جاباما
۱۸۶۵۵۲
۵۰۱۸
۵۰۱۸
پ

سال جديد، پوست جديد!

پاكسازي پوست در آخرين روزهاي سال

همه ما در زندگي انواع مشكلات پوستي ازجمله آكنه، جوش‌هاي سرسياه و سرسفيد، لك‌هاي حاصل از آفتاب، كك و مك، چين و چروك‌ها و... را تجربه مي‌كنيم.

پاكسازي پوست در آخرين روزهاي سال
مجله زندگی ایده آل - ستاره محمد: همه ما در زندگي انواع مشكلات پوستي ازجمله آكنه، جوش‌هاي سرسياه و سرسفيد، لك‌هاي حاصل از آفتاب، كك و مك، چين و چروك‌ها و... را تجربه مي‌كنيم. هرقدر هم كه زمان بيشتر مي‌گذرد پوست كدرتر شده و جاي لك و جوش‌ها ديرتر از روي آن محو مي‌شوند.

اما يك راه نجات هم وجود دارد و آن چيزي نيست جز لايه‌برداري و پاكسازي پوست! با اين روش مي‌توانيد لايه‌هاي سطحي پوست‌تان را برداشته و پوست زير را تحريك به بازسازي كنيد. به اين ترتيب پوست جوان و شاداب جايگزين پوست مرده و كدر مي‌شود. اگر شما هم از اين مشكلات رنج مي‌بريد و مي‌خواهيد براي عيد نوروز پوستي روشن و شاداب داشته باشيد اين راهكارهاي ساده خانگي را امتحان كنيد.

پاكسازي پوست در آخرين روزهاي سال

پوست زيبا و شفاف با بخور بابونه

اولين و مهم‌ترين مرحله در پاكسازي پوست استفاده از بخور آب داغ است. با اين روش منافذ پوست باز شده و چربي‌هاي اضافي به‌راحتي از آن خارج مي‌شوند. براي اين منظور بايد ۲ ليوان آب جوش را داخل يك كاسه متوسط بريزيد و يك حوله روي سر خود قرار دهيد. سپس سرتان را با فاصله مناسب بالاي ظرف آب جوش بگيريد طوري كه حوله روي سرتان دور تا دور ظرف را بگيرد. مراقب باشيد صورت‌تان را بيش از حد به كاسه نزديك نكنيد تا دچار سوختگي نشويد. بهتر است ۱۰دقيقه در اين حالت باقي بمانيد.

اگر هم از آكنه و جوش‌هاي سرسياه رنج مي‌بريد مي‌توانيد ۲ تا ۳ قاشق غذاخوري گل بابونه خشك شده به آب جوش اضافه كنيد. بعد از اتمام بخور حوله را از روي سر خود برداشته و گل‌هاي بابونه را از داخل آب بيرون بياوريد و براي ۵ دقيقه روي پوست قرار دهيد. سپس صورت‌تان را با آب سرد بشوييد و از يك كرم مرطوب كننده فاقد چربي استفاده كنيد. براي نتيجه‌گيري بهتر بايد اين راهكار را دو تا سه بار در هفته تكرار كنيد.

بخور زنجبيل؛ هم براي پوست و هم ريه!

اين بخور نه تنها باعث شفافيت و شادابي پوست مي‌شود بلكه دستگاه تنفسي را هم پاكسازي مي‌كند. براي اين منظور بايد دو قاشق غذاخوري پودر زنجبيل را در دو ليوان آب ريخته و روي حرارت قرار دهيد تا به جوش آيد. سپس اين محلول را در يك كاسه متوسط بريزيد و روي سر خود حوله بيندازيد و صورت‌تان را بالاي ظرف بگيريد.

۱۰دقيقه در اين حالت باقي بمانيد. طي اين مدت مي‌توانيد به آرامي با نوك انگشتان‌تان صورت را ماساژ دهيد. پس از گذشت ۱۰دقيقه مي‌توانيد با كمك دستمال، جوش‌هاي سرسفيد و سرسياه خود را خارج كنيد. در مرحله بعد نيز براي بسته شدن منافذ پوست، خيار رنده شده را به‌همراه آب ليمو ترش تازه براي ۵دقيقه روي صورت قرار دهيد. در آخر هم پوست خود را با آب سرد بشوييد.

اگر پوست‌تان خشك و حساس است

اگر پوست‌تان خشك و حساس است و با انجام بخور اذيت مي‌شود، مي‌توانيد از روش كمپرس گرم استفاده كنيد. براي اين منظور بايد مانند مراحل اوليه بخور، آب را به‌همراه بابونه يا زنجبيل بجوشانيد و اجازه دهيد كمي سرد شود. سپس آن را از صافي رد كرده و حوله تميزي را به آن آغشته كنيد.

اين حوله را براي ۱۰دقيقه روي پوست خود قرار دهيد. بهتر است حوله مخصوصي را براي اين كار اختصاص دهيد و جاي دو چشم را در آن سوراخ كنيد تا چشم‌ها، مژه‌ها و ابروهاي‌تان آسيب نبينند. بعد از اتمام كمپرس نيز صورت را با آب سرد شست‌وشو دهيد و حتما از كرم مرطوب كننده استفاده كنيد.

جوانه گندم شما را جوان مي‌كند!

يكي ديگر از روش‌هاي موثر در پاكسازي و جوانسازي پوست استفاده از ماسك خانگي جوانه گندم است. براي اين منظور مي‌توانيد یک قاشق غذاخوري ماست كم چرب را با یک قاشق چاي‌خوري پودر جوانه گندم مخلوط كنيد و به آرامي براي ۵ دقيقه روي پوست به‌صورت دوراني ماساژ دهيد.

سپس اجازه دهيد اين تركيب ۱۵دقيقه ديگر روي پوست باقي بماند و خشك شود. بعد از آن صورت را با آب سرد شست‌وشو داده و از يك كرم مرطوب كننده فاقد چربي استفاده كنيد. براي نتيجه‌گيري بهتر از اين روش بايد قبل از استفاده از ماسك حداقل ۵دقيقه پوست‌تان را با آب داغ بخور دهيد.

بهترين ماسك‌ها براي پاكسازي پوست

ماسك خيار و گلاب: يك عدد خيار با پوست را ريز رنده كرده و يك قاشق مرباخوري گلاب به آن اضافه كنيد. سپس آن را به حالت خوابيده به آرامي ‌روي پوست‌تان بماليد و پس از ۱۰دقيقه با آب خنك بشوييد.

ماسك ماست و گردو: دو قاشق غذاخوري ماست و دو قاشق غذاخوري گردوي خرد شده را در مخلوط‌كن تركيب كرده و براي ۱۵دقيقه روي پوست قرار دهيد و بعد با آب سرد بشوييد.

ماسك رازيانه و آويشن: دو ساقه آويشن تازه خرد شده و دو قاشق چاي‌خوري تخم رازيانه له شده را درون ظرفي ريخته و يك دوم فنجان آب جوش روي آن بريزيد. سپس نصف يك ليموترش را آب گرفته و به آن اضافه كنيد. تركيب به‌دست آمده را از صافي رد كنيد و آن را با پنبه به صورت بماليد. اجازه دهيد ۱۵دقيقه روي پوست بماند و بعد با آب سرد شست‌وشو دهيد.

ماسك عسل و بادام: يك قاشق مرباخوري عسل را با نصف قاشق چاي‌خوري پودر بادام مخلوط كنيد و آن را با حركت دوراني روي پوست بماليد. اجازه دهيد اين تركيب روي پوست‌تان خشك شود. بعد ابتدا با آب ولرم سپس با آب سرد پوست را شست‌وشو دهيد.

ماسك سفيده تخم‌مرغ: يك سفيده‌ تخم‌مرغ را خوب هم بزنيد تا كاملا سفيد شود و كف كند. سپس اين كف سفيد را براي ۱۵دقيقه روي پوست قرار دهيد. بعد از اينكه كاملا جذب و خشك شد پوست را ابتدا با آب ولرم سپس با آب سرد بشوييد.

پاكسازي پوست در آخرين روزهاي سال

اين نكات را به‌خاطر بسپاريد

- بهترين زمان براي پاكسازي و بخور پوست شب‌ها قبل از خواب است. به اين ترتيب پوست زمان كافي براي استراحت كردن دارد.

- بعد از پاكسازي و بخور پوست بهتر است ‌تا يك روز از لوازم آرايشي استفاده نكنيد. در غير اين صورت منافذ خالي شده بار ديگر با چربي و آلودگي پر مي‌شوند.

- انجام پاكسازي و بخور پوست بيش از پنج‌بار در هفته مي‌تواند نتيجه عكس داشته و باعث نازك و چروك شدن پوست شود. بهترين حالت پاكسازي دو تا سه‌بار در هفته است.

نگاه تخصصي به لايه‌برداري و پاكسازي پوست

دكتر اميرهوشنگ احساني، متخصص بيماري‌هاي پوست، مو و زيبايي معتقد است لايه‌برداري‌هاي سطحي بايد ماهي يك‌بار و لايه‌برداري‌هاي متوسط و عمقي هر ۶ ماه يك‌بار انجام شوند. به گفته اين دانشيار از دانشگاه علوم پزشكي تهران لايه‌برداري‌هاي متوسط و عمقي حتما بايد توسط پزشك متخصص انجام شوند. در غير اين صورت انجام آن توسط افراد غيرپزشك مثل آرايشگرها و حتي پزشكان غيرمتخصص مي‌تواند عارضه ايجاد كند.

درواقع موادي كه در لايه‌برداري استفاده مي‌شود اسيد هستند و اگر درست به كار نروند ممكن است بيش از حد به پوست نفوذ كرده و آن را زخم كنند. ممكن است حتي جاي آن لك شود يا تغيير رنگ دهد يا عفونت كند. گاهي اوقات نيز اسكار يا گوشت اضافه ايجاد مي‌شود و اين مشكلات مدت‌ها طول مي‌كشد تا برطرف شوند.

علاوه بر اينها، افرادي كه روي پوست‌شان عفونت فعال مثل تبخال و زردزخم دارند، كساني كه اختلالات عصبي و رواني دارند و ممكن است پوسته‌هاي‌شان را بكنند، كساني كه در محيط‌هاي آفتابي كار مي‌كنند، كساني كه ورزش اسكي و كوهنوردي مي‌كنند و خانم‌هاي باردار بهتر است لايه‌برداري انجام ندهند. جالب است بدانيد كه لايه‌برداري براي پوست‌هاي روشن پاسخ دهي بهتري دارد و احتمال لك گذاشتن و تيرگي در آن خيلي كمتر از پوست‌هاي تيره است.

كاهش چين و چروك‌ها با اسيد ميوه!

براي پاكسازي و لايه‌برداري پوست همچنين كاهش چين و چروك‌ها مي‌توانيد از انواع اسيد ميوه‌اي كه تحت عنوان آلفاهيدروكسي اسيد يا AHA ناميده مي‌شوند نيز استفاده كنيد. اين اسيدها به‌صورت كرم در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسند و در سه غلظت كم، متوسط و زياد موجود هستند.

به اين ترتيب لايه‌برداري به سه حالت سطحي، متوسط و عمقي تقسيم مي‌شود. اسيد با غلظت كم (تا ۲۰درصد) را مي‌توان در خانه با احتياط و دفعات كم (هفته‌اي يك يا دو بار) مصرف كرد. البته بهتر است اين كرم‌ها به‌خصوص انواع غليظ آنها توسط پزشك تجويز شوند چون ممكن است عارضه ايجاد كنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج