۱۸۲۲۵۰
۵۱ نظر
۶۰۱۱
۵۱ نظر
۶۰۱۱
پ

در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

در ماه چهارم بارداری بسیاری از نشانه‌های آزار‌دهنده‌ای که پیش از این تجربه می‌کردید، یکدفعه محو می‌شوند. با توضیحاتی که در ادامه می‌دهیم می‌فهمید که شما و فرزندتان در این ماه به چه مراقب‌هایی نیاز دارید.

مجله سیب سبز - نسرين خسروشاهي: تبريك مي‌گوييم شما وارد سه ماهه دوم بارداري شده‌ايد. به ماه آرام بارداري خوش آمديد! يك‌سوم ابتداي بارداري يكي از پراسترس‌ترين زمان‌هايي است كه هر مادري ممكن است با آن مواجه شود و شما با رسيدن به ماه چهارم، اين دوره پراسترس و ناآرام را پشت سر گذاشته‌ايد.

مهم‌ترين تجربه‌اي كه قرار است در اين سه ماه لذتش را ببريد، حركات جنين است. بالاخره در اين ماه با حس كردن حركت جنين در رحم‌تان به شما ثابت مي‌شود كه بارداريد. حالا وقت آن است كه نفس راحتي بكشيد، هر روز با فرزندتان حرف بزنيد و با آرام كردن محيط خانه، به او هم آرامش دهيد. نگران نباشيد، كارتان در اين ماه سخت نيست؛ با توضيحاتي كه در ادامه مي‌دهيم مي‌فهميد كه شما و فرزندتان در اين ماه به چه مراقب‌هايي نياز داريد.

تغييرات بدني‌

در اين ماه بدون شك به اين نتيجه خواهيد رسيد كه ديگر لباس‌هاي‌تان اندازه‌تان نمي‌شود. تا هفته ۱۶ خط كمر شما كم‌كم ناپديد مي‌شود و تا هفته ۱۷ بالاي رحم شما بين استخوان شرمگاهي و ناف قرار مي‌گيرد، بنابراين سعي نكنيد با لباس‌هاي تنگ به خودتان فشار بياوريد. حالا كه حال‌تان بهتر است سري به فروشگاه‌هاي لباس بارداري بزنيد و يكسري لباس گشاد بخريد. ديگر تغييراتي كه بايد انتظار داشته باشيد، شامل موارد زير است:

در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

• اين ماه هيجان‌انگيز است زيرا براي اولين بار مي‌توانيد تكان‌هاي جنين را احساس كنيد. انگار پروانه‌اي در معده شما حركت مي‌كند. باور كنيد يا نه كودك شما تا هفته شانزدهم فرم كلي خود را پيدا كرده است.

• در اين ماه، رحم كم‌كم وارد شكم مي‌شود و درنتيجه تكرر ادرار كاهش پيدا مي‌كند.

• قلب شما در حال حاضر ۲۰ درصد بيشتر از حد معمول خون پمپاژ مي‌كند چون جنين براي رشدش به اكسيژن نياز دارد.

• علائمي كه در اين ماه در شما بروز مي‌كند ممكن است شبيه ماه قبل بوده و شامل موارد زير باشد: خستگي، يبوست، سوزش معده، نفخ، خونريزي بيني، خونريزي لثه، افزايش اشتها، تورم مچ پا، رگ‌هاي واريسي، ترشحات سفيد واژن و تنگي نفس.

• در اين ماه ممكن است به‌طور متوسط هفته‌اي ۴۵۳ گرم وزن اضافه كند. در طول اين سه ماه بايد هر روز ۳۰۰ كالري بيشتر مصرف كنيد. يك ليوان كورن فلكس با شير و موز حدود ۳۰۰ كالري است ولي اگر گرسنه‌ايد بهتر است خودتان را محدود نكنيد.

• سردردهاي گاه و بي‌گاه نيز آزاردهنده است. به دليل قطع مصرف مسكن‌ها در اين دوره بهتر است با كمپرس آب سرد در ناحيه پيشاني و گردن، دردها را كاهش دهيد.

به فكر سوزش سر دل باشيد

سوزش سر دل يك علامت جديد و اذيت‌كننده در اين ماه است. اين وضعيت احساس سوزشي است كه در قفسه سينه به دليل رفلاكس اسيد‌هاي معده و برگشت آنها به مري ايجاد مي‌شود. در اين دوران هورمون‌ها باعث مي‌شوند دريچه‌اي كه در بالاي معده قرار دارد باز شده و درنتيجه اسيدها به مري بازگردند. سوزش دل زماني بدتر مي‌شود كه دراز بكشيد. براي جلوگيري از اين حالت بهتر است از غذاهاي پرادويه و چرب پرهيز كنيد و وعده‌هاي غذايي كوچك اما مكرر داشته باشيد.
مي‌توانيد شب‌ها قبل از خواب يك ليوان شير بخوريد، چون سوزش سر دل را كاهش مي‌دهد. از پزشك متخصص بخواهيد آنتي‌اسيدهايي كه در دوران بارداري مي‌توانيد استفاده كنيد، براي‌تان تجويز كند.

تغييرات پوست و مو را جدي نگيريد!

هورمون‌ها همچنين مي‌توانند رشد مو و وضعيت پوست‌تان را غيرقابل پيش‌بيني كنند. موهاي‌تان ممكن است ضخيم‌تر شود يا حتي دچار ريزش مو شويد. اما به‌طور كلي در دوران بارداري موهاي خشك، خشك‌تر مي‌شود و موهاي چرب، ‌چرب‌تر. پوست‌تان هم مي‌تواند در رنگ و بافت شفافيت سابق را نداشته باشد و برخي عروق خوني كوچك زير پوست‌تان قابل مشاهده باشد. نگران نباشيد اين مشكلات معمولا با استفاده از كانسيلر قابل ترميم است. اگر پوست‌تان در دوران بارداري حساس‌تر شد حتما از محصولات مراقبت پوستي ضدحساسيت استفاده كنيد.

حساسيت رواني‌تان كم مي‌شود

نوسانات خلقي كمتري در اين سه ماه اتفاق مي‌افتد. ممكن است مدام نگران اين باشيد كه ناخواسته به جنين آسيب بزنيد يا حتي از اين ناراحت باشيد كه ظاهرتان به هم مي‌ريزد. حتي اين حس‌ ممكن است سراغ‌تان بيايد كه آيا مي‌توانيد مادر خوبي باشيد و نگران توانايي‌هاي‌تان در اجراي امور خانه باشيد. اما نگران نباشيد، همه اينها طبيعي است و اتفاقا حالا كه وارد سه‌ماهه دوم شديد كم‌کم اين نگراني‌ها هم كاهش مي‌يابد.

جلوي خروپف را نمي‌توانيد بگيريد

در دوران بارداري راه‌هاي هوايي به دهان و بيني باريك مي‌شود و هورمون‌هايي كه ليگمان‌هاي شما را براي تولد به حالت استراحت درمي‌آورد ممكن است درباره عضلات راه‌هاي هوايي هم همين كار را كرده باشد و گلوي شما را هنگام نفس كشيدن دچار لرزش كند. تورم بيني هم يكي از دلايل ايجاد خروپف است. سطح بالاي استروژن و پروژسترون به ضخيم شدن غشای مخاطي پوشاننده بيني كمك می‌كند. بهترين راه اين است كه از دستگاه‌هاي مرطوب‌كننده هوا در اتاق خواب استفاده كنيد.

ورزش را تعطيل نكنيد

در اين ماه لازم نيست ورزش‌هايي مانند كار با وزنه روي نيمكت را كه براي كمرتان انجام مي‌داديد، متوقف كنيد. در اين حالت قلب شما بالاتر از جنين قرار دارد و آسيبي متوجه جنين نمي‌شود. اگر شنيده‌ايد كه نبايد به پشت بخوابيد و ازقضا مدتي به اين حالت ورزش كرديد نگران نباشيد، بدن شما راهي براي اعلام وضعيت ناراحت به شما دارد و شما قبل از اينكه به جنين آسيبي وارد كنيد نسبت به اين وضعيت آگاه خواهيد شد. مثلا اگر همين‌طور كه به پشت خوابيده‌ايد حالت تهوع به شما دست داد يك علامت براي تغيير وضعيت شماست. خيلي عالي خواهد بود اگر بتوانيد در يكي از كلاس‌هاي مربوط به آموزش‌هاي دوران بارداري و تمرينات زايمان ثبت‌نام كنيد.

به پروبيوتيك‌ها فكر كنيد

استفاده از مواد غذايي پروبيوتيك باعث افزايش سيستم ايمني بدن شما شده، مشكلات گوارشي مانند اسهال و يبوست را برطرف كرده و با مسموميت‌هاي غذايي باكتريايي مانند سالمونلا مقابله مي‌كند. اين نوع مواد غذايي به جذب كلسيم كمك مي‌كند و خطر ايجاد حساسيت در نوزاد را به‌شدت كاهش مي‌دهد. خوردن ماست پروبيوتيك هم كمك‌كننده است اما باكتري‌هاي مفيد آن به اندازه مكمل‌هاي پروبيوتيك نيست.
مكمل‌هاي پروبيوتيك مي‌تواند تمام منافعي كه ذكر شد براي‌تان فراهم كند، بنابراين مي‌توانيد از پزشك‌تان بخواهيد اگر لازم است مكمل‌هاي پروبيوتيك مصرف كنيد. اگر در طول دوران بارداري به شما آنتي‌بيوتيك تجويز شد مكمل‌هاي پروبيوتيك مي‌تواند به شما و جنين كمك كند و از عفونت جلوگيري كند.

در ماه چهارم بارداری چه می گذرد؟

يبوست را مهار كنيد

اگر شنيده‌ايد كه خانم‌هاي باردار هر پنج دقيقه مجبورند به دستشويي بروند، آن طرف قضيه يبوست مداوم است. افزايش توليد پروژسترون باعث كاهش حركت عضلات شكمي شده، بنابراين يبوست اتفاق مي‌افتد. در طول بارداري آب كمي در روده شما جذب مي‌شود و اين يبوست را تشديد مي‌كند. قرص آهني كه براي كم‌‌خوني مصرف مي‌كنيد هم در اين موضوع دخيل است. براي كاهش علائم يبوست بهتر است آب زيادي مصرف كنيد و هر روز ورزش كنيد، اين غذاها را هم در رژيم غذايي‌تان قرار دهيد:

• غلات: استفاده از نان و بيسكويت‌هاي سبوس‌دار

• ميوه‌هاي فيبري: سيب با پوست، توت‌فرنگي، گلابي با پوست، انبه و موز

• ميوه خشك: خرما، قيسي، آلو و انجير

• سبزي‌هاي سرشار از فيبر: لوبيا، بروكلي، كاهو، كلم، سيب‌زميني و گوجه فرنگي

دکتر نسرین زارع‌پور، متخصص زنان و زایمان این توصیه‌‌ها را با شما درمیان می‌گذارد:

آزمايش‌هاي مهم ماه

بررسي‌هايي كه در اين ماه بايد انجام دهيد مشابه ماه قبل است و پزشك بايد مواردي مانند وزن، فشار خون، اندازه و شكل رحم، قند و پروتئين ادرار، ضربان قلب جنين و نشانه‌هاي تورم مچ پا، تغييرات بينايي يا درد شكمي را بررسي كند. ممكن است آزمايش‌هايي براي اين ماه به شما پيشنهاد شود:

• سونوگرافي در هفته ۱۶ تا ۲۰. سونوگرافي امواج صوتي ايجاد مي‌كند تا عكسي از جنين در مانيتور به مادر بدهد. سونوگرافي در اين ماه مي‌تواند حضور دوقلوها و موقعيت دقيق جفت را مشخص كند. بهتر است اين سونوگرافي را با مثانه پر انجام دهيد.

• آزمايش آلفافتوپروتئين براي مشخص كردن نقايص لوله عصبي در هفته شانزدهم انجام مي‌شود. اين آزمايش در ادامه آزمايش‌هاي غربالگري تركيبي است كه در هفته‌هاي ۱۱ و ۱۳ انجام مي‌شود. اگر AFP در خون شما زياد باشد ممكن است به اين معنا باشد كه دوقلو حامله‌ايد يا جنين مبتلا به اسپينابيفيدا، نوعي نقص لوله عصبي است. اگر ميزان AFP پايين باشد به معناي اين است كه شما به‌تازگي باردار شده‌ايد و سن بارداري‌تان آن چيزي كه فكر مي‌كرديد، نيست. اگر AFP غيرطبيعي باشد سونوگرافي مفصل‌تری براي بررسي ستون فقرات جنين لازم است.

• بررسي آمنيوسنتز براي تشخيص آن است ‌كه جنين كروموزوم غيرطبيعي نداشته باشد. اين آزمايش براي خانمي تجويز مي‌شود كه در آزمايش‌هاي قبلي او نشانه‌هايي از برخي مشكلات وجود داشته باشد. آمنيوسنتز به زنان بالاي ۳۵ سال هم به منظور بررسي سندرم داون توصيه مي‌شود. اين كار خطر سقط جنين را هم به همراه دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      عالي بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام میشه از آب ریزش ۴ماهگی بگید

    • بدون نام

      با تشكر

    • mjd

      very good

    • ليلا

      سلام من الان توي هفته ١٤ بارداري هستم.همش حس ميكنم جنين مرده
      چون شكم اصلااا ندارم،ايا ميشه كسي جنين توي شكمش مرده باشه بع راس راس راه بره؟
      لطفا كمك كنين

      پاسخ ها

      • فاطی

        نه اصلا این احتمال ندهید
        چون بعضی از جنین ها کم تحرک هستن

      • بدون نام

        اول بدو یه سونا بده چون بچه از ۱۶ هفته به اون ور تکون میخوره ربطی نداره شکم باشه یا نه

    • بهار

      خوب بود .مرسی

    • ساهره

      سلام
      مرسی خیلی مفید بود
      سپاسگذارم

    • بدون نام

      خیلی خوب ممنون ازراهنمایتون

    • وحیدالله نورستانی

      بسیار یک معلومات مفید است . تشکر میکنم

    • لیندا

      خوب بود

    • سیما

      سلام من توهفته شانزده بارداری ام روزو شب رحم درد شدیدی دارم ایا این دردها طبیعیه؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاید جفت پایین باشه سعی کن به خودت استراحت بدی

    • منيژه

      سلام به جواب سؤال خواهرما بأيد بگويم وقتي حس ميكني كه جنين ات مرده نزد پزشك مراجعه كنيد

    • هلیا

      سلام،ی هفته دیگه چهارماه میشم،اما هنوز حرکتی حس نکردم،تو سونوگرافی دیدم حرکاتش خیلی زیاده ولی هنوز حسش نکردم

    • بدون نام

      حركات جنين كي حس ميشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پنج ماهگی

    • بدون نام

      17هفته باردارم حال ندارم بی حالم گردن و سرم سنگین میشه چکارکنم

    • بدون نام

      17هفته باردارم حال ندارم بی حالم گردن و سرم سنگین میشه چکارکنم

    • بدون نام

      منم الان ماه چهارم هستم ولی هیچ حس رو نمیکنم

    • بدون نام

      منم ماه چهارمم ولی چیزی حس نمیکنم

    • فاطی

      من الان 4 ماهو سه روزمه.روز به روز معده دردم داره شدید میشه.حالا یه بار هم بستریم کردن اصلا فایده نداشت.چاره چیست؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیز شیر وعسل بخور

    • لیلا

      سلام من آخرای هفته سیزده هستم غربالگری مرحله اول رو انجام ندادم آیا مشکلی پیش میاد؟؟

    • arezu

      خانومای گل منم اوایل ماه چهارم هستم.ترشحات زرد رنگ و گاهی همراه با خارش دارم.آیا طبیعیه؟
      منم سوزش سردل دارم.عزیزایی که گفتن معده درد دارن از شیر و عسل استفاده کنن جواب میده

    • اکرم

      سلام من اواخر ماه سوم هستم غربالگری اول و رفتم ولی آزمایش انتی رو ندادم مشکلی برام پیش نمیاد

    • فریبا

      سلام من هفته چهارمم است هیج حسی ندارم نمیدونم چ شده

    • الهام

      سلام من تو ماه چهارم هستم اما هنوز حرکت جنینم را حس نمی کنم

    • الهام

      سلام من تو ماه چهارم هستم اما هنوز حرکت جنینم را حس نمی کنم

    • الهام

      سلام من تو ماه چهارم هستم اما هنوز حرکت جنینم را حس نمی کنم

    • الهام

      سلام من تو ماه چهارم هستم اما هنوز حرکت جنینم را حس نمی کنم

    • افسانه

      من چهار ماهه حاملم ولی ت شکم اصلا معلوم نیس

    • بدون نام

      سلام خسته نباشین درماه چهارم بارداری هستم 3 روز پیش ازمایش امنیو سنتز انجام دادم امروز پهلودرد دارم ایا این مشکل طبیعی یانه

    • بدون نام

      من چهار ماهه باردارم چن روزه هم شکم درد دارم هم کمر درد مشکلم چیه میشه کمکم کنین خیلی نگرانم

    • مهسا

      اخرچهارماهگی هستم هنوز حرکت جنینو حس نکردم ایا باید حرکت میکرده

    • بهناز

      با سلام. در هفته هفدهم بارداریم. خیلی شکمم درد میکنه، اصلا نمیتونم غذا بخورم. قبلا هم هلیوباکتری داشتم.

    • نویدعزیزی

      حتماباپزشک مراجعه کنید

    • معصومه

      سلام من سومین بارداریم حرکات جنین تقریبا اخرای ماه چهارم به خوبی حس میشه نگران نباشید

    • بدون نام

      سلام من در هفته ۱۶بارداری هستم سر چنبن پایین هست خیلی نگران هستم میشه کمکم کنید ممنون میشم

    • سمیرا

      سلام من ۱۵هفته هستم ۱۶هفته بهم وقت امینوسنتزدادن دردداره یاخیر؟سونوان اتی مشکل داشت گفتن پشت گردن جنین ضخامتش زیاده ایاامینوسنتزجواب میده یان ایاممکن نامه سقدبدن من خیلی نگرانم بچه ی اولمم هست میشه کمکم کنیدممنون

    • لیلی

      سلام سه ماه و 5روز باردارم هیچ حرکتی حس نکردم 19سالمه بچه اولمه راهنمایی کنید

    • بی نام

      سلام من هفته چهارم بارداری هستم میخوام سقطش کنم ولی نمیدونم اصلا تو این ماه سقط میشه یا نه؟

    • سعیده سادات

      سلام.. ۱۵ هفته و ۳ روز باردار هستم ...به نظرتان سرماخوردگی همراه اسهال(با عرض معذرت دیگه) ضرر داره? تشکر

    • فاطمه

      با سلام خسته نباشید من امروز وارد ۴ ماهگی شدم از دیشبه نمیدونم چرا دارم بالا میارم.خیلی اذیت میشم.چیکارکنم؟این تهوع تا کی ادامه داره؟واقعا نمیتونم تحمل کنم

    • ...

      سلام.من دوقلو باردارم یکم شکمم بزرگتر شده.اما اصلا حرکتی رو حس نمیکنم اول چهار ماه چند روزی حرکت رو حس کردم اما یه دفعه قطع شد.اگر دور از جون اتفاقی بیوفته مثل خفگی ممکنه علائمی نداشته باشه.الان دیگه وارد پنج ماه شدم

    • ندا

      سلام من چهار ماهه باردارم سه روزه درد ناف دارم خطرناکی به نظرتان

    • سارا

      سلام من شانزده هفته باردارم بچه اولمه خیلی استرس دارم چون هر ماه خون ریزی دارم بچه ام سالمه مشکلی پیش نمیاد

    • س

      من دوماه پیش سقط داشتم یونوگرافی گفته بچه کامل سقط شده امکان داره بچه هنوز باشه چون شکمم بزرگ شده وپریود هم نشدم وزیرشکمم هم میزنه

    • بدون نام

      سلام من چهار ماه باردارم خیلی حالت تهوع دارم میل به غذا ندارم میشه بگین چیکار کنم

    • بدون نام

      سلام من چهار ماه باردارم خیلی حالت تهوع دارم میل به غذا ندارم میشه بگین چیکار کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج