۱۸۹۳
۵۱۶۷
۵۱۶۷
پ

با یک عارضه دیگر پوست آشنا شوید:

مگر پوست آدم هم مثل پوست پرتقال می‌شود؟

مشکلات پوستی متعددی هستند که شاید خیلی از ما از آنها خبر نداشته باشیم. مثل حالتی از پوست که با افزایش سن در خانم‌ها و آقایان دیده می‌شود و به اصطلاح عامه (و حتی پزشکان) حالت «پوست پرتقالی» نامیده می‌شود.

مگر پوست آدم هم مثل پوست پرتقال می‌شود؟

مگر پوست آدم هم مثل پوست پرتقال می‌شود؟

مشکلات پوستی متعددی هستند که شاید خیلی از ما از آنها خبر نداشته باشیم. مثل حالتی از پوست که با افزایش سن در خانم‌ها و آقایان دیده می‌شود و به اصطلاح عامه (و حتی پزشکان) حالت «پوست پرتقالی» نامیده می‌شود.
حالا چرا این نام؟ اگر به پوست پرتقال نگاه کنید، متوجه می‌شوید که دارای پوست ناهموار و منافذ درشتی است که کاملا به چشم می‌آیند. در این عارضه، پوست بخشی از صورت (مثل بینی، اطراف بینی و گونه‌ها و پیشانی) مثل پوست پرتقال، دارای منافذی می‌شود.
این منافذ، محل خروج ترشحات غدد «سِباسه» است. غدد سِباسه نزدیک ساقه مو، ترشحاتی به نام سِبوم (چربی) ترشح می‌کنند که این ترشحات روی پوست ظاهر شده، پوست را نرم می‌کنند و مانع تبخیر آب روی پوست می‌شوند. در ضمن، یک لایه محافظ نیز روی پوست ایجاد می‌کنند.


روش‌های بهبود این حالت

متاسفانه وقتی این حالت ایجاد می‌شود، نمی‌توان با استفاده از داروها به‌طور کل آن را از بین برد. اما می‌توان به روش‌های زیر متوسل شد:
1) کرم:
استفاده از برخی داروها به نام «تروئین موضعی» که به‌صورت محلول و کرم در بازار موجود است، تا حدودی به رفع این عارضه کمک می‌کند، زیرا موجب افزایش تکثیر سلولی می‌شود.
2) پیلینگ (لایه‌برداری پوست):
پیلینگ‌هایی که با غلظت ۳۰ تا ۵۰ درصد انجام می‌شود، باعث بازسازی پوست در بخش اپیدرم می‌شوند. با یک پیلینگ کنترل شده، اپیدرم را می‌توان با اسیدهای مناسب سوزاند و اپیدرمی که بعد از لایه‌برداری ساخته می‌شود، جوانتر بوده و کمی نمای پورها را بهبود می‌بخشد.
3) لایه برداری توسط لیزرهای تخریبی:
در این نوع لایه‌برداری از لیزرهایی مثل co۲ استفاده می‌شود که با استفاده از این لیزرها اپیدرم یا کاملا برداشته می‌شود و یا قسمتی از آن برداشته می‌شود و پوست جدیدی که از زیر ساخته می‌شود، ساختمان شفاف‌تر و نمای بهتری خواهد داشت و حالت پوست پرتقالی آن کلی بهبود پیدا می‌کند.


راهی برای پیشگیری وجود ندارد

به طور کلی ترشح چربی و غدد سباسه توسط هورمون‌هاي داخلي كنترل مي‌شود كه مهمترين هورمون در اين رابطه، هورمون‌هاي آندرژوني (مثل تستسرون) است. وايدپورها بعد از بلوغ ايجاد مي‌شوند و بستگي به ميزان ترشح هورمون‌هاي داخلي دارند. داروهاي ضد آندروژن تا حدودي به رفع پوست پرتقالی کمک کرده و فقط براي خانم‌ها مناسب هستند. در خانم‌ها وايدپورها معمولا با آكنه همراه هستند. آكنه در صورتي ايجاد مي‌شود كه پوست فرد، زمينه چربي بالايي داشته و غدد سباسه آنها پركار باشد.


افزايش سن و تاثير آن بر منافذ

ساختمان پوست و بازسازي آن، با افزايش سن دچار اختلال شده و روند كندتری یه خود می‌گیرند. به همين دليل است که منافذ بازتر مي‌شوند. از این رو به افراد توصيه مي‌شود که حتما از كرم‌هاي ضدآفتاب استفاده كنند. افرادي كه داراي منافذ باز هستند، بايد از ضدآفتاب‌هاي Oil Free (فاقد چربي) استفاده كنند. كرم‌هاي چرب، باعث انسداد منافذ مي‌شوند. وقتي دهانه اين منفذها بسته مي‌شود، به صورت جوش‌هاي سر‌سياه و سر‌سفيد (كه اصطلاحا «كٌمِدون» ناميده مي‌شوند) در می‌آیند.


چیزهایی که پوست را پوست پرتقالی می‌کنند

چندین فاکتور می‌تواند باعث باز شدن این منافذ و واضح‌تر شدن آنها شود که عبارتند از:
۱) افزایش ترشح چربی یا سِبوم
2) وجود غدد چربی فعال و پرکار
۳) آسیب‌های ناشی از اشعه‌های خورشید و به‌خصوص UVB. این اشعه، باعث بازتر و گشادتر شدن منافذ می‌شود.

باز نشر اختصاصی: B artarinha.ir

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج