۱۸۲۹۲۵
۵۰۳۲
۵۰۳۲
پ

نیمار هم تمام شد؟!

مثل همه برزیلی ها اسم طولانی دارد. در روزگاری که سلسائو خالی از ابرستاره ها شده، وجود یک جوان ۲۳ ساله هم برای شان غنیمت است. اعتقاد دارند اگر در نیمه نهایی جام جهانی ۲۰۱۴، نیمار بود، تیمشان ۷ تا از آلمان نمی خورد.

نیمار هم تمام شد؟!





مجله همشهری تماشاگر - ساسان شادمان منفرد: مثل همه برزیلی ها اسم طولانی دارد. در روزگاری که سلسائو خالی از ابرستاره ها شده، وجود یک جوان 23 ساله هم برای شان غنیمت است. اعتقاد دارند اگر در نیمه نهایی جام جهانی 2014، نیمار بود، تیمشان 7 تا از آلمان نمی خورد. (مثلا 3 تا می خورد فقط!) اما آیا نیمار جونیور را می توان با اسطوره ای همچون پله مقایسه کرد که این روزها خیلی ها در برزیل دست به چنین کاری می زنند؟ و آیا اساسا، نیمار آنقدر بازیکن بزرگی است که بتوان از او در آینده به عنوان اسطوره سلسائو نام برد؟

داستانی به نام نیما جونیور

همه چیز زیر سر پدرش بود؛ پدرش که خودش باسودای فوتبال روز و شب را سپری کرد. نیمار کوچک که در واقع نامش را از پدرش، نیمار بزرگ گرفته بود، به خواست او که فوتبالیست بود به همین سمت آمد.

نیمار هم تمام شد؟!

روزهای سخت و طاقت فرسایی بود برای خانواده نیمار. پدر مراقب همه چیز بود. هم آمادگی پسر را حفظ می کرد، هم استعدادهایش را پرورش می داد و هم به ناچار حواسش به خانواده بود.

تا اینکه بعد از کوچ به سائوویسنته، آنها در سال ۲۰۰۳ راهی سانتوس شدند و شرایط به گونه ای رقم خورد که وضع خانواده به کلی تغییر کرد. تیم فوتبال سانتوس یک دل نه صد دل عاشق بازی نهیمار شد و اینگونه بود که بعد از پرداخت دستمزد ماهانه ۱۰ هزار ریس و بعد از آن ۱۶۲۵۰ هزار ریس، در هفده سالگی قرارداد نیمار با سانتوس حرفه ای شد و نان خانواده در روغن فرو رفت.

پیشنهادهای حامیان مالی هم از چپ و راست می رسید؛ برای نیمار و خانواده اش روزگار نمی توانست بهتر از این پیش برود و او آنقدر پله های ترقی را تند تند طی کرد که به بارسلونا رسید؛ یعنی چیزی شبیه به ته فوتبال!

رسیدن به نوکمپ

کمی طول کشید تا نیمار بتواند راه اسپانیا، لالیگا و بارسلونا را پیش گیرد. شاید سانتوسی ها به نوعی می خواستند ببینند که مشتری بهتری هم نصیب شان می شود یا خیر؛ مثلا رئال مادرید که کمایش صحبت هایی را برای به خدمت گرفتن او مطرح کرده بود اما نیمار بالاخره با داستانی پرحاشیه و عجیب راهی بارسلوا شد، جایی که همه چیزش خاص است. در واقع یک تیم فوتبال بارسلونا است و یک ایالت جدایی طلب به نام کاتالونیا.

نیمار هم تمام شد؟!

درتمام سال های اختناق ژنرال فرانکو، اعتبار کاتالونیا و مردم مظلوم آن به باشگاه محبوب شان بود که برای آنها بدل به نماد اعتراض شده بود. لباس بارسا به منزله پرچم و سمبل منطقه شان بود و آنها به نداشتن هیچ آگهی بر روی آن افتخار می کردند، ولی آمد روزی که همین مردم دیدند شیوخ عرب نام خویش را با دلارهای نفتی بر روی آن پرچم نقش کردند و واسطه این خجالت یکی از خودشان بود.

پروژه نیمار یا «نیمار گیت» آخرین تیر ترکش ساندرو روسل بود. او که برای تک تک حاشیه های بی پایان خود بهانه های خاصی داشت این بار نتوانست از پس مطبوعات اسپانیایی برآمده و وقتی عرصه را تنگ دید با یک فرار رو به جلو عرصه را خالی کرد و اعلام کرد به سبب توهین هایی که صورت گرفته حاضر به ادامه همکاری در پست مدیریت نیست.

نکته از جایی اغاز شد که روزنام موندودپورتیوو که یکی از دو روزنامه قدرتمند کاتالونیا (در کنار اسپورت) است افشا کرد که در پروژه جذب مهاجم تیم سانتوز در تابستان ۲۰۱۳ قیمت اعلام شده به رسانه ها کمتر از مبلغ واقعی بوده است. رقم اعلامی ۵۷.۱ میلیون یورو بود که بعد از افشاگری که مورد تایید جانشین روسل هم قرار گرفت، رقم ۱۳۰ میلیون یورو اعلام شد. البته این رقم هم واقعی نبود و نیاز به محاسبات دقیق تر داشت که اینک این محاسبات صورت گرفته است.

با رفتن روسل از بارسا، بارتومئو به یک توضیح ساده اکتفا کرد تا تمامی حواشی مرد هزار چهره آبی اناری ها مسکوت مانده و او حتی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود هم پاسخی روشن به ابهامات ندهد؛ ابهاماتی که به تازگی بخشی از آنها برای عموم توضیح داده شده است.

فصل جاری

فصل ۲۰۱۵-۲۰۱۴ با مصدومیت برای نیمار شروع شد. بازیکنی که سودای فتح جام جهانی در خانه را در سر می پروراند اما با عنوان چهارمی و مصدومیتی سنگین آن جام را به پایان رساند. با اینحال می توان ادعا کرد که فصل جاری، فصل بدی برای نیمار نبوده است. او در بارسلونا خوب گل می زند و بازیکن موثری محسوب می شود. البته اگر پنالتی مقابل ویارئال در کوپادل ری را می توانست گل کند، بهتر می شد؛ اگرچه تاثیری در نتیجه کلی بازی نداشت.

نیمار هم تمام شد؟!

نیمار در این فصل نسبت به نخستین فصل حضورش در نوکمپ عملکرد به مراتب بهتری ارائه کرده است. پارسال و تحت رهبری تاتتامارتینو، او ۴۱ بار در میادین مختلف به میدان رفت و ۱۵ گل به ثمر رساند که تنها ۹ تای آن در لالیگا بود اما نیمار در این فصل و تا پایان هفته بیست و دوم ۱۶ گل در رقابت های لالیگا به ثمر رسانده که آمار قابل قبولی به حساب می آید.

ژاوی: خسته شده ایم

ژاوی ارناندس هافبک بارسلونا می گوید که او و هم تیمی هایش از موضوع نیمار خسته شده اند. ژاوی به پرونده این ستاره برزیلی اشاره می کند و می گوید: «واقعا همه ما خسته شده ایم. دوست داریم زودتر ماجرای پرونده او به پایان برسد و از این همه حاشیه بی خود نجات پیدا کنیم.»

نیمار هم تمام شد؟!

بارتومئو: روسل باید پاسخگو باشد نه من!

خوسپ ماریابارتومئو، رییس باشگاه بارسلونا به دادگاه رسیدگی به پرونده انتقال نیمار به نوکمپ گفته که ساندرو روسل، رییس پیشین باشگاه باید پاسخگو یاین وضعیت باشد چون او بوده که بر کل مراحل انتقال مذکور نظارت داشته است.

بارتومئو چند روز پیش در دادگاه مخصوص که برای رسیدگی به وضعیت مالیات مبلغ اعلام نشده انتقال نیمار تشکیل شده بود به صراحت تقصیرها را گردن روسل انداخت!

نکته جالب اینجاست که خوسپ بارتومئو نخستین رییس باشگاه بارسلونا است که به دلیل اتهام مالیاتی در دادگاه حضور پیدا می کند.

باشگاه بارسلونا پس از این دادگاه بیانیه ای صادر کرد که در آن کوشیده شده بارتومئو را مبری از اتهامات نشان دهد. رییس بارسلونا هم در دادگاه بر این موضوع تاکید کرده که هرگز قصد فریب اداره مالیات را نداشته است.

نیمار هم تمام شد؟!

رقم واقعی

آیا نیمار اینقدر می ارزد؟

باشگاه بارسلونا سرانجام مبلغ واقعی قرارداد نیمار را اعلام کرد و به تمامی گمانه زنی های موجود در این زمینه پایان داد.

زمانی که ساندرو روسل رییس پیشین باشگاه باسلونا، نیمار را از سانتوس برزیل به خدمت گرفت، مبلغ این انتقال بزرگ ۵۷ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو اعلام شد. همان زمان هم بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که این عدد کمی غیرمنطقی است و ستاره جوان برزیلی ارزشی به مراتب کمتر از این دارد. با اینحال موضوع خیلی مورد توجه قرار نگرفت و در نهایت برخی منتقدان گفتند کهسانتوس در فروش بازیکن جوانش سود خوبی کرده است!

اما واقعیت بعدها مشخص شد. زمانی که صحبت از رقم واقعی این انتقال به میان آمد؛ زمانی که معلوم شد که سهم سانتوسی ها از فروش ستاره بزرگ و ارزشمندشان زیاد نبوده است.

در زمانی که ساندرو روسل، باشگاه سانتوس و نیمار با یکدیگر به توافق رسیدند، پدر نیمار گفت که مبلغ واقعی باید مخفی بماند. بخشی از این مبلغ متعلق به خانواده نیمار بوده و به اعتقاد طرفین لازم نیست درباره اش چیزی افشا شود اما خوب یک ضرب المثل است که می گوید: «ماه همیشه پشت ابر نمی ماند.»

نیمار هم تمام شد؟!

کارهای غیرقانونی و از جمله دروغگویی ساندرو روسل در باب نیمار باعث کنار رفتن اش شد اما بعد از رفتن روسل، هیچ گاه رقم واقعی قرارداد نیمار اعلام نشد. به دنبال شکایت یک یاز اعضای باشگاه، پرونده ای در این خصوص تشکیل شد و تحقیقات قضایی برای مشخص شدن رقم واقعی انتقال به بارسا آغاز شد.

باشگاه بارسلونا که به خاطر انتقال غیرقانونی چند بازین نوجوان از سوی فیفا با محرومیت سنگینی مواجه شده، حالا باید در انتظار حکمی دیگر درباره انتقال نیمار هم باشد.

آنها چند هفته پیش رقم واقعی را اعلام کردند: ۸۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو؛ یعنی چیزی حدود ۳۰ میلیون بیشتر از اعلام قبلی!

البته رائول سانئی مدیر باشگاه در مورد جزییات این قرارداد گفته: «قرارداد واقعا ۵۷ میلیون و یکصد هزار یورو است. ۱۷ میلیون و ۱۰۰ هزار یورو از آن به باشگاه سانتوس رسیده و ۴۰ میلیون هم به عنوان غرامت به شرکتی پرداخت شده که والدین نیمار مالک آن هستند! پاداش و سایر پرداختی های مختلف به نیمار و خانواده اش هم در این قرارداد وجود دارد که مبلغ کل پرداختی ما را به ۸۶ میلیون و ۲۰۰ هزار یورو می رساند.»

با توجه به دستمزد فصلی ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار یورویی نیمار، مشخص می شود که باشگاه بارسلونا مبلغ گزافی را برای داشتن نیمار پرداخت کرده و می کند. همین موضوع امروزه برای بارسلونا تبدیل به یک کابوس شده است.

در حالی که آبی اناری ها فصلی پر فراز و فرود را سپری می کنند و هنوز شایعه رفتن لیونل مسی از بارسلونا به دلیل اختلاف با لوییس انریکه مارتینس به قوت خود باقی است، طرح موضوع نیمار می تواند ضربه مهلک دیگری بر پیکر بارسایی ها باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج