۱۸۳۰۳
۶ نظر
۵۰۳۶
۶ نظر
۵۰۳۶
پ

راهنمايي كامل براي شما كه مي‌خواهيد لباس و كفش ورزشي‌تان را حرفه‌اي انتخاب كنيد

خوش‌اندام كه هستيد... خوش‌تيپ هم باشيد!

تصميم گرفتن براي تهيه يك لباس ورزشي مناسب خيلي آسان‌تر از تصميم‌گيري براي انجام مداوم تمرين‌هاي ورزشي و انتخاب يك روش صحيح تغذيه است!

خوش‌اندام كه هستيد... خوش‌تيپ هم باشيد!

خوش‌اندام كه هستيد... خوش‌تيپ هم باشيد!

برترین ها: وقتي حرف از انتخاب لباس ورزشي مي‌شود بايد ۲ نكته اساسي را براي اول كار درنظر داشته باشيد. اول لباسي را انتخاب كنيد كه با پوشيدنش بيشترين احساس راحتي را به دست بياوريد. دوم بايد بتوانيد انواع و اقسام حركت‌هاي ورزشي را در آن لباس انجام بدهيد.

شايد عجيب به‌نظر برسد اما توجه به اين ۲ نكته خيلي از گزينه‌هايي كه به نظر مناسب مي‌رسند را رد خواهد كرد. البته ما به بيان همين ويژگي‌ها بسنده نكرده‌ايم و در كنار آن‌ها جديدترين و جالب‌ترين نكات مربوط به انتخاب لباس و كفش‌هاي ورزشي را هم درنظرگرفته‌ايم. شك نداشته باشيد كه با رعايت اين موارد ظاهري حرفه‌اي و آراسته خواهيد داشت و در عين حال گزينه‌هاي استاندارد را به راحتي تشخيص خواهيد داد.


جنس مناسب كدام است؟

هر لباسي كه ظاهر ورزشي داشته باشد ورزشي نيست. يكي از محبوب‌ترين پارچه‌هايي كه لباس‌هاي ورزشي را از آن‌ها تهيه مي‌كنند در مرحله اول كتان است. بعد از كتان نوعي جنس خاص كه معمولا نخ شمع را از آن تهيه مي‌كنند و جاذب رطوبت است توصيه مي‌شود و اين جنس در بازار با عنوان تجاري «دراي- فيت» شناخته مي‌شود كه هوا را به‌خوبي از خودش عبور مي‌دهد و به تنفس سلول‌ها كمك مي‌كند. به هر حال تعريق زياد هنگام ورزش كردن به اندازه كافي آزار‌دهنده هست، چه برسد كه لباس‌تان آن را جذب نكند!

به اين مسئله توجه داشته باشيد كه پوشيدن يك لباس دراي فيت حسي مشابه پوشيدن يك لباس كتاني را دارد و به همان نرمي است، با اين تفاوت كه لباس كتاني، انعطاف‌پذيري لباس‌هاي دراي فيت را ندارد و به اندازه دراي فيت‌ها براي پوست‌تان مفيد نخواهد بود. اگر جزو آن دسته از افرادي هستيد كه به سريع عوض كردن لباس‌تان بعد از ورزش زياد اهميت نمي‌دهيد، يادتان باشد لباس‌هاي كتان ممكن است بعد از مدتي بوي عرق بدن را به‌خود بگيرند‌ اما لباس‌هاي دراي فيت اين طور نيستند. پوست در برابر 2 عامل گرما و رطوبت آسيب پذير است و ورزش كردن هر دوي اين عوامل را فراهم مي‌كند. هم گرم تان مي‌شود و هم عرق مي‌كنيد. حالا فكرش را بكنيد كه لباس‌تان گرماي بدن‌تان را از بين نبرد و عرق هم روي سطح آن باقي بماند آن وقت شرايط براي جوش زدن و حتي رشد قارچ‌ها مهياست! و خوشبختانه پارچه‌هاي دراي فيت اين احتمال را كاهش مي‌دهند. حالا اگر باز هم پارچه‌هاي كتاني را ترجيح مي‌دهيد هيچ عيبي ندارد. فقط هر چند ماهي يك بار آن‌ها را عوض كنيد. يادتان باشد بعد از ورزش استحمام كنيد و حتما لباس‌تان را هم عوض كنيد. بسته به اين‌كه براي لباس‌تان چقدر هزينه مي‌كنيد و در كدام نوع پارچه احساس بهتري داريد مي‌توانيد از پارچه‌هاي دراي فيت يا كتان استفاده كنيد. دراي‌فيت‌ها به نسبت كتان گران‌تر هستند و از روش‌هاي علمي در ساخت‌شان استفاده مي‌شود. لباس‌هايي كه دراي فيت هستند معمولا تنگ‌تر از ساير لباس‌ها روي بدن مي‌ايستند. بر خلاف آن‌ها، لباس‌هاي كتاني ارزان‌تر هستند و به حالت آزاد روي بدن مي‌ايستند.


قبل از خريد اين نكات را درنظر بگيريد

خوب است كه لباس‌هاي‌تان لايه‌هاي متحرك داشته باشند. منظور از لايه‌هاي متحرك، داشتن دكمه يا زيپ‌هايي است كه مي‌تواند به تعداد لايه‌هاي لباس اضافه كند يا با باز‌كردن‌شان از آن‌ها كم كند. اين كار به شما امكان مي‌دهد، لباس ‌ورزشي‌تان را در هر فصلي بپوشيد.

تركيب پلي استر و لاكرا تركيبي است كه عرق را از سطح پوست دور مي‌كند. اين پارچه موقعي كه بدن‌تان گرم شده است مثل يك خنك‌كننده عمل مي‌كند و موقعي كه سردتان است دماي بدن را متعادل مي‌سازد. براي همين در كنار دراي فيت‌ها و پارچه‌هاي كتان مي‌توانيد سراغ اين جنس هم برويد. اين پارچه به‌خصوص براي لگينگ‌ها (شلوارهاي تنگ ورزشي) مناسب است.

براي خريد وسايل ورزشي اول از همه تعيين كنيد قرار است روي كدام‌شان بيشتر سرمايه‌گذاري كنيد. قاعدتا كفش‌ها در اولويت قرار دارند. براي مثال لازم نيست سربندتان را حتما از برند خاصي انتخاب كنيد چون اصلا مهم نيست. برعكس يك كفش حرفه‌اي به هر چه بهتر تمرين كردن‌تان كمك مي‌كند. براي خريد لوازم ورزشي از آن جايي كه معمولا گران هستند، سعي كنيد گوش به زنگ حراج‌ها باشيد. در اين حراج‌ها اغلب تخفيف‌هايي تا ۵۰ درصد هم داده مي‌شود كه مسلما به نفع‌تان خواهد بود!

بسته به ورزشي كه انجام مي‌دهيد حركات مختلفي را هم انجام خواهيد داد. ورزشكاران تا جايي كه ممكن است از انجام حركات غيرضروري خودداري مي‌كنند اما محض احتياط لباسي را انتخاب مي‌كنند كه لايه‌هاي محافظ داشته باشد. براي مثال ممكن است يكي از ورزش‌ها موجب ساييدگي پوست سطح زانوها شود. اگر شلوار ورزشي‌تان روي قسمت زانوها لايه‌هاي محافظ اضافه‌تري داشته باشد مانع اين ساييدگي مي‌شود و به سلامت‌تان كمك بيشتري خواهد كرد.


خوش‌اندام كه هستيد... خوش‌تيپ هم باشيد!

چه رنگي براي چه كساني مناسب است؟

به رنگ لباس‌تان اهميت بدهيد. خيلي از كساني كه در كلاس‌هاي ورزشي ثبت نام مي‌كنند براي كم كردن وزن مي‌آيند. به همين دليل هم رنگ مشكي را به‌عنوان يك رنگ ايده‌آل انتخاب مي‌كنند كه ۲ ويژگي دارد: هيچ وقت از مد نمي‌افتد و همچنين آن‌ها را لاغرتر نشان مي‌دهد اما ورزش كردن يكي از كارهايي است كه احتياج به روحيه مثبت دارد و هيچ‌چيزي بيشتر از لباس‌هاي رنگي و طرح‌دار نمي‌تواند حال يك ورزشكار را سر جايش بياورد. فكرش را بكنيد اگر قرار باشد همه هم باشگاهي‌هاي‌تان لباس مشكي بپوشند كه با يك سالن عزاداري طرف خواهيد بود!

بر خلاف رنگ لباس مي‌توانيد كفش‌هاي مشكي را به‌عنوان كفش‌هايي مناسب انتخاب كنيد. اين كفش‌ها قابليت ست شدن با بيشتر رنگ‌ها را دارند و به‌خصوص وقتي بيرون از باشگاه پوشيده مي‌شوند نگران كثيف‌شدن‌شان نخواهيد بود.


خوش‌اندام كه هستيد... خوش‌تيپ هم باشيد!

راهنماي انتخاب كفش

كفش‌تان را آگاهانه انتخاب كنيد

وقتي صحبت از انتخاب كفش ورزشي مي‌شود لطفا در حق خودتان حداقل در اين ۲مورد ساده نگذريد؛ سراغ كفش‌هاي معمولي كه لايه زيري‌شان صاف است و معمولا براي استفاده در كوچه و بازار هستند، نرويد و رشته ورزشي مورد نظرتان را قبل از خريد كفش مشخص كنيد.

وقتي نوبت به انتخاب كفش ورزشي مي‌رسد يادتان باشد كه يك كفش مخصوص دوندگي لزوما جوابگوي نيازهاي ورزشي شما در ساير رشته‌ها نيست، يعني شما نمي‌توانيد با يك كفش ساده پياده‌روي كوهنوردي كنيد يا حتي به ايروبيك بپردازيد، چون نوع فشارهايي كه به پا در اين ورزش‌ها وارد مي‌شود كاملا با هم متفاوت است.

با انتخاب كفشي كه جنسي مناسب دارد و اندازه پاي‌تان است ۲ قدم اساسي اول را برداشته‌ايد.

كفش‌هاي دوندگي براي حركات رو به جلو طراحي شده‌اند، نه حركات دوراني و سايدتوسايد براي همين هم براي ورزش ايروبيك مناسب نيستند. براي ايروبيك از فروشنده‌ها بخواهيد كفش‌هايي كه اصطلاحا به آن‌ها كراس ترينرز گفته مي‌شود، نشان‌تان بدهند.

انتخاب كفش نامناسب دردسرهاي زيادي را به‌وجود مي‌آورد كه شناخته‌شده‌ترين‌شان دردهاي مفصلي و تورم ساق پاست.

ممكن است قيمت كفش‌هاي ورزشي استاندارد بالا باشد اما قيمت خدمات درماني مسلما بالاتر است.


كارشناس كفش‌تان باشيد

پياده‌روي و دويدن هر 2 از طبيعي‌ترين و محبوب‌ترين ورزش‌ها هستند. پارك‌ها پر هستند از آدم‌هايي كه براي پياده‌روي كردن يا دويدن آمده‌اند. درست است كه بيشتر فروشندگان كفش‌هاي ورزشي اطلاعات خوبي درباره كفش‌ها دارند و وظيفه هم دارند شما را راهنمايي كنند اما خودتان هم دست به كار شويد تا احتمال هر گونه راهنمايي غلط را از بين ببريد!

كفش‌تان را به يك كفش چند منظوره تبديل نكنيد!

كفش‌هاي پياده‌روي معمولا سفت هستند، بر خلاف كفش‌هاي مخصوص دويدن كه انعطاف‌پذيري بالايي دارند. اين كفش‌ها براي اين‌كه بيشترين تاثير را داشته باشند بيشترين محافظت را از پاها به عمل مي‌آورند. اگر قرار است هم بدويد و هم پياده‌روي كنيد 2 جفت كفش تهيه كنيد؛ يكي مخصوص دويدن و ديگري مخصوص پياده‌روي.


سايز پا تغيير مي‌كند؛ حتي سايز پاي شما!

مرتبا سايز پاهاي‌تان را اندازه بگيريد. اين باور كه سايز پاي بزرگسالان عوض نمي‌شود اشتباه است. سايز پاي افراد با بالا رفتن سن تغيير مي‌كند. به نكته ديگري هم توجه داشته باشيد؛ سايز كفش‌هاي ورزشي بين برندهاي مختلف فرق مي‌كند. ممكن است سايز ۳۸ يك برند، ۳۹ برند ديگري باشد يا برعكس. پس موقع خريد به جاي توجه به سايز دقت كنيد كه كدام شماره كاملا اندازه پاي‌تان است. با فروشنده چانه نزنيد چرا سايز ۴۰ به من مي‌خورد درحالي‌كه سايز من ۳۹ است! او هم درست مثل شماست!


چند نكته ديگر

  • در پايان روز كفش بخريد. پاها در طول روز متورم مي‌شوند و موقع دويدن و راه رفتن زياد هم افزايش سايز پيدا مي‌كنند. پس بهترين موقع براي خريد كفش موقعي است كه پاي‌تان در بزرگ‌ترين حالت خودش قرار دارد. كفشي را كه در اين حالت بخريد در همه حالت مي‌توانيد به پا كنيد!
  • جوراب‌هايي را كه هميشه موقع ورزش كردن مي‌پوشيد همراه داشته باشيد. اگر جوراب‌هاي طبي مخصوص ارتوپدي، مي‌پوشيد آن‌ها را هم به همراه داشته باشيد. كفش ورزشي شما بايد با پوشيدن اين جوراب‌ها هم راحت و مناسب باشد.
  • اگر كفش‌تان پاي‌تان را مي‌زند حرف فروشندگاني كه مي‌گويند جا باز مي‌كند را باور نكنيد. كمي در كفش فروشي بدويد و راه برويد، اگر راحت بوديد كفش را به خانه ببريد.
  • از قانون شست پا استفاده كنيد! اين قانون مي‌گويد بين نوك شست پا و نوك كفش بايد به اندازه عرض شست پا فاصله باشد. قوزك پا بايد به‌خوبي محافظت و محكم نگه داشته شود. موقع راه رفتن نبايد قوزك پاي‌تان به سمت قسمت بالاي كفش بلغزد. رويه كفش بايد گرم، نرم و امن باشد. اين قسمت نبايد با تنگ بودنش پا را اذيت كند.
  • آكادمي ارتوپدهاي جراح ايالت متحده مي‌گويد مناسب بودن يك كفش ورزشي وقتي قابل تشخيص است كه بتوان شست پا را به راحتي درونش چرخاند و ساير انگشت‌ها را حركت داد.
  • هر كفش ورزشي را بعد از طي كردن مسافتي حدود 350 تا 400 مايل (هر مايل برابر با 6/1 كيلومتر است) بايد عوض كرد. دقت داشته باشيد، اگر احساس راحتي پاي‌تان از بين رفته و ميزان محافظت كفش از پاهاي‌تان كاهش پيدا كرده، وقت تعويض كفش‌هاي‌تان رسيده است.


خوش‌اندام كه هستيد... خوش‌تيپ هم باشيد!

در زمستان مراقب عضلات‌تان باشيد

درست است كه بعد از كمي فعاليت، بدن گرم مي‌شود اما اين نبايد موجب شود، فكر كنيد در زمستان همان لباس ورزشي هميشگي براي‌تان كافي است. در ورزش‌هاي زمستاني بايد بيشتر از هميشه از بدن‌تان مراقبت كنيد. هميشه يك سوئي‌شرت يا گرم‌كن ورزشي را به همراه داشته باشيد و بعد از ورزش بپوشيد. مهم نيست چقدر گرم‌تان است، يا حتي اين‌كه اصلا احساس سرما نمي‌كنيد و دل‌تان مي‌خواهد با همان لباس‌ها تا خانه بدويد! شما بايد يك گرم كن بپوشيد چون اگر اين كار را نكنيد به عضلاتي كه بعد از ورزش در حالا ساخته شدن و شكل گرفتن هستند آسيب خواهيد رساند.


سربندها را دست كم نگيريد!

حالا كه قرار است يك ورزشكار درست و حسابي بشويد خوب است يكي از كوچك‌ترين وسايل ورزشي اما در عين حال مهم‌ترين آن‌ها را به سبد خريدتان اضافه كنيد: سربند! خيلي‌ها فكر مي‌كنند داشتند سربند ورزشي خيلي هم مهم نيست. آن‌ها به همراه داشتن حوله را ترجيح مي‌دهند اما واقعيت اين است كه اگر دوست داريد بدون وقفه ورزش كنيد و مرتبا به سراغ حوله‌تان نرويد بهترين كار اين است كه اين وسيله را تهيه كنيد. سربندها مانع رسيدن عرق به پيشاني‌تان مي‌شوند. مچ‌بندهايي هم براي همين منظور تهيه شده‌اند كه دقيقا همين كار را انجام مي‌دهند. با اين تفاوت كه نمي‌گذارند عرق موجب خيس‌شدن دست‌تان و مانع گرفتن وسيله‌هاي ورزشي بشود. آن‌هايي كه ترجيح مي‌دهند در فضاي آزاد ورزش كنند به جاي سربندها بايد از كلاه‌هاي آفتابي استفاده كنند. البته كلاه‌هاي آفتابي ورزشي معمولا روي قسمت پيشاني‌شان چيزي شبيه سربند دارند. در نهايت يادتان باشد كه ورزش‌هايي مثل ايروبيك و دوندگي بيشتر از ساير ورزش‌ها نيازمند سربند هستند!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • morteza

      بیخیال بابا ما که نه خوش اندامیم نه خوش تیپ!!

    • neda

      مرسی به خاطرراهنماییتون. موفق باشید روز خوش

    • Roberta

      A rolilng stone is worth two in the bush, thanks to this article.

    • hiva

      khub bood

    • ضیاء

      ممنون از راهنماییتون.
      خیلی خوب بود
      مرسییییییییییییییییییییییییییییی

    • ثمین

      سلام. ممنونم از مطالبتون
      من خودم تا حدی خیاطی بلدم دوس دارم خودم لباسهای ورزشیمو بدوزم. میشه راهنمایی کنید که از کجا میتونم این پارچه ها رو خریداری کنم؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج