جاباما
۱۹۲۱۷۹
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

یمن؛ ۲۳ سال پیش +عکس

کشور یمن که امروز به واسطه حملات جنگنده های عربستان سعودی و درگیری های داخلی به صدر اخبار جهان آمده و تحولات آن لحظه به لحظه دنبال می‌شود ۲۵ سال است که با الحاق دو پاره جنوبی و شمالی به شکل کشور واحد درآمده است.

فرادید: کشور یمن که امروز به واسطه حملات جنگنده های عربستان سعودی و درگیری های داخلی به صدر اخبار جهان آمده و تحولات آن لحظه به لحظه دنبال می‌شود 25 سال است که با الحاق دو پاره جنوبی و شمالی به شکل کشور واحد درآمده است.

آنچه امروز به عنوان کشور یمن شناخته می‌شود به دنبال توافق اتحاد در تاریخ 22 ماه مه 1990 میان جمهوری عربی یمن (شمالی) و جمهوری دموکراتیک خالق یمن (جنوبی) شکل گرفت و علی عبدالله صالح به عنوان رئیس جمهور آن انتخاب شد.

در این سال جمهوری عربی یمن که از سال 1918 و پس از فروپاشی امپراتوری عثمانی اعلام استقلال کرده بود با جمهوری دموکراتیک خلق یمن که در سال 1968 پس از یک سلسله جنگ های داخلی اعلام استقال کرده بود یک کشور واحد را تشکیل دادند؛ گفته می‌شود تحولات جهانی در سال 1990 یعنی از میان رفتن جنگ سرد و نظام دوقطبی یک از عوامل تسریع کننده تشکیل کشور یمن بود.

همچنین یکی دیگر از دلایل تمایل دو کشور به وحدت، بهره برداری از ذخایر نفتی مشترک در مناطق مرزی مورد اختلاف بود. وجود اختلافات مرزی بین دو کشور سبب شده بود که علیرغم اکتشافات نفتی، طرفین موفق به بهره برداری از منافع موجود نشوند. بنابراین بهره مند شدن از درآمدهای نفتی، دو کشور را تشویق به نزدیکی با یکدیگر می کرد.

با این حال در طول تاریخ این کشور عربستان همواره به بهانه اختلافات مرزی به دنبال نفوذ در این کشور بوده است. عربستان مدعی است مناطق نفت خیز یمن مانند«مآرب»، «جوف»، «ربع الخالی» و «حضرموت» متعلق به این کشور است و همواره از هر فرصتی برای ایجاد جنگ داخلی در این کشور و نزدیک شدن به مناطق نفت خیز استفاده کرده است. مورخان نمونه بارز این دخالت را حمایت و پشتیبانی این کشور از شورشیان یمن جنوبی برای ایجاد تفرقه و جنگ داخلی بین شمالی ها و جنوبی ها می‌دانند. جنگی که در سال 1994 با شکست جنوبی‌ها به پایان رسید.

مقطع مهم بین سال های 1990 تا 1994 زمانی است که یمن به ریاست علی عبدالله صالح پس از سال‌ها جنگ داخلی و نیز مبارزه با استعمار انگلیس به عنوان یک کشور واحد لحظات مهمی از تاریخ خود را سپری می‌کند. "نیکوس اکولومپوس" عکاس یونانی درست در همین زمان یعنی در سال 1992 چند هفته‌ای را به یمن سفر می‌کند و از این کشور تازه شکل گرفته عکاسی می‌کند. او در سفر خود به صنعا بیشتر به زندگی مردم کوچه و بازار توجه دارد و از این جهت عکس‌هایش قابل توجهی از این کشور در 23 سال پیش یمن به دست می‌دهد. یکی از سوژه های عکاس در مجموعه عکس هایش عکاسی از کشت و خرید و فروش گیاه مخدر "قات" در یمن است. توجه به پوشش مردم، و معماری شهرها و نمای ساختمان‌ها دیگر سوژه های مورد توجه این عکاس بوده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج