۱۸۸۰۲۴
۱ نظر
۵۰۴۸
۱ نظر
۵۰۴۸
پ

تصاویری از جشن ازدواج شاه و فوزیه

۷۶ سال پیش در چنین روزی رضاشاه پهلوی مقدمات یک ازدواج سیاسی میان خانواده سلطنتی ایران و مصر را فراهم می‌کرد؛ ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه فؤاد خواهر ملک فاروق پادشاه مصر.

فرادید: ۷۶ سال پیش در چنین روزی رضاشاه پهلوی مقدمات یک ازدواج سیاسی میان خانواده سلطنتی ایران و مصر را فراهم می‌کرد؛ ازدواج محمدرضا پهلوی و فوزیه فؤاد خواهر ملک فاروق پادشاه مصر.

در ۱۵ مارس ۱۹۳۹ محمدرضا پهلوی ولیعهد ایران و فوزیه بنت فواد شاهزاده مصری و خواهر ملک فاروق پادشاه مصر طی مراسمی در کاخ عابدین به عقد هم درآمدند؛ ازدواجی که چندان به درازا نکشید و مدتی پس از به سلطنت رسیدن محمدرضا به طلاق انجامد.

تصمیم ازدواج شاهزادگان ایران و مصر در پنجم خرداد سال ۱۳۱۷ پس از آنکه دربارهای دو کشور طی اعلامیه‌ای خبر برگزاری قریب‌الوقوع مراسم ازدواج این دو نفر را منتشر کردند، علنی شد. این اعلامیه ۳ سال پس از شروع پادشاهی فاروق و ۳ سال پیش از شروع پادشاهی محمدرضا پهلوی منتشر شد. با این حال مراسم ازدواج، عملاً در اسفند ۱۳۱۷ در قاهره و سپس در تهران برگزار شد.

محمدرضا دو سال بعد از ازدواج با فوزیه جانشین پدرش رضاشاه شد و از این زمان رابطه زوج ایرانی- مصری رو به سردی گذاشت تا آنجا که شاهزاده مصری ایران را ترک کرد و تا سه سال بعد که رسما طلاقش را به ثبت برساند هرگز به ایران بازنگشت.

برخی مورخان اشرف پهلوی، خواهر دوقلوی شاه و ارنست پرون، دوست صمیمی شاه را عامل سرد شدن رابطه او و همسرش می دانند؛ برخی دیگر اما قانع نبودن شاه به همسرش و ارتباط با زنان دیگر را عامل دلسردی و جدایی فوزیه از وی عنوان می‌کنند.

طلاق شاه ایران از فوزیه سرانجام در سال ۱۹۴۵ در مصر و در ایران به سال ۱۹۵۸ به طور رسمی به ثبت رسید. عکس های زیر مربوط به مراسم ازدواج شاه و فوزیه در مصر است که در ۱۵ مارس ۱۹۳۹ در مصر برگزار شد. عکس اول این مجموعه برای نخستین بار است که منتشر می‌شود و محمدرضا پهلوی را در کنار تنی چند از مقامات دربار ایران و نیز ملک فاروق برادر فوزیه پیش از شروع مراسم ازدواج نشان می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • لیلا

      ثریا و فرح زیبایی نداشتن ولی فوزیه بدون آرایش زیبا بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج