۱۸۱۴۶۹
۶۱۳۰
۶۱۳۰
پ

فریدون آسرایی: «آهای خوشگل عاشق» یك اتفاق بود

خواننده قطعه خاطره انگیز«گل هیاهو» یا همان «آهای خوشگل عاشق» پس از سه سال سكوت با دست پر بازگشته است. فریدون آسرایی از روزی كه زندگی و فعالیت هنری در خارج از كشور را ترك كرد و به ایران آمد تا امروز یكی از پرطرفدار‌ترین خواننده‌های مجاز بوده است.

فریدون آسرایی: «آهای خوشگل عاشق» یك اتفاق بود
مجله زندگی ایده آل - بهاره كنجكاوفرد: خواننده قطعه خاطره انگیز«گل هیاهو» یا همان «آهای خوشگل عاشق» پس از سه سال سكوت با دست پر بازگشته است. فریدون آسرایی از روزی كه زندگی و فعالیت هنری در خارج از كشور را ترك كرد و به ایران آمد تا امروز یكی از پرطرفدار‌ترین خواننده‌های مجاز بوده است. فریدون برای آلبوم جدیدش دوباره سراغ بهروز صفاریان رفته تا تیم موفق گل هیاهو یك بار دیگر خاطره‌ها را زنده كنند. اینكه آنها بتوانند دوباره به قله موفقیت بازگردند یا نه، سوالی است كه مخاطب امروز باید به آن جواب بدهد.

با توجه به اینكه در آلبوم غریبه حاصل نخستین همكاری شما با بهروز صفاریان خلق اثری ماندگار را رقم زد و این تجربه در آلبوم «عشق یعنی» برای دومین بار تكرار شد، كمی از همكاری با بهروز صفاریان برایمان بگویید.

ما با هم تیمی خیلی خوب بودیم و فكر می‌كنم از چنین همكاری نتیجه را هم من و هم آقای صفاریان به خوبی گرفتیم.در كنار این همكاری كه اتفاق افتاد، همكاری بنده با آهنگسازی چون مهران خالصی نیز به عنوان اتفاقی مثبت در روند تولید كارهایم وجود داشت به صورتی كه بسیاری از ملودی‌هایم را با مهران خالصی ساخته‌ام و با وی مدت‌ها روی این آلبوم كار كرده بودیم و ملودی «عشق یعنی» و «نگاهت» و بسیاری از ملودی‌های دیگر را همراه مهران خالصی زده بودیم.

فریدون آسرایی: «آهای خوشگل عاشق» یك اتفاق بود

خدا را شكر می‌كنم كه با ایشان نیز در ساختن ملودی خیلی به نتیجه مثبت می‌رسم و به دلیل اینكه كمی فاصله بین من و بهروز افتاد، الان ملودی‌سازی‌ها را مهران خالصی انجام می‌دهد اما تنظیم‌ها را بهروز صفاریان بر عهده دارد.

خودم هم كار كردن با مهران خالصی و دوستان دیگری نظیر بهزاد عبدالهی را خیلی دوست دارم و در شب كنسرت دی ماه نیزكه قطعه «پشیمونی» را اجرا كردیم، من فراموش كردم ایشان را معرفی كنم و بعد از كنسرت خیلی ناراحت شدم حتی خود را گناهكار می‌دیدم چون یكی از بهترین آهنگ‌هایی كه فكر می‌كنم در این آلبوم دارم و در اجرای زنده بهترین نتیجه را می‌گیرم، قطعه پشیمونی است. اینكه یادم نبود اسم این دو عزیز را در كنسرت بیاورم شبم را واقعا خراب كرد و شاید در اینجا فرصتی است كه از این افراد هم تشكر و هم عذرخواهی كنم.

تشكر بابت كارهای خوب و كمكی كه در این آلبوم به من كردند. در ساختن ملودی‌ها واقعا كمتر از بقیه برای من كار نكردند حتی آقای خالصی شخصا بیشتر از دیگر دوستان برای من فعالیت كرد و امیدوارم بتوانم در برنامه بعدی بخشی از زحمت‌های این دو عزیز را جبران كنم.

راز نهفته در تولید قطعه «گل هیاهو» یا همان «آهای خوشگل عاشق» چه چیزی بود كه با وجود گذشت یك دهه از انتشار آن، هنوز هم برای مخاطبان جذابیت دارد؟

در مورد قطعه «گل هیاهو» تلاش كردیم اثری تولید كنیم كه برای آن تاریخ مصرف مطرح نباشد. گل هیاهو به دلیل زمان انتشار و همچنین فضای حاكم بر آن به اثری تبدیل شد كه مردم با آن خاطره ساختند.

فكر می‌كنید در سومین آلبوم‌تان با عنوان «عشق یعنی» كدام قطعه به جایگاه قطعه‌ای چون «آهای خوشگل عاشق» دست پیدا كند؟

در روند تولید آلبوم «عشق یعنی» سعی كردم سلیقه‌های مختلف را مدنظر داشته باشم و علاقه‌مند بودم كه در آلبوم سوم نیز قطعه‌ای وجود داشته باشد كه با گذشت زمان به درجه ماندگاری برسد.

قطعه‌ای با عنوان «هنوزم همونیم» در سومین آلبوم بنده وجود دارد كه آن را برای مادرم خوانده‌ام و با توجه به بازخوردهایی كه تا این لحظه پس از انتشار «عشق یعنی» داشته‌ام، تصور می‌كنم نزد مخاطبان از ماندگاری بیشتری برخوردار باشد.

«هنوزم همونی» قطعه‌ای است كه برای آن تاریخ مصرف تعریف نشده به این معنا كه ریتمیك بودن یك اثر، در تعریف تاریخ مصرف و توجه مخاطب به آن تاثیر بسزایی دارد و از این جهت، «هنوزم همونیم» تهی از چنین ویژگی است.

با توجه به اینكه نخستین كنسرت شما پس از انتشار آلبوم جدید با فاصله اندكی از انتشار آلبوم «عشق یعنی» در تهران برگزار شد، بازخوردهایی كه از اجرای زنده از آلبوم جدیدتان داشتید، چگونه بود؟

استقبال مردم از آلبوم سوم خوب بود اما تصور می‌كنم اگر شاید فاصله بین زمان انتشار آلبوم «عشق یعنی» و كنسرتی كه با محوریت این اثر برگزار می‌شود، بیشتر بود، شاهد رخ دادن اتفاق‌های بهتری بودیم.

پیش از كنسرت دی ماه، شما ۱۰ ماه پیش با طرفداران‌تان روی صحنه ملاقات داشتید. با توجه به این وقفه‌ای كه بین دو كنسرت اخیر شما وجود داشت، آیا كنسرت بعدی‌تان باز هم با فاصله زمانی زیاد برگزار خواهد شد؟

خیر، تصور می‌كنم اگر شرایط مساعد و مناسب باشد، كنسرت بعدی‌ام در اسفندماه برگزار شود. برنامه‌ریزی تعداد كنسرت‌های برگزار شده به تهیه كننده و سطح درخواست مخاطبان یك برنامه مربوط می‌شود. بنده یا هر یك از دوستان به دیدار رو در رو با مخاطبان‌مان علاقه‌مند هستیم.

با توجه به اینكه ترانه‌های موجود در آلبوم فریدون آسرایی به‌طور معمول با استقبال خوبی از جانب هواداران شما روبه‌رو می‌شود با این حال چرا همیشه ریسك فعالیت با شاعران جوان را می‌پذیرید؟

اعتقاد دارم گاهی ترانه‌هایی از دل ترانه‌سرایان جوان برمی‌خیزد كه نمی‌توان نمونه‌اش را در آثار ترانه‌سرای دیگری پیدا كرد. در آلبوم «عشق یعنی» از آثار شاعران جوان و خوش‌آتیه كشورمان استفاده كردم و از این جهت، رضایت بالایی دارم چون بازخوردها و واكنش مخاطبان نیز دلیلی بر تایید و علاقه آنها نسبت به ترانه‌های سومین آلبوم بنده است.

همچنین در روند تولید دیگر آثارم همچون آلبوم چهارم و تك قطعه‌ها از ترانه‌سرایانی كه ترانه‌های خوبی می‌سرایند، دعوت می‌كنم تا در صورت علاقه‌مندی ترانه‌های‌شان را در اختیار بنده حقیر بگذارند تا در صورت امكان از چنین ترانه‌هایی در تولید قطعه‌ها بهره ببرم.

فریدون آسرایی: «آهای خوشگل عاشق» یك اتفاق بود

جایی گفته بودید در دوران كودكی به خجالتی بودن شهرت داشتید. با وجود این ویژگی، چه اتفاقی باعث شد تا در عرصه خوانندگی حضوری پررنگ داشته باشید و پس از موفقیت در این عرصه به اجرای صحنه‌ای روی بیاورید چون اصلی‌ترین خصوصیت اجرای صحنه‌ای دیدار چهره به چهره با مخاطبان است؟

در دوران كودكی خجالتی بودم اما همیشه به خوانندگی علاقه داشتم به ویژه كه این موضوع در خانواده ما ارثی است و بیشتر از سایر اعضای خانواده، ارثی بودن این حرفه به من سرایت كرد.

در ابتدا و در دوران كودكی هنگامی كه كلاس پنجم بودم در كلاس درس شروع به خواندن برای همكلاسی‌هایم كردم اما هیچ وقت فراموش نمی‌كنم كه در آن حالت خجالت می‌كشیدم و بچه‌ها را مجبور كردم به سمت دیگری نگاه كنند اما به تدریج و با حضور پیدا كردن در جمع‌های مختلف، چنین احساسی در من كمرنگ‌تر شد.

چرا فعالیت‌تان در عرصه موسیقی را در حوزه موسیقی سنتی دنبال نكردید؟

به دلیل اینكه تحصیلات و اطلاعات كافی در حوزه موسیقی سنتی ندارم، به این حوزه وارد نشدم. به واقع، استاد در عرصه موسیقی به فردی گفته می‌شود كه سال‌ها در عرصه این هنر ارزمند مطالعاتی داشته باشد.

میان خواننده‌های عرصه موسیقی سنتی كشورمان، صدای كدام یك از آنها را بیش از سایر هنرمندان می‌پسندید؟

از نظر بنده بهترین خواننده سنتی‌خوان آقای شجریان است. تصور می‌كنم ایشان در حیطه كاری خود بی‌نظیر هستند.

پس از انتشار آلبوم جدید «عشق یعنی» برنامه‌ریزی برای برگزاری تور كنسرت‌های این اثر موسیقایی را شخصا انجام می‌دهید یا چنین برنامه‌ریزی‌هایی بر عهده تهیه كننده برنامه‌های شماست؟

در سال‌های فعالیتم با دوستان تهیه كننده بسیاری فعالیت داشته‌ام كه در این میان با یك شخص به‌طور دائم همیشه همكاری داشته‌ام. برنامه‌ریزی برای تور اجراهای صحنه‌ای شهرستان را تهیه‌كننده انجام می‌دهد و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، در برنامه‌ها حضور پیدا می‌كنیم. البته داستان کنسرت در ایران کمی پیچیده و عجیب شده و متاسفانه به این راحتی نمی شود درباره کنسرت های سال برنامه‌ریزی کرد. همه فکر و ذکر من از این پس برگزاری کنسرت های تهران و شهرستان است. در همه این سال‌ها کمتر در شهرستان های مختلف روی صحنه رفته ام و همین برای من یکی از دغدغه هایی است که باید زودتر به آن بپردازم. من از شهرهای مختلفی برای برگزاری برنامه تقاضاهایی داشته ام

ولی هیچ‌وقت به این موضوع به صورت جدی نپرداخته ام و خودم از این بابت احساس خوبی ندارم. متاسفانه کنسرت در ایران مختص تهران شده و من با این موضوع زیاد موافق نیستم و در تلاشم که بتوانم هر چه زودتر در بقیه شهرها هم روی صحنه بروم و این انحصار را بشکنم.

كمی از تجربه فعالیت با مهران خالصی در روند انتشار آلبوم «عشق یعنی» برایمان بگویید.

برای ساخت ملودی‌های سومین آلبوم زمان بسیاری را با مهران خالصی سپری کردم و نتیجه این همكاری تولید ملودی‌هایی بود كه برایم اهمیت و ارزش بسیاری دارد. مهران خالصی در روند آهنگسازی قطعه‌ها زحمت بسیار زیادی را متقبل شد كه امیدوارم بتوانم روزی زحمت او را جبران كنم.

با بروز چه اتفاقی متوجه شدید كه نخستین آلبوم‌تان با عنوان «غریبه» از نظر مخاطبان موسیقی پاپ جایگاه درخور توجهی پیدا كرده است؟

فروش بالای آلبوم «غریبه» و اینكه این اثر طی مدت زمان حدود یك هفته به مرحله انتشار دوم رسید، اتفاق بسیار خوبی بود كه در مورد نخستین آلبوم رخ داد. انتشار آلبوم «غریبه» در ۱۰سال گذشته، صدایی نو را در گوش مخاطب موسیقی پاپ طنین انداخت و با برخورداری از قطعه‌هایی چون «گل هیاهو» یا همان «آهای خوشگل عاشق» ماندگار شد.

ماندگارترین قطعه‌ای كه مخاطبان شما در كنسرت‌ها در اجرای آن به‌طور ویژه با شما همراهی می‌كنند، چه قطعه‌ای است؟

«آهای خوشگل عاشق» شامل بیشترین همراهی مخاطبان حاضر در سالن می‌شود كه از این جهت خیلی خوشحال هستم. به‌طور معمول این قطعه یك مرتبه در میان كنسرت و یك مرتبه در پایان زمان اجرا، برای هواداران خوانده می‌شود.

فریدون آسرایی: «آهای خوشگل عاشق» یك اتفاق بود

دلیل عدم همكاری با بهروز صفاریان در دومین آلبوم‌تان، (خاطرات گمشده)چه بود ؟

بنده بسیار علاقه‌مند بودم تا همكاری‌ام با بهروز صفاریان در آلبوم دوم نیز ادامه پیدا كند اما این اتفاق رخ نداد و دلیل اصلی این موضوع مربوط به فردی بود كه تهیه‌كنندگی آلبوم «خاطرات گمشده» را بر عهده داشت.

به نظر شما برگزاری یكسری آزمون‌های استعدادسنجی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی كه اخیرا مدیركل دفتر موسیقی از آنها سخن گفته، برای انتخاب خواننده‌ها و همچنین اعطای مجوز به خواننده‌های آلبوم اولی، تا چه میزان در شناخت و انتخاب صحیح این افراد تاثیرگذار است؟ واقعا چنین روشی برای انتخاب افراد بااستعداد در حوزه موسیقی روشی درست است؟

به تازگی فعالیت‌هایی برای استعدادیابی صورت می‌گیرد كه خواننده‌های جوان از این راه انتخاب شوند. بنده زیاد با سختگیری و سانسور و مواردی از این قبیل موافق نیستم چون در بسیاری از مواقع شاهد هستیم همین كارهایی كه از خوانندگان جوان تولید می‌شد، گاهی تاثیری داشته باشند به ویژه در آلبوم‌های خودشان كه مخاطب را بیش از پیش جذب كرده باشد.

چنین آزمون‌هایی معیار نیست اما چون شاید می‌خواهند فعالیت در زمینه خوانندگی را به صورت تخصصی‌تر در كشور ادامه پیدا كند و چون شاید تعداد افرادی كه تقاضا برای انتشار آلبوم دارند، خیلی زیاد است و به نوعی شاید برای ارشاد دردسر است. البته بد نیست كه یكسری بچه‌ها قبل از اینكه بخواهند آلبومی را منتشر كنند دوره‌های مختلفی چون دوره سلفژ را سپری كنند و كمی در این حوزه مطالعه بیشتری داشته باشند و از تحصیلات ابتدایی خوانندگی برخوردار باشند و اگر برگزاری این آزمون‌ها و دوره‌ها به ارتقای سطح تحصیلات موسیقایی افراد جوان و تازه كار كمك كند، امری مطلوب به شمار می‌رود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج