۱۹۱۶۱۲
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

پشت پرده اختلاف با کی روش و وزارت ورزش

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

باز هم علی کفاشیان. او در سال ۹۴ به پایان دوره مدیریتی اش در فدراسیون فوتبال می رسد. گرچه هنوز با تمام تعارف هایی که در مورد جانشینش می کند، می گوید که اگر نامزد شود باز رأی می آورد.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!





ویژه نامه همشهری: باز هم علی کفاشیان. او در سال 94 به پایان دوره مدیریتی اش در فدراسیون فوتبال می رسد. گرچه هنوز با تمام تعارف هایی که در مورد جانشینش می کند، می گوید که اگر نامزد شود باز رأی می آورد. کفاشیان در سال 93 تا برکناری از ریاست فدراسیون فوتبال رفت اما یکی از آن دوربرگردان های همیشگی اش را در آخرین لحظه زد و ورق برگشت. با اینحال روزگار او مثل سابق نیست تا باز هم مثل همیشه خندان باشد. همشهری در گفتگو با او از پشت پرده اختلاف با کی روش و وزارت ورزش پرسید.

سال 94 آخرین سال شما در فوتبال است، یعنی این اتفاق واقعا رخ می دهد؟

- نمی دانم! وقتی یک سیب را به هوا می اندازید بارها چرخ می خورد تا به پایین می آید. الان برای قضاوت زود است (می خندد) ولی آنچه می دانم اینکه باید فضایی فراهم شود تا کسانی که تمایل دارند به فوتبال کمک کنند، از الان به میدان بیایند و ایده ها و نظرات خود را مطرح کنند. من هم بدم نمی آید که یک فکر و انرژی جدیدتری به فوتبال بیاید و بخشی از کارها را به دست بگیرد و جلو ببرد. به نظر من الان نمی توان زیاد قضاوت کرد.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

این سوال را به این دلیل پرسیدم که در انتخابات گذشته که شما برای بار دوم رییس شدید، همین صحبت ها بود که یک فرد جدید بیاید ولی شما باز هم در انتخابات شرکت کردید. خیلی هم سفت و سخت ماندید و رأی هم آوردید.

- در آن زمان من خواست مجمع را اجرا کردم؛ اگر بدانم در جایی مرا نمی خواهند امکان ندارد جلو بروم. دلیلی ندارد که به فضایی بروم که زیاد تمایل ندارند و بخواهم خودم را تحمیل کنم. در خود مجمع با توجه به شرایطی که پیش آمده و نتوانسته بودند جایگزینی برای من تعیین کنند، اکثر آنها از من خواستند که بمانم. من هم ماندم و رأی هم آوردم. در این مدت سختی های زیادی کشیدیم چون مسئولین نمی خواستند...

وزارت ورزش مشخصا نمی خواست؟

- بله، نمی خواستند و دوست داشتند تغییرات انجام شود ولی دیدیم که تصمیم مجمع درست بود. بالاخره بعد از آن انتخابات ما موفقیت هایی به دست آوردیم و از همه مهمتر تیم ما به جام جهانی رفت. ایده شخصی من هم این است که تغییرات خیلی زیاد را به نفع فوتبال نمی دانم. باشگاه ها و تیم هایی که دچار تغییرات مدیریتی می شوند، پیشرفت که نمی کنند هیچ بلکه ضرر هم می کنند و از برنامه هایشان عقب می افتند. تغییرات مدیریتی را صلاح نمی دانم مگر در شرایطی که آن مدیر را دیگر نخواهند یا برای مدیر مشکلاتی ایجاد شود یا اصلا خودش نتواند و بخواهد برود...

در وزارت ورزش دولت روحانی و وزارت ورزش دولت احمدی نژاد، تقریبا یک شیوه را مقابل فدراسیون فوتبال در پیش گرفتند، هر دویشان شما را نمی خواستند.

- بالاخره همیشه در فوتبال اظهارنظرها و سلیقه های متعددی وجود دارد، کاریش هم نمی شود کرد. مدیران ارشد ورزش باید از رشته های ورزشی حمایت بکنند نه از اشخاص. گاهی وقت ها آنها نقطه نظراتی دارند که با گفتگو می شود موضوع را حل کرد اما اینکه مثلا به کل فوتبال فشار بیاوریم، این خطرناک است.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

منتقدان شما مشکل فوتبال را شخص شما می دانند؟

- آنها لطف دارند. زمانی بود که لجبازی ها و برخوردهای شخصی باعث شد که فوتبال ما تعلیق شود.

شما ۷ سال است که در فوتبال هستید. اگر مشکل فوتبال شما نیستید، مشکل فوتبال ایران کجاست؟

- فوتبال شمشیر دو لبه ای است. خیلی ها آن را دوست دارند و به آ« خیلی توجه می کنند و سر همین توجهات همیشه یکسری دوستی های خاله خرسه با آن می شود؛ برای همین همیشه دوام مدیریت ها در فوتبال کم است و طاقت شان هم کم است. ما مدیریت باحوصله می خواهیم.

خوب دوام آوردید. گفتید دوره مدیریت آن کم است، ۷ سال مانده اید؟

- پوست کلفتی است.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

انتقادی که به شما می شود این است که فدراسیون فوتبال را با دور کند و سیستم بسته مدیریتی اداره می کند؟

- در هر صورت مدیریت ها شیوه های مختلفی دارد. مثلا بعضی ها اعتقاد دارند که در زیرمجموعه باید دائم تغییرات بدهیم. من می گویم اگر آنها دائم باید تغییر کنند پس چرا خودم تغییر نکنم. خودم هم باید تغییر کنم. فرق نمی کند آدم وقتی می خواهد تغییری در سیستمی ببیند در همه ببیند نه فقط در یکسری از زیرمجموعه های خودش. به همین دلیل با تغییرات زیاد موافق نیستم و به هر یک از مدیران اختیار تام می دهم مگر اینکه در طول کار نارسایی ها و تخلف کاری ببینم یا خود طرف نخواهد ادامه دهد.

فضای بسته فدراسیون را قبول دارید؟

- طبیعی است که یکسری افراد با من هستند ولی من فضا را مسدود نکرده ام. در را نبسته ام که کسی نیاید، هر کسی خواسته است کمک کند، از او دعوت کرده ایم اما در یک اتاق ۴ نفره نمی توان ۱۰ نفر را جا داد. در طول مدیریتم کسانی که بیشترین حمله را به من کرده اند باز هم در فدراسیون فوتبال حضور داشته اند.

در دوره اول یک هیات مدیره در واقع هیات رییسه خیلی متشنجی داشتید. در دوره دوم به نحو دیگری تکرار شد. به نظر می رسید هیات رییسه غیرهمراهی داشتید.

- با هیات رییسه دوم راحت تر بودم. به هر حال یک مقدار به اساسنامه مسلط شدیم و هم یک مقداری در انتخاب ها و روش هایمان توانستیم تغییراتی را ایجاد کنیم ولی متاسفانه در میانه راه متوجه شدیم برخی از عوامل بیرونی تاثیرپذیر هستند.

این مرا خیلی آزار داد. یعنی ۲ بار من آزار شدید دیدم و دلخور شدم. یکی در همان دوره اول بود که هیات رییسه آمد و جلوی ما ایستاد، یعنی علیه خود خانواده عمل کرد. من هیچ ناراحت نمی شوم که کسی در جلسه انتقاد کند. گاهی وقت ها جلسات پرتنشی هم داریم. این دیگر داخل خودمان است ولی اینکه بیرون بیایند و برعلیه ما خبری منتشر کنند و یکسری اقدامات انجام دهند، به نظر من اصلا روش های پسندیده ای نیست.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

در این هیات رییسه دوم اتفاق افتاد؟

- براساس مسائل بیرونی آنها را مجبور کردند یکسری حرکت هایی علیه ما انجام دهند و در واقع در نامه ای گفتند یکی دو نفر از اعضای خانواده و هیات رییسه را حذف کنید، یکی دبیر و دیگری نایب رییس.

در نهایت هم کسانی که نامه را امضا کرده بودند حذف شدند و هم این دو نفر حذف شدند.

- حالا در هر صورت بخشی از آنها و بخشی از اینها حذف شدند ولی من هم با توجه به فشارهایی که آمد یک جایی دیدم که بالاخره باید اصلاحاتی را انجام دهم چرا که دیدم ممکن است فوتبال از این ماجرا ضربه بخورد و نابود شود.

وزارت ورزش می خواست انتخابات جدیدی برگزار کند...

- خواست آنها بود ولی نشد. به همین دلیل تغییرات مدیریتی در فدراسیون داده شد. من دوست ندارم که بگویند کفاشیان برای ماندن خودش، افرادی را بیرون کرد؛ این بد است ولی وقتی دیدم که فشارها باعث شده که سیستم فوتبال نابود شود، تغییرات اعمال شد. از الان هم می گویم که ۹ ماه دیگر انتخابات در پیش است، کسانی که می خواهند بیایند از هم اکنون بیایند.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

در همین سالنامه گفتگویی با آقای گودرزی داشتیم. صحبت هایی در مورد استقلال فدراسیون فوتبال کردند و اینکه ما در فدراسیون دخالت نمی کنیم. معنی این حرف یعنی چه؟ شما از فشارها گفتید، از عوامل بیرونی و ...

- فشارها یکی دوتا نیستند. فوتبال نمی تواند پولش را از صدا و سیما بگیرد. نمی تواند حقش را بگیرد و مدام مورد هجمه است. من خواستم آقای کی روش را بیاورم، وزارت ورزش وقت گفت پول مربی خارجی را تامین می کنم، برو بیاور ولی نداد. رفتیم کی روش را آوردیم اما پول را ندادند. همین مشکلاتی که الان در مورد رقم قرارداد کی روش داریم به خاطر عمل نشدن به وعده هاست.

من باید چقدر سختی بکشم که شب عید پول کارمندان را نداشته باشم بدهم و این بد است. اما اگر واقعا آدم بی حوصله و کم ایمانی نسبت به مملکتم بودم، یک روز در این فوتبال نمی ماندم. برای چه می ماندم که دائم مورد هجمه قرار بگیرم، دائم به من فشار بیاورند و دائم مرا اذیت بکنند و خیلی مسائل دیگر. صد بار گفتم مجمع تشکیل دهید اگر بودن من به صلاح نیست شما بگویید ولی سلیقه یک فرد نگوید که کفاشیان برود.

این برای من خیلی مهم است و من از این چیزها خیلی آزار دیده ام. یعنی لبخندهای من لبخندهای ظاهری شده که از ته دل نیست چون از این مسائل آزار دیده ام. این چیزها مرا آزار می دهد که مثلا یکی به خاطر بنده کل فوتبال را بکوبد. اینها خوب نیست. اینها اصلا برای ورزش خوب نیست. ما باید دید وسیع داشته باشیم. شما در خانواده با یکی از برادرهایت دعوایت می شود، قهر می کنید اما هیچ وقت راضی نیستید که حقش را بخورید، گرسنه اش بگذارید و ...

الان چنین اتفاقی برای شما و فدراسیون فوتبال افتاده؟

- بالاخره همین است. من نمی گویم که فوتبال ما باید مثل جاهای دیگر باشد. ما محدودیت های بودجه ای داریم ولی بالاخره باید صدای مردم و خواسته مردم از فوتبال به گوش دولت برسد و امکاناتی به ما بدهند. در حال حاضر مجلس بودجه کشو ررا تدوین می کند. باید بگویم که متاسفانه تاکنون اصلا بحث حق پخش تلویزیونی را در بودجه سال بعد ندیده است. صد بار نامه زدیم و گفتیم و جاهای زیادی رفتیم اما توجه نمی کنند. پس چرا همین مجلس می آید می گوید این یک قرانی که خرج شده چرا خرج شده و چرا آن توپ گل نشده است؟ آن را می گوید ولی در اینجا به ما توجه نمی کند. اینها بد است.

مگر قرار نبود مجلس طبق تفاهمی حق پخش را در بودجه ببیند؟

- چرا قرار بود ولی هیچ کس توجه نکرد. خدا شاهد است اگر می دانستم یک درصد با رفتن من فوتبال درست می شود ول می کردم و دنبال کار خود می رفتم.

شنیده ایم که وزیر با شما هم قهر هستند و کلا حرف نمی زند. تا حالا با او حرف زده اید؟

- تا حالا حرف که زیاد زده ایم (می خندد) ولی چند ماه است که نه.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

واقعا قهر است؟!

- نمی دانم ولی ما را در جلسه فدراسیون ها دعوت نکردند.

شما با کی روش خیلی رابطه پرفراز و نشیبی داشتید، الان با هم چطورید؟

- یک روز خوب هستیم و یک روز بد.

آن روزهایی که بد بودید، چطوری بود؟

- من ۸۰ درصد بدش را دیدم. ۸۰ درصد با او اختلاف نظر دارم.

کلا چگونه است؟ شما هیچ وقت به او پول ندادید او هم همیشه عصبانی است.

- نه اینکه ندادیم. دیر و زود شده ولی آنطور که ایشان می خواهند که بریز و بپاش باشد، نبوده. بالاخره کی روش برای ایراد گرفتن فضا زیاد دارد.

ایرادهایش از چه جنسی است؟

- چمن درست نیست، بلیت فرست کلاس نیست. کلا ایرادهایش اینهاست. البته همه اش تقصیر او نیست، ما هم از نظر مالی کمبود منابع داریم. کی روش نشان داده که همیشه فضاهای منفی را بیشتر می بیند ولی وقتی نتیجه گرفت دیگر آن را فراموش می کند و اگر هم نتیجه نگرفت، گردن ما می اندازد. (می خندد)

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

برای بار دوم که بعد از جام جهانی با او قرارداد بستید خیلی راضی نبودید.

- نه اینکه راضی نبودم، بالاخره آقای کی روش مربی توانمند و کاربلد است. بحث من بیشتر مالی بود چون پولی برای قرارداد جدید با او نداشتیم، درآمدهایمان محدود است. یک بار این اشتباه را کرده بودیم. همان وقت که از طرف سازمان وقت تربیت بدنی به رغم اینکه قول و قرار گذاشته بودیم، پولی پرداخت نشد.

چرا با او قرارداد بستید؟ وزارت ورزش هم مخالف بود؟

- به هر حال تجربه مدیریتی من می گفت که انتخاب سرمربی خواسته مردم است و دوست دارند یک سرمربی خوب روی کار بیاید. در آن مقطع واقعا اگر می خواستم هر مربی دیگری را بیاورم مشکلاتی برای ما ایجاد می شد. روی کی روش یک اجماع عمومی بود و ما هم گزینه دیگری نداشتیم.

دوست نداشتید چون رفتارهایش تند است.

- شخصا اگر دوست هم نداشتم در ابتدا به خاطر مسائل بودجه ای بود و مسائل بعدی مثل برخوردهایش و توقع زیادی که دارد و ما نمی توانیم همه توقعات او را برآورده کنیم، بود. اما او مربی خوبی است و مردم هم به کی روش علاقمند هستند.

نبض مردم در دستش است.

- نبض ورزشکاران نیز در دستش است.

نبض رییس فدراسیون فوتبال که در دستش نیست؟

- نه؛ من آدم منعطفی هستم اما حوزه کاری کی روش فقط تیم ملی بزرگسالان است. عمده تنش های ما در مورد توقعات اوست. مثلا در استرالیا می گفت که باید برای همه بلیت فرست کلاس بگیرید. من دیدم بلیت فرست کلاس به عادی یک به ۴ است، گفتم ندارم و نمی شود. همین باعث تنش شد. یا ایشان می گوید چمن را ۲ سال پیش باید می ساختید. من باید چمن درست داشته باشم تا خارج نروم.

یا مثلا فرض کنید می خواهیم به استرالیا برویم، می گوید آن هتلی که ۵ ستاره است برویم من می گویم نه مثلا به هتل ۳ ستاره برویم. اینها اختلاف های ماست. ما اختلاف دیگری نداشتیم چون از لحاظ فنی در کار ایشان دخالت نمی کنم. ولی نگاه می کنم همه بچه ها علاقه دارند و با جان برای او بازی می کنند، اینها حسن است ولی یکسری مشکلات دیگری هم هست که در مجموع اگر در کفه ترازو بگذاریم می بینیم که بودن او بیشتر از نبودنش به ما کمک می کند.

علی کفاشیان: باز هم رأی می آورم!

بعضی ها می گویند که فدراسیون فوتبال در برابر کی روش زیاد از حد تمکین می کند. یکی از انتقادات عدم حضور مربی های داخلی کنار اوست، مثل ماجرای علی کریمی.

- اعتقاد کی روش این است که اگر چیزی را به زور بخواهید بگویید و او بداند که شما آن را به زور می خواهید انجام دهد، برای خودش سازهای دیگری می زند. من اینجا به او حق می دهم و می گویم مربی ایرانی بیاور ولی یک مربی ایرانی می آورد که کاملا با این اعتقادش هماهنگ باشد.

علی کریمی چرا رفت؟

- علی کریمی را خود کی روش آورد، اصلا من نگفته بودم کریمی را بیاور اما از انتخاب او استقبال کردم ولی خود ایشان باید بگوید چرا رفت، من نمی دانم.

رفتن کریمی به شما مربوط است. گفته می شود او به خاطر مسائل مالی قهر کرده است.

- نه. اولا او بسیار محترم است، هیچ وقت حرف پول بین ما نبود. تا روز آخری که می خواست برود حتی با او قرارداد نبسته بودیم. گفت هر چه خودتان بگویید. گفتم باشد پس ما یک چیزی می نویسیم و به شما می دهیم یا یک بودجه ای به ایشان دادند و ایشان فوری آن را در اختیار ما گذاشت و ما به بازیکنان تیم ملی دادیم.

پول آقای هدایتی؟

- بله هدایتی داده بود. الان هم می گوید پس بدهید می گوییم نداریم که بدهیم.

کی روش گفته است که قراردادش با فدراسیون را دوستانه فسخ می کند.

- نه. ما قرارداد با او را فسخ نمی کنیم. او در بازی هایی که در نوروز برگزار می شود، حضور دارد. بحث اصلی ما با کی روش این است که او می گوید شما نمی توانید چیزهایی که ما می خواهیم را فراهم کنید و دوباره روز از نو خواهد شد. می گوید شاید من نباشم بهتر است؛ به هر حال او اعتباری در ایران کسب کرده و از محبوبیت بالایی برخوردار است. خیلی زرنگ است و می خواهد به راحتی اینها را از دست ندهد.

در جام جهانی و جام ملت ها چه نمره ای به کی روش می دهید؟

- ما در جام جهانی دستاورد جدیدی به دست آوردیم. دستاوردی به شدت مهم؛ من زمانی فکر می کردم مردم تنها به دنبال نتیجه هستند ولی بعدا دیدم نه. در همین جام جهانی، مردم از فوتبال ایران راضی شدند چون دیدند که بچه های تیم ملی تلاش کردند و این مهم است. به همین دلیل فکر می کنم در جام جهانی تیم ملیدوباره اعتماد مردم را به دست آورد.

در جام ملت های آسیا با اینکه نتیجه ای گرفته نشد، باز مردم راضی بودند. به همین دلیل است که باید در آینده تلاشمان را بیشتر کنیم تا بتوانیم جایگاه بهتری کسب کنیم. با اینحال اما وقتی به جام جهانی فکر می کنم، دلهره شدیدی می گیرم. این دفعه خیلی سخت است؛ حس و حال کی روش هم همینطور است.

پس به خاطر همین ترس است که می خواهد برود؟

- دقیقا همین است. من در چهره اش می خوانم. خیلی استرس دارد.

الان با این گفتگو فکر می کنم که دیگر سال آخرتان در فوتبال است؟!

- از کجا می دانید سال آخرم است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      کفاشیان دکترا چابلوسی دارد نگران نیاشید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج