۱۹۲۱۴۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

چرا هر کار می‌کنید لاغرنمی‌شوید؟!

شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه خوب و با دقت مواد غذايي سالم را انتخاب مي‌كنند و ورزش را در برنامه روزانه‌شان گنجانده‌اند، ولي باز هم فكر مي‌كنند آنطور كه بايد و شايد وزن‏شان كم نمي‌شود؟

چرا هر کار می‌کنید لاغرنمی‌شوید؟!
مجله سیب سبز - عاصفه‌اله وردي: شما هم از آن دسته افرادي هستيد كه خوب و با دقت مواد غذايي سالم را انتخاب مي‌كنند و ورزش را در برنامه روزانه‌شان گنجانده‌اند، ولي باز هم فكر مي‌كنند آنطور كه بايد و شايد وزن‏شان كم نمي‌شود؟ واقعيت اين است كه درست خوردن و ورزش كردن خيلي ‌مهم هستند ‌ اما اگر بخواهيم با هم صادق باشيم به‌تنهایی برای کاهش وزن کافی نیستند.

متخصصان معتقدند كاهش وزن زماني اتفاق مي‌افتد كه براي خودمان برنامه داشته باشيم، غذاهايي كه ترجيح مي‌دهيم بخوريم را بشناسيم، فعاليت‌هايي كه از آنها لذت مي‌بريم را بدانيم و با حساب و کتاب برای کاهش‌وزن اقدام کنید. دكتر محمد رضا وفا، متخصص تغذيه شما را در اين خصوص راهنمايي مي‌كند كه بدانیم بيشتر اشتباهاتي كه ناخواسته مرتكب مي‌شويم و وزن‌مان تغيير نمي‌كند چه مواردي هستند.

چرا هر کار می‌کنید لاغرنمی‌شوید؟!

فقط هروقت گرسنه شديد، غذا بخوريد

سعي كنيد تا جاي ممكن آرامتر غذا را بجويد و درست زماني كه هنوز كاملا سير نشده‌ايد دست از غذا خوردن بكشيد. ميان‌وعده‌هاي سالم در طول روز مي‌توانند جلوي شما را بگيرند كه در خوردن وعده‌هاي اصلي زياده‌روي نكنيد. بهتر است در انتخاب ميان‌وعده‌ها دقت كنيد كه همه نوع مواد غذايي سالم داشته باشند و ترجيحا مواد مصنوعي و مضر نداشته باشند. سعي كنيد حتما ميان وعده‌ها را مابين وعده‌هاي اصلي بگنجانيد. دقت كنيد كه در وعده‌هاي اصلي، چهار گروه اصلي غذايي حضور داشته باشند.

غذاهاي اشتباهي مي‌خوريد

اگر وزن كم نمي‌كنيد به اولين چيزي كه بايد دقت كنيد، قفسه خوراكي‏هاي آشپزخانه است. بعضي از افراد اتفاقا به ميزان كالري‌ها و انرژي كه از مواد غذايي دريافت مي‌كنند تمركز مي‌كنند و حساب مي‌كنند كه كدام موارد را بدن مي‌تواند طي مدت زمان خيلي كمي بسوزاند و از دستگاه گوارش خارج كند، اما اين درست نيست، شيريني‌ها مي‌توانند پس از خورده شدن اثر عكس نشان دهند يعني شما را گرسنه‌تر كنند.

حذف كامل هر نوع خوراكي دل‌خوش‌كنك

همه ما مي‌دانيم كه يك سري مواد غذايي واقعا براي بدن زيانبار است و خيلي هم تلاش مي‌كنيم كه بتوانيم به‌طور كامل از مصرف آنها صرف‌نظر كنيم. مثلا شكر و مواد غذايي فراوري شده يا انواع كربوهيدرات‏ها و چربي‌ها.

معمولا كسي كه مي‌خواهد رژيم بگيرد براي خودش اين گروه مواد غذايي را دشمن تصور مي‌كند و به هيچ عنوان طرفش نمي‌رود، اما تحقيقات ثابت كرده‌اند كه تعادل در اين مورد هم، حرف اول را مي‌زند. مثلا اگر عاشق شكلات و شيريني هستيد با حذف كامل آن از برنامه غذايي، به لاغر شدن‌تان كمكي نمي‌كنيد.

نگران نباشيد اگر گهگاهي دستبردي به مواد غذايي‌ مثل شكلات كه همراه با مغز‌ها و ميوه‌هاي خشك هستند، مي‌زنيد، چراكه معمولا حذف كامل در ادامه منجر به حريص‌تر شدن مي‌شود و در درازمدت برنامه لاغري شما را با شكست مواجه مي‌كند.

نقش خودتان را فراموش كرده‌ايد

اغلب افرادي كه به پزشك مراجعه مي‌كنند دوست دارند همه چيز را به او بسپارند. البته بسياري مواقع همين اعتماد بيمار به پزشك عاملي است كه درمان را در مدت كوتاه‌تري ممكن مي‌كند، اما براي لاغر شدن بايد خودتان هم فعال باشيد و دست به‏كار شويد. در اين مورد مثل بسياري موارد ديگر هرگز نبايد نقش اراده و خودكنترلي را ناديده بگيريد. لاغر كردن، چاق شدن و هر هدفي كه در ارتباط با بدن خود داريد، مستلزم اين است كه يك نوع تعادل را رعايت كنيد. براي لاغر شدن بايد با بدن‌مان آشنا و دوست باشيم آن را بيش از پيش بشناسيم و همانطور كه نقاط قوت و ضعف بدن‌مان را مي‏دانيم با زبان بدن‌مان حركت كنيم و هميشه به ياد داشته باشيم كه درست مثل يك دونده دو استقامت، پيوسته و آرام حركت كنيم.

صد در صد به رژیم غذایی اعتماد نکنید

درواقع غذاهايي كه شما بايد مصرف كنيد، به‌شدت به تيپ بدني شما، ميزان متابوليسم بدن‌تان و فاكتورهاي ديگر مربوط است. مثلا بايد سعي كنيد از غذاهايي كه سرشار از كربوهيدرات هستند از قبيل سيب‌زميني، برنج قهوه‌اي و غلات در روزهايي استفاده كنيد كه فعاليت بدني بيشتر از معمول داريد، اما درعوض در روزهاي استراحت و روزهايي كه فعاليت بدني كمتري داريد بيشتر از غذاهاي پروتئيني، گياهي يا غذاهايي كه نشاسته كمتري دارند، استفاده كنيد و به‌شدت از خوراكي‏هايي كه نان يا شكر زياد دارند و از اين قبيل، خودداري كنيد. به ذهن‌تان عادت دهيد كه دنبال خوراكي‌هايي با تركيبات كمتر پيچيده بگردد.

مـمكن است شمـا زياد مي‌خوريد

اگر شما از آن دسته افرادي هستيد كه براي گرفتن رژيم وقت زيادي مي‌گذاريد اما وزن‌تان كم نمي‌شود، خيلي ساده مطمئن باشيد كه شما خيلي بيشتر از آن‏چيزي كه بايد، مي‌خوريد. براي وزن كم كردن حتما مي‌دانيد كه بايد بيشتر از آن‏چيزي كه مي‌خوريد، بسوزانيد. البته اين به آن معنا نيست كه بايد خودتان را محروم كنيد، چراكه زندگي چيزي جز حفظ تعادل نيست. بعضي افراد به يك روبات تبديل مي‌شوند كه در عين حال كه يك مصرف‌كننده خيلي مصر است، دائما هم در حال محاسبه ميزان كالري غذاهاي مختلف است؛ چنين كاري لاغرشدن‌تان را تضمين نمي‌كند، پس هوشمندانه غذا بخوريد.

چرا هر کار می‌کنید لاغرنمی‌شوید؟!

مي‌خوريد اما به اندازه‌اي كه بايد، فعاليت نمي‌كنيد

اصلا فكر نكنيد كه اگر ورزش مي‌كنيد مي‌توانيد بدون حساب و كتاب بخوريد. شما بايد بفهميد كه چه چيزي براي بدن شما مناسب است. درواقع دليلي ندارد افرادي كه اغلب در ورزشگاه‌ها به سر مي‌برند، بدون در نظر گرفتن مواد غذايي‌ كه مصرف مي‌كنند، همان‏هايي باشند كه اتفاقا هيكل متناسبي دارند! اگر بين اين دو تعادلي نباشد هر گز به نتيجه‌اي كه بايد، نخواهيد رسيد.

به‌شدت ورزش مي‌كنيد و به‌شدت مي‌خوريد

تعجب نكنيد؛ اين درست كه به عنوان يك فعاليت بدني روتين، انجام تمرينات ورزشي براي بدن لازم و ضروري است، متابوليسم بدن را بالا مي‌برد و به شما حس خوب و شيريني از گذران عمر مي‌دهد، اما به هر حال انجام زياد آن هم مي‌تواند مشكلاتي براي شما به همراه داشته باشد. در اين لحظات است كه بدن‌تان ترس از اين دارد كه براي سوزاندن، منبع كالري كم بياورد پس شما را به سمت مصرف بيش از حد ميان‌وعده‌هاي چرب و چاق‌كننده تشويق مي‌كند.

با رژيم خيلي سخت شروع‌مي‌كنيد

كاهش وزن در يك روند آرام ممكن مي‌شود. اگر فكر كنيد كه در عرض مدت كوتاهي مي‏توانيد وزن از دست بدهيد و اين كاهش وزن هم پايدار مي‌ماند سخت در اشتباهيد.

بسياري از افراد رژيم‏هاي سخت غذايي در پيش مي‌گيرند يا به پيشنهاد متخصصان تغذيه رژيمي را انتخاب مي‌كنند كه به سرعت وزن از دست بدهند، اما معمولا بدن با تغييرات ناگهاني چندان كنار نمي‌آيد. بدن دوست دارد اين تغيير رژيم غذايي خيلي آرام شكل بگيرد و جزئي از سبك زندگي فرد شود.

سليقه خودتان را ناديده مي‌گيريد

وقتي به يك فرد رژيم غذايي خاصي داده مي‌شود معمولا ويژگي‏هاي شخصيتي و عادت‌هاي تغذيه‌اي او در نظر گرفته نمي‌شود، البته بسياري از متخصصان تغذيه هستند كه معمولا پيشنهادهاي خوبي براي جايگزيني دارند كه اگر فرد از يك نوع ماده غذايي استقبال نكرد، ماده ديگري را جايگزين آن كنند اما گاهي وقت‏ها ديده مي‌شود كه اتفاقا خود فرد اين مسائل را در نظر نمي‌گيرد و چون به‌شدت دنبال كاهش وزن است و سرعت را مهم‌تر مي‌داند، سخت‌ترين گزينه‌ها را انتخاب مي‌كند. بهتر است بدانيد با انتخاب گزينه‌هاي سخت‌تر، شايد زود لاغر شويد اما اين لاغري پايدار نخواهد بود و به زودي دوباره دچار افزايش وزن مي‌شويد.

اين نكته‌ها را فراموش نكنيد

دكتر محمدرضا وفا، متخصص تغذيه و استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران روش تنظیم درست رژیم غذایی را به ما می‌گوید

براي لاغر شدن اين نكات را از ياد نبريد؛ يكي از دلايلي كه ما را همچنان چاق نگه مي‌دارد، تند غذا خوردن است كه فرد با وجود رعايت رژيم غذايي، نمي‌تواند آنطور كه بايد و شايد وزن كم كند. وقتي فردي تند غذا مي‌خورد، سير طبيعي بدن كه قرار است به آرامي و مرحله‌به‌مرحله طي شود، دچار مشكل مي‌شود. فرض كنيد فردي خيلي سريع غذا مي‌خورد، در اين لحظات بسياري از عضلات ماستوئيد فك كه بايد طي جويدن به كار بيفتند و حركت كنند، كمتر كار مي‌كنند و خبر‌هاي سيري كه بايد در اثر همين كاركردها به هيپوتالاموس مغز برسد، خيلي دير مي‌رسد.

بدن حس مي‌كند كه هنوز سير نشده است و به خوردن ادامه مي‌دهد. همچنين افراد بايد در مورد مصرف خوراكي‌هايي مثل شيريني‌جات دقت كنند. اين نوع خوراكي‌ها به سرعت تجزيه شده و قند خون را افزايش مي‌دهند که به دنبال اين افزايش، قند خون هم افزايش پيدا مي‌كند و انسولين در بدن ترشح مي‌شود تا آن را تجزيه كند، حالا قند خون به‌شدت افت مي‌كند و فرد احساس گرسنگي شديد مي‌كند. در پيش گرفتن يك رژيم تغذيه‌اي متعادل در تمام وعده‌هاي غذايي، مي‌تواند لاغر ماندن را به خوبي تضمين كند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج