۱۸۰۶۳۶
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

افشاگری جدید اسنودن علیه آمریکا‌ و انگلیس

منابع انگلیسی روز جمعه گزارش دادند بر اساس افشاگری جدید&#۰۳۹; ادوارد اسنودن&#۰۳۹;، سازمان های امنیتی و اطلاعاتی انگلیس و آمریکا با رمز گشایی کدهای امنیتی سیم کارت های تلفن همراه یکی از شرکت های سازنده بزرگ دنیا، توانسته اند به اطلاعات آنها دست پیدا کنند.

ایرنا: روزنامه دیلی میل نوشت: 'اسنودن' مدعی شده است که سازمان امنیت ملی آمریکا و ستاد ارتباطات انگلیس (جی سی اچ کیو) طی اقدام مشترکی توانسته اند، کدهای رمزگذاری شده در سیم کارت تلفن های همراه یکی از شرکت های سازنده مطرح دنیا که سبب مخفی ماندن مکالمات و اطلاعات ردوبدل شده توسط مشتریان می شود، را هک کنند.

این کدها باعث می شود که ارتباط بین تلفن همراه و اپراتور رمزگشایی شود که در غیر این صورت، اطلاعات در قالب کدهایی درهم و نامفهوم ظاهر می شد.

دیلی میل افزود: 'ادوارد اسنودن' افشا کننده جاسوسی های آژانس امنیت ملی آمریکا اسناد جدیدی را به پایگاه خبری 'اینترسپت' ارائه کرده است که براساس آن سرویس های اطلاعاتی انگلیس و آمریکا توانسته اند با هک کردن این کدها، اطلاعات مشتریان را اعم از صدای مکالمات، پیام های کوتاه و سایر اطلاعات ردوبدل شده را سرقت نمایند.

گفته می شود براساس این سازوکار دیگر نیازی به اخذ مجوز و یا ارائه حکم قانونی به اپراتورهای تلفن همراه ، برای عملیات استراق سمع نبوده و هیچگونه اثری هم بر جای نمی گذارد.

شرکت 'گمالتو' که تولید کننده بیشترین سیم کارت های تلفن همراه و نسل جدید تراشه های کارت های اعتباری در جهان بشمار می رود، مورد هدف این سازمان ها اطلاعاتی بوده است.

به گزارش روزنامه 'دیلی میل'، سیم کارت این شرکت در بیش از ۸۵ کشور جهان توزیع شده و دارای یک و نیم میلیارد مشتری می باشد و معروف ترین مصرف کنندکان آن شرکت هایی نظیر 'ا تی اند تی'، 'تی موبایل' و 'اسپرینت' می باشند.

پایگاه اینترسپت اطلاعاتی از 'ستاد ارتباطات انگلیس' دارد که در آن ادعا شده که این دستگاه اطلاعاتی و جاسوسی، با کار گذاشتن بد افزارهایی در شبکه رایانه های شرکت 'گمالتو' اقدام به ربودن اطلاعات کل این شبکه از جمله رمز سیم کارت ها کرده است.

به نوشته روزنامه دیلی میل، این اقدام جاسوسی در سال ۲۰۱۰ میلادی آغاز گردید و منجر به سرقت رمز سیم کارت ها در شماری از کشورهای جهان از جمله کشورهای 'ایران'، 'یمن'، 'هند'، 'سومالی'، 'تاجیکستان' و 'افغانستان' شده است.

این روزنامه افزود: گفته می شود ستاد ارتباطات انگلیس در عملیاتی به نام 'داپینو گاما' تلاش کرده است تا به حساب ایمیل کارکنان شرکت 'گمالتو' دسترسی پیدا کند.

به نوشته دیلی میل، براساس یک پرونده فوق سری ادعا شده است که هدف از این عملیات ورود به دفتر مرکزی این شرکت در فرانسه بوده که متعاقب آن بتوان به مخازن اطلاعاتی آنها دست پیدا کنند.

همچنین این سازمان قصد داشته است تا به مکالمات کارکنان این شرکت در لهستان دسترسی پیدا کند تا بر اساس آن به رموز سیم کارتهایی که در این شرکت تولید و بارگذاری شده است، دست یابد.

بر اساس این افشاگری ها، ستاد ارتباطات انگلیس همچنین در تلاش بوده تا طی عملیات مشابهی به رقبای شرکت 'گمالتو' در آلمان نیز حمله نماید.

در همین حال نائب رئیس شرکت' گمالتو' مدعی شد که از این عملیات در رابطه با این شرکت و کارکنان آن بی اطلاع بوده است.

وی اظهار کرده است: مهمترین مساله این است که این اقدام چگونه صورت گرفته تا بر اساس بتوانیم از وقوع مجدد آن جلوگیری کنیم.

نائب رئیس شرکت گمالتو با بیان اینکه سالهاست با بسیاری از اپراتورهای بین المللی بر مبنای اعتماد فعالیت نموده است، تصریح کرد: می خواهم مطمئن شوم که این اقدام چه تاثیری بر فعالیت اپراتورها گذاشته است.

در همین حال یک سخنگوی ستاد ارتباطات انگلیس (جی سی اچ کیو) با بیان اینکه قصد ندارد در خصوص موضوعات امنیتی سخن بگوید ، مدعی شده است: تمام فعالیت های این نهاد اطلاعاتی و جاسوسی منطبق با چارچوب های قانونی و اخذ مجوزهای ضروری و مناسب است.

وی همچنین یادآور شد که فعالیتهای این سازمان منطبق با کنوانسیون های حقوق بشر اتحادیه اروپا می باشد.

این سخنگوی ستاد ارتباطات انگلیس (جی سی اچ کیو) افزود: اقدامات این سازمان به صورت دقیق توسط وزیر امورخارجه، کمیته اطلاعاتی و امنیتی پارلمان و کمیسیون سرویس های اطلاعاتی نظارت می شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج