۱۸۶۶۷۶
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

اظهار تعجب وزیرخارجه عراق از سخنان یونسی

وزیر خارجه عراق در پاسخ به اظهارات اخیر مشاور رئیس‌جمهور ایران، گفت که عراق به هیچ کشوری اجازه دخالت یا نقض حاکمیت نداده و نخواهد داد.

خبرگزاری فارس: وزارت امور خارجه عراق و «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه این کشور به اظهارات اخیر «علی یونسی» مشاور ویژه رئیس‌جمهوری واکنش نشان دادند.

ابراهیم الجعفری تاکید کرد که عراق به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.

وزیر خارجه عراق در واکنش به اظهارات «علی یونسی» دستیار ویژه «حسن روحانی» در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی که از «امپراطوری ایران به پایتختی بغداد» سخن گفته، به روزنامه «الشرق الاوسط» گفت: عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.

همچنین وزارت خارجه عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای که وبگاه خبری «السومریه» آن را منتشر کرد، به این اظهارات واکنش نشان داد و از آن ابراز انزجار کرد.

در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، اعلام می‌کند».

وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملی‌اش خدشه‌دار شود».

حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رییس‌جمهور ایران در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی روز یکشنبه در همایش هویت ایرانی با عنوان «ایران، نام، مردم و سرزمین» با اشاره به قدرت و نفوذ ایران در منطقه و اینکه «نتانیاهو صریحا به عظمت نفوذ ایران اعتراف کرده و هرچند وی گفته که ایران ۴ کشور را بلعیده است» گفت «اما باید بگوییم ایران به ۴ کشور کمک کرده است» و با نام بردن از بغداد گفت: عراق نه تنها حوزه تمدنی است بلکه هویت، مرکز و پایتخت‌ ماست که تفکیک جغرافیای ایران و عراق ممکن نیست.

این سخنان یونسی بشدت در رسانه‌های عربی بخصو رسانه‌های وابسته به کشورهایی مانند عربستان و قطر (مانند الجزیره و العربیه) کاملا بازتاب یافت و با بهره‌برداری از این سخنان، سیاست ایران‌هراسی با شدت بیشتر ادامه پیدا کرد.

در مقابل اما، امروز چهارشنبه یونسی در پاسخ به شبهه ایجاد شده درباره اظهاراتش، با بیان اینکه آنچه در رسانه ها در مورد کشور عراق از وی نقل شده است موضوعی تاریخی و فرهنگی است، گفت: مطلبی که در مورد عراق در رسانه از قول بنده نقل شده موضوعی تاریخی و تمدنی در زمان ساسانیان، اشکانیان و هخامنشیان بوده و در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران با هرگونه مرزشکنی، تجاوز و دخالت در امور داخلی سایر کشورها مخالف است و رویکرد و سیاست اصلی ایران احترام به استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی عراق و سایر کشورهای منطقه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عراقیا از خداشونم باشه که بیان زیر پرچم ایران

      پاسخ ها

      • araz

        یعنی چی!!!چیزی را که برای خود نمی پسندی برای دیگران مپسند.

    • بدون نام

      تفرقه افکنی تو ایران کافی نبود حالا نوبت به کشورهای همسایه شده!!

    • امین

      واقعا منم از این تدبیر و امید تعجب کردم.چه برسد به اونا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج