جاباما
۱۸۵۰۸۲
۵۰۴۷
۵۰۴۷
پ

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (۲)

آنها که اهل سفرند، بیشتر اهل اکتشاف هستند. کشف یک مکان جدید با فضایی متفاوت، از هیجانات و سرخوشی های سفر است. در کنارش بحث هزینه مناسب هم وجود دارد. پیشنهاد ما به اهالی سفرهای اکتشافی، سفری به خاطرات شان است.

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)





مجله همشهری 6 و 7 - سعیده نیک اختر: آنها که اهل سفرند، بیشتر اهل اکتشاف هستند. کشف یک مکان جدید با فضایی متفاوت، از هیجانات و سرخوشی های سفر است. در کنارش بحث هزینه مناسب هم وجود دارد. پیشنهاد ما به اهالی سفرهای اکتشافی، سفری به خاطرات شان است. مکان هایی وجود دارد که ما همیشه آنها را در قاب تلویزیون یا در پرده سینماها دیده ایم. دیدن این فضا یا همان لوکیشن های تاریخ سینما یا سریال هایی که برای مردم جذابیت زیادی داشته به همان شکل دست نخورده حفظ شده و تبدیل به موزه می شوند.


لوکیشن های شهرستان

گاو- داریوش مهرجویی

مکان: بویینک قزوین

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)

در بیست و پنج کیلومتری قزوین روستایی به نام بویینک محل فیلم برداری فیلم سینمایی گاو است. گروه در تمام مدت یک ماهه فیلم برداری در قزوین مستقر بود و هر روز ۲۵ کیلومتری سفر می کرد. در خاطرات این فیلم آمده که چون قرار بود بازیگران بین اهالی روستا ظاهر شوند و با آنها بازی کنند چهره شان کاملا متفاوت بود. مهرجویی دستور داد بازیگرانش چهار، پنج روزی به بندرانزلی بروند و زیر آفتاب دراز بکشند تا کاملا آفتاب سوخته و لپ گلی شوند. گاو تقریبا از اولین فیلم هایی بود که در روستاهای ایران ساخته می شد.

حکومت پهلوی نسبت به نمایش فقر و عدم امکانات رفاهی در روستا واکنش نشان داد و دستور داد زمان وقوع داستان را ۳۰ سال قبل اعلام کنند. گاو در زمان خودش یک سر و گردن از فیلم های آن زمان بالاتر بود و بعد از انقلاب هم به لحاظ ساختاری و محتوایی به عنوان الگوی صحیح سینما از آن استفاده می شد. اگر به این روستا رفتید از آسیاب آبی و استخر آن دیدن کنید و از خوردن شیرینی های محلی آن غافل نشوید.

خسته نباشید- محسن قرایی و افشین هاشمی

مکان: کلوت های شهداد کرمان

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)

شاید تصاویری که در فیلم های دهه ۶۰ از مناطق کویری استفاده می شد، محتوایی دردآور و رقت بار داشتند و سفر به کویر در ذهن کسی نمی گنجید ولی الان وضعیت متفاوتی ایجادشده و چندسالی است که سفر اکتشافی کویر به یکی از تفریحات مورد علاقه مردم تبدیل شده. راهپیمایی در تپه های شنی و تماشای آسمان زیبای نشدنی است که نمونه اش در زندگی شهری پیدا نمی شود.

خصوصا سال گذشته وقتی تصاویر خوش رنگ و لعاب خسته نباشید با موضوع جالب و دوست داشتنی و لهجه های شیرین کرمانی همراه شد قند توی دل همه آب شد که این کویر زیبا نامش چیست و کجاست و چگونه می توان به آن دسترسی پیدا کرد؟! بعد از فیلم خیلی دور خیلی نزدیک میرکریمی بود که سفر به کویر مصر باب و مقصد اردوهای دانشجویی شد. چند سال بعد کارگردانان خسته نباشید با مشورت میرکریمی قطعه دیگری از دشت زیبای شهداد، منطقه ای موسوم به کلوت را برای فیلم خود انتخاب کردند. خسته نباشید از زاویه تازه ای از دید یک زن و شوهر توریست به کلوت نگاه کرده است.

بعدا در روند داستان می فهمیم که خانم توریست ایرانی تبار کودکی اش را در شهر کرمان گذرانده و با اصرار شوهرش پا به این شهر گذاشته است. خانم دل خوشی از کویر ندارد ولی ناخواسته توسط دو جوان خوش مشرب درگیر ماجرایی می شود و پا به روستایی زیبا در دل کلوت می گذارد. همه چیز از غذای محلی گرفته تا آب زلال قنات و محبت اهالی زن را یاد کودکی اش می اندازد. کلوت اصطلاحی است که به صخره های شنی داده اند. این صخره هی مرتفع ظاهری عظیم و مستحکم دارند. ولی باعث تعجب است که با کشیدن دست روی آنها پودر می شوند. ستون ها و صخره های شنی مناظر بی نظیر و حیرت انگیزی دارند و به آسمان خراش های شنی معروف شده اند.

برای رفتن به کلوت اول در کرمان در یکی از هتل های جهان گردی یا پارس مستقر شوید. دوم با ماشین های خطی راهی شهداد در ۶۰ کیلومتری کرمان شوید. شهداد هم با داشتن نخلستان های وسیع سرسبز و دیدنی است. از شهداد تا کویرهای کلوت هم یک ساعتی راه است که ماشین های خطی زحمتش را می کشند. به راننده توصیه کنید که باک ماشینش پر باشد. بعد از گذشت یک ساعت مناظر حیرت آور صخره های شنی را می بینید که در افق تا بی نهایت ادامه دارد. سکوت کویر ستودنی است.

اگر علاقه مندید گرم ترین نقطه زمین یعنی جایی که فاصله هسته با پوسته به حداقل می رسد را ببینید، در فصل زمستان در همین مسیر یک ساعت دیگر حرکت کنید تا داغ ترین نقطه زمین پوشیده شده از ریگ های مدور سیاه را ببینید، جایی که هیچ جنبنده ای در آن زندگی نمی کند! فضای رویایی کلوت باعث شد تا در جشنواره فیلم فجر امسال هم با دو فیلم مواجه شویم که در این منطقه فیلم برداری شده اند. یکی فیلم «طعم شیرین خیال» کمال تبریزی و دیگری بخش هایی از فیلم «محمد (ص)» ساخته مجید مجیدی.

کوچک جنگلی- بهروز افخمی

مکان: ماسوله گیلان

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)

کوچک جنگلی شده بود. جنگل های فومن و ماسوله یا غارها و صخره های طبیعی اش مکان مناسبی برای پنهان شدن سردار جنگل و رفقایش بود. زیبایی این منطقه به ساختار خانه هایش بر می گردد. خانه های کاهگلی به گونه ای روی تپه از پاین به بالا ساخته شده اند که سقف هرکدام حیاط خانه دیگری است و تمام خانه ها از پشت بام به همدیگر راه دارند. گلدان های شمعدانی قرمز سر هر طاقچه و پنجره، این روستا را دیدنی کرده است. بازدید از این منطقه امروزه آنقدر سر زبان ها افتاده است که ساکنان آن متوجه اهمیت قضیه شده اند و اجازه عکاسی به بازدیدکنندگان نمی دهند.

در انتهای بزرگراه قزوین- رشت، جاده ای به سمت غرب فلش خورده و شهر فومن را نشان می دهد. در همین جاده به تعدد تابلوی راهنمای ماسوله وجود دارد. اگر در نوروز به این دهکده زیبا سفر کردید از کلوچه های گردویی محلی فومنی بخورید و حتما سری به قهوه خانه های قدیمی این روستا بزنید و بنشینید و چای بهاره ایرانی بنوشید.

مختارنامه- داوود میرباقری

مکان: شاهرود

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)

داوود میرباقری، اصالتا اهل روستای خیج شاهرود است. مردم شاهرود، بسطام و اطراف آنقدر به او علاقه دارند که اسم یکی از بلوارهای شهر را به نام «سید محمدداوود میرباقری» گذاشته اند، اما علاوه بر این، شاهرود به قدری تنوع محیطی دارد که خود اهالی به آن قاره کوچک می گویند. اگر شما صد کیلومتر به سمت شمال بروید به جنگل ابر، کوه های البرز و نهایتا جنگل های مازندران و دریا می رسید. اگر صد کیلومتر به سمت جنوب بروید به داخل کویر مرکزی خواهید رفت. در عرض چند ساعت حرکت، می توانید کلی اقلیم متفاوت ببینید.

میرباقری، بخش عمده ای از پنج جنگ بزرگ سریال عظیم مختارنامه، صحنه های کربلا را در اطراف شاهرود ساخته. مثلا صحنه های خواب و کابوس مختار که چند هیولا دنبالش می آیند در روستای خیج گرفته شده است. محل قرار مختار و کیان قبل از کشته شدن مسلم که یک تک درخت و تخته سنگ است در بیرون خیج، تصویر برداری شده است. اردوگاه و محل جنگ ابن زیاد و مختار، اردوگاه آل زبیر در جنگ با سپاه شام و اردوگاه مختار در جنگ با سپاه آل زبیر، همه در روستای چهل دختر در منطقه بسطام در شمال شاهرود جلوی دوربین رفته است.

فیلم برداری صحنه های حرکت سپاه مکه از دامنه کوه ابوقبیس هم در منطقه ی در خیج که صخره های تیزی داشته انجام شده تا زمین سنگلاخی آنجا شبیه سرزمین سخت و زمخت مکه باشد. سه جنگ عین الورده و بنات تل و حرورا در جنوب شاهرود فیلم برداری شده چون تپه های رسوبی و مخروطی شکل منطقه شبیه اطراف کوفه بوده است. منطقه ای صخره ای در نزدیک امامزاده شاهمردان طرود که از نواده های حضرت عباس است جایی است که عبدالله بن زبیر (رضا کیانیان) می خواهد برادر امام حسین (ع)؛ محمد حنفیه (محمدرضا شریفی نیا) و خاندان بنی هاشم را آتش بزند که مختار به کمک شان می آید.

صحنه های کربلا و عاشورای سریال مختارنامه هم در طرود، روستایی در ۱۲۵ کیلومتری جنوب شاهرود و در دل کویر مرکزی ایران کار شد. این روستای دورافتاده، نخل هایی قدیمی و بدوی دارد که لوکیشن نهر علقمه هم در همین جاست. در شاهرود می توانید از محلی ها کمک بگیرید و به این لوکیشن ها سر بزنید. این مناطق دیدنی از مناطق شناخته شده شاهرود و اطراف هستند.

قصه های مجید- کیومرث پوراحمد

مکان: مدرسه حلبیان اصفهان

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)

قصه های مجید فقط ۹ قسمت بود اما همین ۹ قمست که خیابان های تمام ایران را در ظهرهای جمعه سال ۱۳۷۱ خلوت می کرد، ۲۲ سال است به بخشی از خاطرات ماندگار تصویری ما بدل شده است. مجید (مهدی باقربیگی)، پسر شلوغی با لهجه اصفهانی بود که با بی بی مهربان (مرحوم پروین دخت یزدانیان) زندگی می کرد و در مدرسه با ناظم سختگیر (جهانبخش سلطانی) درگیر بود. داستان های محکم هوشنگ مرادی کرمانی، کارگردانی هوشمندانه کیومرث پوراحمد، بازی های درخشان و همین طور موسیقی گوش نواز ناصر چشم آذر، قصه های مجید را ماندگار کرد. هوشنگ مرادی کرمانی، ۴۰ سال قبل مجموعه قصه های مجید، پنج شنبه ها روی آنتن می رفت و ژاله علو، نقش بی بی را داشت.

قصه های مجید، بعد از انقلاب چاپ و سال ۶۴، کتاب برگزیده سال شد و تا به حال ۲۵ بار تجدید چاپ شده است. پوراحمد، ساخت اولین قسمت سریال را ۱۴ اسفند ۶۹ شروع کرد. او مهدی باقربیگی ۱۳ ساله را از بین ۶۰۰ دانش آموز انتخاب کرد و آنقدر از او خوب بازی گرفت که باقربیگی الان در ۳۷ سالگی عضو شورای شهر اصفهان شده است. برای بی بی هم روی ۲۰ پیرزن تست زد، اما نهایتا به مادر خود رسید. پروین یزدانیان مادر کیومرث پوراحمد و ۱۱ فرزند دیگر، مادربرزگ ۲۵ نوه و پنج نتیجه بود که پنجم فروردین ۹۱ در ۸۵ سالگی درگذشت.

سرانجام پوراحمد این ۹ قسمت را در عرض یک سال و با هزینه ۱۶ میلیون تومان ساخت. سکانس های مدرسه مجید در مدرسه شهید حلبیان گرفته شد؛ مدرسه ای قدیمی که عمرش به زمان قاجار می رسد و قبل از انقلاب به اسم مدرسه اتحاد یا آلیانس معروف بود. خانه بی بی هم در پشت مسجد جامع و کوچه فروغی قرارداشت یعنی درست در قلب اصفهان قدیم. مدرسه حلبیان با اینکه همین چند روز پیش در فهرست انتظار آثار ملی قرار گرفته اما بارندگی و فرسودگی باعث تخریب آن شده است. در بخش هایی از این مدرسه که سریال قصه های مجید در آن فیلم برداری شد، کارتن خواب ها می خوابند! چون سال هاست که کلاسی در آن برگزار نمی شود. مدرسه حلبیان مدرسه معروفی است و به راحتی می توانید به آنجا سر بزنید، اما حتما دل تان می گیرد وقتی خرابی ها را ببینید.

شب دهم- حسن فتحی

مکان: حسینیه امینی های قزوین

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)

نوروز ۸۰ با محرم مصادف شده بود. هیچ کس دل و دماغ جشن و دید و بازدید نداشت. برای همین شب دهم با موضوع تعزیه توسط حسن فتحی ساخته شد. داستان این سریال در اوایل سال های ۱۳۳۰ می گذرد. برای نمایش بافت قدیمی خانه های قجری و تکیه های عزاداری این دوره هیچ مکانی بهتر از حسینیه امینی های قزوین نبود. این مکان دیدنی و زیبا متعلق به خاندان امینی های قزوین و در انحصار همین خانواده است یعنی برای بازدید از این لوکیشن زیبا نیازی به پرداخت هزینه نیست. کافی است زنگ در خانه را بزنید و با اجازه صاحب خانه وارد شوید.

این حسینیه و همینطور کاروانسرای سعدالسلطنه چند سال قبل از آن هم لوکیشن فیلم سینمایی کفش های میرزا نوروز (علی نصیریان) هرکاری می کرد نمی توانست از شر کفش های کهنه اش خلاص شود. قزوین یکی از شهرهای نزدیک به تهران با فاصله یک ساعت و نیمه است و نوروز زیبایی دارد. از همه جالب تر رسم باقلواپزی بانوان این شهر است که هر مسافری را مجذوب خودش می کند. سفر به قزوین جزو سفرهای ارزان قیمت محسوب می شود که آثار دیدنی زیادی دارد. به طوری که حیرت زده می شوید که چرا تا به حال از دیدن این همه اثر غافل مانده اید!

کاروانسرای سعدالسلطنه، دولتخانه صفوی، آب انبار سردار بزرگ، مقبره شاهزاده سلطان حسین کلی رستوران های خوشمزه به صرف قیمه نسار. قلعه زیبای دیدنی الموت در ۷۰ کیلومتری قزوین از مناطقی است که باید حتما یک بار به آن سری بزنید. اگر مجهز بروید پیشنهاد می کنیم شب را در کنار دریاچه اوان در چادر مسافرتی خود اقامت کنید و از دیدن دریاچه لذت ببرید. فقط پتو به تعداد کافی فراموش نشود.

آتش سبز- محمدرضا اصلانی

مکان: بیرجند

سریال های تلویزیون، راهنمای گردشگری خوب! (2)

محمدرضا اصلانی برای این فیلمش که هفت سال قبل آن را ساخته، تقریبا به خیلی از مناطق تاریخی بیرجند سر زد و از آنها استفاده کرد. اصلانی در این فیلم سراغ ۱۰ بنای تاریخی و مناظر دیدنی مرکز استان خراسان جنوب رفته است. آتش سبز روایت هفت حکایت قدیمی است که بازیگران صاحب نامی مانند عزت الله انتظامی، مهتاب کرامتی، پگاه آهنگرانی در آن بازی کرده اند. اصلانی تقریبا هرکدام از حکایت ها را در یک لوکیشن تاریخی خاص بیرجند و اطرافش جلوی دوربین برده است، مثلا حکایت مشتاق را در مدرسه شوکتیه بیرجند ساخته که قدمتی ۲۰۰ ساله دارد.
شوکتیه، سومین مدرسه مدرن ایران بعد از دارالفنون تهران و رشدیه تبریز است. یا مثلا حکایت پادشاه خاتون در روستای خراشاد در 25 کیلومتری بیرجند جلوی دوربین رفته است.

روستایی با تونل های زیرزمینی و قلعه های فراوان که کمتر کسی سراغش می رود. حکایت سنگ صبور در عمارت های اکبریه و رحیم آباد، ثبت و ضبط شده است؛ دو عمارت معروف و دیدنی داخل بیرجند که معماری خیره کننده ای دارند. همه حکایت ها هم در یک نقطه که قلعه فورگ بیرجند است به پایان می رسد. این قلعه از قلعه های فرقه اسماعیلیه بوده و هم ردیف قلعه های الموت است و در پنج کیلومتری بیرجند قرار دارد.

تمام لوکیشن های فیلم آتش سبز در بیرجند، قابل بازدیدند. حتی اگر حال و حوصله اش را دارید قبل از سفر به بیرجند، این فیلم را ببینید تا نماهای جذابی را که اصلانی در قاب دوربینش جا داده است در نظر داشته باشید. حتی می توانید از آن زاویه ها برای عکاسی استفاده کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج