۱۸۸۰۳۹
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

این کشور ۳۳ میلیون مرد زیاد دارد!

تعداد مردان در چین ۳۳ میلیون نفر بیش از زنان شده است و این کشور در میان پنج کشور اول دنیا که دارای بدترین نسبت جمعیتی زن و مرد است، قرار دارد. همین امر نگرانی مقامات چینی را حسابی برانگیخته است.

مجله مهر: تعداد مردان در چین ۳۳ میلیون نفر بیش از زنان شده است و این کشور در میان پنج کشور اول دنیا که دارای بدترین نسبت جمعیتی زن و مرد است، قرار دارد. همین امر نگرانی مقامات چینی را حسابی برانگیخته است.

در حالی که نسبت نرمال متولدین پسر به دختر در جهان، ۱۰۵ به ۱۰۰ است؛ یک دهه قبل در چین به ازای هر ۱۲۱ نوزاد پسر، ۱۰۰ نوزاد دختر متولد می شد و این اتفاق زنگ خطر را برای پر جمعیت ترین کشور جهان به صدا درآورد. چشم انداز نگران کننده رسیدن به جامعه ای بحران زده که دارای میلیون ها پسر مجرد است، منجر به این شد که دولت قوانینی را بر آزمون تعیین جنسیت پیش از تولد، سقط جنین انتخابی و قانون تک فرزندی اعمال کند. در حالی که شکاف جنسیتی در سال های اخیر رو به کاهش می رود و در مقابل هر ۱۰۰ دختر، ۱۱۶ پسر به دنیا می آیند، باز هم نیاز مبرمی به انجام اقداماتی جهت استاندارد سازی این نسبت جنسیتی وجود دارد.

در کشوری که نام خانوادگی توسط پسرها به نسل بعد منتقل می شود و فرزندان مذکر بیشترین امنیت اجتماعی و اقتصادی را برای خانواده به همراه می آورند، ترجیح خاصی برای داشتن نوزاد پسر وجود دارد. خانم «ژیا» که یک معلم زبان انگلیسی ۳۴ ساله است، می گوید خانواده همسرش از او می خواستند صاحب فرزند پسر شود تا وی بتواند مدیریت تجارت خانواده را بر عهده بگیرد. خانم ژیا می افزاید: «من با خانواده ثروتمندی وصلت کردم و مادر شوهرم مشتاق بود تا فرزندمان پسر باشد. در نظر داشتم تا در صورتی که فرزندم دختر بود، سقط جنین کنم. یکی از دوستانم کلینیکی را پیشنهاد داد که کار تعیین جنسیت جنین را انجام می داد. این تست اصلا دردآور نبود و تنها ۱۵ دقیقه طول کشید اما به دلیل اینکه در چین، تعیین جنسیت جنین غیر قانونی است، غیر از خانواده خودم آن را به احدی نگفتم.»

بر اساس آخرین سرشماری ملی در چین، این نخستین مرتبه در ۵ سال گذشته است که نسبت پسرهای متولد شده در شانگهای نسبت به دخترها، افزایش نشان می دهد. شانگهای با ۱۵ میلیون جمعیت بزرگترین شهر چین است و در سال اخیر در این شهر نسبت تولد پسر به دختر ۱۱۲ به ۱۰۰ بوده در حالی که در سال قبل تر، این نسبت ۱۰۹.۶ به ۱۰۰ بوده است. کارشناسان عقیده دارند که ممکن است این تغییر عمده به علت ورود جمعیت مهاجر به شانگهای باشد.

مقامات چینی در سال های گذشته سعی کرده اند با ممنوع ساختن آزمایش تعیین جنسیت جنین و جلوگیری از سقط جنین های دختر، به یکنواخت سازی نسبت جمعیتی کمک کنند اما این تلاش ها خیلی موفق نبوده و اکنون یک مادر باردار چینی به راحتی می تواند با صرف حدود ۴۰ تا ۵۰ دلار، بوسیله آزمایش سونوگرافی، جنسیت فرزند خود را پیش از زایمان بداند و اگر مایل بود، با پرداخت پول بیشتر، سقط جنین انجام دهد.

برخی از کارشناسان عقیده دارند، سیاست تحمیل تک فرزندی در دهه های اخیر و بر هم زدن تعادل طبیعی زایمان، موجب شده که این شکاف جمعیتی گسترده بروز کند. سال گذشته، دولت چین به زوج هایی که هر دو تنها فرزند خانواده خود بوده اند اجازه داد فرزند دوم را هم بیاورند و این موضوع، گامی اصلاحی در یکسان سازی جمعیت زنان و مردان چینی برآورد شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج