۱۹۲۰۷۹
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

هزار نکته برای تحصیل رایگان در خارج از ایران

همه چیزهایی که در مورد GMAT/GRE باید بدانید

در بخش های اول، دوم و سوم، به موضوعات مربوط به اعتبار مراکز علمی و دانشگاهی خارج از کشور که توسط وزارت علوم ارزشیابی می شود، به همراه موضوعاتی درباره تافل و آیلتس به عنوان پیش نیازهای اپلای کردن اشاره کردیم.

همه چیزهایی که در مورد GMAT/GRE باید بدانید





برترین ها: در بخش های اول ، دوم و سوم ، به موضوعات مربوط به اعتبار مراکز علمی و دانشگاهی خارج از کشور که توسط وزارت علوم ارزشیابی می شود، به همراه موضوعاتی درباره تافل و آیلتس به عنوان پیش نیازهای اپلای کردن اشاره کردیم. در این گفتار، به موضوع GRE /GMAT اشاره می کنیم که برای متقاضیان تحصیل در ایالات متحده آمریکا مناسب می باشد.

همه چیزهایی که در مورد GMAT/GRE باید بدانید

داستان GRE

علاوه بر آزمون های بین المللی که جهت ارزشیابی سطح زبان انگلیسی دانشجویان غیر انگلیسی زبان برای ورود به دانشگاه ها برگزار می شود، آزمون هایی نیز وجود دارد که به ارزیابی معلومات عمومی، توانایی تحلیل و درک مطلب و سطح عمومی دانش محاسباتی و ریاضی داوطلب می پردازد. اهمیت این آزمون به این دلیل است که دانشگاه با مشاهده نمره نهایی شما در این آزمون ها به این موضوع واقف می شود که توانایی شما در درک مطالب و مفاهیم و قابلیت شما در تحلیل مسائل آکادمیک در حوزه های مختلف چه حد است و آیا توان محاسباتی شما در سطح دبیرستان هست یا خیر. دو آزمون بین المللی GRE ۱ و GMAT در واقع دانشگاه ها را برای یافتن پاسخ هایی برای پرسش های فوق الذکر یاری می کنند. سنجش قدرت استنتاج شما بر روی مسائل علمی و آکادمیک وهم چنین درک متون عمومی و دشوار، از جمله موضوعاتی هست که این دو آزمون دنبال می کنند.

اکثر دانشگاه های امریکا و کانادا معمولا از دانشجویان علاقمند به تحصیل در مقاطع بالای کارشناسی، مدرک GRE یا GMAT را درخواست می کنند. البته برای اخذ پذیرش از برخی از دانشگاه های اروپایی در زمینه های اقتصاد، مدیریت و به ویژه MBA، داشتن یکی از این دو مدرک بعضا الزامی یا امتیاز رقابتی محسوب می شود. بنابراین برای متقاضیان تحصیل در خارچ از کشور، دارا بودن از یکی از این دو مدرک می تواند شانس پذیرش آن ها را در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا افزایش داده و هیات علمی مراکز اموزشی اروپایی را برای اعطای بورس تحصیلی کوتاه مدت یا بلند مدت ترغیب کند. آزمون GRE دارای استاندارد خاصی هست که توسط ETS ۲ تعیین و مدیریت می شود.

همواره برای آگاهی از آخرین تغییرات این آزمون بین المللی، به پرتال رسمی آن مراجعه کنید. این آزمون دارای ۳ قسمت درک زبانی (verbal section)، کمی (quantitative section)و قسمت تحلیلی (analytical writing section) می‌باشد. در قسمت زبانی معمولاً متضاد و مترادف کلمات دشوار پرسیده می‌شود و در واقع فقط بستگی به میزان لغات دانشجو توجه می‌کند. لغات پرسیده شده واقعاً دشوار هستند و برای اکثر دانشجویان نا آشنا. در قسمت کمی، سوالات ریاضی نسبتا ساده‌ای پرسیده می‌شود تا توانایی‌های ابتدایی فرد مورد سنجش قرار گیرد.

همه چیزهایی که در مورد GMAT/GRE باید بدانید

قسمت تحلیلی هم در مورد تحلیل یک موضوع بحث بر انگیز می‌باشد و به صورت نوشتاری می‌باشد. یعنی از فرد خواسته می‌شود تا در مورد موضوع مشخصی متنی نوشته شود و تحلیلهای شخصی بیان گردد. بخش نوشتاری آزمون GRE، تخصصی شده بخش نوشتاری آزمون آیلتس آکادمیک است و داوطلب می بایست از قدرت تحلیل و ارزیابی مطلوبی نسبت به مسائل علمی و نوشتن مقاله به زبان انگلیسی برخوردار باشد. GRE دارای دو نوع گاغذی و کامپیوتری هست که همانند سیستم آزمون تافل، برگزار می شود و بر اساس ساختار و استاندارد آزمون GRE . به نظر می رسد آزمون کامپیوتری GRE به دلیل آن که میزان توانایی علمی داوطلب را به صورت لحظه ای بررسی می کند و پرسش های آسان به سخت را بر اساس قابلیت داوطلب ارائه می کند، کمی آسان تر از سیستم کاغذی باشد.ولی در ایران برگزار نمی شود.

اما به هر حال هیچ معیاری برای تایید این موضوع که امتحان کامپیوتری از امتحان کاغذی سخت تر یا آسان تر است و نمره گرفتن در آن آسان تر است وجود ندارد. پایگاه های زیادی، منابع علمی مختلفی برای آمادگی داوطلبان جهت شرکت در آزمون GRE را ارائه کرده اند که می توان به سایت کاپلان ۳ و پترسون ۴ اشاره کرد. نمرات آزمون GRE معمولا تا ۴۵ روز بعد از برگزاری آزمون اعلام می شود و مرکز برگزار کننده تا ۵ کارنامه به صورت رایگان به دانشگاه های مورد نظر شما ارسال می کند. کد دانشگاه مورد نظر خود را باید در روز آزمون در اختیار داشته باشید تا در سایت آزمون وارد کرده تا پس از برگزاری آزمون، کارنامه مورد نظر شما را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنند.

در صورتی که این کار را انجام ندهید، پس از برگزاری آزمون، این کارنامه به دانشگاه مورد نظر به ازای پرداخت ۲۴ دلار آمریکا ارسال خواهد شد. بنابراین به این موضوع دقت کنید تا مجبور به پرداخت هزینه اضافه نشوید. ورود کد دانشگاه های مورد نظر را نیز در سایت در روز آمزون با حوصله انجام دهید تا اشتباهی این فرصت از دست نرود. حتی الامکان قبل از شرکت در آزمون جی ار ایی یا جی مت، از شبیه ساز های آزمون استفاده لازم را ببرید تا از محیط الکترونیکی آزمون اگاهی کسب کنید.

نکته ۴۰: دانشگاه ها بر خلاف نمره آیلتس و تافل، معمولا حد نصابی برای حداقل نمره مورد نیاز جهت آزمون GRE یا GMAT تعیین نمی کنند . قطعا هر اندازه نمره شما بالاتر باشد، شانس پذیرش شما بیش تر خواهد بود. اما درباره آیلتس و تافل، در صورتی که حداقل نمره لازم را کسب نکرده باشید، پرونده شما مردود خواهد شد. معمولا در بخش ریاضی و زبان (verbal) کسب حداقل ۵۰ درصد نمره می تواند شانس شما را برای کسب پذیرش تحصیلی با بورس در مقاطع ارشد و دکترا در دانشگاه های امریکایی ارتقا دهد. در بخش نوشتاری (writing)، کسب حداقل نمره ۳.۵ از ۵ توصیه می شود. توانایی نوشتن مقالات انتقادی و تحلیلی، نیازمند آموزش است.

تلاش کنید این مهارت را در دراز مدت و با آرامی یاد بگیرید تا در روز آزمون با توانایی مطلوبی از پس سوالات ارائه شده بر آیید. همانند آزمون تافل، باید قابلیت کار خوب با رایانه را داشته باشید. اینجا همه چیز کامپیوتری هست و البته ماشین حساب نیز الکترونیکی در اختیار شما برای بخش ریاضیات می باشد. بخش ریاضیات آزمون، بخش خیلی سختی نیست و در حد ریاضیات دبیرستان از شما انتظار دارد تا به ۴۰ سوال در دو وقت ۲۰ دقیقه ای پاسخ دهید. نمونه سوالات از سایت GRE قابل دانلود می باشد و البته منابع دیگری نیز موجود است که از طریق اینترنت قابل مشاهده می باشد.

نکته ۴۱: حتی یک انگلیسی زبان دارای مدرک فوق لیسانس ادبیات یا هر رشته دیگری، نمی تواند مطمئن باشد که بتواند نمره کامل این آزمون را کسب کند. چون شما هم در زبان پارسی، معنی لغات بسیاری را نمی دانید و این قضیه برای یک انگلیسی زبان هم صادق است . بنابراین استرس زیادی به خود وارد نکنید و به فکر حفظ کردن همه کتاب های معروف بازار برای ارتقای آمادگی خود جهت شرکت در آزمون نباشید. حد نصابی برای نمره قبولی وجود ندارد. اما تلاش کنید بالاترین نمره ممکن را در بخش ریاضیات و نوشتاری کسب کنید که بیش از همه بخش ها در کارنامه شما، به قولی تابلو هست!

نکته ۴۲: با توجه به دشواری که در بخش verbal این آزمون وجود دارد، کتابهای بسیار زیادی توصیه شده است، قبل از شروع این کتابها از بلد بودن لغات ۵۰۴ ( ۵۰۴ Absolutely Essential Words ) و لغات ضروری تافل ( Essential Words for Toefl ) اطمینان حاصل فرمایید، سپس این منابع توصیه شده است:

- ۱۱۰۰Words you need to know

- word smart

- Essential words for GRE

- Verbal advantage

نکته ۴۳: اگر شما از بهترین دانشگاه های ایران، مقاطع لیسانس و فوق لیسانس را گذرانده اید و حتی چند مقاله در ژورنال های ISI دارید، به شما توصیه می شود که بر اساس نیاز دانشگاه مقصد، در یکی از دو آزمون GRE یا GMAT شرکت کنید.

نکته ۴۴: برای ثبت نام در آزمون GRE، می توانید از طریق پرتال رسمی این آزمون اقدام کنید و برای پرداخت هزینه های آن، باید کارت اعتباری معتبر بین المللی داشته باشید. کشورهای همسابه آزمون کامپیوتری را نیز برگزار می کنند که در صورتی که توانایی و تجربه قبلی برای شرکت در آزمون کامپیوتری دارید، نسبت به ثبت نام در این شیوه آزمونی اقدام کنید . ولی در صورتی که سیستم کاغذی را آشنا هستید و به محتوای آزمون مسلط هستید، از صرف هزینه های مختلف جهت حضور در کشورهای همسابه برای شرکت در آزمون کامپیوتری خودداری کنید.

نکته ۴۵: آنچه در ایران استعداد و آمادگی تحصیلی ویژه رشته مدیریت خوانده می شود، در واقع خلاصه ای بومی شده از آزمون بین المللی GMAT است. GMAT مخفف عبارت Graduate Management Admission Test است و همانگونه که از نامش پیداست، آزمونی برای پذیرش دوره های تحصیلات تکمیلی مدیریت بویژه در دانشگاه های آمریکای شمالی است. ۵

این آزمون در ایران با آزمون بین المللی GMAT تفاوتهای فراوانی دارد و هدف اصلی از تدوین این مجموعه فراهم ساختن مرجعی جامع و همه جانبه برای این فرم بومی شده GMAT است. در ایران سئوالات GMAT را می توان در آزمون ورودی کارشناسی ارشد MBA و مدیریت اجرایی دانشگاه های سراسری، آزمون رشته مدیریت اجرایی دانشگاه آزاد، آزمون پذیرش دانشجویان نوبت دوم در برخی رشته های شاخه مدیریت از جمله MBA و مدیریت IT و ... که به صورت پراکنده برگزار می شوند، همچنین بخش وسیعی از آزمونهای استخدامی سازمانها و موسسات مشاهده کرد.

GMAT اساسا ملغمه ای از سوالات هوش، منطق و ریاضی است و سنجش مهارتهای پایدار افراد را هدف قرار داده است. این آزمون آنچنان گستره وسیعی از سوالات را شامل می شود که اگر یک نفر به تنهایی بخواهد خود را برای این آزمون آماده کند باید ده ها جلد کتاب مشتمل بر کتابهای ریاضی، منطق، فلسفه، اقتصاد و برخی کتب تخصصی مربوط به آزمونهای هوش را مطالعه نماید.

نکته ۴۶: به دلیل آن که در آزمون GMAT، استدلال منطقی شما و تمرکز فکری شما برای یافتن ارتباطات منطقی و غیر منطقی حاکم بر موضوعات مطرح شده در امتحان بسیار اهمیت دارد، گرفتن نمره بالا در این آزمون سخت تر از آزمون GRE می باشد. بنابراین قبل از آغاز برای کسب امادگی و شرکت در آزمون، از دانشگاه مورد نظر خود جهت امکان ارائه مدرک GRE به جای GMAT استعلام کنید.

نکته ۴۷: نمره زیر ۶۰۰ در آزمون GMAT، معمولا شانسی برای دریافت پذیرش مقطع فوق لیسانس و دکترا با بورسیه ندارد. بنابراین در صورتی که می خواهید هزینه های خود را کاهش دهید، به نمره ای بالای ۶۰۰ تمرکز کنید و بیش تر مطالعه کنید.

نکته ۴۸: بهترین مشاوران شما برای دریافت اطلاعات جهت کسب آمادگی حداکثری در آزمون های بین المللی GRE و GMAT، افرادی هستند که در این آزمون ها نمره بالا کسب کرده اند. اطلاعات بیش تر در این باره را می توانید از طریق سایت هایی مانند www..applyabroad.org کسب کنید و با داوطلبان قبلی آزمون و نمرات آن ها آشنا شوید.

این ویدئو کمک خوبی برای کسب اطلاعات درباره بخش کلمات آزمون جی ار ایی می باشد.



این ویدئو برای اموزش کلی مباحث ریاضی مطلوب است



ویدئو مناسبی برای آگاهی از جریان بخش verbal آزمون



خانم ژیوا، مدرس رایتینگ در دانشگاه های هندوستان، شما را با اصول نوشتن برای GRE آشنا می کند.

https://www.youtube.com/watch?v=ix۱qUEM۹ahg

این ویدئو شما را درباره آزمون GMAT آشنا می کند.

https://www.youtube.com/watch?v=i۰۶aAcffI_۸

۱. Graduate Record Examination

۲. http://www.ETS.irg/GRE

۳. http://www..kaptest.com/GRE/Home/index.html

۴. http://www..petersons.com/graduate-schools/gre-test.aspx

۵. http://www..gmac.com/gmat

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج