۱۸۱۸۳
۱۱ نظر
۵۳۵۹
۱۱ نظر
۵۳۵۹
پ

رایج‌ترین علل مراجعه بیماران به جراحان زیبایی

بینی من گوشتی است و قوز دارد

گرچه آمار مستندي در اين زمينه در دسترس نيست اما به جرات مي‌توان گفت اصلي‌ترين علت مراجعه بيماران به مطب جراحان زيبايي بيني شكايت از دو چيز است

بینی من گوشتی است و قوز دارد

بینی من گوشتی است و قوز دارد

برترین ها: گرچه آمار مستندي در اين زمينه در دسترس نيست اما به جرات مي‌توان گفت اصلي‌ترين علت مراجعه بيماران به مطب جراحان زيبايي بيني شكايت از دو چيز است: گوشتي بودن و قوزدار بودن بيني.جالب اينكه تقريبا تمامي اين افراد تصور درستي از مشكل واقعي بيني خود ندارند و همين باعث مي شودگاهي خواستهايي غيرمعقول از جراح خود داشته باشند. براي افزايش اطلاعات شما در مورد اين دو مسئله بسيار رايج؛ پاي صحبت‌هاي دكتر محسن نراقي يكي از جراحان برجسته و صاحبنام جراحي زيبايي بيني نشستيم. (درمان‌هايي كه در متن تصويرشان را مشاهده مي‌كنيد توسط دكتر نراقي انجام شده است.)


تعریف بینی گوشتی و غضروفی

برخلاف نظر مردم، هر بینی كه نوكش پهن بود بینی گوشتی نیست. پهن بودن نوك بینی ممكن است به دليل رشد بیش از حد غضروف‌های بینی باشد، در حالی‌كه پوست بینی ممكن است بسیار نازك باشد به حدی كه ما از روی پوست شكل و آناتومی غضروف‌ها را می‌بینیم. این بینی دیگر گوشتی نیست بلكه غضروفی(استخوانی) است. در یك بینی گوشتی واقعی بافت‌غضروفی بسیار ناچیز و همه برجستگی ضخامت پوست است. نوك این بینی‌ها خیلی نرم است انگار هیچ غضروفی زیر پوست آن نیست. ولی بینی غضروفی حالت ارتجاعی بسیار زیادی دارد. جراحی هردوی این‌ها سخت است ولی نوع عمل آن‌ها با هم فرق دارد.


وقتی پوست نازك است

اگر نوك بینی پهن يا غضروف زیاد و پوست نازك داشته باشد عمل بینی بسیار مشكل خواهد شد. ما نمی‌توانیم از یك حدی بیشتر نوك بینی را جمع كنیم چون اگر یك دفعه بخواهیم نوك بینی را خیلی جمع كنیم پوست اضافه آمده و در نتیجه حالت چروك خوردگی روی پوست ایجاد می‌شود و بعد گودی و چاله روی بینی ایجاد می‌شود. در این بینی‌ها وقتی حجم غضروف كم شد باید زیر پوست لایه‌ای از بافت همبندی قرار دهیم كه پوست تقویت‌شده و ناهمواری‌های سطحی غضروفی كه روی آن كار كرده‌ایم را مخفي كند.


بینی من گوشتی است و قوز دارد

بینی گوشتی چیزی كم دارد

در بینی گوشتی، برخلاف تصور مردم كه فكر می‌كنند بینی بافت اضافی دارد و باید از آن برداشته شود، بینی بافت كم دارد و باید به آن‌ها بافت غضروفی اضافه شود چون ساپورت غضروفی در بینی گوشتی كم است نوك بینی حالت افتاده و آویزان پیدا كرده است. درگذشته بافت گوشتی زیر پوست را خالی می‌كردند كه موجب می‌شد ناهمواری‌های عمیقی روی بینی ایجاد شود. امروزه نه تنها بافت را كم نمی‌كنیم بلكه پیوندهای غضروفی در پایه بینی به‌كار می‌بریم. با این كار مثلث هرم بینی كه به دلیل ساپورت ناكافی روی صورت افتاده و پهن شده، باریك‌تر شده و نوك بینی هم جمع‌تر می‌شود. برای این‌كار غضروف از تیغه بینی برداشته شده و به قاعده بینی پیوند می‌شود. تقویت پایه بینی موجب كشش نوك بینی می‌شود، بدون این‌كه نیاز به دستكاری دیگری باشد.


نوك بینی نازك زیبا نیست

در تمام بینی‌های گوشتی سعی می‌كنیم از تیز كردن نوك بینی اجتناب كنیم، چون یكی از زشت‌ترین حالت‌های چهره تیز بودن بیش از حد نوك بینی است. نوك بینی باید كمی گرد بوده و پهنای قابل‌قبولی داشته باشد نه این‌كه كنار نوك 2 چاله گود ایجاد شود. تیزی نوك بینی غیرطبیعی است و اگر نوك بیش از حد جمع شود اینطور به‌نظر می‌رسد كه پره‌ها بزرگ‌تر از حد عادی هستند. در صورتی كه پهنای نوك و پره یك نسبت طبیعی با هم دارند و تقریبا سهم هركدام 50 درصد است. حالا اگر نوك زیاد جمع شود، پره خودش را پهن‌تر نشان می‌دهد.


بینی من گوشتی است و قوز دارد

بینی قوزدار

قوز بینی یكی از شایع‌ترین دلایل مراجعه بیماران برای انجام عمل زیبایی بینی است. بیمار با این شكایت كه بینی من قوز دارد به ما مراجعه كرده و می خواهد قوز بینی‌اش را برداریم. ابتدا باید گفت ما ۲ نوع قوز داریم، واقعی و كاذب كه باید از هم تفكیك شوند. بسیاری از بیماران قوز كاذب دارند. اگر ما یك قوز كاذب را با روش قوزهای حقیقی درمان كنیم هم بینی و هم چهره زشت شده و هم تنفس دچار اشكال می‌شود.


اصول زیبایی بینی

وقتی از نیمرخ نگاه می‌كنیم، در نیمرخ از نظر اصول زیبایی گودترین قسمت ریشه بینی(بالای بینی) باید در محاذات پلك بالا باشد. دوم این‌كه زاویه‌ای داریم بین بینی و صورت. اگر از نوك چانه خطی رسم كنیم كه از لب‌ها و قاعده بینی عبور كند و به پیشانی برسد، زاویه بینی با این خط باید حدود 36 درجه باشد. در واقع این زاویه در اثر جلو آمدن پایه بینی ایجاد می‌شود.


از كجا بفهمیم قوز كاذب است؟

تشخیص قوز حقیقی و كاذب كار راحتی نیست ولی نكات تخمینی برای تشخیص این مسئله وجود دارد. اگر در نیمرخ گودترین قسمت بینی پایین‌تر از پلك بالا و مثلا در موازات مردمك است، قوز احتمالا كاذب است. این در بسیاری از دختران ایرانی دیده می‌شود. دیگر این‌كه اگر قاعده(نوك) بینی را با انگشتان خود كمی به سمت جلو و بالا كشیده و در اثر آن پشت بینی صاف شود قوز كاذب است.


بینی زیبا، بینی قدرتمند

بینی زیبا، بینی‌ای است كه پشت آن قوی و قدرتمند باشد. یك بینی سرسره‌ای اصلا چهره را زیبا نمی‌كند. مردم آسیای شرقی می‌آیند بینی‌شان را عمل می‌كنند تا پشت بینی پرتر بشود آن‌وقت ما می‌رویم بینی خود را قوس‌دار می‌كنیم. بسیاری از ستاره‌های بزرگ سینما بینی خود را عمل كرده‌اند ولی نتیجه جراحی آنقدر طبیعی از كار در آمده كه محال است كسی بفهمد این بینی جراحی شده. چون بینی طبیعی است و حتی كمی قوز دارد. آن چیزی هم كه آكادمی جراحان پلاستیك ايالات متحده به‌عنوان یك بینی زیبا تصویركرده، یك بینی پر است نه یك بینی با پشت كاملا صاف یا فرو رفته.


بعد از جراحی پره پهن‌تر می‌شود

وقتی مقدار متعادلی نوك بینی جمع‌تر شد (چون ما به هیچ‌جه نباید به پره‌های بینی دست بزنیم) نسبت طبیعی پهنای بینی و نوك تازه ایجاد می‌شود. در بیمارانی كه نوك بینی خیلی گوشتی یا غضروفی است این نوك آنقدر پهن است كه تمام پره را پوشانده و اصلا پره قبل از عمل دیده نمی‌شود. در صورتی كه در یك چهره زیبا از روبه‌رو باید ۵۰ درصد پره دیده شود. بنابراین وقتی بینی گوشتی را عمل می‌كنیم، پره باید بعد از عمل بینی نمایان‌تر باشد، نه این‌كه كمتر دیده شود. این تفكر غلط است كه حالا چون پره بعد از عمل نمایان‌تر شده باید كوچك‌تر شود. برخی می‌آیند و حالا پره‌ها را جمع می‌كنند كه كار كاملا اشتباهی است و موجب می‌شود این دفعه نوك بینی پهن‌تر به‌نظر برسد. بنابراین نوك در حد متعادل جمع می‌شود و گرچه پره‌ها پهن‌تر به‌نظر می‌رسند اما چهره زیباتر شده و هدف هم باید همین زیباتر شدن چهره باشد نه كوچك‌تر شدن بینی. من بارها گفته‌ام كوچكی الزاما به معنی زیبایی نیست. در بینی باید همه اجزا خود را نشان بدهند، نه این‌كه یك بخش را به خاطر ساير بخش‌ها آنقدر كوچك كنیم كه تعادل ظاهری به هم بخورد.


بینی های بین‌المللی

در هر جای دنیا بینی‌ها با هم فرق می‌كنند. بینی ایرانی با بینی اروپایی فرق دارد. بینی اروپای شرقی و غربی با هم فرق دارند. در مناطقی از اروپا ارتفاع قاعده بینی خیلی زیاد است یا در یونان و ایتالیا ریشه بینی خیلی پر است كه به آن بینی رومی می‌گویند. حالا در ایران در اكثر مردم ارتفاع قاعده بینی كم است یعنی جلو آمدگی نوك بینی كم است(بیمار اصطلاحا under projected است) و ریشه بینی گودتر از حد عادی است. پس 2 كمبود و نقطه ضعف در بینی‌های ایرانی وجود دارد. این 2 مسئله موجب بروز قوز كاذب در بسیاری از بیماران می‌شود. طبعا بین 2 فرورفتگی در بالا و پایین بینی پشت بینی محدب و قوزدار به‌نظر می‌رسد.


مطلق به معنای مطلق وجود ندارد

در اینجا ما با یك طیف سر و كار داریم؛ افرادی كه مطلقا قوز كاذب دارند تعدادشان كم است. افرادی هم كه مطلقا قوز حقیقی دارند هم تعدادشان زیاد نیست. اكثر افراد جامعه ما در وسط طیف هستند یعنی تركیبی از قوز حقیقی و كاذب در آن‌ها دیده می‌شود. این تبحر جراح است كه بتواند بخش حقیقی و كاذب قوز را از هم تفكیك كرده و با هركدام مطابق شرایط خاص خودشان رفتار كند. اگر تمام قوز را حقیقی فرض كرده و بخواهیم همه آن را برداریم صورت زشت می شود. بنابراین در راینوپلاستی بینی‌های قوزدار، اول بینی و صورت آنالیز می‌شود. اگر قوز مطلقا كاذب باشد اصلا از آن برنمی‌داریم بلكه با پیوندهای غضروفی پایه بینی را تقویت كرده و گودی ریشه آن را پر می‌كنیم. یك نكته دیگر این‌كه وقتی قوز كاذب بیمار برداشته شود معمولا بیمار دچار مشكل تنفسی می‌شود چون قوز كاذب وقتی قطع و برداشته شود اتصال غضروف‌های طرفی به تیغه بینی از هم جدا شده و ساختار بینی فرو می‌ریزد و راه تنفسی بسیار تنگ می‌شود.


بیمار كه جراحی نخوانده!

شاید در نگاه اول چنین بینی‌ای قوزدار به‌نظر برسد. یك دختر نوجوان 16 ساله كه اصول آنالیز چهره را نمی‌داند. پس می‌آید و می‌گوید بینی من قوز دارد و این قوز را بردار. او از من زیبایی می‌خواهد ولی به این زبان می‌گوید كه قوز را بردار چون فكر می‌كند با این كار بینی‌اش زیبا می‌شود. حالا آیا من كه جراح زیبایی هستم باید به حرف این دختر خانم گوش بدهم و قوز كاذب را بردارم؟ اگر من جراح آنالیز چهره را بلد باشم هدفم را می‌گذارم بر زیبا كردن چهره و بینی، نه الزاما برداشتن قوز. جراح زیبایی باید این نقاط كمبود را برای بیمار تقویت كند. بیماران بسیاری هستند كه قوز كاذب را برداشته‌اند. بینی صاف شده ولی بیمار می‌گوید صورتم زشت شده، حالت چشم‌هایم عوض شده و... این تغییر حالت چهره به دليل این است كه به‌جای تبعیت از قواعد آنالیز زیبایی چهره، كار دیگری انجام شده است.


قوزهای تركیبی

اگر قوز تركیبی از حقیقی و كاذب باشد قبل از این‌كه بخواهیم چیزی از آن را برداریم ابتدا موقعیت ریشه (قسمت بالای) بینی و قاعده (یا نوك) بینی را اصلاح می‌كنیم. یعنی با پیوند قاعده(نوك) بینی را جلو آورده و گودی ریشه بینی را هم پر می‌كنیم و بعد اگر قوز باقی مانده بود آن‌وقت بخش باقیمانده را برمی‌داریم. مزیت این كار این است كه بافت كمتری برداشته شده و بینی فرم طبیعی‌تری به‌خود می‌گیرد. در نتیجه شكل بینی در تناسب با صورت زیباتر به‌نظر رسیده و تنفس بیمار هم بهتر می‌شود.


راهنمایی بیمار

جراح باید وقت و حوصله به خرج دهد و با توضیح ساده آنالیز چهره بیمار را توجیه كند كه مشكل برجستگی پشت بینی نیست بلكه افتادگی نوك و گودی ریشه بینی است. بدین ترتیب اغلب افراد متوجه شده و شرایط را می‌پذیرند، ولی این‌كه صرفا به گفته بیمار توجه كنیم صحیح نیست، چون ممكن است توقعات بیمار غیرعلمی و مخالف اصول زیبایی باشد. جراحی بینی سلیقه‌ای نیست. كسی نمی‌تواند بگوید من می‌خواهم بینی‌ام دقیقا اینطوری یا آنطوری بشود. بهترین حالت برای هر بینی فقط یك حالت است نه چند حالت. این یك حالت، براساس نتایج آنالیز زیبایی صورت، امكانات بافت بینی و حفظ راه تنفسی بینی به دست می‌آید كه در تمام دنیا اصولی ثابت و مشخص دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیم سیم

      اگه سوراخای بینی یکی نباشن صرفا به معنای انحراف بینیست؟

    • سارا

      میخواستم بگم من بینی ام یه کم قوز داره فقط میخوام بدونم بخوام فقط قوز دماغمو بردارم چقدر میشه قیمت برام مهمه

    • linda irani

      اگه بخوایم بینی قوس دار بشه باید غضروف فوقانی رو برداشت ؟ کسی میدونه جوابشو ممنون

    • محمد مهدی

      خیلی فایده بردم

    • مهناز

      اگه قوز بینی من همون قوز کاذب که گفتید باشه چه کار باید کرد؟ ممکنه خودش در دراز مدت صاف شه؟ اگه روی اون قسمت استخونش رو روزانه ماساز بدم چطور باعث تحریک و بدتر شدن آن نمی شود؟

      پاسخ ها

      • عسل

        منم بینیم یکم قوز داره ماساژش میدم اما دوباره به حالت اولش برمیگرده چیکار کنم لطفا جواب بدین

    • مراد

      عالییه

    • پردیس

      سلام من سنم کمه ۱۵ من خیلی دوست دارم عمل کنم اما بقیه منو از عمل جراحی ترسوند من وسواس گرفتم و هزار تا مشکل دیگه خواهش میکنم به نظر من جواب بدید

    • بابای پردیس

      عمل خوب نیست یک کلام
      مرگ میمیری

    • بابای پردیس

      پژمان جمشیدی عمل کرده که تو بخوای عمل کنی

    • نگار

      واقعامتاسفم به خاطر یه مثلانصیحت ازبقیه مایه میزارید یکم فرهنگ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج