۱۸۳۶۲۵
۳۹ نظر
۵۰۱۱
۳۹ نظر
۵۰۱۱
پ

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

متولدین دهه ی شصت به سالهایی رسیده اند که باید منتظر اوج گیری آنها باشیم در این پرونده دختران دهه ی شصتی شاخص سینمای ایران را مرور کرده ایم از باران تا ترانه...

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه





برترین ها - ایمان عبدلی: متولدین دهه ی شصت به سالهایی رسیده اند که باید منتظر اوج گیری آنها باشیم در این پرونده دختران دهه ی شصتی شاخص سینمای ایران را مرور کرده ایم از باران تا ترانه...

الناز شاکر دوست - 1363

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

شاید بهترین حضور شاکردوست همان تجربه ی اولش باشد فیلمی به کارگردانی کیومرث پور احمد و با گرته برداری از سلطان قلب ها ،گل یخ که ملودرامی عاشقانه بود با استفاده از دو چهره ی تماشاگر پسند و بهره گیری از ابزارهای سینمای تجاری در مجموع برای آنهایی که سینما می رند که رویا بخرند تجربه ی دلنشینی بود ،شاکر دوست بعد از گل یخ کاملا در خدمت سینمای تجاری قرار گرفت ،فیلمهای چون :(تو و من ) ،(بی وفا )،(دو خواهر) ،(کیش و مات)و..تنها تجربه ی به نسبت متفاوت شاکردوست باز هم با پور احمد رقم خورد :اتوبوس شب ،در مجموع نمی توان حضور الناز شاکر دوست را حضوری پربار و قابل توجه دانست او صرفا مهره ای برای جذب تماشاچی در سینمای موسوم به بدنه است و تا به امروز تلاشی هم برای خروج از این جایگاه نداشته است.و البته امسال پوسته را هم در گروه هنر و تجربه داشت که می تواند آغاز گر راه متفاوتی باشد.

خاطره اسدی- ۱۳۶۲

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

اسدی را بیشتر با "تقاطع" به خاطر می آوریم کاراکتر تنها و عاصی فیلم موفق ابوالحسن داودی بعدتر در فیلم اجتماعی و تلخ امینی به نام هفت دقیقه تا پاییز خوش درخشید، در کارنامه ی بازیگری خاطره اسدی فیلم های خوب دیگری چون( سربه مهر) دیده می شود، اما آنچه که باعث شده اسدی کمتر به چشم بیاید حضور پر نوسان و نه چندان منسجم او در کارهایی با جنس متفاوت از هم است کمی دقت و ایجاد یک سبک مشخص در اجرا و گزینش فیلم باعث می شود بازیگر مستعد سینمای ایران به مراتب بالاتری برسد او در کارنامه ی خلوتش
هم فیلم معنا گرا تجربه کرده است هم به سینمای فرمالیته بنکدار و علیمحمدی گریز زده است، هم سینمای تجاری و هم سینمای دغدغه مند صدر عاملی ،حضور درکارهایی با این گستردگی فرمی و مضمونی کمی کار را برای تثبیت او در سینما دشوار کرده است .

نازنین بیاتی - 1368

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

بیاتی شروع بسیار خوبی داشت با:دربند و در فیلم پرویز شهبازی ،حضور در کار کارگردانی که فضاهای جوانانه را به خوبی پرداخت می کند شروع خوبی برای بیاتی بود،( دربند) اگر منتقدین را راضی نکرد حداقل یک پدیده به سینمای ایران معرفی کرد، در تمام طول فیلم بیاتی چیزی کمتر از آهنگرانی جوان ولی باتجربه نداشت ،بیاتی بعد تر در فیلمی از هاتف علیمردانی یکی دیگر از کارگردانان خوش آتیه سینما ایفای نقش کرد و امسال هم با کمال تبریزی در( طعم شیرین خیال) و ابوالحسن داودی در (رخ دیوانه) همراه شد به نظر می رسد نازنین بیاتی در انتخاب و گزینش کار بسیار هوشمندانه عمل می کند گرچه که حضورش در( فرشته ها با هم می آیند) و (رخ دیوانه) نشان داده که او تا رسیدن به نقطه ی قابل توجهی در سینما راه طولانی در پیش دارد، اما همین که او به ورطه ی لمپنیسم و سینمای تجاری نیفتاده امیدواری را افزایش می دهد.

رعنا آزادی ور- ۱۳۶۲

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

رعنا آزادی ور کارنامه ی آبرومندی دارد او در( خاک آشنا) با فرمان آرا کار کرده است: در نقش یک دختر کرد، همچنین تجربه ی همکاری اش با اصغر فرهادی باعث شده که کارنامهد ای سنگین داشته باشد، امسال هم آزادی ور در فیلمی آبرومند ایفای نقش کرد:(خانه دختر)، فیلمی که شاید رنگ اکران را هم نبیند اما در خاطره ی سینمایی ها جا خوش می کند، حضور در پروژه ی محمد(ص) مجید مجیدی و" مارمولک" کمال تبریزی و همچنین همکاری با مانی حقیقی در( کارگران مشغول کارند) نشان می دهد که آزادی ور بازیگر راحت طلبی نیست، او با همین کارنامه ی خلوتش نشان داده که حضورش در سینما باری به هر جهت نیست و نخواهد بود پیش بینی اینکه آزادی ور در سینما ماندگار میشود پیش بینی دشواری نیست مگر اینکه زندگی هنری او دچار تحولات غیرقابل پیش بینی شود.

نگار جواهریان -۱۳۶۱

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

او از دانه درشت های دهه ی شصتی است ،اگر نمونه های قبلی نهایتا ایفاگر نقش های فرعی چشمگیر بوده اند، نگار جواهریان در فیلمی مثل: (تنها دوبار زندگی می کنیم) بازی قدرتمندی به نمایش می گذارد او با کارگردان های مختلف از جمله بهرام توکلی در (اینجا بدون من) کار کرده است، بازی درخشان او در "اینجا بدون من" و "طلا و مس" که البته فضای مشابه داشت، نهایتا برای او سیمرغ بلورین جشنواره ی فجر را به ار مغان آورد، درخشش درمجموعه کارهای عبدالرضا کاهانی از جواهریان چهره ای ساخت که سینمای روشنفکرپسند و تماشاچی سختگیر سینما روی او حساب ویژه ای باز کند ،اما از بخت بد جواهریان، درخشش او در قصه ها ی بنی اعتماد، آشغال های دوست داشتنی محسن امیر یوسفی و گزارش یک جشن حاتمی کیا با سد توقیف مواجه شد جواهریان اگر همین روند را ادامه دهد از بزرگان سینما خواهد شد به شرطی که انتخاب هایش را با وسواس بیشتر همراه کند.امسال جواهریان یکی از همین انتخاب های خوبش را ارایه کرد، اعترافات ذهن خطرناک من

طناز طباطبایی - ۱۳۶۱

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

به نظر می رسد تکلیف طناز طباطبایی در عرصه ی بازیگری با خودش مشخص نیست روزی در فیلمی معمولی از سعید سهیلی نقش آفرینی می کند روز دیگر با مهرجویی در نارنجی پوش و نمایش" درس" همراه می شود ،شاید از او که دانش آموخته ی کارگردانی تئاتر است توقع بیشتر از این ها بوده است ،هیس دختر ها فریاد نمی زنند، تجربه ی بدی نبوده است به خصوص در جذب مخاطب عام یک موفقیت محسوب می شود اما قله ی موفقیت طناز طباطبایی رفیع تر از این هاست شاید جایی نزدیک به نقش آفرینی اش در "مرهم" فیلمی که طباطبایی یک تنه بار آن را به دوش کشید و هنرمندانه ایفای نقش کرد ،افسوس که طباطبایی پر نوسان حاضر شده است حضور او در رخ دیوانه نا امید کننده بوده است شاید یکی از دلایل ثبات نداشتن طباطبایی را بتوان رفت و آمد دائم مابین فضای نمایش و سینما دانست ،سینما هنوز منتظر طنازی قدرتمند تر است ...

پگاه آهنگرانی - ۱۳۶۳

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

پگاه اهنگرانی فرزند منیژه حکمت کارگردان و تهیه کننده سینما است ،کارنامه و عملکرد او را نمی توان منحصر به سینما دانست شاید از همین جهت باشد که آهنگرانی خیلی متمرکز سینما نبوده است او گاها در روزنامه هایی چون اعتماد می نویسد همچنین مستند می سازد که می توان از بین آنها به ده نمکی ها اشاره داشت ،پگاه اما فراتر از این مرزها رفته او موضع گیری سیاسی می کند و البته تبعاتش را هم تحمل می کند !...آهنگرانی به لطف خانواده ی سینمایی اش از خردسالی در سینما حضور داشته است اما این مساله باعث نشده است که با یک بازیگر کاملا بی عیب و نقص مواجه باشیم گرچه که او جزو خوب های دهه شصتی است اما عدم تمرکز باعث شده است که دختری که با کفش های کتانی مطرح شده بود خیلی به چشم نیاید او امسال دو اثر درخشان :(خانه دختر و جامه دران ) را در جشنواره داشت که نوید سالی پر بار تر را می دهد از خوب های آهنگرانی می توان به" دربند" و" ورود آقایان ممنوع "اشاره داشت شاید تمرکز بر بازیگری برای موفقیت او در سینما از نان شب هم واجب تر باشد البته اگر که آهنگرانی تمایل به فتح قله های بازیگری را داشته باشد.

ترانه علیدوستی - ۱۳۶۲

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

شاگرد کلاس های آزاد امین تارخ در همین یک دهه ای که از عمر بازیگری اش می گذرد حرفه ای و کاربلد نشان داده است او با اجرای کاراکتر های متفاوت که همگی هم موفق بوده اند نشان داده است که کارش را بلد است ،علیدوستی تن به هیچ حاشیه ای هم نمی دهد او با این سن و سال از سوی نویسندگان مجله ی فیلم به عنوان بازیگر منتخب یک دهه انتخاب شده است کسب سیمرغ بلورین از جشنواره ی فجر از دیگر افتخارات علیدوستی است ، ترانه که با( من ترانه ۱۵ سال دارم) عالی شروع کرده بود عالی تر ادامه داد در(درباره ی الی )و( چهارشنبه سوری) و( شهر زیبا) سه بار با اصغر فرهادی همراه شد و در هر سه بار موفق عمل کرد ،پذیرایی ساده ،کنعان ، تردید از دیگر تجربیات موفق ترانه علیدوستی است ،علیدوستی گهگاه به عرصه ی نمایش هم گریزی می زند به طور خاص نمایش های محمد رحمانیان ،دختر حرفه ای سینمای ایران حالا برای هر فیلمی یک وزنه است.

باران کوثری - ۱۳۶۴

دختران دهه شصتی سینما؛ از باران تا ترانه

بهانه ی این پرونده و فرزند رخشان بنی اعتماد که سیمرغ جشنواره ی امسال را کسب کرده است به خوبی از فضایی که به واسطه ی پدر و مادرش فراهم شده است استفاده کرده ،قدرت بازیگری او اولین بار در فیلم "خون بازی" و اجرای پرسونای معتاد به چشم آمد،کوثری بر خلاف برخی از هم نسلانش حوزه های متفاوت را تجربه کرده است از تلویزیون و حضور در سریالی چون صاحبدلان و حتی مجموعه ی کلاه قرمزی تا حضور در نمایش هم هوایی به کارگردانی مهین صدری، حوزه ی فعالیت باران کوثری محدود به این ها نشده است، منشی صحنه در یک حبه ی قند و ساخت کلیپ برای" چرا رفتی" همایون شجریان، از دیگر فعالیت های متنوع باران کوثری است،عصبانی نیستم ،من مادر هستم ،کوچه بینام از درخشانترین کارهای کوثری است اما نباید فراموش کنیم که کوثری در تئاتر هم پای کوثری در سینما است، طی سالهای گذشته او در نمایش های موفقی چون "زمستان ۶۶" و "خشکسالی و دروغ" حضور داشته است ،به نظر می رسد او برای ادامه ی حضور موفقش کار دشواری ندارد: وقتی که مادری چون رخشان بنی اعتماد را همراه خودش دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پرچم دهه 60 بالاسسسسسسسسسسسسسسس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الان نازنین بیاتی چه ربطی به بقیه داره؟ اکثر این بازیگران بیش از ده ساله دارند در سینما فعالیت می کنند و الان در دهه سی عمرشون هستند ولی نازنین تازه وارد سینما شده و هنوز خیلی جوونه و نماینده جوانهای امروز جامعه ست.چطوری اینها رو با هم در یک نسل قرار دادید؟!

      • بدون نام

        در ضمن نسل بازیگری رو باید بر اساس دهه ورود به سینما تعیین کرد نه دهه تولد پدر جان!

      • بدون نام

        شما اول ادبیاتتو اصلاح کن بعد دنبال ربطش بگرد

      • بدون نام

        ادبیاتم درسته پدرجان! کاملا محترمانه ست نسبت به شما پیشکسوتان عزیز!

    • sara

      الناز شاکردوست رو چه اول هم گذاشته.دختر دهه شصتی اونم 60 تا 65 اینقد لوس و ننر و بیمزه ندیده بودم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا تو دهه شصتی ها استثناست به دهه هفتادی ها میخوره

      • بدون نام

        باشه تو خوبی

      • بدون نام

        ما هر چی دهه شصتی دیدیم صورتش عملی و پر از آرایشه.معلوم نیست این کل کل های مسخره شصتی هفتادی کی میخواد تموم بشه!

      • بدون نام

        بازي الناز تو رسوايي خيلي زيبا بود و هيچ هنرپيشه اي نمي تونست اين نقش رو به اين زيبايي بازي كنه

    • کاربر

      1. ترانه علیدوستی
      2. طناز طباطبایی
      3. نازنین بیاتی

    • سما

      خدایی خیلی عالین البته به جز الناز!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        الناز بيسته

    • مرتضی

      عاشقتم طناز،خیلی خیلی میخوامت :-*

    • شبنم

      فقط نازنین بیاتی

    • بدون نام

      خوشگل ترينشون الناز شاكردوسته
      هر كي بد ميگه حسوده خدا وكيلي جدي ميگم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حسودا معلوم شدن ، اونائيكه منفي ميدن واقعا حسودن

      • بدون نام

        حسودی نیست یه نگاه به طناز طباطبایی بندازید دوباره می فهمید

      • بدون نام

        خب سلیقه شما زیبایی بازاری رو می پسنده .ولی برای بازیگری به چیزی بیشتر از زیبایی احتیاج هست!

      • بدون نام

        بازي الناز تو رسوايي خيلي زيبا بود و هيچ هنرپيشه اي نمي تونست اين نقش رو به اين زيبايي بازي كنه

    • بدون نام

      بهترین بازیگر تو اینا نگار جواهریانه
      بهترین بازیارو داره

    • بدون نام

      کوثری به خاطر مامان باباش بازیگر شد همه میدونن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پارتی بازی موج میزنه.

    • بدون نام

      با اینکه باران کوثری با پارتی بازی بازیگر شد ولی خداییش بازی هاش خیلی قشنگه خصوصا تو فیلم من مادر هستم. خیلی طبیعی بازی میکرد.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو فیلم من مادر هستم که بی نظیر بود

    • منطقی

      که چی مثلا ؟! غیر از تولد در یک دهه خاص چه شباهت و ربطی بین اینها وجود داره ؟! مثلا نازنین بیاتی و ترانه علیدوستی چه ارتباطی بهم دارند ؟! ترانه بیشتر جوان دهه هشتاد بوده ولی نازنین جوان امروزی و دهه نود. مثلا ژنی در بدن دهه شصتی ها وجود داره که متمایزشون میکنه؟!

    • بدون نام

      فقط ترانه و نگار بازیگرهای خوبی هستند ولی بقیه یا بخاطر قیاقه شون یا با رانت خانوادگیشون یا اشتباهی گذارشون به سینما افتاده!نازنین بیاتی هم که تازه وارده و باید منتظر ماند!

    • بدون نام

      از رعنا ازادی ور و پگاه اهنگرانی متنفرررررررررررررررررررررررررررررررررممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممممم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اوووووووووووووووووووووووووووووو
        انقد تنفر خوب نیسااااااااااا

    • بدون نام

      سه تای اولو نمیشناسم
      بقیه هر کردم حضورشون تو هر فیلمی وزنه است.

    • ali1370

      سلام از دهه هفتادی ها هم بزارید اینقد چوب دهه شصتی ها رو حراج نزارید و به رخ دهه هفتادی ها نزارید

    • میثم

      فدای خودم که دهه شصتیم

    • بدون نام

      دهه شصت یه بهانه اس برای گریز به سینما و مرور فیلم و بازیگر ودر نهایت سلیقه ایجاد کردن برای مخاطب، پسر جان ......شما با نوع سوزه یابی و مطلب کار کردن در عرصه ی ژرنالیسم آشنایی نداری ظاهرا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلیقه ایجاد کردن ؟!! والا در مورد دهه پنجاه که بازیگران قدرتر و محبوب تری داره ما چنین چیزی ندیدیم.این بیشتر ربط داره به این بازیهای جدید دهه شصتی و دهه هفتادی .

      • بدون نام

        در ضمن تو از کجا فهمیدی من پسرجانم؟!

    • حجت

      دهه شصت فقط بازیگر داشت اونم دختر؟همه خبرها شده در مورد بازیگزان اونم زن

    • samira

      ترنه علیدوستی یه چیز دیگس
      از بازیش تو کنعان خیلی خوشم میاد عالی بوده و هست مث همــــــــــــــــیشه
      خیلی باوقارو بی حاشیه و کاربلده
      یه پارچه (یه قواره!!!!) خانومه خانوم

    • نظر user

      به نظرم نازنین بیاتی هم زیباتر و متین تر از بقیه است فقط نازنین

    • بدون نام

      کسی از تو نظر نخواست عبدلی بد سلیقه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج