشد نشد!!! دریافت من پس از تماشای با دقت فیلم این هست که علی رغم توصیفات دلپذیر از این اثر البته مخصوصا بدون سانسور اون.. اما در خیلی از جاهای داستان خلاف چیزی که واقعا در جامعه وجود داره رو میبینیم!! و اتفاقا فیلم پر هست از قضاوت های نابجا....
      این رو ازین بابت میگم که من هم از طبقه متوسط ، نیمه مذهبی و نیمه سنتی جامعه هستم. و مثلا نمیتونم بپذیرم که عروس و دامادی با رفتار و مسلک و مناسباتی که بین سمیرا و نامزدش هست و اتفاقا میبینیم که هیچکدوم چندان مذهبی هم نیستن...اما چطور صیغه همدیگر هم نیستن!!! و تا روز قبل از عروسی هم حتی دست همدیگه رو نگرفتن!!!! همین چیز به ظاهر ساده نشون میده که گاهی نویسنده های ما در یسری مسائل آشنایی حقیقی با عرف جامعه و مسائل رایج بین اقشار مختلف جامعه ندارند. به همین دلیل هست که 99 درصد داستان فیلم های ما تبدیل شده به استثناهایی که قرااار هست یروزی یه دردی رو ازین جامعه درمان کنه!!! اما دریغ که هنوز مهم ترین دغدغه های مردم منتظر زاویه دید درست و جدیدی از فیلمسازان هوشمندتری هست که قصد دارن برای این جامعه فیلم بسازند نه یک جامعه خیالی!!!!

    • پریس

      از این فیلم هیچی نفهمیدم

    • محمد

      به نطر من پدر خانواده بعد از مرگ همسرش یک ادم بی حس میشود (طبق گفته ی ستاره )
      و در این خانه مردهای زیادی رفت و امد میکردند به چند دلیل
      1-چون در دادگاه پدر از منصور میپرسد تو به این دختر دست زدی اگه زده باشی میفهمم کاره کیه
      که میخواد بفهمه منصور قضیه رو میدونه یا نه
      2- وقتی دختر ها از جلوی در اتاق رد میشوند می ایستند و چند ثانیه نگاه میکنند
      3-اسم فیلم که به همین موضوع اشاره داره
      4-و بنگاه داره که میگه میدونستم شما از جا میرید
      5-و...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج