۱۹۳۸۱۹
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۱۰ نکته درباره جشنواره فیلم کن که نمی دانید

شهر ساحلی کوچک و زیبای کن در جنوب فرانسه اواخر این ماه بار دیگر میزبان تعداد زیادی از افراد فعال در صنعت همین‌طور علاقه‌مندان سینما می‌شود.

هنرآنلاین - علی افتخاری:

۱- ایده راه‌اندازی جشنواره فیلم کن سال ۱۹۳۹ به عنوان آلترناتیو جشنواره فیلم ونیز که آن زمان تحت نفوذ دیدگاه‌های فاشیستی بود، مطرح و عملی شد. جشنواره کن از سال ۱۹۴۶ به طور سالانه برگزار می‌شود. جشنواره در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰ به خاطر مشکلات مالی برگزار نشد.

۲- جایزه نخل طلا، بزرگ‌ترین جایزه جشنواره کن اولین بار سال ۱۹۵۵ اعطاء شد. اولین نخل طلا به فیلم آمریکایی "مارتی" به کارگردانی دلبرت مان رسید. از ۱۹۳۹ تا ۱۹۵۴ بالاترین جایزه جشنواره "جایزه بزرگ جشنواره بین‌المللی فیلم" نام داشت. جایزه نخل طلا تا ۱۹۶۴ به برندگان اعطاء می‌شد. در آن مسائل مربوط به حق کپی‌رایت، برگزارکنندگان جشنواره را وادار کرد به "جایزه بزرگ" بازگردند. در ۱۹۷۵، جایزه نخل طلا بار دیگر راه‌اندازی شد و از آن زمان تاکنون نماد جشنواره فیلم کن است.

۳- در ۱۹۶۰ اولین بازار کن با حضور حدود ۱۰ شرکت‌کننده و تنها یک پرده نمایش راه افتاد. در آن سال یک پرده روی پشت بام ساختمان قدیمی "پاله کروازت" نصب شد. بازار کن به سرعت به یک محل ملاقات کاری مهم برای خریداران و فروشندگان در سراسر جهان بدل شد.

۴- اولیویا دو هاویلند بازیگر آمریکایی/ بریتانیایی که علاقه‌مندان سینما او را بیش از همه با نقش ملانی در فیلم "بربادرفته" می‌شناسند، اولین زنی بود که ریاست داوران بخش مسابقه اصلی کن را عهده داشت. او سال ۱۹۶۵ رئیس داوران کن بود.

10 نکته درباره جشنواره فیلم کن که نمی دانید
اولین جلسه داوران جشنواره کن ۱۹۶۸

5- در 1968، لویی مال کارگردان فرانسوی که در کنار رومن پولانسکی، مونیکا ویتی و... در هیئت داوران جشنواره کن حضور داشت، از فیلمسازانی بود که برگزارکنندگان را وادار کرد در بحبوحه اعتراض‌های دانشجویی و کارگری در سراسر فرانسه، جشنواره را تعطیل کنند. پس از یک شب سخت و پرجنجال که حتی با درگیری‌های فیزیکی همراه بود، برگزارکنندگان حاضر شدند جشنواره را پنج روز مانده به پایان را متوقف کنند.

6- جین کمپیون کارگردان نیوزیلندی، تنها فیلمساز زن برنده جایزه نخل طلای جشنواره کن است. او سال 1993 برای فیلم "پیانو" برنده این جایزه شد. کمپیون سال گذشته رئیس داوران بخش مسابقه اصلی کن بود.

7- در 1997، به مناسبت پنجاهمین سال برگزاری جشنواره کن جایزه ویژه "نخل نخل‌ها" به اینگمار برگمان اعطاء‌شد. فیلمساز سوئدی در جشنواره شرکت نکرد.

8- در سال 2004، اولین مسترکلاس بازیگری با حضور ماکس فون سیدو بازیگر سوئدی در کن برگزار شد.

9- آلف سیوبرگ (1951، 1946)، فرانسیس فورد کوپولا (1979، 1974)، بیله اوگوست (1992، 1988)، امیر کوستوریتسا (1995، 1985)، شوهی ایمامورا (1997، 1983)، لوک و ژان-پی‌یر داردن (2005، 1999) و میشائل هانکه (2012، 2009)، هفت فیلمسازی هستند که در تاریخ برگزاری جشنواره کن دو بار برنده جایزه نخل طلا شده‌اند.

10- پای ستاره‌های سینما از سال 1949 به کن باز شد. در آن سال بازیگرانی چون تایرون پائر، اورسن ولز، نورما شیرر، ارول فلین و ادوارد جی. رابینسن به کن آمدند. بریژیت باردو ستاره سینمای فرانسه اولین بار در 1953 در کن حاضر شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج