۱۸۱۷۴۲
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

کدام آیت الله بر صندلی ریاست تکیه خواهد زد؟

هفدهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اسفندماه سال جاری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

خبرآنلاین: هفدهمین اجلاس دوره چهارم مجلس خبرگان رهبری در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اسفندماه سال جاری در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار می شود.

اولین و مهم ترین دستور کار این اجلاس انتخاب رئیس جدید می باشد که جایگزین مرحوم آیت الله مهدوی کنی خواهد شد. هرچند که حجت الاسلام والمسلمین سید احمد خاتمی، عضو هیأت رئیسه خبرگان، از مشخص شدن نامزدهای ریاست جدید خبرگان در اولین روز برگزاری این اجلاس خبرداده است اما گمانه زنی‌های رسانه ای از نامزدی آیت الله هاشمی شاهرودی و آیت الله هاشمی رفسنجانی برای این مسئولیت خطیر و انتخاب احتمالی رئیس سابق دستگاه قضا حکایت دارد چراکه آیت الله هاشمی رفسنجانی نامزد شدن خود برای ریاست خبرگان را منوط به احساس تکلیف نمودن از جانب خود کرده است.

پیش ازاین، آیت الله محمدرضا مهدوی کنی و پس از رأی گیری از مجموع ۷۰ رأی مأخوذه، با ۶۴ رأی به عنوان ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شده بود که از ۱۴ خرداد امسال در بیمارستان بستری و در مهرماه همین سال نیز دار فانی را وداع گفت.

شانزدهمین اجلاس خبرگان در دوره چهارم در زمان بیماری وی به ریاست آیت الله سید محمد هاشمی شاهرودی، نائب رئیس اول این نهاد برگزار شد تا انتخاب رئیس جدید به دوره بعدی این اجلاس موکول شود.

در حال حاضر، آیت الله هاشمی شاهرودی به عنوان نایب رئیس اول، آیت الله یزدی به عنوان نایب رئیس دوم، آیت الله دری نجف آبادی و حجة السلام و المسلمین سید احمد خاتمی به عنوان منشی و حجج اسلام رئیسی و حسینی بوشهری به عنوان كارپردازهای مجلس خبرگان رهبری اعضای هیئت رئیسه این مجلس را تشکیل می دهند.

مجلس خبرگان رهبری مجلسی متشکل از فقهای «واجد شرایط» است که بر اساس اصل ۱۰۷ قانون اساسی مسئولیت تعیین و نظارت بر ولی فقیه را برعهده دارد. مدت هر دورهٔ این مجلس که اعضای آن به وسیلهٔ انتخابات و توسط رأی مستقیم مردم انتخاب می‌گردند، هشت سال می‌باشد و طبق مادهٔ یک و دو آیین‌نامهٔ داخلی این نهاد، تعداد اعضای فعلی خبرگان ۸۶ نفر هستند.

طبق آئین نامه داخلی این مجلس نیز رای گیری برای انتخاب رئیس و اعضای هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری هر ۲ سال یک بار برگزار می شود.

نخستین مجلس خبرگان رهبری در شرایطی تشکیل شد که کشور در حال جنگ با عراق بود. انتخابات این مجلس در تاریخ ۱۹ آذر ۱۳۶۱ برگزار شد که نزدیک ۱۸ میلیون نفر در آن شرکت کردند. در این دوره ۷۵ نفر از نمایندگان مجلس خبرگان تعیین شدند و انتخابات بقیه نمایندگان به دور دوم کشید.نخستین اجلاس خبرگان رهبری که در واقع دومین مجلس خبرگان (پس از مجلس خبرگان قانون اساسی) بود در ۲۴ مرداد ۱۳۶۲ به ریاست آیت الله علی مشکینی تشکیل و پیام حضرت امام (ره) نیز در آن قرائت شد.

از آن پس، آیت الله مشکینی توانست ریاست هر چهار دوره اخیر مجلس خبرگان را با رای نمایندگان به دست آورد تا این که پس از درگذشت وی، آیت الله هاشمی رفسنجانی برای ریاست این نهاد، انتخاب شد. در آن انتخابات وی با ۴۱ رای در مقابل ۳۴ رای آیت‌الله جنتی بر کرسی ریاست این مجلس نشست.

اسفندماه سال ۸۷ که نوبت برگزاری انتخابات هیات رئیسه این اجلاس بود، این بار آیت الله محمد یزدی برای رقابت با آیت الله هاشمی رفسنجانی اعلام نامزدی کرد و از میان آرای ریخته‌شده به گلدان‌های رای‌گیری، ۵۱ رای به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی درآمد و ۲۶ رای نام آیت الله یزدی ثبت گردید.

پس از وقايع انتخابات سال ۸۸ آيت‌الله هاشمي رفسنجاني، براي جلوگيري ازسیاسی شدن فضای خبرگان اعلام کرد در صورت نامزدی آيت‌الله مهدوي کني برای ریاست این مجلس نامزد نخواهد شد و در اسفند ۸۹ آیت الله مهدوی کنی با پیشنهاد آيت‌الله هاشمي رفسنجاني موافقت کرد و ریاست مجلس خبرگان را به عهده گرفت اما در نطق افتتاح اولين دوران رياست خود تاکيد کرد که آيت الله هاشمي رفسنجاني رياست خبرگان را به وی تفويض کرده است. وی تصریح کرد: از آقای هاشمی می‌خواهم همانگونه که در دوران مبارزه و انقلاب تا کنون با ایشان بودیم ، ایشان کما فی السابق به ما کمک کنند.

حال، باید منتظر ماند و دید که چه کسی در نهایت با به دست آوردن اکثریت رای نمایندگان خبرگان، بر صندلی ریاست این مجلس تکیه خواهد زد؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج