۱۸۴۵۳۵
۱ نظر
۵۴۵۴
۱ نظر
۵۴۵۴
پ

امروز در تاریخ

۱۴ اسفند - ۵ مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

امروز ۱۴ اسفند برابر با ۵ مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
برترین ها: امروز ۱۴ اسفند برابر با ۵ مارس تقویم میلادی است. روزی که در تاریخ آبستن وقایع و اتفاقات زیادی در ایران و جهان بوده است. به مرور برخی از این وقایع می‌پردازیم.

رویداد ها:

۵۲۱ - نامه بسيار جالب امپراتور چين به قباد ساساني

«شيائو يان» امپراتور چين (از سال ۵۰۲ تا ۵۵۰ ميلادي) در مارس ۵۲۱ پيامي براي قباد ساساني، شاه وقت ايران نوشت كه متن آن تا به امروز باقي مانده، به بيشتر زبانها ترجمه شده و يك سند تاريخي بسيار جالب است. با تطبيق تقويم ها، اين نامه در ششم مارس آن سال در نانژينگ (نام آن زمان آن: ژيان كانگ) پايتخت وقت چين امضا و مهر شده بود.

سفير ويژه شيائو فاصله نانژينك تا تيسفون از طريق خجند و سمرقند را در سه ماه طي كرده بود. شيائو كه بنيادگذار دودمان «ليانگ» است و ۴۸ سال بر چين حكومت كرده در پيام خود نوشته بود: داشتن روابط نزديك، دوستي، تفاهم و همكاري با پارسيان و استقرار نمايندگي هاي دائمي دو دولت در پايتخت هاي يكديگر براي او يك آرزوي ديرين و تحقق آن يك موهبت است. ما چينيان شاگردان كنفوسيوس هستيم كه با زرتشت شما عقايد و نظرات مشترك داشته است. ما بودائي شده ايم ولي آموزش هاي انساني، اخلاقي و فرهنگي كنفوسيوس همچون خورشيد چراغ راه مان است. استخدام هاي دولتي ما و انتصاب مقامات عينا برپايه آموزش كنفوسيوس و پس از يك امتحان دقيق صورت مي گيرد و همچنين برنامه دانشگاههاي ما. پيام سپس وارد امور سياسي مي شود و بسيار مفصل است.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
قباد یکم

ايران و چين در دوران حكومت اشكانيان روابط تنگاتنگ بايكديگر داشتند كه در دوران ساسانيان ادامه يافته بود كه درگيري ايران با هون ها، براي مدتي راههاي ارتباطي ميان ايران و چين و به ويژه جاده ابريشم را در آن سوي سيحون (سيردريا) ناامن ساخته بود و مبادله سفير دچار اخلال شده بود.

سفير امپراتور شيائو هنگامي وارد ايران شده بود كه دولت ايران ورود بلغارها به قلمرو روم را باز گذارده بود و اين بلغارهاي مهاجر شهر قسطنطنيه را تهديد مي كردند. قراربود دولت روم به ايران پول بدهد تا در شمال قفقار از ورود بلغارها و ساير اقوام مغول تبار به قلمرو روم جلوگيري كند كه ارسال اين پول قطع شده بود. قباد پيش از ورود سفير چين، خسروانوشيروان را با اينكه پسر سومش بود، به دليل داشتن لياقت بيشتر وليعهد اعلام كرده بود و خسرو جلسات طولاني مذاكره و تبادل اطلاعات با سفير چين داشت كه شرح آنها در تاريخ آمده است.

1342 ش - محاكمه طالقاني، بازرگان و سحابي

در اين روز در سال 1342 و 9 ماه پس از قيام خرداد ماه، محاكمه دسته اي از مخالفان شاه از جمله آيةالله سيد محمود طالقاني، مهندس مهدي بازرگان و دكتر يدالله سحابي در محكمه تجديد نظر نظامي كه رياست آن را ژنرال عباس قره باغي (آخرين رئيس ستاد مشترك ارتش در نظام سلطنتي در سال 1357) برعهده داشت آغاز شد. پيش از آغاز محاكمه، حكومت نظامي در تهران و اصفهان تمديد شده بود تا تظاهراتي صورت نگيرد.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۵۵۸ - پيدايش سيگار و گسترش جهانی توتون

«فرانسيسكو فرناندز» توتوني را كه از كوبا به اروپا آورده شده بود در مارس ۱۵۵۸ [طبق برخی نوشته ها؛ پنجم مارس آن سال] به صورت سيگار به اروپاييان معرفي كرد. برگ خشک شده توتون در آغاز کار در چپق مصرف مي شد و یا در گوشه دهان [طرف بیرونی دندان] قرار می گرفت و به تدریج مکیده می شد که بعدا سیگار برگ و پس از آن سیگار کاغذی تهیه شد.

توتون (تباکو) از گياهان بومي قاره آمريكاست كه كريستف كلمب (کريستوفر کلمبوس) در سفر اول خود به اين قاره غربي در سال ۱۴۹۲ در كوبا متوجه آن شد و ديد كه بوميان دود برگهاي خشك شده آن را استنشاق مي كنند و پس از آن نوعي حالت انبساط به آنان دست مي دهد. اين گياه نخست به اروپا و سپس به ساير نقاط منتقل شد كه سازمان جهاني بهداشت اخيرا آن را قاتل شماره يك انسان و عامل بيماري هاي صعب العلاج از جمله سرطان، عروق و قلب اعلام كرده است. ايرانيان توسط پرتغالي ها با توتون و چگونگي مصرف آن آشنا شدند و آن را تنباکو (به جاي تباکو) تلفظ کردند.

۱۳۴۵ ش - سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق، از مردان بزرگ تاريخ

دكتر محمد مصدق استاد دانشگاه، سياستمدار، دولتمرد و ايراندوست نامدار، دشمن سرسخت استعمار ملل و سلطه گری، رهبر جنبش ملي كردن صنعت نفت ايران و رئيس دولت در سالهاي ۱۳۳۰، ۱۳۳۱ و پنج ماه اول سال ۱۳۳۲ چهاردهم اسفند ۱۳۴۵ در بيمارستان نجميه تهران (خيابان حافظ ـ کمي پايين تر از خيابان جمهوری اسلامی) فوت شد و دولت وقت اجازه برگزاری مراسم ترحیم اورا نداد و جز یک اعلامیه چند سطری دولتی، مطبوعات از انتشار هرگونه خبر و مطلب دیگر در آن زمینه ممنوع شده بودند. هدف دولت وقت برگرفتن خاطره اندیشه و کارهای این بزرگمرد تاریخ مشرق زمین از اذهان ایرانیان بود. با وجود این، بسیاری از ایرانیان پس از آگاه شدن از فوت مصدق لباس سیاه پوشیدند و اشک ریختند، بیشتر معلمان کشور در کلاس های درس خود یک دقیقه سکوت اعلام کردند و شماری از آنان، به خاطر این عمل احضار و بازجویی و دارای پرونده (اصطلاحا سیاه) شدند. از آنجا که پانزدهم اسفند ۱۳۴۵ (روز پس از وفات مصدق) گروهي از مردم تهديد كرده بودند كه درصورت مخالفت با برگزاری مراسم ترحیم عمومی، با پوشيدن لباس مشكي و يا گفتن تسليت به يكديگر با صداي نسبتا بلند ماتم خواهند گرفت؛ ساواك خبرچين هاي خودرا مامور پرونده سازي، مخصوصا در مدارس و سازمانهاي دولتي كرده بود تا هركس از دكتر مصدق ياد كند و لباس مشكي پوشيده باشد نامش را گزارش كنند و بعدا دستگير شود.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
دکتر مصدق در زمان رياست دولت

بیماری منجر به فوت مصدق؛ عوارض ناشی از سرماخوردگی (گویا؛ ذات الریه) و نیز پیدایش یک تومور (احتمالا سرطانی) در سقف دهان بیان شده بود.

به مصدق در روزهاي واپسين عمر كه شديدا بيمار بود اجازه داده شده بود به تهران و به بيمارستاني كه فرزندش در آن طبابت مي كرد منتقل شود. جز براي اعضاي فاميل، وي در اينجا هم ممنوع الملاقات بود و روزنامه نگاران حتي اجازه نزديك شدن به ساختمان بيمارستان را نداشتند و شبانه روز درخودروهاي خود ـ مقابل ساختمان «پارك هتل» نشسته و گوش بزنگ خبراز داخل بيمارستان بودند. این روزنامه نگاران آنچه را که در طول اتومبیل نشینی مقابل کوچه بیمارستان و «پارک هتل» دیده و شنیده بودند خاطره نویسی کردند و 12 سال بعد و در اسفندماه 1357 منتشر ساختند که در تاریخ ماندگار شده است. زیراکه دولت وقت، خود يك اطلاعيه چند سطري بسيار كوتاه دراين زمينه به روزنامه ها داده بود و از آنجا كه از مرده مصدق هم مي ترسيد اجازه برگزاري مجلس ترحيم عمومي را هم نداد چون می ترسید که به یک بپاخیزی منجر شود. همان زمان، گروهی از دبیران درس تاریخ در یک شبنامه که به روزنامه ها هم ارسال شده بود ضمن اعتراض به این عمل دولت نوشته بودند که با این کارها «تاریخ را نمی شود پاک کرد» و روزی همه چیز آشگار و اعلام خواهد شد و «سیه روی شود هرکه در او غَش باشد».

پیروان خط مصدق که از فعالان انقلاب سال 1357 بودند، در جریان تظاهرات و راهپیمایی های این سال و با استفاده از فرصتی که به دست آمده بود زجرهای این رهبر ملّی براثر فشار دولت شاه و اِعمال محدودیت برای اورا برای مردم بپاخاسته شرح دادند و بر خشم آنان افزودند ـ دولتی که حتی از مرده مصدق هم می ترسید.

52 روز پس از پیروزی انقلاب و در دوازدهمین سالروز فوت مصدق، ایرانیان به این مناسبت چنان مراسمی برگزار کردند که تا آن زمان ـ جز مورد استقبال فرانسویان از استخوانهای ناپلئون ـ بی سابقه بود. صدها هزار و طبق گزارش روزنامه اطلاعات بیش از یک میلیون تن ایرانی از تهران و شهرهای دیگر به احمدآباد رفتند و از ساعت 2 تا 5 و 30 دقیقه (وقت قبلا اعلام شده) بر گور او گریستند و شعار دادند. شهرداری تهران اتوبوس های شهر و مردم اتومبیل های خودرا در اختیار گذاشته بودند تا این جمعیت به کرج منتقل شود. این جمعیت به خواست خود، مسافت کرج تا احمدآباد را که حدود 80 دقیقه بود در حال شعار دادن، پیاده طی کردند. احزاب و گروهها قبلا با انتشار اعلامیه، مردم را به حضور در این مراسم دعوت کرده بودند. در آن روز که دوشنبه بود، ادارات دولتی، مدارس و ... از ساعت ده بامداد عملا تعطیل شده بود. نخست وزیر، وزیران کابینه و مقامات دولتی وقت نیز به احمدآباد رفته بودند و آیت الله طالقانی نخستین سخنران این مراسم بود. مطبوعات تا چند روز و هر روز دو ـ سه صفحه از صفحات خودرا اختصاص به شرح اندیشه ها، کارها و زجرهای مصدق داده بودند. طبق گزارش ها، چند چاپخانه تهران عکسی از مصدق را که در احمدآباد، در آفتاب و عصا در بغل زیر درخت نشسته بود و دستش را بر پیشانی گذاشته بود در صدها هزار نسخه چاپ کرده بودند که تماما و ظرف چند ساعت به فروش رفته بود و آخر وقت روز چهاردهم اسفند بازار سیاه یافته بود.

برای پی بردن به محبوبیت مصدق در میان ایرانیان و ایرانی تبارها ذکر این دو نکته کافی است:

تیراژ روزنامه همشهری با چاپ عکس مصدق در صفحه ششم شماره 29 امُرداد 1372 دفعتا به 120 هزار نسخه افزایش یافت و این توجه مردم به آن ادامه یافت تا روزنامه اول کشور شد. سال بعد، روزنامه ایران با چاپ عکس مصدق در صفحه اول خود، در آن روز چندبار تجدید چاپ شد و تیراژ انبوه به دست آورد.

در سالهاي حكومت مصدق، ايران كه پرچم مبارزه با استعمار و سلطه را به دوش گرفته بود تحت فشار و تحريم اقتصادي و تهديد نظامي انگلستان بود كه يكي از سه قدرت آن زمان بشمار مي رفت. با وجود این، مردم شاد، سرزنده و راضی از آن مبارزه ملی. دكتر مصدق در تمامي طول عمر سياسي خود به دمكراسي، حقوق بشر و آزادي هاي مرتبط با آن عميقا وفادار بود.

دكتر مصدق بر پايه عقيده خود كه شاه بايد سلطنت كند، نه حكومت در دوران زمامداري اش اختيارات حكومتي را از شاه گرفت. در زمان او انتشار نشريه، تشكيل حزب و برگزاري اجتماعات سياسي آزاد بود. به اشاره وي، كتابهاي تاريخ مدارس متوسطه دوباره نویسی شده بود تا مُبلّغ قدرتهاي خارجي مسلط بر ايران و مطابق خواست و سیاست آنها نباشند. وی متون این کتابهارا استعماری می دانست. پیش از آماده شدن کتابهای دوباره نویسی شده، مصدق از دبیران تاریخ مدارس خواسته بود که آن صفحه از کتابهای موجودرا که حاوی یک عکس تبلیغاتی از ناوگان انگلستان است جداکنند و دور بریزند زیراکه هدف از قراردادن آن در کتاب، ایجاد ترس در جوان ایرانی از قدرت نظامی دولت لندن بود و .... وی پس از اینکه وزارت جنگ را به وزارت دفاع ملی تغییر نام داده و خود تصدی این وزارتخانه را برعهده گرفته بود خواسته بود که «تاریخ ایران» را بر آموزش نظامی سربازان وظیفه در پادگانها بیافزایند تا جوان ایرانی بداند که میراث او ـ ایران ـ چگونه برایش حفظ و حراست شده و در این سرزمین چه مردانی در خون خود خفته اند تا باقی مانده است و فداکاری کند.

مورخان معروف جهان دكتر مصدق را احياء گر ناسيوناليسم ايراني خوانده و نوشته اند كه به همين دليل، وي حاضر به سازش با بيگانگان بر سر منافع ايران نبود. به نوشته اين مورخان كه دكتر مصدق را از مردان بزرگ تاريخ ايران خوانده اند، وي در جهان سوم چراغي را روشن كرد كه تا پايان «استعمار كهنه» روشن بود. وي به ملل تحت ستم و استثمارشونده هشدار داده بود كه پس از استعمار كهن (استعمار اروپايي كه از زمان يافتن راههاي دريايي ـ آغاز سده پانزدهم آغاز شده بود)، استثمار و سلطه با لباسی تازه برجاي آن خواهد نشست. به عبارت ديگر استعمارگران تنها لباس عوض مي كنند و ....

دولت دكتر مصدق كه مورد حمايت قاطبه ملت بود در كودتاي 28 امُرداد سال 1332 که نتیجه توطئه مشترک انگلستان و آمریکا و همکاری عوامل داخلی بود برانداخته شد، به زندان افتاد و پس از تحمل سه سال زندان در پادگان لشکر 2 زرهی تهران، تا پايان عُمر در روستاي احمد آباد ساوجبلاغ (نزديك كرج) به صورت غير قانوني تبعيد و در حصر قرار داشت. هنگام فوت، از عمر مصدق 87 سال و 9 ماه و 25 روز گذشته بود.

تا پايان سال 1356 تلاش بر این بود که از بردن نام مصدق در رسانه هاي کشور و سازمانهاي دولتي خودداری شود. در کتابی که پهلوی دوم مولف آن اعلام شده بود و برای مدتی کوتاه در مدارس تدریس می شد مصدق تضعیف و در مواردی تحقیر شده بود که اکراه معلمان از تدریس آن و تداوم این شعار دانش آموزان «بشنو و باور مکن» سبب شد که از برنامه مدارس حذف شود.

ژنرال آیزنهاور رئیس جمهور وقت آمریکا در یادداشتهای خود ـ در ذیل روز هشتم اکتبر 1953 اعتراف کرده است که آن دولت (دولت آیزنهاور) در مساعی انگلستان برای برکنارکردن مصدق نقش داشت. وی نوشته است که به او تاکید شده بود که اگر مصدق در سمت خود باقی بماند چون خودرا متعهد و مکلّف به رعایت دمکراسی می داند سرانجام حزب توده و مسکو بر ایران، آسیای جنوبی [استراتژیک] و آسیای غربی [نفتدار] مسلط می شوند و .... به نوشته آیزنهاور، نقشه براندازی که مجری آمریکایی آن کرمیت روزولت [نوه تئودور روزولت رئیس جمهور دهه اول قرن بیستم آمریکا] بود در نخستین ساعت اجرا [ابلاغ نامه برکناری مصدق توسط سرهنگ نصیری] شکست خورد و شاه از کشور گریخت. باوجود این، کرمیت روزولت خودرا نباخت و از راهی دیگر [دادن دلار و کشاندن اوباش و قدرت طلبان به خیابانها] سه روز بعد پیروز شد. [هری ترومن رئیس جمهور قبلی آمریکا تحت تاثیر تلقین های دولت لندن قرار نگرفته و حاضر به همکاری با این دولت در براندازی مصدق نشده بود.].

مورخانی که این یادداشت آیزنهاوررا نقل کرده اند نوشته اند که این برداشت با عمل حزب توده در جریان کودتای 28 امُرداد همخوانی ندارد و افزوده اند که این حزب با آن سازمان نظامی وسیع و نفوذ در طبقه کارگر می توانست کودتا را به آسانی شکست دهد ولی ساکت ماند و این سکوت به صورت یک معمّا در تاریخ ایران مانده است. در سال 1333 و کشف سازمان نظامی حزب توده، ایرانیان پس از آگاه شدن از آن همه افسر کمونیست که در برابر کودتا ساکت مانده بودند، از این حزب رویگردان شدند بگونه ای که این حزب پس از انقلاب هم جان نگرفت.

هرساله به مناسبت زادروز و سالگرد وفات دكتر مصدق در آرامگاه او در احمدآباد كه از ابنيه ملي ایران بشمار آمده است مراسمي برگزار مي شود.

طبق برخي گزارش ها، در اسفندماه 1388 (سال اعتراض به انتخابات و درگیری های مربوط) به دلايل امنيتي، با درخواست اجازه برگزاري مراسم سالروز درگذشت دکتر مصدق بمانند هرسال (با حضور انبوه مردم) در روستاي احمدآباد (و به قول خود وي ـ قلعه) موافقت نشده بود.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
صفحه اول شماره ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ روزنامه اطلاعات و شرکت ميليوني ايرانيان در مراسم سالمرگ مصدق در احمدآباد کرج

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
دكتر مصدق در دوران تبعيد غير قانوني در روستاي احمد آباد ـ در يک روز صدها هزار نسخه از اين عکس ها بفروش رفت

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ايرانيان ۱۴ اسفند ۱۳۵۷ در دسته هاي انبوه و به اين صورت رهسپار احمدآباد کرج بودند تا در مراسم سالروز فوت مصدق شرکت کنند

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
آيت الله طالقاني، بازرگان و داريوش فروهر بر گور مصدق گل مي نهند (۱۴ اسفند ۱۳۵۷)

1357 - تأسيس "كميته امداد امام خميني"(ره) به دستور آن حضرت

سابقه فعاليت‏هاي كميته امداد امام خميني به سال‏هاي قبل از پيروزي انقلاب و در حدود سال 1342 باز مي‏گردد كه تعدادي از انقلابيون كه در زمره ياران امام بودند، مأموريت پيدا كردند به خانواده زندانيان، نيازمندان و مبارزان رسيدگي كنند. اين كمك‏ها تا زمان پيروزي انقلاب ادامه يافت و سه هفته پس از پيروزي انقلاب، اين نهاد به دستور امام براي دستگيري از محرومان و مستضعفان و ياري آسيب‏ديدگان تشكيل يافت. كميته امداد تاكنون خدمات قابل‏توجهي در جهت اهداف خيرخواهانه و انسان‏دوستانه انجام داده و توانسته است كمك‏هاي فراواني در سراسر كشور به محرومان و آسيب‏ديدگان بنمايد. همچنين كميته امداد در مواقع ضروري، كمك‏هاي مردمي را به برخي كشورهاي اسلامي ارسال مي‏كند. كميته امداد امام خميني هم اكنون خدمات گسترده‏اي را ارايه مي‏دهد كه پرداخت وام قرض الحسنه، تهيه جهيزيه براي نوعروسان خانواده‏هاي تحت پوشش، كمك به بيماران هموفيلي، كليوي و تالاسمي، خدمات درماني و بهداشتي و اجراي بيمه درماني خانواده‏هاي تحت پوشش، ارايه خدمات فرهنگي و آموزشي به دانش‏آموزان، دانش‏جويان و طلاب تحت پوشش و نظارت بر فعاليت‏هاي خودكفايي خانواده‏هاي تحت پوشش و... از آن جمله‏ اند.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۳۵۹ - حمله گارد بني صدر و منافقان به مردم

پس از انتخاب بني‏ صدر به رياست جمهوري، وي درصدد حذف نيروهاي انقلابي‏ اي بود كه پس از اشغال لانه جاسوسي آمريكا، به عنوان نيروهاي خط امام متشكل شده بودند. ولي تحولات جنگ، موقعيت را براي بني‏صدر و تحقق اهداف سياسي او دشوار كرد. او مي‏خواست با خاتمه دادن جنگ مورد حمايت غرب قرارگيرد و همچنين با بهره ‏گيري از اهرم‏هاي مختلف، حمايت مردم را به خود جلب نمايد. غلي‏رغم تلاش‏هاي بني‏صدر در سازمان‏دهي ارتش و اجراي عمليات نظامي به منظور كسب پيروزي سياسي - نظامي، اين اقدامات با شكست و ناكامي همراه شد. ليكن اين ناكامي وي، برنامه‏ هاي ديگري را پيش‏روي نيروهاي شناخته شده مخالف نظام قرار داد. در اين روند، حادثه ۱۴ اسفند در دانشگاه تهران، نشانه سرفصل جديدي از تلاش ضد انقلاب در داخل كشور محسوب مي‏شد. در اين روز و در ادامه دشمني‏هاي بني صدر و گروهك ضدانقلاب منافقين با ياران اصيل امام خميني(ره) و نظام جمهوري اسلامي، در مراسمي كه به مناسبت سالروز درگذشت دكتر محمدمصدق در دانشگاه تهران برگزار شده بود، بني‏صدر در سخنراني خود، به شخصيت‏هاي انقلاب و نهادهاي انقلابي توهين نمود و در راستاي اهداف استكبار جهاني سخن راند كه با اعتراض امت حزب‏اللَّه مواجه گرديد. پس از آن گارد شخصي بني‏صدر و منافقان مسلح طي يك برنامه از پيش تنظيم شده، به دستور بني‏صدر، به مردم انقلابي حمله كرده و گروه بي‏شماري را زخمي و دستگير نمودند. اين حادثه منجر به وقوع حوادث و رخدادهايي شد كه سرانجام منتهي به درگيري مسلحانه در داخل كشور و در نهايت شكست ضد انقلاب و حذف آنها از صحنه سياسي شد.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
بني‏ صدر

2009 - افشاء نامه محرمانه اوباما به مدوديف درباره ایران

پنجم مارس 2009 در نيويورك تايمز فاش شد كه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا سه هفته پيش از آن (و ماه پس از آغاز حكومتش) در نامه محرمانه اي كه در مسكو به دميتري مدوديف رئيس جمهور وقت روسيه تسليم شد از او خواست كه روسيه به ايران براي دستيابي به سلاحهاي دوربرد (موشک باليستيک قاره پيما) كمك نكند. متن نامه فاش نشده بود.

بعدا از شنيده ها چنين برآمد كه «اوباما» به رئيس جمهور روسيه وعده داده بود كه اگر مسكو به مساعي آمريکا كمك كند و مانع از آن شود كه ايران موفق به دستيابي به سلاحهاي دوربُرد و استراتژيك (موشک باليستيک شود و يا اينكه تهران را متقاعد به قطع توليد اين گروه از جنگ افزارها كند وي از استقرار پايگاه ضد موشكي در لهستان و جمهوري چك [که از برنامه هاي دولت واشنگتن از زمان حکومت جورج بوش بوده] دست برخواهد داشت. اوباما اشاره کرده بود که اگر ايران داراي موشک باليستيک و سلاح هسته اي شود، دست به قدرت نمايي و مبارزطلبي خواهد زد و فراموش نکنيد که ايران باقيمانده يک امپراتوري بزرگ بوده و ايرانيان از انديشه احياء اين امپراتوري خارج نشده اند، مي خواهند قدرت شوند و ....

پس از اين افشاگري، دولت روسيه وصول يك نامه محرمانه از «اوباما» را تاييد كرده ولي گفته بود كه به اين نامه پاسخ نداده است.

پوتين که در انتخابات چهارم مارس 2012 با نزديک به 64 درصد آراء بارديگر رئيس جمهور روسيه شده است در سفر چند سال پيش خود به تهران با رهبر ايران ديدار و باهم گفتگو کردند و اعلام شد که در قبال غرب، رهبري ايران و پوتين در بسياري از جهات، نظرات مشابه دارند.

به نظر مي رسد پوتين (متولد هفتم اکتبر 1952) که دو دوره و دست کم يک دوره شش ساله ديگر در صدر روسيه خواهد بود بيش از گذشته درصدد ابرقدرت کردن روسيه است.

2012 - اشک پيروزي پوتین

پوتين (متولد هفتم اکتبر 1952) که دو دوره و دست کم يک دوره شش ساله ديگر در صدر روسيه خواهد بود يکشنبه شب، چهارم مارس 2012 در ميدان مسکو و در برابر هواداران خود در حالي که از فرط شادي اشک مي ريزد پيروزي اش در انتخابات آن روز، آن هم با اکثريت نزديک به 64 درصد آراء را اعلام مي دارد و مي گويد: ما بُرديم، از افتادن وطن به دست دشمن جلوگيري شد، پُرشکوه باد روسيه.

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟

۱۹۵۹ - ميان دولت وقت ايران و دولت آمريكا چند معاهده نظامي و اقتصادي امضاء شد.

۱۹۶۴ - طبق دستاوردهاي باستانشناسان از منطقه «حسنلو» كه جزئيات آن ۱۴اسفند ۱۳۴۲ در تهران اعلام شد جهانيان متوجه شدند كه ايرانيان از ۷۷۰ سال پيش از ميلاد با ساختن دژ نظامي و فلزكاري پيشرفته آشنا بودند. اين کشفيات همچنين نظرات سابق را تاييد كرد كه ايرانيان در جنگها از اسب استفاده مي كردند و تمدن پيشرفته اي داشتند.

زادروزها

۱۱۳۳ - زادروز هنری دوم انگلستان پادشاه انگلستان (از ۲۵ اکتبر ۱۱۵۴ تا ۶ ژوئیه ۱۱۸۹)
۱۸۷۱ - زادروز رزا لوکزامبورگ انقلابی و لیدر سوسیالیست و کمونیست آلمانی - لهستانی‌تبار

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
رزا لوکزامبورگ

۱۸۹۸ - زادروز چو ان‌لای سیاستمدار و اولین نخست‌وزیر جمهوری خلق چین
۱۹۰۸ - زادروز رکس هاریسون بازیگر سینما و تئاتر انگلیسی، برنده جایزه اسکار

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
رکس هاریسون

۱۹۲۲ - زادروز پیر پائولو پازولینی شاعر، کارگردان، نویسندهٔ ایتالیایی
۱۹۷۴ - زادروز اوا مندس بازیگر، مدل و خوانندهٔ کوبایی - آمریکایی

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
اوا مندس

۱۰۵۶ - آنتونیو ویوالدی، آهنگساز و ویلنیست اهل ونیز
۱۲۵۴ - لئون-پل فارگ، نویسنده و شاعر اهل فرانسه

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
مهدی اخوان ثالث

۱۷۶ - ژرژ دومزیل، اسطوره شناس و فیلولوژیسم اهل فرانسه
۱۳۰۷ - مهدی اخوان ثالث، شاعر معاصر

درگذشت‌ها

۲۵۴ - درگذشت لوسیوس یکم از پاپ‌های کلیسای کاتولیک رم
۱۸۲۷ - درگذشت آلساندرو ولتا دانشمند مشهور ایتالیایی

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
آلساندرو ولتا

۱۸۲۷ - درگذشت پی‌یر سیمون لاپلاس ریاضیدان، فیزیکدان، اخترشناس و فیلسوف فرانسوی
۱۹۵۳ - درگذشت ژوزف استالین رهبر و سیاستمدار کمونیست شوروی

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
ژوزف استالین

۱۹۶۶ - درگذشت آنا آخماتووا شاعر و نویسندهٔ روس، از بنیان‌گذاران مکتب شعری آکمه‌ایسم (اوج‌گرایی)
۱۹۶۷ - درگذشت محمد مصدق شصتمین و شصت ودومین نخست وزیر ایران، رهبر نهضت ملی شدن صنعت نفت این کشور

14 اسفند - 5 مارس؛ در تاریخ چه گذشت؟
هوگو چاوز

۲۰۱۳ - درگذشت هوگو چاوز پنجاه و سومین رئیس جمهور ونزوئلا

*****
منابع:

-پايگاه نوشيروان کيهاني زاده
-ویکی پدیای فارسی
-صفحه امروز در تاریخ در توئیتر
-راسخون
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کاوشگر فضایی

      درود بر مصدق و تمام ازادیخواهان جهان ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج