جاباما
۱۹۳۸۱۴
۲۴ نظر
۹۵۵۲
۲۴ نظر
۹۵۵۲
پ

در ماه پنجم بارداری چه می گذرد؟

ماه پنجم بارداری مساوی با حرکات زیاد جنین است. در این ماه باید خودتان را برای یک بازی تن‌به‌تن آماده کنید. در این ماه شما به صورت واضح و مشخص تکان‌های جنین را حس می‌کنید. این اتفاق جزو ویژگی‌های مهم این ماه است به‌طوری که در مراجعه به پزشک حتما از شما درباره حرکات جنین سوال خواهد شد.

مجله سیب سبز - نسرين خسروشاهي: در این ماه بايد خودتان را براي يك بازي تن‌به‌تن آماده كنيد. ماه پنجم بارداري مساوي با حركات زياد جنين است. جنين حالا الگوي خواب و فعاليت مشخصي دارد و حتي گاهي ممكن است با سكسكه‌هايش شما را غافلگير كند. در اين ماه شما به صورت واضح و مشخص تكان‌هاي جنين را حس مي‌كنيد. اين اتفاق جزو ويژگي‌هاي مهم اين ماه است به‌طوري كه در مراجعه به پزشك حتما از شما درباره حركات جنين سوال خواهد شد. اين اتفاق مهم و تغييرات ديگري كه بايد در اين ماه انتظارشان را داشته باشيد، همين‌جا با هم مرور مي‌كنيم!

بدن‌تان چه تغييري مي‌كند؟

در اين ماه جنين شما به‌خصوص بعدازظهرهافعال‌تر می‌شود. شايد بتوانيد حركات جنين و حتي لگد زدنش را در اوايل اين ماه ببينيد. در پايان اين ماه جنين شما يك الگوي منظم از فعاليت و خواب خواهد داشت، شايد حتي زماني كه شما تلاش مي‌كنيد استراحت كنيد او فعاليت بيشتري داشته باشد. علائم فيزيكي شما در اين ماه شامل موارد زير است:

• خستگي، يبوست، سوزش معده، خونريزي بيني، خونريزي لثه‌ها، افزايش اشتها، تورم مچ پا، پادرد، رگ‌هاي واريسي، ترشحات سفيد واژن، تنگي نفس، پشت درد و تغييرات رنگدانه پوست در اين ماه ممكن است وجود داشته باشد.

در ماه پنجم بارداری چه می گذرد؟

• در اوايل اين ماه ضربان قلب شما به منظور رساندن اكسيژن بيشتر به جنين، افزايش پيدا مي‌كند.

• در هفته بیستم شما وارد نيمه دوم بارداري مي‌شويد. ناف شما به سمت رحم كشيده مي‌شود و به همين دليل ممكن است فشار وارد كند. رحم در حال رشد به ريه‌ها و معده فشار وارد مي‌كند و همين موضوع مشكلات تنفسي براي مادر ايجاد مي‌كند.

• حالا ديگر شكم شما بزرگ شده و ممكن است هنگام بستن كمربند ايمني ماشين اذيت شويد اما همچنان بايد با اين مشكل كنار بياييد. كمربند را زير شكم و در راستاي باسن و ران ببنديد و آن را روي شانه‌تان قرار دهيد نه زير بازو. باز شدن كيسه هوا مي‌تواند يك مشكل بالقوه تلقي شود بنابراين بهتر است تا آنجا كه امكان دارد در صندلي عقب بنشينيد.

• سينه‌هاي شما همچنان بزرگ‌تر شده و نوك سينه‌هاي‌تان نرم‌تر مي‌‌شود و نقطه‌هاي‌ريزي اطراف نوك سينه ديده مي‌شود. اين برجستگي‌ها غدد سباسه هستند كه چربي ترشح مي‌كنند.

• هورمون‌هايي كه در اين دوران ترشح مي‌شوند ممكن است واريس ايجاد كرده و موجب درد پا شودند. براي كاهش رگ‌هاي واريسي بهتر است تا آنجا كه امكان دارد سرپا نايستيد. البته به خاطر داشته باشيد كه اين رگ‌هاي واريسي بعد از تولد كوچولو كم‌كم ناپديد مي‌شوند. در اين حالت بايد از پوشيدن جوراب‌هاي تنگ كه جريان خون پاها را مختل مي‌كنند و باعث بزرگ شدن سياهرگ‌هاي پا و ايجاد واريس مي‌شوند، خودداري كنيد.

• در اين ماه و البته باقي دوران بارداري ممكن است به دليل ادرار بيش از حد و ناراحتي شبانه دچار بي‌خوابي شويد. خستگي دوباره نمایان می‌شود ولي اگر ميزان خستگي زياد بود حتما به پزشك مراجعه كنيد، چون ممكن است نشانه كم‌خوني باشد.

• از ماه پنجم به بعد ممكن است مايع زرد و شفافي كه آغوز ناميده مي‌شود از سينه ترشح شود. اين ترشحات ممكن است در اطراف نوك سینه بماند و خشك شود. در اين حالت فقط با آب ولرم نوك سينه‌ها را شست‌وشو دهيد، چراكه صابون و الكل باعث خشكي پوست و حتي زخم و ترك نوك سینه مي‌شود.

• در اواسط اين ماه ممكن است روي شكم‌تان احساس خارش داشته باشيد كه بهتر است لباس‌هاي گشاد با الياف طبيعي بپوشيد و حتما از لوسيون براي چرب كردن استفاده كنيد.

• مچ پاي‌تان ممكن است شروع به تورم كند چون آب بيشتري را در خود نگه مي‌دارد و در پايان روز اين ورم بيشتر خواهد شد. كفش راحت بپوشيد. اگر اين حالت با سردرد، تغييرات بينايي يا درد شكمي همراه بود حتما پزشك را در جريان بگذاريد، چون ممكن است نشانه‌اي از فشار خون بالا در دوران بارداري باشد.

• در اواخر اين ماه بزرگ شدن رحم ممكن است با فشار به دنده پايين كمي احساس درد ايجاد كند كه براي تسكين آن بايد از ماساژ استفاده كنيد.

• هورمون‌ها ممكن است بينايي شما را تحت تاثير قرار دهند و شما ديگر با لنزهاي تماسي احساس راحتي نكنيد، بنابراين توصيه ما اين است كه در دوران بارداري از خريدن لنز خودداري كنيد.

استروژن زياد مي‌شود

در طول ماه چهارم يا پنجم، ممكن است ميل جنسي‌ افزايش ناگهاني بيابد. اين طبيعي است چون در اين دوره بدن استروژن زيادي توليد مي‌كند. تخمدان‌ها در يك روز به اندازه سه سال يك زن غيرباردار استروژن توليد مي‌كنند و از آنجا كه حالت تهوع و خستگي سه ماهه اول از بين رفته است، احساس تحريك بيشتري مي‌كنيد.

كوچولو چه شكلي است؟

در اين دوره جنين رشد سريعي پيدا مي‌كند و وزنش به حدود ۲۵۰ گرم مي‌رسد. در اين مرحله يك ماده سفيد پنير مانند روي پوست جنين تشكيل مي‌شود كه وظيفه اين ماده حفاظت پوست جنين از مايع اطرافش است. در پايان اين ماه موهاي سر جنين شروع به رشد مي‌كنند و اگر كودك دختر باشد رحم او شروع به ساخته شدن مي‌كند. اگر شكم‌تان گاهي اوقات دچار حركات پرشي منظمي مي‌شود، اصلا نگران نباشيد چون ممكن است جنين شما در حال سكسكه باشد.

آزمايش‌هاي ماه پنجم

كارهايي كه پزشك در اين ماه براي‌تان انجام مي‌دهد تقريبا مشابه ماه گذشته است. متخصص زنان، وزن، فشار خون، ادرار، ضربان قلب جنين، اندازه و شكل رحم، ارتفاع بالاي رحم، تورم مچ پا و تغييرات بينايي را در شما بررسي خواهد كرد اما برخي از زنان در معرض خطر ممكن است آزمايشي به نام كوردوسنتز را به منظور تشخيص ناهنجاري‌هاي كروموزومي انجام دهند. در اين آزمايش يك سوزن توخالي از طريق ديواره شكم مادر وارد وريد بندناف شده و نزديك جفت مقداري از خون نوزاد را خارج مي‌كند. اين آزمايش حتما بايد بعد از هفته ۱۸ بارداري انجام شود چون بايد اطمينان حاصل شود كه رگ‌هاي خوني به اندازه كافي براي خروج خون بزرگ هستند.

متورم مي‌شويد

درحالي‌كه تورم در طول بارداري طبيعي به نظر مي‌رسد اما تورم ناگهاني (كه به آن ادم مي‌گويند) در ناحيه دست‌ها و صورت علامت شرايط خطرناكي است كه به آن پره اكلامپسي مي‌گويند. مشخصات اين وضعيت فشار خون بالا و وجود پروتئين در ادرار است. به همين دليل است كه پزشك متخصص هر بار ادرار شما را آزمايش مي‌كند. سردرد، مشكل در ديد، حالت تهوع، درد شكمي و اضافه وزن ناگهاني از ديگر ويژگي‌هاي اين شرايط است. اگر پره اكلامپسي بدون درمان رها شود منجر به اكلامپسي مي‌شود كه فوق‌العاده براي مادر و جنين خطرناك است. هرچند به دليل بررسي مداوم پزشك متخصص پره اكلامپسي سريع تشخيص داده شده و پايش انجام مي‌شود. اگر تركيبي از اين علائم را در خود احساس كرديد منتظر وقت ملاقات بعدي نشويد و خيلي سريع با پزشك تماس بگيريد.

در ماه پنجم بارداری چه می گذرد؟

براي انجام ورزش مشورت كنيد

باورهاي زيادي درباره ورزش در طول بارداري وجود دارد، اينكه نبايد ورزش شكمي انجام داد، وزنه بلند كرد و شدت انجام حركات بايد بسيار كم باشد. البته ديدگاه‌هاي محافظه‌كارانه زيادي درباره ورزش در دوران بارداري در سراسر دنيا وجود دارد، حتي اين روزها به بسياري از خانم‌هاي باردار گفته مي‌شود كه بار سنگين بلند نكنند. كاري كه بايد انجام دهيد اين است كه امتحان كنيد. اول با تمرين صحبت كردن شروع كنيد.

ببينيد مي‌توانيد حين ورزش صحبت كنيد؟ اگر نه، ادامه ندهيد. وقتي ورزش مي‌كنيد احساس فشار مي‌كنيد؟ اگر پاسخ مثبت است، ‌ادامه ندهيد. بدون شك ورزش‌هاي شكمي زيادي به جز كرانچ و درازونشست هستند كه مي‌توانند عضلات شكم شما را تقويت كنند بدون آنكه به جنين آسيبي وارد كنند. براي اين كار بايد با پزشك متخصص و مربيان ورزشي مشورت كنيد.

كلسيم و منيزيم به بدن برسانيد

هرچند در حال حاضر خوب غذا مي‌خوريد اما واقعا چقدر از غذايي كه مي‌خوريد كلسيم و منيزيم دارد؟ در اين ماه اين دو ماده معدني نقش بسيار مهمی در سلامت جنين شما بازي مي‌كنند چون جنين ۳۰ گرم كلسيم از شما مي‌گيرد كه بسيار بيشتر از چيزي است كه در مولتي‌ويتامين‌ها وجود دارد، بنابراين تلاش كنيد اين دو ماده را در رژيم غذايي‌تان بگنجانيد . غذاهايي مانند كلم بروكلي، اسفناج و كلم سرشار از اين دو ماده معدني هستند.

انقباض‌ها را مهار كنيد

حالا كه احساس مي‌كنيد رحم‌تان جمع شده و به سمت بالا رفته، ممكن است متحمل انقباض‌هاي نامنظمي شويد كه به‌طور طبيعي بدون درد هستند و به‌اصطلاح انقباض «براكستون هيكس» گفته مي‌شوند. اين انقباضات تمريني به شما اين امكان را مي‌دهد كه وقتي در زايمان واقعي در معرض انقباضات قرار گرفتيد، از قبل تجربه آن را داشته باشيد. براي اين انقباض‌ها بهتر است موارد زير را انجام دهيد:

• يك دوش آب گرم بگيريد يا يك دستمال يا حوله را گرم كنيد و روي شكم قرار دهيد.

• اين انقباض به شما هشدار مي‌دهد كه زياد كار كرده‌ايد، پس همين كه انقباض صورت گرفت، دست از كار بكشيد و استراحت كنيد.

• آب بخوريد. آبرساني به بدن مي‌تواند اين درد را كم كند اما يادتان باشد كه حتما مثانه‌تان را خالي كنيد چون به رحم فشار مي‌آورد و درد همچنان وجود خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سمیه بخشی

      با سلام یه سوالی داشتم
      ایا امکان داره در حین بارداری فولیکول غالب در تخمدان وجود داشته باشه
      که رشد کنه و بالغ بشه یا خیر

    • بدون نام

      سلام یک سوال داشتم چطور میتوان درد و سوزش معده را کم کرد

    • جمشید

      سلام و احترام تقدیم شماو
      خانم من 5 ماه و 15 روز حامله بود که مشکلات درد شکم برایش پیدا شد. بعد از 2 روز داکتر ها معاینات کردند بلاخره فهمیدند که اپندکس است. به خاطر که اپندکس با طفل مخفی شده بود داکتر ها ی التراسوند نمیفهمیدند . بالاخر داکتر جراح فهمید که اپندسی است . بعد گفتند بایدعملیات شود و موافقه من را که شوهر بودم خواست. گفتند که برای طفل ضرر ندارد . بعد از عملیات خانمم به طور متواتر درد به قسم اول داشت . و تحت مراقبت داکتر ها بود . وقتی میپرسیدم از داکتر میگفتند که داروی قوی به خاطر طفل داده نمیتوانیم ک طفل ضرر نبیند. به همین خاطر وقت زیادی را میگیرد . سر انجام بعد عملیات 15 روز درد را گذشتاند و طفل قبل از وقت به دنیا امد . حال نمیدانم اپندسی بود یا خیر ؟ آیا در این کار داکتر های مقصر هستند یا خیر؟ لطفآ نظر خود را بنویسید.و برایم رهنمایی کنید. تشکر . جمشید از کابل

    • مریم

      سلام من

    • بدون نام

      آموزش حرکات بارداري

    • دهقان

      همسرم از ماه اول حاملگی تا الآن که ماه پنجم هستش.دردهای شدیدی متحمل میشود،چندین بار به متخصص مراجعه کردند ،نظرشان بر این است که دردها نشونه ی زایمان زودرس هستش،با آمپول ضد سقط سعی در جلوگیری از آ ن دارد،میخواستم ببینم این همه درد عادیه؟ ضمنا از انجام فعالیت‌های غیر ضروری مرحومش کردن،چون باعث تجدید دردش میشه

    • هستی

      علت درد زیر شکم رو میخواستم بدونم و باید چکار کنم گاهی وقتا درد شدیدی دارم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یا خسته شدی
        یا یخ کرده
        ی شال دور شکمت ببند ن خیلی سفت

    • بدون نام

      سلام

    • بدون نام

      سلام

    • ص

      سلام من از ماه سوم ب بعد همش زیر شکمم سمت چپ درد زیادی میکشم..راهنمایی کنید دلیلش چیه

    • ليلا

      من دوسه بار وقتي تو خاب بودم .بيدار ميشم ميبينم رو بست هشتم واسه بجم خطري دارد.راهنمايم كنيد لطفا

    • الناز

      وای از درد شکم و حالت تهوع

    • منیژه عسکری

      من ازشما این سوال رادارم که یک لکه ی گوشتی اندازه ی یک نخوددر باسنم درامده ایااین لکه بخاطرحاملگی درامده الان حدودن پنج ماهه حامله هستم باتشکر

    • سمیه حشمتی

      سلام بسیارسایتتون عالیه انگاری خودادم دکترو مامامیشه وهمه چیز رو درمورد جنینش میخونه و میدونه چون یه مادرکه باردارهستش کنجکاوهم میشه که درموردفرزندش بیشتربدونه وبدونه تو شکمش چه اتفاقایی میوفته.عکس جنین رو هم اگه بزارید درپایام صفحه خیلی بهتره

    • ناشناس

      سلام من الان شانزده هفته باردارم وچند روز که پراکنده ترشحات ابکی میبینم ادرار نیست روزی یکی دوبار بعضی وقتهاهم سه چهار روز یک بار ترشح آبکی میاد به نظر شما علت چی میتونه باشه البته سونوگرافی هم دادم گفتن که آب بچه خوبه

    • ندا

      باسلام من تو22هفته هست که باردارم ترشحاتم تغییرکرده بو میده زیاد شده کمی هم خارش دارم روزی چندبار لباس عوض میکنم خواستم ببینم مشکلی دارد یانه ترشحات آبکی ویکمی خمیرشکل است باتشکر

    • هستی

      سلام شماعفونت داری

    • ندا

      سلام آیادرماه پنجم بارداری خوردن بادام هندی ضرردارد؟

    • بدون نام

      اخرای ماه پنجم هستم بچم امشب تکون نخورده مث همیشه نیست امروز گلاب ب روتون بالااوردم خیلی نگرانم ایا مشکلی پیش امده

    • محبوبه

      اوایل ماه ششم هستم یک هفتست که ترشحاتم بو دار و رنگی شده بهطوری تولباس زیرم وقتی جمع بشه مشخصه که مقداری خون باترشحاتم همراه بوده بنظر شما ایا مشکلی دارم؟؟حرکات بچه هم خوبه

    • بدون نام

      سلام خسته نباشید من تو ماه پنجم از وسطای ماه چهار زیر شکمم فشار داره وبعضی وقتی تیر میکشه

    • بدون نام

      سلام خسته نباشید من وارد ماه پنجم بارداری شدم والان ۴ روز خونریزی دارم وتا الان جنین حرکتی نداشته البته ماه گذشته هم ۲ روز خونریزی داشتم لطفا راهنمایم کنید علتش چی می تونه باشه

    • عشق مامان یاسین

      سلام من یه خانم 20ساله هستم 5ماهه باردارم ولی شکمم اصلا معلوم نمیشه هرکی منو ببینه تاخودم نگم نمیدونه باردارم حرکت بچم هم خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج