۱۹۱۳۱
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

پوست كودك ظريف و حساس است و نياز به توجه زيادي دارد

مـراقبـت‌هاي زمستانـــه از پوست كودكتان

مراقبت از كودكان، جنبه‌هاي مختلفي دارد كه يكي از مهم‌ترين آن‌ها، توجه به پوست كودكان، به خصوص در فصل زمستان است‌

مـراقبـت‌هاي زمستانـــه از پوست كودكتان

مـراقبـت‌هاي زمستانـــه از پوست كودكتان

برترین ها: همانند بزرگسالان، كودكان هم پوست حساس و ظريفي دارند كه مستعد ابتلا به عفونت، خراش و آسيب است. اين حساسيت و ظرافت در فصل زمستان بيشتر و بيشتر مي‌شود. با سرد شدن و كاهش رطوبت هوا، پوست بيشتر دچار خشكي شده و رطوبت خود را از دست مي‌دهد به‌همين دليل گفته مي‌شود پوست زنان و كودكان در اين فصل نياز به مراقبت زيادي دارد.

به چند دليل زمستان مي‌تواند براي پوست مضر باشد؛ وسايل گرمايشي، هواي خشك، سرما و باد و تمام لباس‌هايي كه كودك مي‌پوشد اما در اين فصل يكي از شايع‌ترين شكايت‌هاي والدين، خشكي بيش از حد پوست كودكان و خارش‌هاي پوست آن‌هاست. در واقع درصورت مراقبت نكردن از پوست خشك امكان دارد خارش نيز به اين مشكل اضافه شود و اگزماي پوستي ايجاد كند بنابراين لازم است پدر و مادرها نحوه برخورد مناسب با پوست كودك را بدانند تا بهتر بتوانند مراقبت‌هاي لازم را انجام دهند و مجبور نباشند براي اين مشكل به پزشك مراجعه كنند. بد نيست به توصيه‌هاي ديگر والدين و البته والدين خودتان نيز توجه كنيد. به هر حال آن‌ها شما را بزرگ كرده‌اند و مي‌دانند چه كار بايد انجام دهند.


آداب حمام كردن در زمستان

كاري كه زمستان با پوست مي‌كند در درجه اول ايجاد خشكي زياد است. در اثر اين خشكي، پوست كودك لايه لايه شده و در آن ترك ايجاد مي‌شود. اگر در اين مرحله به داد پوست نرسيد، پوست تحريك شده ملتهب شده و خارش ايجاد مي‌كند. اين حالت در برخي نواحي بدن كه چربي كمتري‌ دارند مانند بازوها، ساق پا و تنه شديدتر خواهد بود. برخلاف تصور عمومي اين روزها كه اگر فردي حتي روزي 2بار استحمام كند، نشانه سلامت و تميزي اوست، بايد گفت استحمام بيش از حد به سلامت پوست آسيب زيادي وارد مي‌كند چون در اين حالت پوست فرصت ترميم چربي‌هاي از دست رفته در لايه سطحي را ندارد بنابراين به‌نظر مي‌رسد به‌خصوص در فصل زمستان بايد نوبت‌هاي حمام را طولاني‌تر كرد و آن را به هفته‌اي 2روز كاهش داد.


در حمام چه كنيد

شما به جاي صابون، مي‌توانيد از شامپو بدن مخصوص پوست كودكان استفاده كنيد. چربي شامپو جايگزين چربي طبيعي پوست كودك شده و باعث مي‌شود پوست كودك شما بعد از شست‌وشو با آن به هيچ وجه خشك نشود. توصيه مي‌شود در اين فصل و هنگام استحمام بچه‌ها، از ليف و كيسه براي پاك كردن بدن كودك استفاده نكنيد زيرا اين وسايل، موجب خشك‌تر شدن پوست مي‌شوند. از عادت دادن كودكان به استحمام روزانه خودداري كرده و سعي كنيد براي شست وشوي پوست، از آب ولرم به جاي آب داغ استفاده كنيد. در مورد شامپوها هم حواس‌تان باشد فتالات نداشته باشد چون پوست سر نوزاد بسيار حساس است و اين ماده مي‌تواند به پوست كف سر آسيب برساند.


آب داغ در حمام، ممنوع

تحقيقات پزشكي مي‌گويد دوش گرفتن با آب داغ تاثير زيادي در خشكي پوست دارد. بسياري از بچه‌ها از آب داغ در زمستان خوش‌شان مي‌آيد اما اگر به سلامت پوست كودك‌تان اهميت مي‌دهيد بايد اين عادت آن‌ها را عوض كنيد. بهترين كار اين است كه از آب گرم براي استحمام و شستن دست و صورت كودك استفاده كنيد. اين كار را خود شما هم مي‌توانيد در مورد پوست‌تان اعمال كنيد. شايد شما بخواهيد بلافاصله بعد از حمام كودك را در لباسي گرم بپوشانيد اما بهتر است پس از استحمام و هنگام خشك كردن بدن كودك با حوله‌هاي نرم همچنان كه در محيط حمام به سر مي‌برد از يك مرطوب‌كننده خوب يا روغن بچه استفاده كنيد. مرطوب‌كننده به پوست كمك مي‌كند رطوبتش را حفظ كند و مدت طولاني‌تري هيدراته بماند.

هر چقدر پوست مرطوب بماند همان‌‌قدر از خشكي به دور خواهد بود. مرطوب‌كننده‌هاي زيادي در بازار وجود دارند كه مي‌توانيد يكي از با كيفيت‌ترين‌ها را براي فرزندتان انتخاب كنيد. فقط بايد دقت كنيد كه مرطوب‌كننده باعث ايجاد خارش در پوست كودك نشود.


چه صابوني مناسب است؟

در مورد بچه‌ها، در بسياري از موارد مجبور به شست‌وشوي دست‌ها مثلا به‌دنبال دست‌زدن به وسايل آلوده مثل خاك يا خمير بازي يا حتي تاب و سرسره هستيد. در اين موارد توصيه مي‌شود از شوينده‌هاي بسيار ملايم مانند صابون بچه يا پن‌ها استفاده كنيد. پن‌ها شوينده‌هاي غيرصابوني مناسبي هستند كه با وجود پاك‌كنندگي، چربي‌هاي مناسب سطح پوست را جدا نكرده و بنابراين كمتر باعث خشكي پوست مي‌شوند.

در بسياري از موارد، شست‌و‌شوي دست و صورت فقط با آب روان هم كافي است. اگر مي‌خواهيد از صابون نيز استفاده كنيد حواس‌تان باشد كه اگر از صابون خودتان را به پوست بچه هم بزنيد، خشكي پوست او را چند برابر كرده‌ايد. صابون‌هاي قليايي به پوست بچه آسيب مي‌رسانند. به جاي آن‌ها، بهتر است از صابون‌هاي مخصوص كودك براي شستن پوست او استفاده كنيد. اين صابون‌ها ملايم‌تر از صابون بزرگ‌ترها هستند.

در ضمن مي‌توانيد لباس‌هاي بچه را با آن بشوييد. نبايد از صابون‌هاي باكتريال براي نوزاد استفاده كنيد. اگر نياز به صابون بود نبايد از نوع خشك باشد؛ به‌دنبال صابون‌هايي باشيد كه حاوي روغن زيتون يا نارگيل باشند چون بهتر روي پوست نرم نوزاد عمل مي‌كنند. هميشه به اين نكته توجه داشته باشيد چربي بدن كودك بسيار كمتر از بزرگسالان است و مي‌تواند خيلي زود دچار خشكي شود.


گول رنگ و لعاب محصولات بهداشتي را نخوريد

از عطرها و رنگ‌هايي كه در محصولات بهداشتي كودك استفاده مي‌شود، غافل نشويد. آن‌ها هيچ تاثيري در بهبود پوست فرزندتان ندارند و تنها براي فروش بهتر محصول استفاده مي‌شوند. متخصص پوست مي‌تواند در خريد محصول مناسب به شما كمك كند. محصولات مراقبتي بسياري وجود دارد كه شما مي‌توانيد در فصل زمستان از آن‌ها براي كودك‌تان استفاده كنيد اما به يك چيز دقت داشته باشيد و آن اين‌كه اگر شركتي ادعا كرد در توليد محصولات بهداشتي كودك از هيچ‌گونه مواد شيميايي استفاده نكرده، بدانيد دروغ مي‌گويد.

استفاده از درمان‌هاي طبيعي براي كودك مي‌تواند تاثير بهتري داشته باشد چون محصولات كارخانه‌اي مي‌توانند تاثيرات جانبي كوتاه مدت يا بلند مدت داشته باشند بنابراين قبل از مبارزه با خشكي پوست كودك به كمك صابون‌ها و مرطوب‌كننده‌ها بد نيست برخي روش‌هاي خانگي را براي صاف و نرم نگهداشتن پوست فرزندتان امتحان كنيد.


مرطوب‌كننده بعد از شستن دست‌ها هم لازم است

توصيه مي‌شود پس از هر‌بار شست وشوي دست يا صورت، از يك مرطوب‌كننده ملايم هم استفاده كنيد؛ يكي از بهترين مرطوب‌كننده‌ها و چرب‌كننده‌ها، وازلين است اما متاسفانه خيلي از بچه‌ها به‌دليل احساس چرب‌بودن و ظاهر براقي كه وازلين دارد آن را نمي‌پسندند. در مورد كرم‌هاي مختلف مرطوب‌كننده، بايد دانست كه به‌طور كلي كرم‌ها، امولسيون‌هاي نيمه جامدي هستند كه هم حاوي آب و هم چربي هستند. از آنجا كه ميزان آب در كرم‌ها از پمادها بيشتر است، احتمال آلودگي ميكروبي و قارچي كرم‌ها بالاتر است بنابراين كارخانه‌هاي سازنده، مجبور به استفاده از مواد آنتي‌باكتريال و نگهدارنده براي جلوگيري از آلودگي و فساد كرم‌ها هستند؛ همين مواد افزوده شده، باعث مي‌شوند احتمال آلرژي‌زا بودن كرم‌ها افزايش يابد. به همين دليل به والدين توصيه مي‌شود؛ از مرطوب‌كننده‌هاي ساده‌تر استفاده كنيد همچنين بهتر است از كرم‌هاي معطر پرهيز كنيد زيرا احتمال آلرژي‌زا بودن آن‌ها وجود دارد.


نكات تكميلي

  • چيزي كه بايد به ياد داشته باشيد اين است كه از لوسيون براي كودك خود استفاده كنيد. فقط بايد حواس‌تان باشد چربي زيادي نداشته باشد. به ياد داشته باشيد مواد شيميايي بدن مدام تغيير مي‌كند بنابراين با بزرگ‌تر شدن كودك بايد لوسيون مناسب را انتخاب كنيد.
  • بايد به پودر ماشين لباس‌شويي هم توجه شود. بايد از پودرهايي استفاده كنيد كه براي لباس نوزادان مناسب است. اين شوينده‌ها مواد آزاردهنده براي پوست كودكان را ندارند البته اگر مطمئن شديد كودك‌تان نسبت به شوينده‌هاي معمول حساسيت ندارد مي‌توانيد از آن‌ها هم استفاده كنيد.
  • اگر از وان حمام براي كودك استفاده مي‌كنيد حواس‌تان به دور و بر وان باشد چون برخي اوقات برخي باكتري‌ها در اين فضا رشد مي‌كنند كه باعث عفونت‌هاي ادراري در كودكان مي‌شود.
  • هميشه براي كودك از لباس‌هايي با الياف طبيعي استفاده كنيد. پارچه‌هاي پنبه‌اي به پوست اجازه تنفس مي‌دهند، ضمن آن‌كه مانند پارچه‌هاي پشمي ايجاد اصطكاك نمي‌كنند همچنين به اين موضوع توجه داشته باشيد كه لباس‌هاي زمستاني شوينده‌هاي خاصي لازم دارند كه مي‌تواند مشكل خشكي پوست را حل كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مانی

      آیا میتوان با پودر رختشویی حمام کرد؟

      آیا میتوان در وان پودر رختشویی ریخت وبا آن حمام کرد؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج