۱۸۹۲۹۰
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

می‌خواستند موزه ببینند که کشته شدند...

از اتوبوس پیاده می‌شدند تا به دیدن بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی تونس بروند اما هدف گلوله‌ قرار گرفتند و کشته شدند.

ایسنا: از اتوبوس پیاده می‌شدند تا به دیدن بزرگ‌ترین موزه باستان‌شناسی تونس بروند اما هدف گلوله‌ قرار گرفتند و کشته شدند.

این حکایت گردشگرانی است که از کشورهای مختلف راهی شمال آفریقا شده بودند؛ کشور تونس در ساحل مدیترانه که به‌خاطر شرایط آب و هوایی مناسب، همجواری با دریا و قدمت تمدنش یکی از گردشگرپذیرترین کشورهاست. اتوبوس گردشگران برای بازدید از موزه «باردو» که یکی از مهم‌ترین مجموعه موزاییک‌های رومی است توقف کرده بود که مسافرانش در یک حمله تروریستی هدف گلوله‌های دو نفر قرار گرفتند؛ حمله‌ای که «داعش» مسئولیتش را پذیرفت. در این حمله 20 گردشگر از کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، لهستان، ژاپن، روسیه و آفریقای جنوبی جان باختند.

این اتفاق جدا از هر منظر دیگری می‌تواند آسیبی جدی به صنعت گردشگری در کشور تونس وارد کند؛ صنعتی که برای این کشور جایگاه و درآمد قابل توجهی دارد.

تونس که مادر بهار عربی و انقلاب‌های چند سال اخیر در کشورهای عربی است می‌خواهد پس از سرنگونی بن علی در سال 2011 و در پی برگزاری انتخابات پارلمانی، ریاست‌جمهوری و معرفی کابینه به آرامش و ثبات برسد و در مسیر دموکراسی گام بردارد، اما مسیر دشواری در پیش رو دارد.

در چند ماه اخیر این کشور با تنش‌ها و تهدیدهایی مواجه بوده و از جمله از دستگیری‌ تروریست‌هایی که قصد انجام عملیات در نهادهای دولتی داشته‌اند خبر داده است. یک بار هم گروهی مسلح چهار نفر از اعضای گارد ملی این کشور را کشتند. اما در اتفاق اخیر، تندروها و تروریست‌ها در تونس گردشگران را هدف قرار دادند، که به این ترتیب هم امنیت و وجهه بین‌المللی این کشور را خدشه‌دار کردند و هم به اقتصادش ضربه می‌زنند.

درباره تونس

تونس کشوری در شمالی‌ترین منطقه قاره آفریقاست که دریای مدیترانه آن را از اروپا جدا می‌کند. همسایه‌های آفریقایی‌اش هم لیبی و الجزایرند. تونس که اصالتا از نژاد بربر است‌، در تاریخ خود به دلیل موقعیت جغرافیایی‌اش شاهد حضور اقوام مختلف مانند فینیقی‌ها‌، وندال‌های آلمانی‌تبار‌، ایرانی‌ها‌، بیزانتی‌ها‌، عرب‌ها،‌ ترک‌ها و فرانسوی‌ها بوده است تا این‌که سرانجام در سال ۱۹۵۶ از فرانسه استقلال پیدا کرد. حبیب بورقیبه اولین رییس‌جمهور این کشور شد و در سال ۱۹۸۷ توسط زین‌العابدین بن علی معاون خود که از افسران عالی‌رتبه نظام امنیتی بود سرنگون شد.

تونس مهد تمدن عظیم کارتاژ و چهارراه تمدن‌های بزرگ در طول تاریخ بوده است. این کشور که در زبان عربی به تونس الخضراء یا تونس سبز معروف است‌، با وجود این‌که کوچک‌ترین کشور شمال آفریقاست اما همواره تاثیرگذار و پیشگام تحولات موثری بوده است. در تاریخ صدر اسلام از این سرزمین به عنوان پایگاه آغاز فتوحات به سوی غرب و مهد شکل‌گیری تمدن درخشان اسلامی در منطقه شمال آفریقا نام برده شده است.

بنای قدیمی‌ترین مسجد در آفریقا یعنی مسجد الزیتونه‌، بنیان‌گذاری الازهر مصر‌، سردمداری جنبش‌های ضداستعماری و آغازگری انقلاب‌های عربی از جمله حرکت‌های تاثیرگذار تونس است. حتی نام قاره سیاه یعنی آفریقا در تونس فعلی ریشه دارد که پیش‌تر افریقیه نام داشت. تونس به جز اهمیتی که خودش به تنهایی دارد (به خاطر دارا بودن ذخایر عظیم تمدنی‌، فرهنگی و همچنین ثروت طبیعی)، به عنوان دروازه‌ای به مغرب عربی و همچنین کشورهای فرانکوفون (فرانسه‌زبان) نیز دارای اهمیت است.

کشور تونس 163 هزار و 610 کیلومتر مربع مساحت و حدود 11 میلیون نفر جمعیت دارد. 98 درصد مردم آن مسلمان (مالکی و شافعی)، یک درصد مسیحی‌، یک درصد یهودی و بقیه ادیان هستند. زبان رسمی تونس عربی است. زبان فرانسه نیز زبان دوم و علمی و تجاری این کشور است. واحد پول تونس نیز دینار است.

استان‌های مهم گردشگری

در میان 24 استان کشور تونس‌، به‌جز استان تونس‌ که دارای چند موزه و منطقه‌های گردشگری مثل سیدی بوسعید است، استان‌های نابل‌، مهدیه‌، سوسه و قیروان نیز استان‌های مهم گردشگری این کشورند. همچنین شهر حمامات به‌ویژه یاسمین حمامات از مهم‌ترین شهرهای توریستی تونس است. استان سوسه قطب گردشگری کشور تونس است که هتل‌های مجللی دارد. سوسه 131 هتل،‌ همچنین تفرجگاه ساحلی‌، زمین گلف‌، پارک طبیعی‌، مکان‌های باستانی و مراکز گردشگری دارد. شهر تاریخی قیروان هم که چهار قرن پایتخت فرهنگ اسلامی در افریقیه و اندلس بوده در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این شهر به دلیل سابقه تاریخی و مذهبی از مکان‌های گردشگری تونس محسوب می‌شود. استان مهدیه نیز که اولین پایتخت حکومت فاطمی‌ها (شیعه اسماعیلیه) بوده از لحاظ تاریخی بسیار حائز اهمیت است. همچنین با جاذبه‌های تاریخی خود همه‌ساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران و باستان‌شناسان است. مکان‌های باستانی این استان شهر مهدیه‌، استادیوم ورزشی رومی در شهر جم‌، شهر قدیمی فاطمیه‌، برج الطویل‌، قبرستان قدیمی‌، فانوس‌، کلیسای قدیمی‌، کنیسه‌، مقبره‌، بندر بازرگانی و نظامی کارتاچ قدیمی‌، موزه و سایت باستانی است. همچنین استان نابل با توجه به دارا بودن 300 کیلومتر ساحل از ظرفیت‌های خوب گردشگری برخوردار است و چهار دهکده برای گذراندن تعطیلات دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آشنا

      من مانده ام این داعشی ها ی پلید والقاعئه منحوس هر جا که مردم برضد منافع امریکا قیام می کتتدو با منافع آمریکا در تضاد هستند آنجا را به ویرانه تبدیل می کنند نه یک شلیک به اسرائیل می کنند نه توی قطر وعربستان وترکیه یک اقدام می کنند .در یمن وسوریه وعراق اقداماتشان هست

      پاسخ ها

      • arash

        داداش متحیرنباش رییسون مستقیماازپنتاگون دستورمیگیردببین تمام کسانی که میرن سوریه ودرجنگ شرکت میکنندجتی جهادنکاح راهشون همه ازترکیه میگذرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج