جاباما
۱۹۳۰۴۵
۵۱۱۹
۵۱۱۹
پ

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

عکاسی از گل های خود را تقویت کنید: نکته، حقه و تکنیک هایی برای گرفتن عکس هایی زیبا از گل ها و هر آنچه که از تنظیمات دوربین دیجیتال برای نورپردازی گل ها نیاز دارید.

لنزک: عکاسی از گل های خود را تقویت کنید: نکته، حقه و تکنیک هایی برای گرفتن عکس هایی زیبا از گل ها و هر آنچه که از تنظیمات دوربین دیجیتال برای نورپردازی گل ها نیاز دارید.

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

وقت آن رسیده که عکس های گل خود را بهبود بخشید. فصل های بهار و تابستان موقعیت بسیار مناسبی برای گرفتن عکس های پرتره فوق العاده از گل ها را مهیا می کنند. چه در باغچه خودتان، چه در پارک عمومی یا حتی در کنار خیابان می توان عکس های بسیار زیبایی از گل ها گرفت. در این مطلب لنزک ما ۲۵ نکته عکاسی از گل ها (flower photography) را برای شما عزیزان آمده کرده ایم. از این نکات استفاده کنید و تأثیر آن را روی عکس های خود مشاهده کنید.

۱.لنز های ماکرو

اگر به عکاسی کلوزآپ (Close up) از گل ها علاقه دارید، باید برای تهیه یک لنز ماکرو هزینه کنید. استفاده از لنز ماکرو به شما اجازه می دهد تا از فاصله نزدیک روی گل فوکوس کنید و این امر به شما این امکان را می دهد تا بتوانید کل کادر خود را با گل پر کنید. یک لنز ماکرو واقعی عکسی که بر روی سنسور نشان می دهد یا به اندازه واقعی آن است و یا بزرگتر از اندازه واقعی آن. در زمان فوکوس کردن با لنز های ماکرو خیلی باید دقت کنید چرا که وقتی به سوژه نزدیک هستید، عمق میدان بسیار محدود است.

۲.استفاده از افزاینده ها - اکستنشن تیوب ها یا Extension Tubes

اگر می خواهید بدون خرید لنز ماکرو، عکاسی کلوزآپ را تجربه کنید، اکستنشن تیوب ها جایگزین های مناسبی هستند. آن ها معمولاً به صورت یک ست ۳ حلقه ای (با عمق های متفاوت) عرضه می شوند. یک حلقه و یا ترکیبی از چند حلقه، میان بدنه دوربین و لنز قرار می گیرد. با این کار دوربین از لنز فاصله گرفته و این امر باعث کمتر شدن حداقل فاصله فوکوس و اجازه عکاسی کلوزآپ می شود.

۳.استفاده از سه پایه

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

در عکاسی از گل ها، وزن سه پایه خوب با طلا برابری می کند، پس سنگین ترین سه پایه را برای این کار انتخاب کنید! استفاده از سه پایه کار شما را کند می کند و به شما اجازه می دهد تا بیشتر راجع به عکسی که می خواهید بگیرید فکر کنید. شما می توانید با استفاده از سه پایه ترکیب بندی عکس را اصلاح کنید و فوکوس را دقیقاً جایی که می خواهید انجام دهید. سه پایه اید آل برای عکاسی از گل ها سه پایه ای است که پایه های آن کاملاً باز شود تا بتوانید دوربین را کاملاً به گل نزدیک کنید.

۴.استفاده از ریموت کنترل دوربین

برای اینکه عکسی که از گل می گیرید کاملاً واضح و شارپ باشد، باید ریسک تکان خوردن دوربین هنگام عکاسی را کاهش دهید. زمانی که دوربین شما روی سه پایه است، باید از ریموت کنترل باسیم یا بیسیم استفاده نمایید. با این کار می توانید بدون لمس کردن دوربین، شاتر را باز کرده و مانع لرزش احتمالی دوربین بر اثر لمس کردن آن برای فشردن دکمه شاتر شوید.

۵.استفاده از لنز های تله

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

برای اینکه بتوانید گلی خاص را از اجزاء اطرافش جدا کرده و فقط از آن عکس بگیرید، باید از لنز تله استفاده کنید. اگر از یک لنز تله با فاصله کانونی زیاد و دیافراگمی باز استفاده کنید، می توانید پیش زمینه و پس زمینه را کاملاً محو ثبت کنید و توجه بیننده را کاملاً بر روی نقطه ای که می خواهید جلب کنید. اگر می خواهید عکسی جذاب از یک گل به صورت تکی بگیرید، این تکنیک بسیار مناسبی برای اینکار است.

۶.لنز های واید یا عریض هم جای خودشان را دارند

اگر می خواهید از گروهی از گلها و یا از یک گل به همراه جزئیات اطرافش عکس بگیرید، باید از لنز واید استفاده کنید. با استفاده از لنز واید می توانید فضای بیشتری از محیط را در کادر جای دهید تا بیننده بتواند اطلاعات بیشتری داشته باشد. عمق میدان عکس هم با استفاده از لنز واید افزایش پیدا می کند تا بتوانید مسافت زیادی را از پیش زمینه تا پس زمینه به صورت واضح ثبت کنید.

۷.فوکوس خودکار را غیر فعال کنید

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

در عکس های کلوزآپ عمق میدان بسیار کم است و به همین دلیل فوکوس دقیق اهمیت بسیار زیادی در این نوع عکاسی دارد.، حتی در استفاده از دیافراگم های کوچک هم اهمیت دقت در فوکوس، بسیار بالا خواهد بود. برای اینکه از واضح ثبت شدن قسمت هایی که می خواهید مطمئن شوید، دوربین را روی حالت فوکوس دستی بگذارید و خودتان فوکوس کنید. فوکوس مناسب می تواند باعث جلوه بیشتر سوژه شما شود، بنابراین ابتدا فوکوس خود را تنظیم کنید، سپس به آرامی دوربین را جلو و عقب کنید تا بتوانید نقطه ای را پیدا کنید که فوکوس دقیقاً در فاصله ای قرار بگیرد که شما می خواهید.

۸.از حالت Live View استفاده کنید

وقتی می خواهید با لنز ماکرو عکس کلورزآپ بگیرید، حتی با دیافراگم های بسته، شما باید فوکوس را دقیقاً بر روی نقطه ای که می خواهید تنظیم کنید، چرا که عمق میدان آنقدر محدود است که تنها اندکی خطا می توانید باعث تار شدن قسمت مورد نظر شما شود. یک راه برای مهار این مشکل استفاده از حالت نمای زنده یا Live View (اگر دوربین شما این امکان را داشته باشد) برای فوکوس کردن به صورت دستی با بالاترین دقت ممکن است. با استفاده از حالت Live View بر روی قسمتی که می خواهید زوم کنید و مانند بالا دوربین را به آرامی و به اندازه چند میلیمتر عقب و جلو کنید تا دقیقاً آن قسمتی که می خواهید کاملاً واضح دیده شود.

۹.با مُد Manual (دستی) عکاسی کنید

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

اگر ترجیح می دهید کنترل کاملی روی دوربین داشته باشید و نمی خواهید دوربین جای شما تصمیم بگیرد با مُد دستی (Manual) عکس بگیرید. با عکاسی در این حالت می توانید ترکیب دلخواه خود برای دیافراگم و سرعت شاتر انتخاب کنید تا دقیقاً نتیجه ای که می خواهید حاصل شود. هیستوگرام (Histogram) به شما نشان می دهد که برای داشتن نور خوب در عکس آیا نیاز به نور بیشتر و یا کمتری دارید. گل های روشن می توانند دوربین شما را فریب دهند و باعث تاریک ثبت شدن عکس شوند، که شما می توانید با عکاسی در مُد Manual و بررسی کردن Histogram از وقوع چنین مشکلی جلوگیری کنید.

۱۰.تنظیمات دوربین دیجیتال برای عکاسی از گل ها

برای داشتن بالاترین کیفیت و کمترین مقدار نویز در عکس باید کمترین مقدار ISO را برای عکاسی انتخاب کنید که این عدد می تواند ۲۰۰، ۱۰۰ و در بعضی دوربین های گران قیمت ۵۰ باشد.

با فرمت RAW عکاسی کنید تا بیشترین اطلاعات ممکن در فایل عکس ذخیره شود تا بتوانید بعدا با آنها روی عکس کار کنید.

حالت تراز سفیدی (White Balance) را روی حالت Daylight (نور روز) قرار دهید تا بعداً راحت تر بتوانید عکس را ویرایش کنید.

بهتر است از حالت عکاسی تک فریم (Single Shot یا Single Drive) استفاده بشود و نه متوالی (Continues).

از دیافراگم بسته استفاده کنید تا بتوانید جزئیات بیشتری را ثبت کنید، از فاصله بسیار نزدیک، حتی بسته ترین دیافراگم هم می تواند عمق میدانی میلیمتری داشته باشد.

برای بزرگنمایی و تأکید بر روی قسمتی که روی آن فوکوس کرده اید از دیافراگم باز استفاده کنید.

۱۱.حواستان به آب و هوا باشد

آب و هوای صاف و آفتابی برای عکاسی از گل مناسب نیست. نور مستقیم خورشید بسیار خشن (شدید) است، که باعث می شود کنتراست عکس بالا برود (ایجاد سایه های شدید) و در نتیجه روشنایی های سوخته و تاریکی هایی در عکس داشته باشید که جزئیات در آن دیده نمی شود. روز روشن اما با هوای ابری برای عکاسی از گل عالی است، چنین هوایی نوری نرم و لطیف دارد که عکسی دلنشین به همراه خواهد داشت (ابر ها همچون دیفیوزر نور را ملایم می کنند).



۱۲.از رفلکتور استفاده کنید

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

رفلکتور ابزاری ارزان قیمت اما بسیار کارآمد برای عکاسی از گل است که عکس های شما را وارد مرحله جدیدی می کند. شما می توانید با نزدیک کردن یک رفلکتور به یک گل طوری آن را قرار دهید که نور به قسمت های سایه شده گل بتابد و کنتراست عکس را پایین آورده و در نتیجه، از بین رفتن جزئیات در قسمت های تاریک جلوگیری شود. همچنین می توان از آن برای جلوگیری از تابش نور خورشید به صورت مستقیم بر روی گل نیز استفاده کرد.

۱۳.عکاسی از گل با استفاده از فلاش

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

با مدیریت از آن استفاده کنید، فلاش می تواند به شما کمک کند تا عکس های جذابی خلق کنید، اما حواستان باشد که زیاده روی نکنید. از فلاش های اکسترنال می توانید برای نورپردازی از بغل یا از پشت گل (به عنوان نورپردازی حاشیه ای یا Rim Light) استفاده کنید. فلاش های حلقه ای لنز های ماکر برای عکاسی از گل بسیار مناسب هستند، چرا که آنها نوری یک دست و دلنشین تولید می کنند و سایه های خشن را از بین می برند، چیزی که فلاش های معمولی باعث تولید آنها می شوند! استفاده از فلاش های حلقه ای لنز های ماکرو برای بزرگنمایی جزئیات روی گل ها، مانند قطره های باران، گرده ها و ذره های روی آن هم بسیار مناسب است.

۱۴.عجله نکنید

وقتی برای بار اول وارد یک باغ یا پارک زیبا می شوید، اینکه از کجا شروع کنید می تواند بسیار دشوار و سخت باشد. سعی کنید به دنبال راه و روشی علمی برای عکاسی باشید، به این صورت می توانید عکس های جذاب تری بگیرید. به محض وارد شدن به محل شروع به عکاسی نکنید، مگر آنکه بدانید برای گرفتن بهترین عکس باید به کجا بروید. قدمی بزنید و اطراف خود را مشاهده و ارزیابی کنید. اگر دوربین را در این زمان کنار بگذارید کمک بزرگی به خود کرده اید و تأثیر آن را زمانی که برای عکاسی می آیید خواهید دید.

۱۵.از اسامی گل ها یادداشت برداری کنید

گل ها و گیاهان در باغ های رسمی معمولاً دارای تابلویی هستند که اسم آنها روی این تابلو نوشته شده است. اگر می خواهید عکس هایتان در کتاب یا مجله ای چاپ شود، این اطلاعات بسیار حیاتی خواهد بود. ممکن است فکر کنید که این اطلاعات یادتان می ماند، اما بعد از گرفتن چند عکس و یا گذشتن چند روز خواهید دید که این اطلاعات از یادتان رفته است. تنها یک دقیقه برای نوشتن این اسامی زمان لازم دارید، تنبلی نکنید.

۱۶.بهترین زاویه را برای عکاسی انتخاب کنید

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

پرتره هایی که از انسان ها و یا حیوانات گرفته می شوند، اگر از ارتفاع (سطح) چشم آنها گرفته شود، جلوه بیشتری خواهد داشت. همین کار را می توانید برای عکاسی از گل انجام دهید و هم ارتفاع با آن عکس بگیرید تا عکس جذاب تری داشته باشید.

۱۷.از زیرانداز استفاده کنید

برای اینکه عکاسی از گل در بیرون از خانه مستلزم گذراندن زمان زیاد بر روی زانو ها و آرنج ها است، زیرانداز می تواند یک وسیله بسیار ارزشمند محسوب شود. اگر قصد دارید زمان زیادی را به عکاسی از گل ها بپردازید، خریدن یک زیرانداز مناسب می تواند به صرفه ترین خرید شما باشد.

۱۸.حواستان به پس زمینه عکس باشد

پس زمینه ای که برای عکاسی از گل انتخاب می کنید، می تواند باعث عالی شدن و یا خراب شدن عکستان شود. عکسی از یک گیاه با پس زمینه نرم و خلوت می تواند جلوه بسیار زیبایی داشته باشد، اما پس زمینه ای شلوغ و پر هرج و مرج می تواند عکسی که به راحتی می توانست تنها با کمی فکر بسیار زیبا و جذاب باشد را از بین ببرد. با استفاده از لنز های بلند تر و دیافراگمی باز تر شلوغی های پس زمینه را به حداقل برسانید (پس زمینه را مات کنید).

۱۹.پس زمینه عکس

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

اگر نمی توانید گلی را از شر پس زمینه ای شلوغ خلاص کنید، ساده ترین راه حل استفاده از یک کاغذ تمیز به عنوان پس زمینه عکس است؛ استفاده از کاغذ سفید می تواند حس گیاه شناسی را منتقل کند و استفاده از کاغذ های رنگی نیز می تواند باعث جلوه کردن بیشتر رنگ های گل شود.

۲۰.به همراه داشتن ابزار باغبانی

وقتی که می خواهید از یک گیاه عکاسی کنید، باید چیز هایی که باعث شلوغی کادر و حواس پرتی بیننده می شوند را از بین ببرید، اما با کندن شاخ و برگ ها و بالا کشیدن گل ها فرد محبوبی نخواهید بود. با استفاده از گیره و نخ می توانید گل و گیاهان دیگر را بدون آسیب رساندن به آنها از کادر خارج کنید. با استفاده از قیچی مخصوص هم می توانید عوامل اضافی سوژه یا پس زمینه عکس را ببرید.

۲۱.ترکیب بندی عکس از گل

قرار دادن سوژه اصلی درست در مرکز تصویر معمولاً جواب نمی دهد و عکسی خسته کننده و تخت را نتیجه می دهد. اما با قرار دادن سوژه در قسمتی غیر از مرکز تصویر و با استفاده از قانون یک سوم (rule of thirds) می توانید نمایی حرفه ای و زیبا به عکس خود بدهید. بسیاری از عکاسان گل مبتدی عادت دارند عکس های گل خود را به صورت افقی بگیرند. شاید دلیلش این باشد که نگه داشتن دوربین به صورت افقی بسیار راحت تر از نگه داشتن آن به صورت عمودی است. اما اکثر عکس هایی که در مقالات و مجله ها به چاپ می رسند به صورت عمودی گرفته شده اند، بنابراین اگر می خواهید عکس هایتان را چاپ شده ببینید کمی وقت بگذارید و عکس هایتان را هم افقی و هم عمودی بگیرید. ممکن است تنها با نگاه کردن به سوژه خود متوجه شوید که کدام حالت برای عکاسی از آن گل مناسب تر است. به عنوان یک راهنمایی می توانید اینگونه فرض کنید که گل ها و یا گیاهانی که عرض آنها از طول آنها بیشتر است عکاسی افقی از آنها مناسب تر است و به همین صورت گل ها و یا گیاهانی که طول آن ها از عرض آنها بیشتر است، عکاسی عمودی از آنها مناسب تر است. این یک راهنمایی کلی است و خیلی نمی شود روی آن حساب کرد، خودتان از ویزور (Visor)دوربین نگاه کنید و دوربین را بچرخانید و ببینید کدام حالت برای عکاسی از این گل مناسب تر است.

۲۲.عکاسی پرتره از گیاهان

۲۵ نکته عکاسی از گل ها برای مبتدی ها

عکاسی از تنها قسمتی خاص از گیاه برای نشان دادن جزئیات آن را هم در نظر بگیرید. حواستان به رنگ ها و جزئیاتی که باعث خاص شدن آن گیاه می شود (مانند انحنای یک برگ یا لبه یک گلبرگ) باشد با این کار عکسی که گرفته اید بیشتر شبیه به یک پرتره از گیاه است تا یک عکس استاندارد.

۲۳.حواستان به باد باشد

یک باد سنگین می تواند بزرگترین دشمن شما برای عکاسی از گل باشد. حتی یک نسیم آرام هم می تواند باعث حرکت گیاهان و شاخه های بلند شود که نتیجه چنین اتفاقی، عکسی محو است که به درد هیچکس نمی خورد. شما می توانید از این باد سنگین به نفع خود استفاده کنید و از حرکت گل ها و برگ ها فیلم بگیرید تا بتوانید عکسی هنری خلق کنید، اما در کل بهتر است زمانی که هوا آرام است برای عکاسی بروید. معمولاً اوایل صبح برای عکاسی زمان مناسب تری است، برای ثابت نگه داشتن شاخه ها و گل های بلند می توانید از گیره استفاده کنید تا در مقابل باد های ناگهانی تکان نخورند.

۲۴.به فضای بسته بروید

اگر زمان آن را ندارید که برای فرا رسیدن روزی روشن، ابری، آرام و بدون باد منتظر بمانید همیشه می توانید در فضا های بسته هم عکاسی کنید. عکاسی در فضای بسته به شما کمک می کند تا بتوانید با آرامش و بدون نگرانی از تکان خوردن سوژه خود عکاسی کنید.

۲۵.کمی آب اضافه کنید

می توانید با استفاده از اسپری آب پاش شبنم هایی ساختگی روی گل ایجاد کنید. اضافه کردن تنها چند قطره آب بر روی گل می تواند جلوه بسیار زیبایی به عکس داده و عکس را زنده کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج