۱۸۰۱۶
۵۰۱۶
۵۰۱۶
پ

لباس های دست دوم به بزرگ ترین چالش صنعت پوشاک ایران تبدیل شده است

از تاناکورا تا بزرگ ترین حراجی های دنیا

در دهه هفتاد وقتی برای اولین بار لباس های دست دوم با نام پوشاک «تاناکورا» در ایران رواج یافت و مردم به سمت خریدن این لباس ها هجوم بردند شاید هیچ مقام مسوولی به این فکر نمی کرد که ورود لباس دسته دوم به مهمترین چالش پیش روی صنعت پوشاک تبدیل شود.

از تاناکورا تا بزرگ ترین حراجی های دنیا

تماشا: لباس های دست دوم در هر گوشه ای دنیا داستانی دارند. برخی با چسباندن مارک تقلبی نو نوار شده و در شیک ترین مغازه ها صاحبان جدیدی پیدا می کنند و آنهایی که خوشبخت تر هستند از بزرگ ترین حراجی های دنیا به کمد کلکسیونرهای بزرگ دنیا می رسند و جاخوش می کنند.

در دهه هفتاد وقتی برای اولین بار لباس های دست دوم با نام پوشاک «تاناکورا» در ایران رواج یافت و مردم به سمت خریدن این لباس ها هجوم بردند شاید هیچ مقام مسوولی به این فکر نمی کرد که ورود لباس دسته دوم به مهمترین چالش پیش روی صنعت پوشاک تبدیل شود.

حالا رییس اتحادیه کشوری پوشاک می گوید: «لباس های دسته دوم در قالب قاچاق یکی از چالش های پیش روی صنعت پوشاک کشور است که در چند سال گذشته شدت و قوت بیشتری یافته است.»

ابوالقاسم شیرازی علت اصلی عرضه این کالاها را در بازار، تقاضایی دانست که از سمت مردم به کالاهایی ارزان با برندهای معتبر وجود دارد. نام «تاناکورا» از سریال «سال های دور از خانه» یا همان سریال معروف به «اوشین» به بازار ایران راه پیدا کرد. همان زمان که «اوشین» به همراه همسرش «ریوزو»، فروشگاه هایی را با نام «تاناکورا» تاسیس کردند و پس از مدتی به علت ورشکستگی چوب حراج به وسایل خود زدند.

حالا با نزدیک شدن به ایام خرید نوروزی، تب خرید این پوشاک بار دیگر از سوی مردم بالا گرفته است هرچند که حالا نام این لباس ها دیگر تاناکورا نیست. کافی است در ساعات پایانی شب از بعضی خیابان های تهران عبور کرده باشید، خیابان هایی مثل مطهری، شهرک اکباتان و بزرگراه رسالت، آن وقت با پدیده فروش لباس های دست دوم رو به رو خواهید شد و این بار نه درون مغازه که در رگال های لباس گوشه خیابان و یا روی زمین، لباس های دست دوم با ارزان ترین قیمت به فروش می رسند.

البته در این میان لباس های زمستانی همیشه جایگاه ویژه ای در بین خریداران دارند. خلاصه آن که اگر تا پیش از این فقط برخی اقشار خاص این لباس های دست دوم را که اغلب از مرزهای غربی وارد کشور می شوند خریداری می کردند، حالا خریداران این لباس ها که دیگر نام «تاناکورا» را یدک نمی کشند و تنها می شود از ظاهرشان به دست دوم بودن آنها پی برد، از همه اقشار جامعه هستند خریدارانی که تنها طالب مارک هستند و برایشان فرقی ندارد که لباس موردعلاقه شان دست دوم باشد یا نو.

از همین رو رییس اتحادیه کشوری پوشاک کشور در گفت و گو با ایسنا می گوید: «ایجاد برندسازی برای پوشاک ایرانی به طور جدی از اهداف اصلی اتحادیه و وزارت صنعت، معدن و تجارت است».

البته در این میان برخوردهایی هم با فروشندگان لباس های دست دوم صورت گرفته است. برای مثال در راستای مبارزه با قاچاق لباس های دست دوم، سال گذشته طرح جمع آوری این نوع لباس ها در سطح بازار اصفهان و اهواز به مرحله اجرا درآمد. اما در این میان آنچه نگران کننده است بازشدن پای این لباس ها در برخی مغازه های بالاشهر یا پاساژهای بزرگ تحت عنوان لباس ترک است که به گرانترین قیمت به مشتریان عرضه می شود.

بعد از ورود کالا به کشور واردکننده ابتدا صاحبان فروشگاه های گران قیمت را که مشتریان لباس های نو و سالم تر هستند و بابت آنها بهای بیشتری می پردازند را خبر می کنند و آنها بر سر عدل این لباس ها حاضر شده و بعد از بازکردن عدل هرکدام لباس و پوشاک موردنظر خود را انتخاب و بعد از قیمت گذاری، آنها را می خرند.

این گروه بعد از خرید لباس آنها را مورد بازبینی قرار داده و با بهره گیری از افراد متبحر در خیاطی معیاب احتمالی را رفع و بعد از اتوکشی و آراسته کردن ظاهر لباس با استفاده از مارک های تقلبی آنها را آماده فروش می کنند.

بعد از این گروه، نوبت فروشگاه های «تاناکورا» می رسد که آنها نیز بنا به محل قرارگیری شان در سطح شهر و قدرت خرید آن منطقه به عمده فروشان مراجعه کرده و براساس درجه بندی های ذکرشده پوشاک را خریداری و برای عرضه به مصرف کننده آماده می کنند.

در نهایت امر، پوشاک بسیار مستعمل یا ته مانده مغازه ها که فروش نرفته است برای عرضه در شهرستان های محروم انتقال داده می شود. کارشناسان هم برای شناسایی این گونه لباس ها همیشه توصیه هایی دارند. توصیه هایی مبنی بر اینکه به بوی این لباس ها دقت کنید و از استشمام بوی مواد ضدعفونی کننده پی به دست دوم بودن آنها ببرید.


*حراج لباس های دست دوم در دنیا

از بازار لباس های دست دوم در ایران که بگذریم نوبت به داستان این لباس ها در بزرگ ترین حراجی های دنیا می رسد. در واقع این لباس ها بازار خوبی برای معروف ترین کلکسیونرهای دنیا هستند تا در حراج لباس های دست دوم افراد مشهور دنیا شرکت کنند و آنها را با افتخار بخرند و در نمایشگاهشان به نمایش بگذارند. البته در این بین برخی هم سنت شکنی کرده و با پوشیدن لباسی دست دوم جنجال خبری درست می کنند.

مثل میشل اوباما همسر رییس جمهور آمریکا که سال گذشته با شرکت در یک حراجی لباس در نیویورک لباس دست دوم یکی از خواننده های دهه ۵۰ میلادی را به قیمت دو هزار دلار خریداری و البته آن را بر تن کرد. یا همین چند وقت پیش که لباس های ملکه انگلیس در یکی از بزرگ ترین حراج های لندن به فروش رفت. خلاصه لباس های دست دوم در دنیا داستان های جالب دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج