۱۸۸۳۶۳
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

گوشی موبایل Xiaomi Mi ۳ یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین گوشی‌های هوشمند در کشور چین است. این گوشی پیش از موبایل Mi ۴ وارد بازار شده است اما همچنان رقیبِ جانشین خود به‌شمار می‌رود. به همین منظور، در این مطلب تصمیم گرفتیم این دو برادر را در مقابل یکدیگر بگذاریم و آنها را از هر نظر با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام بر دیگری برتری دارد.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر
برترین ها: گوشی موبایل Xiaomi Mi 3 یکی از معروف‌ترین و پرطرفدارترین گوشی‌های هوشمند در کشور چین است. این گوشی پیش از موبایل Mi 4 وارد بازار شده است اما همچنان رقیبِ جانشین خود به‌شمار می‌رود. به همین منظور، در این مطلب تصمیم گرفتیم این دو برادر را در مقابل یکدیگر بگذاریم و آنها را از هر نظر با هم مقایسه کنیم تا ببینیم کدام بر دیگری برتری دارد.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

گوشی Xiaomi Mi ۴، رم بیشتر دارد و تراشه پردازنده آن نسل سوم اسنپ‌دراگون ۸۰۱ است. بعلاوه، اتصال LTE و بدنه باریک‌تر و جمع‌وجورتر نیز دارد.

از آن طرف، گوشی Mi ۳ نسخه پیشین همان تراشه را دارد و قیمت آن با توجه به امکاناتی که دارد، بسیار عالی است. از جمله کمبودهای این گوشی باید به شبکه ۴G و توانایی ضبط فیلم با کیفیت ۴ هزار پیکسل (۴K) اشاره کرد. البته این دو کمبود در دو حالت بی‌مفهوم هستند: یکی اینکه در کشوری که زندگی می‌کنید خط تلفن از فناوری LTE پشتیبانی نکند و دیگری اینکه، نسخه ۱۶ گیگابایت خریداری کنید. البته گوشی Mi ۳، امکانات دیگری همچون شیشه ضدخش گوریلا گلاس ۳ و NFC نیز ندارد. شاید همین دلایل برای آمدن نسخه Mi۴ کافی باشند.

این دو برادر با اینکه نسخه‌های پشت‌ سر هم هستند، اما فرق‌های بسیاری با هم دارند. شرکت چینی Xiaomi در سال‌های اخیر تلاش بسیاری کرده است تا خود را در بازار جهانی بالا بکشد و محصولاتش در سراسر دنیا طرفداران پروپاقرص پیدا کنند. این برند در خود کشور چین به لقب «اپل شرق» شناخته می‌شود و میان چینی‌ها محبوبیت بسیاری دارد.

اکنون در این مطلب، دو محصول آخر اپل شرق را رو در روی هم قرار داده‌ایم تا ببینیم کدامیک بر دیگری برتری دارد.

طراحی و کیفیت ساخت

گوشی موبایل سیاومی Mi ۳، بدنه یکپارچه از جنس پلی‌کربنات دارد و از این لحاظ می‌توان آن را با نوکیا N۹ مقایسه کرد. جانشین آن یعنی Mi ۴ نیز به ظرافت و کیفیت اهمیت بسیاری داده و در بخش‌هایی از بدنه از فلز استفاده کرده است. این ایده موجب شده تا کمتر اثر انگشت روی بدنه باقی بماند.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

با اینکه موبایل Xiaomi Mi ۴، همانند مدل Mi ۳ صفحه‌نمایش ۵ اینچ دارد، اما ظریف‌تر است و حاشیه‌های نمایشگر آن بسیار باریک هستند. اندازه گوشی Xiaomi Mi ۴، ۸.۹x۶۸.۵x۱۳۹.۲ میلی‌متر است. به این مفهوم که حدود نیم میلی‌متر کوتاه‌تر و باریک‌تر از گوشی Mi ۳ است. گوشی سیاومی Mi ۴، از نظر وزنی از Mi ۳ سنگین‌تر است و حدود ۱۴۹ گرم وزن دارد. البته تفاوت وزن آنها فقط ۴ گرم است و مسلما کاربر آن را حس نمی‌کند.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

سیاومی Mi ۳ بسیار ظریف‌تر و خوش‌ساخت‌تر از نسخه اول خانواده خود است. به طور کلی باید گفت یکی از بهترین‌ها و زیباترین‌ها است که بدون شک در میان همه خانواده Miها، اول دست روی آن خواهید گذاشت. این گوشی طراحی خوب و بدنه بسیار خوش‌ساختی دارد. باید بدانید، قاب پشت گوشی Mi ۳، برخلاف بدنه شیشه‌ای Mi ۴ ضدچربی است و اثر انگشت روی آن باقی نمی‌ماند. قاب مشکی جلوی آن نیز به گوشی چهره شیک و لوکس‌تری بخشیده است.در ضمن، مشکی بودن آن موجب شده تا حاشیه نمایشگر IPS دیده نشود و مرز قاب و نمایشگر را نتوان به راحتی از هم تشخیص داد.

صفحه نمایش

هر دو گوشی‌های هوشمند سیاومی Mi ۳ و Mi ۴، صفحه‌نمایش ۵ اینچ با فناوری IPS و رزولوشن ۱۰۸۰p دارند. هر دو آنها نیز از ماتریکس استاندارد RGB پشتیبانی می‌کنند.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

با اینکه مشخصات نمایشگر و چیدمان پیکسل‌های هر دو گوشی یکی است، اما کیفیت تصاویر و خوانایی آنها زیر نور مستقیم خورشید کاملا با هم فرق دارد. صفحه‌نمایش Xiaomi Mi ۳ در حالت صد در صد، نور و شفافیت کامل دارد و کنتراست و رنگ تصاویر نیز در آن بسیار خوب هستند. اما متاسفانه، با کم کردن نور نمایشگر، کنتراست تصویر نیز کاهش پیدا می‌کند و محتویات نمایشگر کمی تار دیده می‌شوند.

از آن بدتر اینکه، نور نمایشگر همیشه در حال تغییر است و تعادل مشخصی ندارد و دلیل آن نیز منبع نور زمینه‌ای است که در بالا قرار گرفته است. هنگامی که یک صفحه سفید را باز می‌کنید، این عدم تعادل را می‌توانید به خوبی درک کنید: نور به تدریج و به طور مرحله‌ای از بالا به پایین نمایشگر کم و تصویر تار می‌شود. البته برای اینکه کمی امید به شما بدهیم و خیلی هم به کیفیت نمایشگر شک نکنید، باید بگوییم این ایراد فقط در صفحه‌های سفید یا توسی روشن دیده می‌شوند و در باقی موارد چندان محسوس نیست.

صفحه‌نمایش گوشی موبایل Xiaomi Mi ۴، در مقایسه نور نسخه سوم بیشینه نور بالاتری دارد اما کنتراست و رنگ هر دو گوشی، هم‌اندازه هم است. نور زمینه این گوشی نیز بالا است.

عمر باتری

گوشی هوشمند Xiaomi Mi ۴ با اینکه بدنه باریک‌تر دارد، اما باتری آن بزرگ‌تر و ۳۰۸۰ میلی‌آمپرساعتی است. این در حالی است که باتری گوشی سیاومی Mi ۳، ۳۰۵۰ میلی آمپر ساعت است. هر دو باتری، با یک بار شارژ تا سه روز استفاده را پاسخ‌گو هستند. البته Xiaomi Mi ۴ دو ساعت بیشتر دوام دارد. سیستم‌عامل هر دو گوشی نسخه کیت‌کت اندروید است. گوشی Mi ۴ قابلیت تماس از طریق شبکه ۳G را نیز دارد اما با این حال عمر باتری بیشتری دارد. این گوشی حدود ۱۸ ساعت استفاده مداوم را دوام می‌آورد که ۵ ساعت بیشتر از نسخه قبلی است.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

عملکرد

گوشی هوشمند Xiaomi Mi ۴، جدیدترین نسخه تراشه اسنپ‌دراگون ۸۰۱ (MSM۸۹۷۴AC) با چهار هسته ۲.۵ گیگاهرتزی Krait ۴۰۰ دارد. پردازنده گرافیکی این گوشی نیز از نوع Adreno ۳۳۰ است و ۳ گیگابایت نیز رم دارد. گوشی Mi ۳ نیز تراشه انسپ‌دراگون ۸۰۱ (MSM۸۲۷۴AB) دار. اما فرکانس هسته‌های این پردازنده پایین‌تر و ۲.۳ گیگاهرتز است. پردازنده گرافیکی آن نیز Adreno ۳۳۰ است. در ضمن باید به میزان رم کمتر یعنی ۲ گیگابایت اشاره کرد.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

در بنچ‌مارک این گوشی‌ها، اول مورد آزمایش AnTuTu قرار گرفتند که عملکرد پردازنده، پردازنده گرافیکی و رم دستگاه بررسی می‌شود. در این آزمایش، گوشی هوشمند Mi ۴ بسیار بهتر از برادر بزرگ‌تر خود یعنی Mi ۳ ظاهر شده است. اما در بنچ‌مارک Basemark OS II مشخص شد هیچ‌کدام از گوشی‌ها ویژگی خاصی ندارند که آنها را در بالای جدول برترین پردازنده‌ها قرار دهد.

اما به صورت کلی باید اشاره کرد، گوشی Mi ۴ بهتر از مدل Mi ۳ ظاهر شده است و عملکرد و سرعت بالاتر دارد.

کیفیت صدا

هر دو گوشی Xiaomi در حوزه صدا، کیفیت و وضوح برابر دارند و کیفیت خوبی به کاربر ارائه می‌دهند. هر دو آنها را ابتدا به آمپلی‌فایر خارجی وصل شدند و مورد آزمایش قرار گرفتند اما رتبه آنها کمتر از حد استاندارد بود و در میان گوشی‌های دیگر جایگاه ویژه‌ای دریافت نمی‌کنند.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

با وصل کردن هدفون نیز بسیار معمولی هستند. هر دو گوشی میزان بلندی و کیفیت صدای برابر دارند و نمی‌توان آنها را در ردیف گوشی‌های خوب قرار داد. البته در میان این دو گوشی، مدل Mi ۴، کیفیت صدای بهتر و وضوح بیشتر دارد.

کیفیت عکس

هر دو گوشی هوشمند Mi ۳ و Mi ۴ کمپانی Xiaomi به حسگرهای ساخت سونی مجهز هستند که عمق دید بسیار عالی دارند. تنها تفاوت میان آنها اندازه دیافراگم دوربین‌هااست. گوشی Mi ۳ با f/۲.۲ عرضه شده است. این در حالی است که اندازه دیافراگم گوشی Mi ۴، عریض‌تر و f/۱.۸ است. از نظر تئوری، گوشی Mi ۴ باید در محیط‌های کم‌نور و تاریک، کیفیت عکس‌های بسیار بهتری داشته باشد. در واقعیت هم همین طور است. فلاش موجود در کنار لنز دوربین، برخلاف گوشی Mi ۳ کهخ فلاش ال‌ای‌دی دوگانه دارد، یگانه و از نوع LED است. اما اندازه‌ بزر‌گ‌تر دارد.

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

دوربین، گوشی موبایل Xiaomi Mi ۳ خیلی از جزئیات تصویر را نشان نمی‌دهد. رنگ‌ها بیشتر مواقع غیرواقعی هستند و در میزان آنها اغراق می‌شود. در ضمن، گزینه بالانس نور سفید نیز در بسیاری مواقع خاموش و غیرفعال است. کیفیت عکس Mi ۳ بسیار عالی است. اما میزان نویز تصاویر بیشتر از حد تصور است.

کیفیت فیلم‌برداری

این مقایسه از دیگر بخش‌ها به ویژه مقایسه کیفیت عکس‌ها بسیار آسان‌‎تر است. گوشی Xiaomi Mi ۴ با رزولوشن ۲۱۶۰p و ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم در ثانیه فیلم‌برداری می‌کند. در ضمن، در هر دو کیفیت نیز قابلیت HDR را دارد. ویدئوهای ۴ هزار پیکسلی این دوربین نرخ بیت ۴۰ مگابیت در ثانیه دارند و صدا نیز با کیفیت ۹۶ کیلوهرتز در ثانیه با بلندگوی دو کاناله استریو ضبط می‌شوند. نرخ بیت ویدئوهای فول اچ‌دی آنها نیز ۱۵ مگابایت در ثانیه است.

گوشی Xiaomi Mi ۳ اما فقط با رزولوشن ۱۰۸۰p فیلم‌برداری می‌کند. نرخ بیت آن حدود ۱۵ مگابیت در ثانیه است و صدا با کیفیت ۹۶ کیلوبایت در ثانیه ضبط می‌شوند. نرخ سمپلینگ صدا با بلندگوهای استریو دوکاناله، ۴۸ کیلوهرتز در ثانیه است.

دوربین Xiaomi Mi ۳، جزئیات بیشتری را نمایش می‌دهد. خلوص رنگ‌ها نیز در آن بسیار خوب هستند و طبیعی دیده می‌شوند. نرخ فریم هر تصویر نیز بسیار فشرده و ۲۹ فریم در هر ثانیه است. کنتراست و تعادل نور سفید نیز در این ویدئوها خوب هستند.

نتیجه‌گیری

دوئل دو غولِ Xiaomi با یکدیگر

هر دو این گوشی‌ها به طور رسمی فقط در چین و آسیا موجود هستند. کاربران کشورها و قاره‌های دیگر نیز می‌توانند این گوشی‌ها را به صورت آنلاین خریداری کنند. این گوشی‌ها با قیمت‌های زیر ۴۰۰ و ۵۰۰ دلار عرضه می‌شوند. این گوشی‌های نسخه‌های ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی دارند. بدون شک، نسخه ۱۶ گیگابایت ارزان‌تر از گوشی‌های دیگر با حافظه‌های بیشتر است.

متاسفانه باید بدانید، این گوشی‌ها نه از کارت حافظه خارجی میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کنند و نه مشخصات خوب دیگر گوشی‌های هوشمند بازار همانند حسگرهای پیشرفته، بدنه ضدآب و صفحه نمایش QHD را ندارد. در ضمن، باتری این دستگاه‌ها نیز قابل جابه‌جایی یا تعویض نیستند.

کیفیت صدای این گوشی‌ها خوب است اما نمی‌توان آنها را در ردیف بهترین‌ها دسته‌بندی کرد.

به طور کلی و مقایسه‌ای هم باید اشاره کرد که گوشی Xiaomi Mi ۴ بسیار بهتر از برادر بزرگ‌تر خود یعنی Mi ۳ است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج