۱۹۳۱۸
۱ نظر
۵۰۵۱
۱ نظر
۵۰۵۱
پ

چگونه انتخاب كنيم، كجا بخريم، چي بپزيم؟

گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!

گوجه‌فرنگي كه امروزه يكي از رايج‌ترين و پرمصرف‌ترين صيفي‌جات در جهان است، براي ساليان متمادي به نام سيب طلايي يا سيب عشق معروف بود و تنها يك گياه زينتي مورد استفاده در باغچه‌ها بود.

گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!

گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!

برترین ها: گوجه‌فرنگي كه امروزه يكي از رايج‌ترين و پرمصرف‌ترين صيفي‌جات در جهان است، براي ساليان متمادي به نام سيب طلايي يا سيب عشق معروف بود و تنها يك گياه زينتي مورد استفاده در باغچه‌ها بود. گوجه‌فرنگي به خانواده سيب‌زميني تعلق دارد و با وجود اينكه در علم گياه‌شناسي يك ميوه تلقي مي‌شود، اغلب به عنوان تره‌باره شناخته مي‌شود.


تاريخچه: گوجه‌فرنگي، گياه بومي آمريكاي‌جنوبي است كه بنا به شواهد ژنتيكي خاستگاه ابتدايي آن نقاط مرتفع و كوهستاني پرو بوده است. نوشته‌هاي برجامانده از تمدن آزتك‌ها نشان مي‌دهد كه آنها اولين پرورش‌دهندگان گوجه‌فرنگي بودند و آن را همراه با ذرت، فلفل و نمك مصرف مي‌كرده‌اند.در مورد انتقال گوجه‌فرنگي به اروپا دو نظريه وجود دارد. عده‌اي ار نان كورتز كاشف اسپانيايي و گروهي ديگر كريستف كلمب را نخستين فردي مي‌دانند كه اين گياه را به اروپاييان معرفي كرد.


۹۳ تا ۹۵ درصد گوجه‌فرنگي از آب تشكيل‌شده و يكي از مهم‌ترين تركيبات موجود در آن ليكوپن است كه از قوي‌ترين آنتي‌اكسيدان‌هاي طبيعي و ضدسرطان است.

گوجه فرنگى یا سیب طلایی یا سیب عشق!


خواص دارويي

گوجه‌فرنگي به دليل دارا بودن ويتامين‌هاي مختلف ليكوپن داراي خاصيت ضدسرطاني بسيار بالايي است و در پيشگيري از سرطان سينه و پروستات بسيار موثر است. ليكوپن در عين حال از روند پير شدن سلول‌ها جلوگيري مي‌كند و به دليل دارا بودن انواع ويتامين براي مقابله با سرماخوردگي بسيار موثر است. علاوه بر اين گوجه‌فرنگي براي مبتلايان به درد مفاصل، نقرس و روماتيسم نيز توصيه مي‌شود. استفاده از گوجه‌فرنگي براي تسكين دردهاي عصبي، رفع بي‌اشتهايي و افزايش شير مادر نيز تاثيرگذار است.


تنوع: امروزه نزديك به ۷۵۰۰ نوع گوجه‌فرنگي در سراسر جهان، به اندازه‌ها، اشكال، رنگ‌ها و طعم‌هاي مختلف كشت مي‌شود. قطر انواع گوجه‌فرهنگي از يك سانتيمتر (گوجه‌فرنگي گيلاسي) تا ۱۰ سانتيمتري (گوجه‌فرنگي گوشت گاوي) متغير است. رنگ گوجه‌فرنگي نيز بسيار متنوع است و به رنگ‌هاي قرمز، زرد، نارنجي، صورتي، بنفش سياه، سبز و سفيد ديده مي‌شود. اما گوجه‌فرنگي موجود در بازار ايران قرمزرنگ بوده و در اين اواخر گوجه‌فرنگي گيلاسي زرد نيز به بازار عرضه شده است. گوجه‌فرنگي موجود در بازار ايران محدود به انواع گوجه‌فرنگي تخم‌مرغي، آلويي، گلخانه‌اي و گيلاسي است.


گوجه‌فرنگي در ايران: گوجه‌فرنگي در اوايل قرن نوزدهم با نام بادمجان ارمني يا رومي از طريق سفرهاي مكرر خاندان قاجار به اروپا، وارد ايران شد و در ابتدا گياهي درباري بود و تنها به صورت پخته مصرف مي‌شد. چون تصور بر آن بود كه گوجه‌فرنگي خام زهرآگين و كشنده است. در حال حاضر ايران پس از چين، ايالات متحده، تركيه، هند و ايتاليا، ششمين توليدكننده گوجه‌فرنگي است.


مصرف: گوجه‌فرنگي جزو معدود گياهاني است كه به صورت خام. در سالاد، كبابي، پخته، سس، رب و حتي به عنوان نوشيدني استفاده مي‌شد.

گوجه‌فرنگي به دليل دارا بودن خاصيت اسيدي، ذخيره‌سازي و نگهداري آن در انبار به صورت خام، سس و رب آسان است و در كشورهاي حوزه مديترانه به صورت ورقه‌هاي نازك خشك شده و در روغن زيتون نيز نگهداري و مصرف مي‌شود. در ايران نيز در استان كرمان گوجه‌فرنگي خشك آماده، عرضه و مصرف مي‌شود.


در هنگام خريد گوجه‌فرنگي و براي نگهداري آن نكات زير را در نظر بگيريد:

1 - هنگام خريد گوجه‌فرنگي، آنهايي را انتخاب كنيد كه سفت و كاملا قرمز هستند. اگر ناچار بوديد گوجه‌فرنگي انتخاب كنيد كه قسمت بالايي آن نرسيده است، بخريد يا آن قسمت را جدا كنيد و يا دو، سه روز آن را در كيسه پلاستيكي خارج يخچال نگه‌داريد تا برسد.

2 - اگر گوجه‌فرنگي زده‌دار بود، حتي الامكان از مصرف آن بپرهيزيد، زيرا داخل آن مكان مناسبي براي رشد باكتري‌هاست.

3 - براي نگهداري گوجه در يخچال حتما قبلا آن را شسته و خشك كرده و در يك سبد در يخچال بگذاريد، با اين روش طول عمر گوجه بيشتر مي‌شود.

4 - اگر رنگ گوجه بيش از اندازه قرمز بود و به سياهي مي‌زد به اين معني است كه مدت طولاني در سردخانه نگهداري شده و پوست آن سفت و داخل آن پوك است.

5 - اگر گوجه بيش از مقدار نياز خريديد آن مقدار را كه نياز نداريد شسته، خشك كرد و در كيسه پلاستيكي داخل فريزر نگهداري كنيد. براي مصرف آسان‌تر مي‌توانيد گوجه را پوره كرده و در كيسه داخل فريزر بگذاريد.

6 - بعضي از كارخانه‌هاي توليد كننده رب در زمان تهيه آن مقداري كدو به رب گوجه‌فرنگي اضافه مي‌كنند. براي آگاه شدن از اين موضوع 2/1 قاشق غذاخوري از رب را در يك ليوان آب گرم حل كنيد، اگر كاملا در آب حل شد، گوجه‌فرنگي خالص است و اگر ذراتي در آب شناور بود، از كدو در تهيه آن استفاده شده است.

7 - براي پوست كندن گوجه‌فرنگي پوست آن را با نوك چاقو سوراخ كرده و يك دقيقه در آب جوش قرار دهيد، پس از آن خارج كرده و آب سرد روي آن گرفته و پوست آن را به آساني جدا كنيد.

8 - اگر گوجه‌فرنگي را با ليموترش يا سبزيجات ديگر در يك ظرف نگهداري كنيد، گوجه‌فرنگي را رو بچينيد تا براثر فشار له نشود.

9 - گوجه‌فرنگي‌هاي نرم شده را پوره كرده و در غذا استفاده كنيد.

10 - اگر از رب گوجه‌فرنگي در غذا استفاده مي‌كنيد، ابتدا آن را يكي، دو دقيقه تفت دهيد تا بوي خامي آن گرفته شود.

11 - به خاطر داشته باشيد كه طعم رب گوجه‌فرنگي در غذا غالب مي‌شود. بنابراين براي هر غذايي از آن استفاده نكنيد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نگين

      عاشقتم گوجه جون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج