جاباما
۱۹۲۶۲۱
۱ نظر
۵۰۳۸
۱ نظر
۵۰۳۸
پ

شخصیت شناسی: مرا در سفر بشناس!

می‌گویند اگر می‌خواهید فردی را خوب بشناسید با او به مسافرت بروید. سفر فرصت مناسبی است که به اطرافیان از زاویه دیگری نگاه كنید.

شخصیت شناسی: مرا در سفر بشناس!
مجله زندگی ایده آل - زینب رئوفی : می‌گویند اگر می‌خواهید فردی را خوب بشناسید با او به مسافرت بروید. درواقع نوع و سبك زندگی افراد تا حد زیادی به ویژگی‌های شخصیتی، گرایش‌ها و علایق آنها بستگی دارد و علاقه و گرایش به سفر، گردش و تفریح هم از این قاعده مستثنا نیست. بهزاد تریوه، متخصص روانشناسی و مشاور خانواده و عضو انجمن روانشناسی بالینی ایران به شما می‌گوید تیپ‌های شخصیتی مختلف اهل چه نوع مسافرت‌هایی هستند و چطور می‌توانید با توجه به نوع مسافرت‌های یك فرد شخصیت او را بشناسید.

معاشرتی‌ها بسیار خوشگذران هستند

معاشرت و تعامل با دیگران برای این تیپ شخصیتی در اولویت قرار دارد به همین دلیل این افراد قصدشان از مسافرت گذران وقت با دوستان، اقوام و فامیل یا آشنا شدن با افراد جدید است. معمولا سفرهایی كه این دسته افراد می‌روند شبیه ‌مهمانی رفتن است.

شخصیت شناسی: مرا در سفر بشناس!

افراد سرزنده و فعال، طبیعت‌گردی دوست دارند

افراد سرزنده و فعال بیشتر تمایل دارند در طبیعت باشند و به قصد نیرو گرفتن از جنگل، كوه و دریا برای سفر برنامه‌ریزی می‌كنند. این افراد در سفر بسیار پرجنب‌وجوش، فعال و سرزنده هستند و بیشتر زمان و انرژی‌شان را صرف طبیعت‌گردی می‌كنند.

جسورها اهل ماجراجویی هستند

افراد جسور و شجاع معمولا برای اینكه حس اعتمادبه‌نفس را در خودشان تقویت كنند به سفر می‌روند. این افراد سفرهایی را انتخاب می‌كنند كه در آن ماجراجویی زیادی باشد. بازدید از مكان‌های كشف‌نشده و كم‌بازدید مثل غارها، جنگل‌ها و بیابان‌های ناشناخته برای آنها جذابیت زیادی دارد.

آسوده خاطرها به جاهای آشنا سفر می‌كنند

یكنواختی و پرهیز از خطر (عدم ریسك‌پذیری) بارزترین ویژگی افراد آسوده‌خاطر است. از این رو این افراد بیشتر به جاهایی سفر می‌كنند كه برای‌شان آشنا باشد؛ مثلا مكان‌هایی را انتخاب می‌كنند كه قبلا به آنجا رفته باشند. معمولا این افراد جای خاصی را به عنوان پاتوق دارند و سفر به آنجا برای‌شان در اولویت است.

سلطه‌جوها تابع جمع‌ هستند

افراد سلطه‌جو در مواقع مختلف نظر خاصی ندارند و بیشتر پیرو نظر و عقیده دیگران هستند. از این رو خودشان معمولا برای سفر داوطلب نمی‌شوند و جای خاصی را هم پیشنهاد نمی‌دهند بلكه مایلند دیگران سفری را ترتیب دهند و از آنها دعوت كنند همراهی‌شان كند.

مضطرب‌ها زیاد دور نمی‌شوند

افراد مضطرب به علت نگرانی‌هایی كه دارند زیاد نمی‌توانند از شهر، دیار، خانه و كاشانه‌شان دور بمانند. سفر كردن به جاهایی كه با محل زندگی آنها فاصله زیادی دارد، آنها را مضطرب و نگران می‌كند. از این رو مكان‌های نزدیك‌تر را برای سفر رفتن ترجیح می‌دهند. این افراد به علت حساسیت‌هایی كه دارند از رفتن به جاهایی مثل كویر، جنگل، كوه و دشت كه امكانات رفاهی و بهداشتی كمتری دارد، خوش‌شان نمی‌آید. بیشتر دوست دارند به شهرها سفر كنند چون هم خطر كمتری آنها را تهدید می‌كند و هم اینكه هر لحظه نگران و مضطرب نمی‌شوند و برای برگشتن به خانه امكانات بیشتری در اختیار دارند.

افسرده‌ها به زور سفر می‌كنند

این دسته افراد روحیه و خلق و خوی گرفته و دلمرده‌ای داشته و بیشتر به تنهایی و عزلت‌گزینی گرایش دارند. معمولا علاقه چندانی به سفر رفتن ندارند و به توصیه و اجبار اطرافیان برای عوض شدن حال و هوای‌شان گاهی تنهایی سفر می‌كنند. رفتن به مكان‌هایی مثل نقاط سردسیر یا مناطقی كه در نزدیكی دریا قرار دارد و بارندگی در آنها زیاد است را ترجیح می‌دهند. فصل پاییز فصل مورد علاقه این افراد است و در روزهای پاییز گرایش و تمایل بیشتری به سفر كردن دارند.

غیرمنطقی‌ها غیرقابل پیش‌بینی‌ هستند

«هر چه پیش آید خوش آید» شعار این دسته افراد در زندگی است و معمولا بدون هیچ برنامه‌ریزی عازم سفر به ناكجاآباد می‌شوند؛ یعنی به‌طور ناگهانی بدون اینكه مقصد مشخصی داشته باشند، تصمیم می‌گیرند به مسافرت بروند و به جزئیات ماجرا اهمیت چندانی نمی‌دهند. فقط به قصد اینكه سفری رفته باشند، راهی می‌شوند.

شخصیت شناسی: مرا در سفر بشناس!

خجالتی‌ها از آدمیزاد به دور هستند

افراد خجالتی از آنجا كه از تعامل و ارتباط با دیگران لذت نمی‌برند و در حضور جمع احساس خوشایندی ندارند، معمولا تمایل دارند به جاهایی سفر كنند كه دور از مردم باشد؛ مكان‌هایی كه خالی از سكنه است باب طبع این افراد برای مسافرت است؛ مثل یك جنگل دورافتاده كه كلبه‌ای هم برای اقامت در آن وجود دارد.

دمدمی‌مزاج‌ها همسفر خوبی نیستند

افراد دمدمی‌مزاج احساسات دوگانه زیادی دارند؛ یعنی دقیقا نمی‌دانند چه كاری را باید انجام دهند و چه كاری را نباید انجام دهند. به همین دلیل مدام تردید دارند و تصمیمات‌شان‌راتغییر می‌دهند. این افراد اصلا همسفرهای خوبی نیستند چون لحظه‌ای حال‌شان خوب است و لحظه‌ای دیگر حال‌شان خوب نیست. در موقعیتی كه همه شاد و خوشحالند این افراد ناگهان وارد فاز غم می‌شوند و بالعكس یا میانه راه تصمیــــم‌می‌گیرند بازگردند. حالات و احساسات دوگانه این افراد در سفرهای دسته‌جمعی و گروهی دیگر افراد را هم سردرگم می‌كند.

پرخاشگرها استاد آسیب‌رساندن هستند

در درون‌ پرخاشگر‌ها احساسات كنترل‌نشده‌ای وجود دارد و از كودكی یاد گرفته‌اند به شكل نامناسب و ضداجتماعی آنها را ابراز كنند. از این رو این دسته از افراد دوست دارند به جاهایی سفر كنند كه امكان پرداختن به تفریحات خشن و ناسالمی مثل شكار، رانندگی با سرعت غیرمجاز، آسیب رساندن به طبیعت، روشن كردن آتش و...
وجود داشته باشد.

سردمزاج‌ها بسیار خونسرد و بی‌خیالند

از آنجا كه سردمزاج‌ها آدم‌های سرد و بی‌احساسی هستند، تفریحات خشك و بی‌روح كه خالی از هرگونه هیجانی است را ترجیح می‌دهند. آنها دوست دارند به جاهایی سفر كند كه بتوانند در كمال آرامش و خونسردی بدون هیچ چالش و هیجانی اوقات‌شان را سپری كنند. این افراد در طول سفر به جای اینكه از روند مسافرت لذت ببرند دوست دارند زودتر به مقصد برسند. سفر رفتن با این دسته افراد كسل‌كننده است.

خودمحور‌ها سفر‌های سخت را انتخاب می‌كنند

خودمحورها افرادی جدی و دیكتاتور هستند و سفرهایی با سختی‌های زیادی را در پیش می‌گیرند؛ مثل سفر به كوهستان‌ یا بیابان‌های بی‌آب و علف باب طبع این دسته افراد است. این افراد به علت خودرای بودن معمولا به همسفران‌شان اجازه نمی‌دهند، نظرات‌شان را ابراز و تصمیماتی را اعمال كنند و همواره در تلاشند حرف خودشان را به كرسی بنشانند.

تكانشی‌ها زود جوگیر می‌شوند

تكانشی‌ها معمولا مكان‌هایی را انتخاب می‌كنند كه برای سفر به آنجا تبلیغاتی انجام شده باشد؛ مثلا اگر تلویزیون آگهی بازدید از مكان‌های دیدنی شهر همدان را پخش كند این افراد بدون در نظر گرفتن شرایط موجود، جوگیر شده و كوله‌بار سفر می‌بندند. آتش اشتیاق این افراد همان‌طور كه زود شعله‌ور می‌شود زود هم خاموش می‌شود. گاهی ممكن است در میانه راه از ادامه سفر پشیمان شوند و تصمیم به بازگشتن بگیرند.

خلاق‌ها از همه امكانات استفاده می‌كنند

چون این افراد در انجام همه امور خلاقیت به خرج می‌دهند به جاهایی سفر می‌كنند كه به بهترین نحو بتوانند از همه امكانات و شرایط موجود به نفع موقعیت خودشان استفاده كنند؛ مثلا اگر شغل‌شان تجارت است مكانی را برای سفر انتخاب می‌كنند كه بتوانند در طول سفر بازاریابی هم كنند یا اگر دانشجو هستند به جاهایی سفر می‌كنند كه بتوانند برای یكی از واحدهای درسی‌شان اطلاعات علمی جمع‌آوری كنند.

مصمم‌ها مدام خودشان را اثبات می‌كنند

این افراد شخصیت‌های سختكوش و مستقلی دارند و معمولا موقعیت‌ها و مكان‌هایی را برای سفر ترجیح می‌دهند كه بتوانند در آن توانایی‌های خودشان را بسنجند؛ مثلا به منظور عكاسی، تیراندازی، شنا، كوهنوردی، رانندگی و. . . برنامه سفر چند روزه‌ای را ترتیب می‌دهند. مسافرت در صورتی برای این افراد لذتبخش خواهد بود كه تجربه سفر آنها را به این نتیجه برساند كه چقدر مصمم، توانمند، سختكوش و بااراده هستند.

حسابگر‌ها به فكر جیب‌شان هستند

از آنجا كه این افراد حساب و كتاب همه چیز را دارند و حواس‌شان به جیب‌شان است، معمولا جاهایی را برای مسافرت انتخاب می‌كنند كه هزینه كمتری برای‌شان داشته باشد. حسابگرها چند روز قبل از سفر هزینه‌های سفر مثل هزینه رفت و برگشت، محل اقامت، خورد و خوراك و. . . را برآورده و سعی می‌كنند حتی‌الامكان آنها را كاهش دهند.

ایده‌آل‌گراها خاص و ویژه سفر می‌كنند

هر سفری شخصیت‌های كمال‌گرا را قانع نمی‌كند و ترجیح می‌دهند كم به مسافرت بروند اما هر بار یك سفر درجه یك، همه‌چیز تمام و تجملی را تجربه كنند. از مدت‌ها قبل درباره جایی كه می‌خواهند بروند تحقیق كرده و بهترین گزینه را انتخاب می‌كنند، حتی اگر هزینه آن بیشتر از توان مالی‌شان باشد. بلیت و هتلی كه مدنظرشان است را از چند وقت قبل رزرو می‌كنند.

افراد ماجراجو به فكر تجربیات تازه‌ای هستند

افراد ماجراجو و تجربه‌گرا افرادی هستند كه اصطلاحا گفته می‌شود از نیروی جاذبه سرپیچی می‌كنند و سبك‌ زندگی‌شان خیلی همرنگ و موافق با عوام مردم نیست. این افراد شخصیت برون‌گرایی دارند و درجه مخاطره‌جویی و جست‌وجوی تازگی در آنها بسیار بالاست به همین دلیل دوست‌دارند در سفر فعالیت‌های جدید و تازه‌ای را مثل غواصی، سقوط از ارتفاع و چتربازی تجربه كنند.

ولخرج‌ها بعد از سفر جیب‌های‌شان خالی است

این افراد به قصد و منظور پول خرج كردن و خرید كردن سفر می‌روند و جاهایی را برای سفر انتخاب می‌كنند كه جاذبه‌های خرید مثل مراكز خرید و فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای زیاد و متنوعی داشته باشد. در طول سفر بی‌محابا پول خرج می‌كنند. معمولا همه پولی كه همراه دارند را خرج می‌كنند و برای گذران و سپری كردن باقی سفر مجبور می‌شوند از دیگران پول قرض بگیرند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فرح حاجيوندي

      جداً كه حرف نداشت .عالي بررسي كرده بود .درعيني كه اگر بخواهي كسي زا بشناسي كافيه يك سفر كوتاه باهاش بري .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج