جاباما
۱۸۴۶۰۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تعبیر مشاور روحانی از «شاهنامه فردوسی»

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در مشهد مقدس گفت: شاهنامه فردوسی یکی از برترین رسانه‌های تاریخی کشور است.

خبرگزاری تسنیم: مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور در مشهد مقدس گفت: شاهنامه فردوسی یکی از برترین رسانه‌های تاریخی کشور است.

محمدرضا صادق در سلسله جلسات بزم اندیشه موسسه جوانان آستان قدس رضوی انتقال پیام را یکی از مهمترین نیازهای انسان از ابتدای خلقت دانست و اظهار داشت: تحقیقات دیرینه شناسان حاکی از انتقال پیام توسط انسان همزمان با اختراع خط و زبان بوده است که سابقه آن به دوره قبل از سکونت انسان در غار برمی‌گردد که نقوش دیواره غارها و آثار حک شده بر روی استخوان حیوانات نشان از انتقال پیام توسط انسان اولیه است.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور درباره تغییرات نحوه انتقال پیام در ایران تاکید کرد: تا ۵۰۰ سال پس از میلاد مسیح و قبل از ظهور اسلام نحوه انتقال پیام به سبک دوره دیرینه سنگی انجام می‌شد و این روند پس از ظهور اسلام و جنگ‌های صلیبی و دوره رنسانس هدف خاصی برای انتقال پیام مطرح نبوده‌ است اما از ابتدای شروع جنگ جهانی اول مفاهیم تازه‌ای به حوزه انتقال پیام وارد شد.

صادق سرآغاز تغییر در ماهیت انتقال پیام را قرن بیستم عنوان کرد و افزود: با شروع جنگ جهانی دوم علاوه بر پیام‌های سیاسی پیام‌های علمی دانشمندان نیز دستخوش تغییرات عمده‌ای شد که قرن بیستم را می‌توان قرنی تاثیرگذار بر ماهیت پیام‌ها و نحوه انتقال آنها دانست.

وی قرن بیست و یکم را عصر انفجار اطلاعات دانست و بیان کرد: در دهه ۸۰ شمسی که فناوری‌های اینترنتی و رایانه‌ای فراگیر و عمومی نشده بود تنها ایده‌های مک لوهان در کشور مطرح بود که از قرن بیست و یک بعنوان عصر انفجار اطلاعات یاد می کرد و در دهه ۹۰ نیز فناوری‌های ارتباطی اروپایی به کشور راه یافت و انتقال پیام شکل‌های بسیار متفاوتی را به خود گرفت.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی را بزرگترین رسانه تاریخی کشور عنوان کرد و گفت: شاهنامه فردوسی یکی از برترین رسانه‌های تاریخی کشور است که در زمان سلطنت معنویان با بهره گیری از تعالیم انسان ساز اسلام و قرآن بسیاری از مفاهیم فرهنگی و شیعی را به جامعه ایران عرضه کرد به گونه‌ای که تاثیرات مثبت شاهنامه بر نسل‌های بعد نیز قابل مشاهده است.

صادق پیرامون فعالیت روزنامه‌ها در دوران حکومت قاجار تصریح کرد: پس از تحولات گسترده در صنعت چاپ و کاغذ خبرگزاری‌ها و روزنامه‌های زیادی شکل می‌گیرند که یکی از این خبرگزاری‌ها خبرگزاری رویترز است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و بسیاری از نشریات اروپایی و آسیای جنوب شرقی خیز همزمان با این خبرگزاری کار خود را آغاز کردند و در ایران نیز در اواخر دوره سلطنت ناصرالدین شاه چندین روزنامه فعالیت خود را شروع کردند.

وی شعار دروغین آزادی بیان را یکی از ویژگی‌های مطبوعات دوره سلطنت رضا خان دانست و تاکید کرد: شعار دروغین آزادی بیان در دوره سلطنت رضا خان مورد اعتراض محافل علمی و مذهبی علما و روحانیون قرار گرفت و در دهه ۲۰ شمسی پس از خلع سلطنت رضا خان فضای رسانه‌ای کشور باز شد.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور یکی از اشکالات عمده رسانه‌ها در دوران حکومت پهلوی را عدم قبول مسئولیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: همزمان با کودتای سال ۳۲ رسانه ها در تنگناهای مهلکی قرار گرفتند که عدم قبول مسئولیت اجتماعی و پیروی از خطوط مشی سیاسی غربی سبب وارد کردن لطمات زیادی به بدنه رسانه ای کشور شد.

صادق تاثیر سازمان سیاه ساواک بر رسانه ملی در دوران پهلوی را یکی از نقاط تاریک رسانه در کشور دانست و خاطرنشان کرد: بسیاری از مطالب درج شده در روزنامه‌ها و نشریات باید توسط سازمان ساواک تائید می‌شد و بسیاری از مدیران روزنامه‌ها بخاطر مسائل کثیف امنیتی ساواک کشته شدند و این وضعیت تا زمان استقرار حضرت امام خمینی در پاریس ادامه داشت.

وی از دفاع مقدس به‌عنوان نقطه عطفی در تاریخ رسانه کشور یاد کرد و افزود: یکی از برجسته‌ ترین فعالیت‌های اطلاع رسانی در تاریخ کشور اعزام خبرنگاران خارجی به منطقه عمومی حلبچه در عملیات والفجر۱۰ بود که خبرنگاران با چشمان خود شقاوت نیروهای بعثی و مظلومیت ملت ایران را دیدند.

مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور انتخابات سال ۸۴ را سرآغاز رشد و گستردگی خبرگزاری‌ها و نشریات در کشور دانست و اظهار داشت: در انتخابات سال ۸۴ کاندیدای ریاست جمهوری و جریانات سیاسی به سوی بهره گیری بیشتر از رسانه‌ها رفتند به گونه ای که در حال حاضر ۵۰ خبرگزاری و ۱۰۰ روزنامه در سطح کشور داریم.

صادق وارد کردن نقد با مختصات خاص خود بر دولت تدبیر و امید را مفید عنوان کرد و گفت: دولت از نقد سازنده‌ای که سبب ارتقای وضعیت کشور در تمامی حوزه‌ها شود استقبال می‌کند و زمینه‌های مساعد جهت پیشبرد اهداف نظام توسط رسانه‌ها را فراهم می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج