۱۸۶۲۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

جایگاه داران می گویند فروش بنزین آزاد برای آنها صرفه ندارد!

کشمکش بر سر بنزین ۷۰۰ تومانی

دعوا بر سر بنزین ۷۰۰ تومانی به جاهای باریک رسیده است. در پمپ بنزین ها، فروشندگان ناراضی هستند و می گویند که فروش بنزین آزاد سودی برایشان ندارد و از اول اسفند فروشش را متوقف می کنند

کشمکش بر سر بنزین 700 تومانی

هفت صبح : دعوا بر سر بنزین 700 تومانی به جاهای باریک رسیده است. در پمپ بنزین ها، فروشندگان ناراضی هستند و می گویند که فروش بنزین آزاد سودی برایشان ندارد و از اول اسفند فروشش را متوقف می کنند و در سوی دیگر ماجرا، دولتی ها می گویند که فروش بنزین ادامه دارد و جایگاه داران سود می برند.

دیروز تلاش کردیم که با برخی جایگاه داران سود می برند. دیروز تلاش کردیم که با برخی جایگاه داران درباره واقعیت های فروش بنزین 700 تومانی گفت و گو کنیم وی به دلایل نامشخص، کمتر حاضر به گفت و گو در این باره بودند، با این حال یکی از جایگاه داران که سابقه دوستی با بیژن حاج محمدرضا، رئیس هیات مدیره انجمن جایگاه داران را داشت، امکان گفت و گو با این مقام مسئول را فراهم کرد.

وی در گفت و گوی تلفنی درباره مشکلات فروش بنزین آزاد، گفت: مبنای محاسبه کارمزد عرضه سوخت در جایگاه های عرضه سوخت براساس تورم هر سال مبلغی ثابت است که توسط شرکت پخش فرآورده های نفتی به جایگاه ها اعلام می شود.

حاج محمدرضا افزود: در سال 88 و پس از شروع طرح سهمیه بندی بنزین و عرضه سوخت چند نرخی مقرر شد تا برای تشویق جایگاه داران در قبال فروش بنزین آزاد با نرخ 700 تومانی معادل صددرصد کارمزد ریالی بنزین معمولی را کارمزد دریافت نمایند. به عنوان مثال اگر هر جایگاهی بابت فروش هر لیتر بنزین 100 تومانی یا 400 تومانی مبلغ پنج تومان کارمزد دریافت می کرد براساس این قرارداد بابت فروش هر لیتر بنزین 700 تومانی مبلغ 10 تومان کارمزد می گرفت.

وی افزود: این روند ادامه داشت تا اینکه شرکت پخش فرآورده های نفتی در سال 89 میزان این کارمزد را به نصف یعنی 50 درصد معادل ریالی کارمزد بنزین معمولی کاهش داد که البته در آن زمان مورد اعتراض و انتقاد جایگاه داران قرار گرفت و مسئولان وعده بررسی و رسیدگی به موضوع را دادند.

حاج محمدرضا افزود: اما موضوع اصلی تصمیمی است که شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در دی ماه امسال اتخاذ کرده است که بر اساس آن نه تنها اعلام شده از ابتدای سال 90 کارمزد بنزین آزاد حذف شده بلکه اعلام کرده تا مبالغی که در مدت آن 10 ماه جایگاه داران بابت کارمزد فروش بنزین آزاد دریافت کرده اند باید به این شرکت عودت گردد.

رئیس انجمن جایگاه داران گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی در حالی این تصمیم را گرفته که قانون عطف به ماسبق نمی شود و این شرکت نمی تواند برای ابتدای سال در دی ماه تصمیم گیری نماید. وی افزود: در حال حاضر به طور متوسط بیش از 40 درصد از فروش جایگاه ها را بنزین آزاد تشکیل می دهد و این درحالی است که درصورت عدم تعلق کارمزد نه تنها فروش بنزین آزاد سود نخواهد داشت بلکه به جهت مشکلاتی که در کسری بنزین و هزینه وجود دارد ضر را هم برای جایگاه داران به همراه خواهد داشت.

حاج محمدرضا با اعلام اینکه بیش از 200 جایگاه در سطح استان تهران مشغول به فعالیت هستند که از این تعداد فقط 30 جایگاه دولتی بوده و این جایگاه ها هم در اجاره بخش خصوصی می باشند، گفت: جایگاه ها ملک شخصی افراد محسوب می شوند؛ بنابراین در فروش یا عدم فروش بنزین آزاد مختار هستند و این درحالیست که براساس آخرین تصمیمی که توسط اعضای انجمن گرفته شده و در تصمیم خود مصمم هستند در صورت عدم بازگشت کارمزدها به روال منطقی جایگاه ها از فروش بنزین آزاد خودداری خواهند کرد. به طوری که حتی پلاکاردهای عدم فروش بنزین را هم برای نصب بر سر در جایگاه ها آماده کرده اند.


واکنش شرکت پخش فرآورده های نفتی

پس از اعلام جایگاه داران مبنی بر عدم فروش بنزین ۷۰۰ تومانی از اول اسفند ماه جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در واکنش به صحبت های رئیس انجمن جایگاه داران به مهر گفت: در حال حاضر فروش بنزین ۷۰۰ تومانی با استقبال چشمگیر مردم مواجه شده و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی به عنوان تنها متولی عرضه سوخت در کشور برنامه ای برای توقف فروش بنزنی آزاد از مجاری عرضه را ندارد.

وی با اعلام اینکه به دلیل کاهش سهمیه بنزین ۱۰۰ و ۴۰۰ تومانی میزان فروش بنزین ۷۰۰ تومانی افزایش یافته است، تصریح کرد: از ابتدای بهمن ماه سال جاری روزانه به طور متوسط هفت تا هشت میلیون لیتر توسط مردم خریداری شده است و این به معنای آن است که فروش بنزین برای جایگاه داران با سود همراه بوده است. این مقام مسئول دولتی با تاکید بر اینکه دولت برنامه ای برای قطع فروش بنزین چند نرخی ندارد، گفت: فعلا هیچگونه تغییری در قیمت و نحوه عرضه بنزین در جایگاه ها اعمال نشده و فروش بنزین به این روش تا پایان سال ادامه خواهد داشت. وی همچنین گفت: احتمال دارد سناریوی جدید قیمتی و غیرقیمتی از ۱۵ فروردین ماه سال آینده اعمال شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج