جاباما
۱۸۹۴۴۰
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

دیابتی‌ها خشکبار و روغن زیتون مصرف کنند

دیابت بیماری قابل کنترلی است که بیش از سه میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند، این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود و علت آن معمولا کاهش میزان ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون یا انسولین و یا اختلال در عملکرد انسولین است.

خبرگزاری ایسنا: دیابت بیماری قابل کنترلی است که بیش از سه میلیون نفر در ایران به آن مبتلا هستند، این بیماری با افزایش قند خون ایجاد می‌شود و علت آن معمولا کاهش میزان ترشح هورمون تنظیم کننده قند خون یا انسولین و یا اختلال در عملکرد انسولین است.

انواع انسولین عبارتند از: دیابت نوع اول در این نوع دیابت بیمار به تزریق انسولین نیاز دارد و بیشتر در کودکان و افراد زیر 30 سال ایجاد می‌شود که به آن دیابت وابسته به انسولین می‌گویند.

دیابت نوع دوم به این شرح است که بیمار معمولا به تزریق انسولین نیازی ندارد اما ممکن است در برخی موارد نیاز به تزریق انسولین پیدا کند. این نوع دیابت معمولا در افراد بالای ۴۰ سال، چاق و کم تحرک بیشتر است و به آن دیابت غیر وابسته به انسولین می‌گویند. در کنترل این بیماری از رژیم غذایی و داروهای خوراکی پایین آورنده قند خون استفاده می‌شود. نشانه‌های دیابت پر ادراری و تکرر آن، احساس پرنوشی و تشنگی، احساس ضعف و پرخوری و کاهش وزن بدون دلیل هستند.

عوارض دیررس در بیماران دیابتی

عوارض دراز مدت در صورت عدم کنترل بیماری دیابت، می‌تواند منجر به اختلالات قلبی-عروقی، بینایی، نارسایی و از کار افتادگی کلیه‌ها، بروز زخم‌های پوستی به ویژه در پاها وآسیب‌های عصبی و در نهایت موجب صدمات جبران ناپذیری از جمله کوری، قطع پا و سکته قلبی و مغزی شود.

توصیه‌های تغذیه‌ای و بهداشتی برای داشتن زندگی بهتر با دیابت

برای داشتن یک برنامه صحیح دارویی و رژیم درمانی به پزشک و کارشناس تغذیه مراجعه کنید، از مواد غذایی حاوی الیاف گیاهی(فیبر غذایی) مانند نان، غلات سبوس‌دار، سبزی و میوه‌های با شیرینی کمتر استفاده کنید، به جای مصرف مواد قندی ساده مانند قند، عسل، شکر، مربا و... از خشکبار و میوه‌های خشک استفاده کنید، میزان مصرف روغن‌های جامد و چربی را در رژیم غذایی خود محدود کنید و در برنامه غذایی خود تا حد امکان از روغن زیتون استفاده کنید.

همچنین از گوشت‌های بدون چربی و مرغ بدون پوست استفاده کنید، مصرف ماهی نیز دوبار در هفته به بیماران دیابتی توصیه می‌شود، این افراد از روش‌های پخت آب‌پز، بخارپز، تنوری کردن و کباب کردن به جای سرخ کردن استفاده کنید، از شیر و فرآورده‌ای لبنی کم چرب استفاده کنید، برای کنترل وزن در حد مطلوب، انجام ورزش و فعالیت‌های بدنی مناسب و رعایت رژیم غذایی صحیح زیر نظر پزشک و کارشناس تغذیه توصیه می‌شود.

بنابر اعلام انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور، انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با شرایط و وضعیت سلامت فرد، نرمش‌های مناسب روزانه، حداقل ۱۵ دقیقه پیاده‌روی بعد از غذا توصیه می‌شود. هرگز با شکم خالی و گرسنه ورزش و یا پیاده‌روی نکنید. برای تاطمینان از سلامت چشم و کلیه‌های خود به طور منظم به پزشک متخصص مراجعه کنید. شتشوی روزانه پاها با آب ولرم و صابون مناسب و خشک کردن با حوله نرم نیز توصیه می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج