۱۸۰۳۴۱
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

سرپرستان پردرآمدی که شغل ندارند!

بررسي جداول آماري مركز آمار ايران نشان مي‌دهد در سال ٩٢، بيش از ٣٢ درصد از سرپرستان خانواري كه در دهك دهم يعني گروه پردرآمدها هستند، شغلي ندارند. بدون شغل‌ها تقريبا در تمام ١٠ دهك تقسيم شده از سوي اين مركز وجود دارند.

روزنامه اعتماد: بررسي جداول آماري مركز آمار ايران نشان مي‌دهد در سال ٩٢، بيش از ٣٢ درصد از سرپرستان خانواري كه در دهك دهم يعني گروه پردرآمدها هستند، شغلي ندارند. بدون شغل‌ها تقريبا در تمام ١٠ دهك تقسيم شده از سوي اين مركز وجود دارند.

اما وجود اين بدون شغل‌ها در هر دهك مفهومي متفاوت دارد. در دهك اول يعني كم درآمدترين‌ها كه ٦٦ درصد از سرپرستان خانوار آن غيرشاغلند به مفهوم بيكاري و نداري است اما بدون شغل‌هاي گروه آخر يعني پردرآمدها به اين معني است كه سرپرستان خانوار در اين گروه معمولا سرمايه‌هايي دارند كه هزينه‌هاي‌شان را تامين كرده و نيازي به اشتغال مجدد ندارند.

آمارها نشان مي‌دهد در جوامع شهري كل كشور ٨ /٣٣ درصد بر حسب وضعيت شغلي سرپرست خانوار بدون شغل هستند. اين درصد را اگر به تفكيك گروه‌هاي درآمدي بررسي كنيم مشخص مي‌شود كه بيشترين بيكاران در گروه اول درآمدي يعني خانوارهايي كه در سال كمتر از چهار ميليون و ٥٠٠ هزار تومان درآمد دارند مشاهده مي‌شود. در واقع ٩/ ٦٥ درصد از سرپرستان خانوار در اين گروه درآمدي بدون شغل هستند.

به ترتيب هر چه دهك‌هاي درآمدي را به سمت بالاتر بررسي مي‌كنيم ملاحظه مي‌شود كه گروه‌هايي با درآمدهاي كمتر را بدون شاغلان دارند. درصدها از ٦٦ آغاز مي‌شود و در هر دهك بعدي به ترتيب مقداري كاهش مي‌يابد. اما به دهك دهم كه مي‌رسيم يعني گروهي كه سالانه ١٩ ميليون تومان و بيشتر در سال درآمد دارند درصد سرپرستان بيكار از ٢٧ درصد در دهك نهم به ٣ /٣٣ درصد مي‌رسد. اين به مفهوم آن است كه با وجود اينكه ٣٣ درصد از خانوارهاي كشور بدون شاغل هستند اما درآمد سالانه‌شان بيش از ١٩ ميليون تومان در سال است.

بيشترين شاغلان مزدبگير بخش خصوصي هستند

وضعيت خانوارهاي شهري شاغل در سال ٩٢ اما نشان مي‌دهد كه بين مشاغل مختلف بالاترين شاغلان را مزدبگيران بخش خصوصي تشكيل مي‌دهد. درصد اين گروه ٢٩ درصد برآورد شده كه پس از گروه بدون شاغلان بالاترين شموليت را دارد. پس از آن كاركن مستقل با ٢/٢١ درصد، حقوق‌بگير بخش عمومي ٧ /١١ درصد و كارفرما با ٩/ ٣ درصد به ترتيب در جايگاه‌هاي بعدي قرار گرفته‌اند. همچنين مزدبگير بخش تعاوني با ١٢ /٠ و كاركن فاميلي بدون مزد نيز با ٠٢ /٠ درصد پايين‌ترين سهم را در بين خانوارهاي شهري كشور دارند.

٥ /٣ درصد از كارفرمايان كمتر از ٥/ ٤ ميليون تومان در سال درآمد دارند

از دل جداول مركز آمار عدد ٥ /٣ درصدي كارفرماياني بيرون مي‌آيد كه در سال كمتر از چهار ميليون و ٥٠٠ هزار تومان درآمد دارند. يعني دهك اول جامعه نيز سرپرستاني با شغل كارفرمايي دارند. در دهك‌هاي بعدي هم سرپرستان كارفرما وجود دارد اما سهمي كمتر از گروه اول درآمدي دارند. از دهك دوم تا دهك نهم سهم سرپرستان كارفرما بين يك تا سه درصد متغير است. ولي باز به يكباره سهم گروه دهم يعني خانوارهايي با درآمد سالانه ٥/ ١٩ ميليون تومان و بيشتر سهم‌شان به ١ /٦ درصد بالغ مي‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج