۱۸۹۰۷۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

توصیه های مردم و پلیس راهور به یکدیگر در ایام نوروز

لطفاً با لبخند جریمه کنید!

حضور نیروهای راهور در خیابان شهرها و جاده های بین شهری، رانندگی ، امنیت جاده ها و جریمه در ایام نوروز و آغاز و افزایش مسافرت های مردم، واژه ها و بحث هایی است که در بین مردم و رسانه ها داغ می شود.

ایرنا: رانندگی در خیابان و جاده ها و نظارت ، کنترل و سرانجام برخورد ماموران راهنمایی و رانندگی با کسانی که فرمان خودرو را در دست دارند سال ها است که به عنوان معیار و شاخص فرهنگ مردم یک کشور تبدیل شده بطوریکه برخی جامعه شناسان حتی مردم عادی بر این باورند که از طریق رانندگی و نیروهای راهور هر کشور می توان به سطح فرهنگی یک کشور پی برد.

حضور نیروهای راهور در خیابان شهرها و جاده های بین شهری، رانندگی ، امنیت جاده ها و جریمه در ایام نوروز و آغاز و افزایش مسافرت های مردم، واژه ها و بحث هایی است که در بین مردم و رسانه ها داغ می شود.

هریک از طرفین ( راننده و مامور راهور) از یکدیگیر تصویری دارند، تصویری گاه واقعی و گاه غیر واقعی است.

عینکی آفتابی روی چشم دارد و سر چهارراه ایستاده و اندکی اخم چاشنی چهره ناآرامش است که نشان می دهد این روزها سخت تر از دیگر ایام سال بر او می گذرد.

مشخصات این چهره را اغلب ما و بخصوص رانندگان می شناسند. مردانی با لباسی سفید و عینکی آفتابی به روی چشم و البته قبضی به دست که مشخصه آخر بیشتر آنان را در ذهن رانندگان ماندگار می کند.

کافی است از ماموران راهنمایی و رانندگی در تاکسی ها حرف بزنید تا سر درد و دل آنان باز شود. درد و دل هایی که گاه ما در مقام قضاوت یکطرفه قرار می هد و اغلب چهره ای نه چندان مهربان از یک مامور راهنمایی و رانندگی را در ذهن ما ترسیم می کند. این قضاوت ها به خصوص در مواقعی که اتومبیلی که به دلیل تخلف و سد معبر به اصطلاح حمل با جرثقیل می شود بیشتر می شود و همه با این واژه مشترک روبرو می شویم: بیچاره راننده، عجب سنگدل هایی هستند.

گاه رفتار برخی ماموران به دلیل فشارهای کاری که زیاد است، احتمال دارد سوال برانگیز باشد اما با این حال تاکنون از خود این پرسش را مطرح کرده ایم که اگر این افراد، دوربین های هوشمند و قبض های جریمه را حذف کنیم در شهر چه اتفاقی رخ می دهد؟ اگر نگاهی منصفانه به وضعیت ترافیک شهری داشته باشیم در می یابیم با توجه به حجم بالای تردد وسایل نقلیه در خیابان های تهران، عدم برخورد با متخلفین که تعداد آنان نیز کم نیست نتیجه ای جز بی نظمی و افزایش ترافیک ندارد و این مهم به خصوص در شب های منتهی با سال جدید بیشتر به چشم آمد.

اما این روزها با توجه به افزایش سفرهای شهری، نقش ماموران راهنمایی و رانندگی بیش از هر زمان دیگری به چشم می آید؛ روزهایی که هر سال بر اساس آمار و ارقام کم حادثه هم نبوده اند.

احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در این باره گفته که به نظر می رسد بیشترین تلفات ناشی از تصادفات در سنین بین ۳۰ تا ۴۰ باشند اما ۶۰ ساله ها آمار اولیه در این بخش را به خود اختصاص داده اند.

وی با بیان اینکه پیشتر بالاترین آمار تلفات تصادفات مربوط به رانندگان بود، تصریح کرد: ۶۵ درصد میزان تلفات ناشی از تصادفات، برون شهری، ۲۶ درصد درون شهری، ۸ / ۷ درصد جاده های روستایی و نیم درصد نامعلوم است.

رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین ماه جز ایام نوروز به شمار می رود، افزود: سال ۹۲ که نوروز ۲۱ روزه بود، میزان تلفات ناشی از تصادفات سیر نزولی داشت.

شجاعی با بیان اینکه در نوروز سال ۱۳۹۳، یک هزار و ۸۴ نفر کشته شدند، افزود: چهار استان خوزستان، خراسان رضوی، تهران و فارس در سال های ۹۰ تا کنون در صدر حوادث قرار داشتند.

این آمار در حالی اعلام شد که رییس پلیس راهور از توقیف بیش از دو هزار گواهینامه درآستانه تعطیلات خبر داد.

سردار اسکندر مومنی رییس پلیس راهور نیروی انتظامی گفت: در آستانه تعطیلات نوروزی، دو هزار و ۴۳ گواهینامه رانندگی توقیف شد و پنج هزار مورد دیگر در آستانه کسب ۳۰ نمره منفی و ضبط گواهینامه هستند.

وی در آخرین نشست خبری اش افزود: از بین ۱۷۰ کد تخلف، ۲۰ تخلف توسط قانونگذار به عنوان تخلفات حادثه ساز اعلام شده و بر این اساس چنانچه میزان تخلف فردی به نمره منفی ۳۰ برسد، گواهینامه او ضبط و برای مدت سه تا شش ماه نمی تواند رانندگی کند.

سردار مومنی گفت: به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه، ۲۵ نفر در سال های ۸۴ تا ۸۵ کشته می شدند و این رقم در سال ۹۲ به ۶.۷ رسید و باید تا پایان ۹۵ به چهار نفر برسد.

به گفته رییس پلیس راهور، میانگین کشته ها در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۷.۵، آسیا ۱۰.۹، اروپا ۲.۷ و ایران ۶.۷ است.

آمارهای منتشر شده شاید دلیل برخوردهای راهنمایی و رانندگی با رانندگان متخلف باشد. رانندگانی که به گفته احمد شجاعی رییس سازمان پزشکی قانونی کشور بیشترین حجم کشته ها را در حوادث رانندگی شامل می شوند.

هریک از طرفین به یکدیگر توصیه هایی دارند ، یکی می گوید که قطعا برخورد با این رانندگان امری ضروری است اما برخورد متین و با آرامش ماموران با متخلفان قطعا عصبانیت حاصل از جریمه را کاهش می دهد. به هر حال رانندگانی که این روزها در جاده ها در حال رانندگی هستند به دلیل مسافت، ترافیک های احتمالی و مسائل دیگر در آرامش نبوده و در مواقعی عصبانی شوند اما برخورد چکشی در ارائه برگه جریمه و در برخورد با راننده متخلف، بر این عصبانیت می افزاید که این مهم ممکن است به دیگر حوادث رانندگی منجر شود.

با توجه به ابزار برخوردی در اختیار ماموران راهنمایی و رانندگی، می توان به جای برخورد های سلبی و نگاه از بالا به پایین، جریمه ها در کمال احترام و آرامش به متخلفات تقدیم شود.

ماموران می توانند به جای عصبانیت در برخورد با متخلفان که حاصل نگرانی از به خطر انداختن جان دیگر هموطنان است با لبخند برگه جریمه رانندگان متخلف را به آنان تقدیم کنند.

برخورد مهربانانه با متخلفان و داشتن لبخند بر لب در بزنگاه برخورد با متخلفان، بر ایجاد همدلی و هم افزایی همراهی مردم با ماموران راهنمایی و رانندگی کمک خواهد کرد.

از سوی دیگر ماموران راهنمایی و رانندگی نیز درد و دل های دارند و خطاب به رانندگان و شهروندان می گویند که ماموران نوروزبانان بی نوروز هستند، در جاده ها در ایام نوروز به جای این که کنار خانواده ،همسر و فرزندخود باشند ، تلاش می کنند تا مردم اسوده و بی خط سفر کنند.

انان معتقدند که بزرگترین نگرانی نیروهای راهور حفظ جان مسافران و کاهش شدید تصادفات در شهرها و جاده ها است، چرا مردم نیروهای راهنمایی و رانندگی را فقط قبض جریمه می بینند و از خود سوال نمی کنند که کنترل و نظارت جاده های برای خودشان است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج