۱۹۲۲۲۴
۵۰۲۵
۵۰۲۵
پ

الو دکتر ...

الو دکتر ...
مجله سیب سبز:

پوستم چرب است اما چرا پوسته‌پوسته می‌شود؟

پوست چربی دارم و وقتی صابون می‌زنم خیلی پوسته‌پوسته می‌شود. اصلا نمی‌توانم بند بیندازم چون كل صورتم جوش می‌زند. چه كار كنم؟

دكتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو:

الو دکتر ...

در مواردی كه شخص پوستی چرب و مستعد جوش دارد، بهترین توصیه استفاده از محلول‌ها یا لوسیون‌های مخصوص پوست چرب و شستن پوست با آب سرد و خشك كردن آن با دستمال كاغذی نرم و لطیف است. شستن صورت یك یا دوبار به این صورت تا حد زیاد وضعی بهتر برای پوست ایجاد می‌كند ولی در صورتی كه زمینه جوش در صورت باشد، بهتر است فرد تحت نظر پزشك متخصص درمان شود.

چگونه از پوستم مراقبت كنم؟


چه كار كنم تا پوست شاداب و جوانی داشته باشم؟ چند بار به متخصص پوست مراجعه كرده‌ام اما جوابی نگرفته‌ام.

دكتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو:

مراقبت‌های پوست بستگی به سن فرد دارد. مثلا اقدامات قبل از ۴۰سالگی و بعد از ۴۰سالگی متفاوت است. در سنین ۳۰ تا ۴۰سالگی:

- استفاده از مرطوب‌كننده‌ها و كرم‌های ضدچروك

- رعایت تغذیه مناسب

- مصرف آب به میزان كافی

خانم‌ها بعد از ۴۰ سالگی به‌خاطر تغییر هورمون‌ها یكسری مراقبت‌های خاصی را باید انجام دهند ولی بعد از ۴۰سالگی به احتمال زیاد نیاز به روش‌های میكرودرم ابریژن و دستگاه RF است. همچنین استفاده از لیزرهایی كه در ایجاد رشته‌های كلاژن در لایه‌های زیرین پوست موثرند، می‌تواند كاربرد داشته باشد.

چگونه با كندن موی سر مقابله كنم؟


۱۳ سال است كه در اثر مرگ عمویم و غم از دست دادن او موهای سرم را می‌كنم. دیگر از این وضعیت خسته شده‌ام به متخصصان زیادی مراجعه كرده‌ام اما هنوز نتوانسته‌ام دست از این كار بردارم. باید چه كار كنم؟

دكتر امیر شعبانی، روانپزشك و عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشكی ایران:

در روانپزشكی هم مانند سایر رشته‌های پزشكی، هر علامتی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. كندن موها هم علامتی است كه باید به دنبال مشكل زمینه‌ای آن گشت. بعضی‌ها به دلیل «وسواس كندن مو» چنین رفتاری را نشان می‌دهند، بعضی نیز به دلیل «تكانه‌ها» و وسوسه‌های غیرقابل مهار، گروهی به دلیل اضطراب و بی‌قراری مفرط، افرادی به‌خاطر افسردگی و بعضی‌ها نیز در پاسخ به توهمات یا افكار هذیانی دست به چنین كاری می‌زنند. در این پرسش كوتاه، تنها نكته‌ای كه ما را به سمت تشخیص راهنمایی می‌كند، یك افسردگی مزمن است.

بی‌تردید برای رسیدن به تشخیص درست نیازمند اطلاعات بیشتری هستیم. به هر حال هر یك از موارد بالا كه دلیل بروز رفتار كندن مو باشد، هدف درمان قرار می‌گیرد. در اغلب موارد، تركیبی از درمان دارویی و روان‌درمانی همزمان با برقراری آرامش در خانواده و برطرف كردن تنش‌های محیطی، نتیجه‌بخش خواهد بود. هرچند ممكن است در آغاز نیاز به چند ماه درمان حاد و مستمر وجود داشته باشد. به هر حال در اختلالاتی كه چنین مزمن شده باشد، ادامه درمان تا مدتی طولانی پس از دست یافتن به بهبود لازم است.

الو دکتر ...

بعد از هفت ماه هنوز بچه دار نشدم. علت چیست؟

خانمی ٣٢ ساله هستم كه پنج سال است ازدواج كرده‌ام و حدود هفت ماه است برای بارداری اقدام می‏كنم. قبل از اقدام به بارداری آزمایش و سونوگرافی انجام دادم و همسرم هم مشكلی ندارد. البته لازم به ذكر است كه بگویم سینه‌های پلی‌كیستیك دارم كه فقط ویتامین E مصرف می‌كنم. همچنین وزنم با قد ١٦٠ سانتی‌متر ۵۵ كیلوگرم است. می‌خواستم بدانم با وجود تلاش در زمان تخمك‌گذاری چرا تا الان باردار نشده‏ام و توصیه شما چیست؟ آیا نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارم؟

دكتر شیرین قاضی‌زاده‌احسایی، فوق تخصص زنان و زایمان، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ پریناتولوژی:

خواننده عزیز باید اول از همه مشخص شود آیا عادت ماهانه‌تان به صورت منظم صورت می‌گیرد یا خیر همچنین باید یك آزمایش هورمون هم انجام دهید.

به علاوه شما اشاره كردید كه همسرتان مشكلی ندارد، آیا این موضوع را پزشك هم تایید كرده است؟ در غیر این صورت همسرتان هم باید آزمایش اسپرم بدهد به‌خصوص اگر سیگاری باشد.
تمام این شرایط باید بررسی شود به‌خصوص كه سن شما بالای 30 سال است و باید مراجعه حضوری به متخصص زنان در این زمینه داشته باشید تا زودتر مشكل شما ریشه‏یابی و درمان شود. زیرا در این سن باید هرچه زودتر برای بچه‌دار شدن اقدام کنید.

با دختر زودرنجم چطور رفتار كنم؟

چگونه از دختری كه دچار خصوصیات دوران نوجوانی شده كه یكی از علائم آن زودرنجی و گریه است، می‌توان مراقبت كرد؟

دكتر حسن عسگری‌فر، روانشناس روان‌درمان و زوج‌درمانگر:

اصولا قاعده‌ای كلی در مورد دختر و پسر نوجوان وجود دارد. دختری كه وارد نوجوانی می‌شود در 12 تا 14 سالگی سیكل عادت ماهانه دارد و در 14 تا 16 سالگی رشد فیزیكی صورت می‌گیرد كه نخستین اتفاق كه رخ می‌دهد جذابیت‌های زنانه است و در ارزیابی، یك تصویر هویت‏دار از خود دارد و در تمام بچه‌ها حكم قیاسی پیدا می‌كند. در دوره‌های خیلی قدیم‏تر عكس و ماهواره وجود نداشت و آدم‌ها با عكس‌های سوپراستارها خود را مقایسه می‌كردند ولی الان منابع جذاب زیاد است به همین خاطر از خودشان بیشتر توقع دارند. در دوره نوجوانی چون هویت شكل می‌گیرد این منیت زیر سوال می‌رود و زیبایی و جایگاه اجتماعی و خانواده مطرح می‌شود. عرفا اكثریت معتقدند این دوره می‌آید و می‌رود.

اهمیت دوره نوجوانی و نحوه رفتاری با نوجوانان به این صورت است: در وهله اول حمایت مشروط خانواده باشد. (جنگ نكنید و بیشتر در مذاكره باشید) مذاكره یعنی مادر و پدر با بچه ارتباط حسنه‌ای داشته باشند، دردها وغصه‌هایش را بشنوند و منبع تخلیه بچه شوند. در این دوره همچنین قسمتی از هیجانات رشد بلوغ شروع به كمرنگ شدن می‌كند. دوم دادن اطلاعات در مورد انواع اعتیاد مخدر و دنیای جنسی و... است تا نوجوانان گول نخورند. بهتر است نوجوانان با پدر یا مادر یا مشاور حرف بزنند تا مسائل گنگ‌ و مجهول در ذهن‌شان از بین برود. دوره كسب هویت و دوره تصویری كه از «خودم» دارد را دوره نوجوانی می‌گویند كه با كمك پدر، مادر، مشاور و جایگاه آن می‌تواند از نگرانی‌هایش بكاهد. سومین مسئله این است كه آنها را قضاوت نكنید و بگذارید سوالات‌شان را مطرح كنند و در مقابل با آرامش به سوالات‌شان جواب دهید.

قبل از بارداری چه كار كنم؟

مهم‌ترین اقدامات در 40 روز قبل از باردار شدن چیست؟

دكتر فاطمه رحیمی‌شعرباف متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم‌پزشكی تهران:

الو دکتر ...

از سه ماه قبل از بارداری بهتر است شروع به مصرف مكمل اسیدفولیك كنید. همچنین توصیه می‌شود توسط متخصص زنان ویزیت شده، به‌طور كامل بررسی شوید و آزمایش‌های لازم را انجام دهید. باید از لحاظ بیماری‌های خاص و زمینه‌ای، فشار خون، قند خون، عفونت زنان، سلامت پستان‌ها و. . . بررسی شوید تا مطمئن شویم بارداری‌‌تان پرخطر خواهد بود یا كم‌خطر. بارداری پرخطر نیاز به مراقبت‌های بیشتری دارد و بارداری كم‌خطر مراقبت‌های كمتری را می‌خواهد. سپس براساس این اطلاعات به شما می‌گویند كه می‌توانید باردار شوید یا خیر اما مهم‌ترین نكته مصرف اسیدفولیك روزانه ۵/۰ تا یك میلی‌گرم از سه ماه قبل بارداری است.

آیا ترشح روی دندان به صورت جرم طبیعی است؟

صبح‌ها كه از خواب بیدار می‌شوم روی دندان‌هایم ترشحات زیادی وجود دارد كه آزار‌دهنده است حتی شب‌ها قبل از خواب مسواك می‌زنم اما بازهم روی دندان‌هایم كلی جرم وجود دارد؛ چه كار كنم؟

دكتر اكبر فاضل، دندانپزشك فلوشیپ پروتزهای فكی صورتی، متخصص پروتزهای دندانی و دكترای دندانپزشكی از دانشگاه علوم‌پزشكی تهران:

این موضوع تا حدودی طبیعی است كه معمولا ۶ ساعتی كه افراد خواب هستند میكروب‌ها ترشح شده از بزاق روی دندان‌ها قرار می‌گیرند. این مشكل بیشتر برای افرادی كه با دهان باز به خواب می‌روند به وجود می‌آید. بهترین كار این است كه هم شب و هم صبح از مسواك و نخ دندان استفاده كرده و آب نمك ولرم قرقره كنید. البته افرادی كه روی دندان‌های‌شان جرم زیادی قرار می‌گیرد، بهتر است به‌طور مستقیم به دندانپزشك مراجعه كنند زیرا ممكن است عفونت لثه‌ای، پوسیدگی دندان و. . . وجود داشته باشد.

چرا در ادرارم روغن وجود دارد؟

پسری ۲۲ ساله هستم كه قطره‌هایی مانند روغن در ادرارم وجود دارد. می‌خواستم بدانم این قطرات چیست؟

دكتر سیاوش فلاحت‌كار، متخصص اورولوژی:

برای تشخیص درست بهتر است یك آزمایش ادرار بدهید زیرا گاهی اوقات ممكن است به دلیل ترشحات پروستات یا وجود پروتئین در ادرار قطرات روغنی هم دیده شود. با این حال برای اینكه مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی‌كند، بهتر است آزمایش ادرار بدهید.

كاشت مو با سلول بنیادی به چه صورت است؟

این روزها تبلیغات زیادی درباره كاشت مو با سلول‌های بنیادی در ماهواره و مجلات وجود دارد. درباره این روش توضیح می‌دهید اینكه چه تفاوتی با سایر روش‌ها دارد و در هر جلسه چند تار مو روی پوست سر كاشته می‌شود؟

دكتر مسعود داوودی متخصص پوست و دانشیار دانشگاه علوم‌پزشكی بقیه‌الله:

الو دکتر ...


گاهی در اینترنت یا ماهواره با تبلیغاتی برای پیوند مو مواجه می‌شویم كه اغواكننده‌اند. تبلیغات دروغین را باید به حساب ضعف نظارت بر سیستم بهداشت و درمان كشور گذاشت. مثلا تبلیغ‌كننده شعار كاشت 16هزار تار مو در یك جلسه، یك پزشك عمومی است كه حتی خود نمی‌تواند پیوند مو انجام دهد و از نظر قوانین جمهوری اسلامی حق‌ طبابت در این حیطه ندارد اما به‌قدری این تبلیغ وسیع است كه هر كسی برای كاشت مو مراجعه می‌كند، می‌پرسد آیا چنین كاری ممكن است؟ تار مو قابل‌شمارش نیست، مگر در كارهای تحقیقاتی! پس اینكه ادعا ‌شود دقیقا چند تار مو كاشته می‌شود، دروغ است.

معیار پیوند مو تعداد فولیكول یا پیاز مو است. از همه مهم‌تر اینكه 16هزار تار مو، معادل 8هزار پیاز مو است كه اگر تمام بانك موی یك فرد پرمو را‌برداریم، این تعداد نمی‌شود، چه برسد به اینكه بخواهیم در یك جلسه این پیوند را انجام دهیم! نكته دیگر اینكه سر، خونرسانی محدودی دارد. در عمل كاشت به ازای هر فولیكول مو باید یك سوراخ ایجاد كنیم. بدیهی است كه دو تا چهار هزار برش قابل‌ تحمل است اما خونرسانی سر اجازه انجام بیش از این تعداد را نمی‌دهد. تعداد كسانی كه بانك موی پر و ایده‌آل دارند هم بسیار محدود است و موی بیشتر افرادی كه مراجعه می‌كنند، به هشت هزار پیاز نمی‌رسد. شعار دروغین دیگر، مسئله كاشت با سلول‌های بنیادی است.

سلول‌های بنیادی هیچ ‌جایی در پیوند مو ندارند و كار علمی در این زمینه انجام نشده است. همه كارها در این رابطه فقط در حد مطالعه و تحقیقات است، نه اقدام عملی. درتمام عرصه‌های زیبایی، تبلیغات در رسانه‌ها غیرواقعی هستند و لازم است مردم میزان آگاهی خود را افزایش دهند و با عقل و منطق بسنجند آنچه تبلیغ‌كننده می‌گوید تا چه حد صحت دارد. معلوم است كه آنها می‌خواهند محصول‌شان را بفروشند و واضح است كه رسانه هم پول می‌گیرد تا اجازه پخش آگهی را بدهد. این شما هستید كه باید عاقلانه عمل كنید.

شكست عاطفی بعد از طلاق را چطور مدیریت كنیم؟

بعد از طلاق یا شكست عاطفی به خصوص برای خانم‌ها آیا برای تسكین و فراموشی می‌توان بلافاصله وارد یك رابطه دیگرشد یا زمان لازم است؟

دكتر اسفندیار آزاد، روانشناس، عضو هیات علمی دانشگاه بقیه‌الله:

شكست عاطفی به دلیل عدم شرایط مناسب، عدم شناخت كافی و مهارت لازم برای حفظ یك رابطه، به وجود می‌آید. ارتباط یك نوع مهارت است و گاهی اوقات به خاطر ضعف در این مهارت، در رابطه‌ها با مشكل روبه‌رو می‌شویم. گاهی هم شرایط و عوامل دیگرمانع حفظ رابطه می‏شوند. باید بعد شكست عاطفی به خودمان زمان بدهیم و رفتارمان را تجزیه و تحلیل كنیم. بعد از آنكه در این زمینه آگاهی پیدا كردیم و اشراف كامل به رفتارمان داشتیم باید به حل مشكل بپردازیم تا بتوانیم در شرایط منطقی و مناسب به فكر رابطه پایدار باشیم.

برای درمان فراموشی و به دست آوردن آرامش سابق اقدامات زیر را انجام دهید:

الو دکتر ...

۱-سعی كنید وقت خود را به‌طور مناسب پر كنید.

۲-در هفته چهار روز و هر روز یك ساعت فعالیت فیزیكی داشته باشید تا ضربان قلب بالا رود و عرق كنید. حتما این فعالیت را به‌طور منظم انجام دهید.

۳- سعی كنید ارتباط‌های‌تان را با دوستان، فامیل، خانواده یا دوستان قدیمی و افرادی كه رابطه صمیمی‌تری دارید، بیشتر كنید.

۴-مطالعه كردن روزانه، انجام فعالیت‌هایی كه به آنها علاقه‌مند هستید و مشاوره كردن نیز بسیار به شما كمك می‌كند تا افسردگی و اضطراب كاملا از بین برود و از التهاب روحی‌تان کاسته شود.

فلوكستین عوارض دارد؟

آقایی ۳۰ ساله هستم. لطفا در مورد عوارض فلوكستین توضیح بدهید، همچنین طول درمان با این قرص حداقل چقدر است؟

دكتر مریم ماهری، متخصص اعصاب و روان (روانپزشك):

داروی فلوكستین عموما برای درمان افسردگی و اضطراب توصیه می‌شود. از جمله عوارض این دارو می‌توان به عوارض گوارشی مثل: معده درد، دل پیچه، اسپاسم‌های شكمی وعوارض جنسی مثل كاهش میل جنسی اشاره كرد. گاهی در هفته اول درمان بیمار حالت بی‏قراری پیدا می‌كند.

بهتر است در هفته اول دارو با دوز كم تجویز شود و به‌طور تدریجی افزایش پیدا كند تا بیقراری از بین برود.

عوارض پوكساید چیست؟

خانمی ۳۴ ساله هستم كه فرزندی هفت ساله دارم. شب‌ها یك قرص پوكساید پنج می‌خورم آیا این قرص عوارض بدی را به دنبال دارد؟

دكتر علیرضا یاراحمدی، متخصص مغز و اعصاب و ستون فقرات:

قرص پوكساید پنج اگر از طرف متخصص تجویز شده باشد سود آن بیشتر از ضرر آن است. با این حال اصلا مصرف خودسرانه آن را توصیه نمی‌كنیم. یكی از عوارض قرص پوكساید پنج وابستگی بوده كه اعتیاد آورست. دیگر عوارض آن خواب‌آلودگی، گیجی و منگی است. در صورت استفاده از این قرص حتما به متخصص مغز و اعصاب یا روانپزشك مراجعه كنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج