جاباما
۱۹۴۵۳۵
۲۱۴ نظر
۷۱۰۵
۲۱۴ نظر
۷۱۰۵
پ

گفتگو با پدر مریم میرزاخانی

کمیته «مدال فیلدز» در توصیف او نوشت: چیره دست در گستره قابل توجهی از تکنیک ها و حوزه های متفاوت ریاضی، او تجسم ترکیبی کمیاب است از توانایی تکنیکی، بلندپروازی جسورانه، بینش وسیع و کنجکاوی ژرف.

گفتگو با پدر مریم میرزاخانی





مجله همشهری دانستنیها - علی رنجبران، علی سیف اللهی: کمیته «مدال فیلدز» در توصیف او نوشت: چیره دست در گستره قابل توجهی از تکنیک ها و حوزه های متفاوت ریاضی، او تجسم ترکیبی کمیاب است از توانایی تکنیکی، بلندپروازی جسورانه، بینش وسیع و کنجکاوی ژرف.» و برای همه اینها جایزه مشهور به «نوبل ریاضیات» را به «مریم میرزاخانی»، ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد اهدا کرد.

مدال فیلدز بالاترین جایزه ای است که یک ریاضیدان می تواند دریافت کند. میرزاخانی نخستین ایرانی و اولین زنی است که از آغاز اهدای مدال فیلدز و تاریخ 78 ساله آن، به این مدال دست پیدا کرده. بعد از این جایزه، نام میرزاخانی تیتر بیشتر خبرگزاری های جهان شد و رسانه هایی مثل واشنگتن پست و گاردین با او مصاحبه اختصاصی کردند و همواره از میرزاخانی به عنوان اسطوری ای عجیب و شگفت انگیز در عالم ریاضیات نام بردند.

گفتگو با پدر مریم میرزاخانی

او هم در مصاحبه های مختلف وقتی درباره دوران کودکی و مدرسه اش پرسیده بودند، در جواب همه آنها گفته بود؛ خوش شانس است چون وقتی دوره ابتدایی را تمام کرده ،جنگ ایران و عراق به پایان رسیده و توانسته به مدرسه فرزانگان (زیر نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) برود و خانواده اش در همه این سال ها از مدرسه تا روزگار زندگی در ینگه دنیا از او حمایت کردند. حالا ما نشسته ایم رو به روی بزرگ تر آن خانواده.

رو به روی مهندسی «احمد میرزاخانی»، پدر ملکه ریاضی ایران. پدری که قبل از شهرت و جایزه جهانی دخترش هم شناخته شده بود. چون او سال های زیادی است که رئیس هیات مدیره مجتمع آموزشی نیکوکاری «رعد» است و روزگارش را آنجا می گذراند؛ یک مهندس برق که سال ها دلگرمی فرزندانش بوده. او برای ما از دوران درس و مشق میرزاخانی تا این روزهایش می گوید.

لذت حل مساله

مریم سومین فرزند خانواده میرزاخانی هاست. او دو برادر و یک خواهر بزرگتر هم دارد. دختری که پدرش می گوید اوایل هیچ فرقی با بقیه هم سن و سال هایش نداشته؛ «مریم مثل همه بود. درس خواند و بالا رفت. با کوشش و تلاش.» از زندگی روزمره این دختر در دوران مدرسه که می پرسیم، جواب می شنویم: «ساده، مثل همه، به درس و مشق و مطالعه می گذشت.»

گفتگو با پدر مریم میرزاخانی

ریاضیات اما از روزگاری همه زندگی اش می شود، چرا ریاضی؟ «ریاضی چون منطق دارد، آدم را جذب می کند. آدم در علوم تجربی تجربه عینی دارد، اما در ریاضیات تجربه ذهنی دارد و لذت حل یک مساله آدم را سر ذوق می آورد. رسیدن به یک راه حل انسان را راضی می کند. وقتی این علاقه ایجاد شد، رفت دنبال کارش و کار و فکر کرد و نتیجه کارش را گرفت.»

میرزاخانی کوچک هم همین حرف پدرش را بارها تایید کرده؛ «بدون علاقه به ریاضی ممکن است آن را سرد و بیهوده بیابید. اما زیبایی ریاضیات خود را تنها به شاگردان صبور نشان می دهد. پرارزش ترین بخش مطالعه ریاضی لحظه ای است که می گویی «آها!»، ذوق کشف و لذت فهمیدن چیزی جدید. احساس ایستادن بالای یک بلندی و رسیدن به دیدی شفاف و واضح.» میرزاخانی پدر می گوید او از اول به ریاضی علاقه داشت، برای همین همه تمرکزش را گذاشت روی آن؛ «از همان دوران دبیرستان فهمید که استعداد ریاضی دارد. مدرسه تیزهوشان هم که می رفت فهمید به ریاضی علاقه دارد.»

دختر اولین ها

۱۵-۱۶ ساله که بوده، می دانسته قطعا می خواهد ریاضی بخواند و در دبیرستان و دانشگاه ادامه اش بدهد. برای همین تصمیم گرفته در المپیاد ریاضی شرکت کند؛ «امتحان المپیاد بسیار مهم بود و در فضایی قرار گرفت که علاقه اش تخصصی تر شد.» المپیادی که قرار بود فقط ۲۰ نفر از ده ها هزار شرکت کننده انتخاب شوند؛ «یادم می آید در امتحانی که ایشان برای المپیاد داشت، ۶۰هزار نفر شرکت کردند.نمرات آن موقع این طوری نبود که یکی ۱۴ بشود و یکی ۱۹.

گفتگو با پدر مریم میرزاخانی

همه در حد ۱۹.۹۹، ۱۹.۹۸ و... بودند. همه خوب بودند. استعدادها واقعا در حد خوبی بود. مریم بین ۶۰ هزار نفر، در بین ۲۰ نفر اول قرار گرفت و رفت برای دور بعدی. در بین آنها باز هم خوب بود.» اسفندماه ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز راهی تهران بود، به دره سقوط کرد و شش نفر از دانشجوهای نخبه ریاضی دانشگاه صنعتی شریف که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین المللی ریاضی بودند؛ جان خودشان را از دست دادند و مریم میرزاخانی از جمله دانش آموزان بازمانده این سانحه بود.

پدرش می گوید آن روزها تهران بوده؛ «وقتی خبر را شنیدم با دانشگاه تماس گرفتم تا از احوال بچه ها باخبر شوم. حادثه تلخی برای همه ما بود.» میرزاخانی اولین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت. اولین کسی که دو سال مدال طلا گرفت و اولین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی نمره کامل گرفت؛ ۱۴ از ۱۴. هنوز هم عاشق ریاضی است؛ «هنوز هم بیشتر از کتاب های درسی، کتاب های دیگر را مطالعه می کند. کتاب هایی خارج از محدوده ای که در کتاب های درسی بحث می شود. به خصوص در ریاضی که مسائل زیادی وجود دارد و فکر انسان را به کار می اندازد.»

تصمیم آسانی نبود

برای دانشگاه و انتخاب رشته هیچ تردیدی نداشته؛ یک کلام، ریاضی. ریاضی محض. پدرش می گوید از اول هم تصمیم نداشت مثل او مهندسی برق بخواند؛ «با هم درباره رشته اش مشورت می کردیم. اما هرکسی استعداد و قابلیت خاصی دارد. ریاضی گرایش های کاربردی و محض دارد، اما ایشان بیشتر به ریاضیات محض علاقه داشت. این نکته به علاقه شخصی طرف بر می گردد. علاقه ایشان به ریاضیات محض مشهود بود. اصولا تمرکز روی علاقه نکته مهمی است.»

رفت دانشگاه شریف و شد دانشجوی ریاضی محض شریف. لیسانس اش را که گرفت، تصمیم گرفت برای ادامه تحصیل برود دانشگاه هاروارد؛ «مریم رفت آنجا چون رشته تحصیلی اش را بهتر می توانست ادامه بدهد. امکان رشدش بیشتر بود. وقتی در این سطح می روی حتما امکانات بیشتری هم داری.» تصمیمی که پدرش می گوید با آن مخالفت نکرده اما آسان هم نبوده؛ «مخالفت نداشتم اما آدم حتما ناراحت می شود. حتی پرزدن یک گنجشک هم آدم را ناراحت می کند.»

گفتگو با پدر مریم میرزاخانی

یک جوان ایرانی

برای خبر مدال فیلدز، اولین نفری که با مهندس میرزاخانی حرف زده، خود مریم بوده؛ «قبل از اینکه جایزه را ببرد؛ خودش زنگ زده بود، گفته بود.» حس و حالش موقع شنیدن خبر؟ «بیشتر از این در زندگی ام چه می خواهم؟ شک نکنید لحظه باشکوهی در زندگی آدم است.» میرزاخانی پدر می گوید این اتفاق پیام ها و دستاوردهای زیادی دارد؛ «جوانان ما استعدادهای شگرفی دارند و به خاطر همین در مجامع بین المللی موفق هستند. از جمله در ریاضی، مریم میرزاخانی نمادی است از همین جوانان ایرانی.

فلات ایران این خصوصیت را داشته که دانشمندان بزرگی در آن زندگی کرده اند. پیام جایزه مریم این است که جوانان امروز ما در جهان می توانند موفقیت های بزرگی کسب کنند. ما ایرانی ها در علوم پایه مثل ریاضی بزرگانی مانند خوارزمی را داشتیم. الگوریتم میراث او است. ریاضیات در جوامع آن زمان به قدری اهمیت داشته که علومی مانند الجبر از زمان های قدیم در بین ایرانی ها و جوامع اسلامی اهمیت داشته.» می پرسیم اگر اینجا بود بازهم می توانست همین قدر بدرخشد، می گوید: «ممکن بود. بعضی وقت ها آدم در مسیری می افتد و فضای کاری و اساتید موثرند. باید بیشتر به آنها امکانات بدهیم.»

گفتگو با پدر مریم میرزاخانی

دوست دارم برگردد

مهندس میرزاخانی می گوید آخرین باری که مریم به ایران آمده، دو سال پیش بوده؛ «در تمام مدتی که او آنجا بوده، همدیگر را در مسافرت ها دیده ایم. هم او آمده، هم ما رفتیم. خداوند فرزندی هم به او داده که پنجمین نوه و البته نوه از راه دور ماست، نوه اینترنتی!» می پرسیم میرزاخانی کوچک قرار است به ایران برگردد یا نه، جواب می دهد: «خودم دوست دارم برگردد. باید زمان کمی بگذرد و بچه شان بزرگتر شود. باید شرایط را دید.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • sara

      واقعا خوشا بحالش..امیدوارم تازه شروع جایزه های بعدی باشه

    • Nastaran

      "هميشه موفق و سربلند"
      افتخار ايران و ايراني (:

      پاسخ ها

      • اریا

        او هیچ وقت افتخار ایرانی نیست .......
        افتخار خودش و خانواده خودش است......
        اگر افتخار ایران بود ایران میماند و برای ما مردم ایرانی خدمت میکرد از کشور ایران همسری برمیگزید تا با اجنبی که ما از انها متنفریم .......
        مدالها و جوایز او به مثابه کنج قارون میماند ک فقط به درد خودش میخورد نه به درد مردم ایران و حتی جهان .......
        چون ریاضیات علم نیست بازی است برای سرگرمی اگر شک داری فقط خواهش میکنم بشینید فکر کنید که ایشان با این کارهایی که کردند چه تحولی در جهان ایجاد کرده است فقط مدالی گرفته است و بس .........

        اگه فکر میکنی این حرفهایی که میزنم از روی حسادته فکر کن ولی باز هم میگویم
        او مایه ننگ ایران است ......کسی که بابت مدال و جایزه مثل بچ ها وطنش را بفروشد و به اجنبیها درس بدهد.....

      • DeadLine

        اریا جان شما چرا طرز دیدتون اینقدر بده... ایشون فراتر از این حرفاست که بخواد به یک کشور خاص تعلق داشته باشه.. ایشون برای کل جهان و جهانیان تلاش میکنند نه یک کشور خاص امیدوارم اینقدر نژاد پرست نباشیم...

      • نازنین

        متاسفم برای شما که چنین طرز تفکری دارین البته دست خودتان نیست بیشتر از این نمیتونید فکر کنید
        اولا اگر ایشون میموندند در ایران خیلی می خواستن یشرفت نند یک استاد در بهترین دانشگاه یعنی شریف میشدن.اصلا دانشگاه شریف را می شناسید؟
        اصلا رفتید اونجا؟
        استاداشون تمام هم و غمشون به پااین رسوندن یه پایان نامه دکترا یا مستر است نه نبوغی، نه استعدادی هیچی....
        اما ریاضی... ریاضی بیس تمام علوم هست تمام دستگاهها ، تمامی فن اوریها اگر اهل ریاضی و بلد ریاضی باشن از ریاضی میاد یکم مطالعه هم بد نیست واقعا تا کی میخواین به این کارا ادامه بدین ؟

      • مهتاب

        فقط می خوایم برای همه تکلیف تعیین کنیم . چی بخونن . کجا زندگی کنن . با کی ازدواج کنن . چیکار بکنن . چیکار نکنن . یک روحیه عقب افتاده مردسالارانه همین . و بس . باعث تاسفه

      • سید حسن امین جواهری(طلبه)

        جناب «اریا»واقعا نظرات عجیبی دارید!! درک درستی از ساحت اندیشه و علم ندارید که هیچ، نسبت به مسائل اجتماعی و انسانی هم بی بهره اید... شاید اگر اهل مطالعه . فکر می بودید (حد اقل) چنین نظری از شما صادر نمی شد...و یا مقداری هم جانب احتیاط را در اظهارات نگه میداشتید شاهد چنین جسارتی به خودتان و فهم و شعورتان نمیشد...

      • نگین

        مریم میرزاخانی برای من خانواده واطرافیانم یک اسطوره بزرگ است هیچ علمی بدون ریاضیات علم نیست پیشرفت دنیا واینکه نسل بشر هر روز یه قدم جلوتر از دیروزش باشد به خاطر وجود انسانهایی همچون ایشان است و نه به خاطر یک مشت مدعی که هنوز نسل نژاد پرستی اولویت برتری نسبت پیشرفت دارد وجود استادان برجسته ای که شاگرد اسطوره ریاضی ایران مریم میرزاخانی بوده اند و ساخت انده سازان کشور بدست انهاست یکی از برترین کارهای ایشان است بله مریم میرزاخانی با علمش در میان ما زندگی میکند من هر روز در تلاش خواهم بود که شاید روزی همانند ایشان شوم روحش شاد

    • زهرا

      چقدر ساده وبی آلایش و دوست داشتنی تر به نظر می رسد.قابل توجه خانم هایی که آرایش غلیظ دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همیشه کسایی که اندیشه زیبا دارن و درگیر علم هستن دیگه درگیر قیافه و چهره نمیشن ! خانم میرزاخانی هم همینطوره ساده و بی آلایش :))

      • اصغر

        من با آریا موافقم.ریاضیات علم نیست بلکه نهایت یک جور سرگرمی است.چون برخلاف شیمی و فیزیک و زیست تقریبا هیچ دستاوردی ملموس برای انسان ندار.در واقع باید ریاضی را از گروه علوم پایه خارج و زیر .گروه علوم انسانی قرار داد مثل تاریخ و غیره

      • اردلان

        ریاضی زیرمجموعه علوم انسانی ! مسخره ترین حرفی که تا امروز شنیدم . این حرفو جای دیگه نگی ما هم این دفعه رو نشنیده می گیریم

      • جعفري

        همه علمها يا بصورت مستقيم به رياضيات وابسته هستند يا بصورت غير مستقيم والبته من به كساني كه علم با ارزش رياضي را يك سر گرمي ميدانند.متاسفم كه با همچنين افرادي در كشورم زندگي ميكنم و دانشمندي با اين ارزش را خائن ميدانند شرم بر فكري كه كار نميكند

    • بدون نام

      ممكنه از مادرش هم مصاحبه كنيد?خيلي دوست دارم بدونم در كودكي جه كارايي براش انجام دادن يا خود خانم ميرزايي جه علايقي داشتن?ممنون

    • امین

      انشاله همیشه سربلند و پرافتخار و سلامت باشی . ایشاله که تمام جوونای ما سربلند باشن . برای موفقیت تلاش کنند و این ذات یک ایرانی است که خودشو به قله موفقیت برسونه .

    • Mobiins

      امیدوارم به بهتر از اینا برسید مایه افتخار ما هستید

    • بدون نام

      خاكبر سرتون هي برين گونه بذارينو لب پروتز كنين

      پاسخ ها

      • سپیده

        چون شما آقایون اینطور می پسندید . شما رشد کنید خانوما هم رید که اینهمه محدودیت داریمشد می کنن. همه امکانات در اختیار شماست تازه شدین این بعد از ما چه انتظاری دار

    • مهدی

      مهم این نیست که ادم استعداد داشته باشه مهم این است که استعدادش رو پیدا کند وبا پشتکار بهش توان ببخشه چون هیچ ادمی بی استعداد نیست خانم میرزاخانی این کار را کرد ونتیجه هم گرفت

    • یک قربانی

      بل واقعا جای خوشحالی داره
      مهم تر از هر چیزی برای رسیدن به موفقیت اون محیطیه که فرد در اون رشد میکنه ونه استعداد
      دعا کنین همه تو همچین خانواده هایی به دنیا بیان

    • بدون نام

      خوش به حالش خانواده ای داشته که پشتیبانش در راهش بودند. این خیلی مهمه.

    • بدون نام

      درود به پشتکار و همت والایی که داشته. هر جای دنیا باشه افتخار ایران و ایرانی است. مایه مباهات ماست. زنده باد بانوی بزرگوار و متین ایران زمین

    • محبوبه

      خیلی دوسش دارم. موفق باشن.

    • اسمان

      ریاضیات علم پایه است وقتی شما می خواهید فیزیک حل کنید ایا جدا از فرمول ها به ریاضی احتیاج دارید همین طور شیمی و زیست نمیتونی بگید که بره زیر مجموعه ریاضی چون تاریخ و غیره درس های رشته انسانی استدلال نیست مفهومی و درک کردنیه .لیاقت ما همینه که .............

    • نگين

      ..
      اين همه كينه و نفرت حسد چطور با شما رشد كرده.... با چه سيستمي بزرگ شديد كه مي تونيد راجع به يك نابغه اين طور صحبت كنيد ...
      اگر ملاك حرف شما باشه كه بايد به شما هم لعنت فرستاد كه از همين اينترنت و تكونولوژي استفاده مي كنيد كه دستاورد اجنبي هست
      واقعا متاسفم براي شما كه راجع به افتخارات كشورتون با چنين لحن پر از كينه و انتقام حرف ميزنيد.
      بهتون پيشنهاد ميكنم كمي خودتون رو از اين كينه رها كنيد و به جاي اينكه همش به دشمن و اجنبي مرگ بفرستيد ،روي كلامتون فكر كنيد

      پاسخ ها

      • بی نام

        همه از حسادت دوست عزیز... بعد میگن چرا ایران پیشرفت نمی کنه ... تازمانی که چنین انگل هایی در کشور ما هستن وضع ما همین هست ...

      • امین

        اریا جان شما معلوم الحالی
        بقول دوستمون شما اصلا دانشگاه رفتی
        حالا شریف پیش کش.

    • بردیا

      می تونست ایران بمونه وبه کشورش خدمت کنه
      ایشون با خودخواهی تمام برای ارضای عطش سیری ناپذیر خود راهی امریکا شدن هر چند اینجا به خیلیا بها نمیدن ولی باید به یاد بیاره که از این آب و خاک به اینجا رسیده

      امریکا مسلما با مفتخوری علمی شد امریکا و کلا مسابقات علمی جهانی حیله ای بود برای شناسایی و دزدیدن نخبه های جهان
      مغزهای متفکری که در کشور خودشون رشد میکنن و درست زمانی که ثمره این تلاش بایدنصیب خود اون کشور بشه غربیها بازرق وبرق امکانات اونارو میدزدن
      خانم میرزاخانی هیچ فایده ای برای کشوری که در دامنش بزرگ شده نداره ودقیقا مثل یکدرخت بی حاصل برای ما ست که الکی روش سرمایه گذاری کردیم
      منوببخشید قصد بی احترامی به ایشونو ندارم اماایران عزیز باید به جایگاه مناسبی که لیاقتشو داره در دنیا برسه و این با شعار محقق نمیشه مگر با میهن پرستی بزرگانی چون خانم میرزاخانی

      پاسخ ها

      • مهتاب

        تو ایران می موند الان باید به کامنت های بی سر و ته تو جواب می داد و عمرشو تلف می کرد . واقعاً شوخی می کنن بعضیا تو جامعه ای که سرانه مطالعه اش در حد فاجعه است بمون با کی حرف بزنه ؟

      • بی نام

        تو اگه تواناییشو داری ایرانو به جایگاهش برسون... وقتی بی مغز هایی مثل تو تو این کشور زندگی می کنه کشور وضعش همینطوری می مونه ..

      • امین

        واقعا واسه افکارت متاسفم
        لطفا واسه دانشمندای کشور طرح و نقشه نریز
        از دست ادمایی مثل تو باید فرار کرد

      • بدون نام

        بردیا ی بیخاصیت
        اگر پرفسور میرزاخانی در ایران میموند به چنین جایگاهی میرسید؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      • مائده

        ببین جناب بردیا خوبه خودتونم میگین ارزش داده نمیشه !! عطش سیری ناپذیر ؟؟؟؟؟ بله درسته علم ریاضیات دارای عطش سیری ناپذیره اگه یکم سواد داشتین متوجه این موضوع میشدین علم برای کل دنیا هست نه فقط ایران این نژاد پرستی تهوع اور رو بندازید دور علم از سیاست و نژاد به دوره قبل از قضاوت و انتقاد کردن متوجه باش که سواد قضاوتشو داری نه فقط یک سری چرندیات بنویس و بعد از توهینات بگی البته قصد بی احترامی ندارم


        منم قصد بی احترامی به شما ندارماااا....(:

    • مهدی

      توکه ریاضیات رو زیر گروه علوم انسانی میدونی مشخص کجای کاری برو یکم مطالعه کن بعد بیادبگو ریاضی چه تحولی تو دنیا ایجاد میتونی بکنه!

    • بدون نام

      عالم برپایه ریاضی نوشته شده.درضمن مگه نه اینکه اطلبوا علم حتی بالسین

    • فرزانه

      متاسفم واسه آریا و اصغر و افرادی مانند اونا که ریاضی رو علم نمیدونن و میگن بازیه ...........واقعا که آدم چی بگه ... کاش یکم مطالعه داشته باشین و تحقیق کنین..

    • ولی اله

      ما توی ایران ریاضی دانای بزرگتری داریم ...

      پاسخ ها

      • مهتاب

        شما با چه متری سنجیدید؟

    • hazhar

      اگه ایران میموند قطعآ به این موفقیت نمی رسید.

    • یکتا

      من با اصغر و اریا کااااااملا مخالفم و بالعکس با deadline عزیز موافقم.
      تو رو خدا شعار ندین اینقدر.ایران بمونه که چی بشه؟که امثال شما کوته فکرا به به و چه چه کنن؟! ایران جهان سومیه.اگه با خودتون میگین میموند و به پیشرفت کشورش کمک میکرد:
      1_با یک گل بهار نمیشه
      2_وقتی کشور ما حمایت نمیکنه چرا بمونه؟!اونم با اوضاعی که برای رشته ریاضی درست کردن!
      و3_الان داره به جهان خدمت میکنه
      این که میگین همسرشون خارجی اند هم به شما ربطی نداره دوستان.هر کس چه نابغه ای مثل مریم میرزاخانی چه کوته فکری مثل من و شما مسئول زندگی خودمون هستیم نه دیگران..
      دست بردارین تو رو قرآن.شعار ندین کار ما از شعار هم گذشته...

    • امیر همدانی

      با عرض سلام
      منم با نظر اقا اریا موافقم
      همه افتخارات جهانم فتح کنه ولی منفعتی برای مملکت خودش و جوانان مملکت خودش نداشته باشه هیچ فایده ای نداره.از سرمایه های این مملکت استفاده کرده ولی افراد دیگری سود ان را میبرند

      پاسخ ها

      • oO

        سرمایه های این مملکت؟؟
        یه دونه مثال بزنید لطفا

      • مهتاب

        ایشون چه سودی می تونست به شما برسونه ؟ تو دنیا آدمای کمی حرف ایشون رو می فهمیدند و من مطمئنم من و شما جز اونا نیستیم

    • ستاره

      ازش متنفرم از همچین آدمایی که تو همه ی مراحل زندگیشون شانس میارن بدم میاد اگه اونای دیگه نمی مردند شاید الان وضعیتشون بهتر از این بود، این مریم تو همه ی زندگیش خیلی خوش شانس بوده حالم بهم میخوره... خدایا پس چرا مشکلات من تمومی نداره تا یه نفس راحت بکشم.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حداقل اون خودشون به جایی رسونده تو چی ؟

      • امین

        حسوووووووود
        سکته نکنی

      • مائده

        چقد ادم حسود زیاد شده بعد بگین چرا ایران فلانه چرا بهمانه

        واسه زندگیت تلاش کردی که حالا داری اه و ناله میکنی

        مسخره

    • Mahmood

      چه منفعتی بالا تر از این که بگیم یه ایرانی روی نوک قله افتخار ریاضیات جهان ایستاده

    • روژینا

      اون یه آدم بی نظیره...یه الگوی کامل...یه افتخار❤

    • پرنیا

      ایشون واقعا مایه افتخار همه ایرانیان هستن
      ایشون تنها استاد ریاضی نیستن بلکه به همه دانش آموزان این پیام را میدهند که همیشه جای پیشرفت هست و با کوشش میتوان قله های موفقیت را فتح کرد. میتوان آنقدر بزرگ شد که چشم تمام جهانیان را خیره کرد
      واقعا متاسفم که بعضیا نمیتونن موفقیت هموطنشون رو ببینن و گاها این عزیزان رو به وطن فروشی متهم میکنن یا ریاضی رو اصلا علم به حساب نمیارن
      ببخشید اما تو کشوری ک این همه محدودیت هست هر کسی که به فکر آیندشه دوست داره بره... حتما پروفسور سمیعی بزرگوار هم که آلمان زندگی میکنن از نظر اینجور افراد وطن فروش تشریف دارن ...
      و اگه ریاضی علم نیست دقیقا چیه پس؟بنیاد انواع رشته های مهندسی و حتی فیزیک و غیره چیه ؟
      و مهم تر از همه اینها لذتی هست که در فهم علم و فهم جهان هستی وجود داره. لذتی که عوام نمیفهمند....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پروفسور سمیعی یه پزشک ساده است همین

    • علی

      یاشاسین دختر دانشمند با اصالت زنجانی

    • محسن میرزاخانی

      نمیدونم با ایشون نصبت دارم یا نه ولی تو ایران نه حمایت میشد نه امکانات داشت و میشد نهایتا یه خانه دار ودیدگاه جامعه نگاه ابزاری به زنان هستش متاسفانه دوستان اگرخودتون امکان رفتن داشتید قبل ایشون میرفتید.خیرش همین بس که تو جهان اسم ایرانی برسرقله های ریاضیات هستش لطفا کوته فکر نباشید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ابزاری؟تو غرب ابزاری نیست ؟

    • پگاه

      چرا بعضی از دوستان فکر میکنن ریاضی علم نیست و فقط ی سرگرمیه
      ریاضی مادر هر دانشیه وقتی توی فیزیک و شیمی و زیست از ریاضی استفاده میکنیم نمیتونیم ادعا کنیم ک ریاضی سرگرمیه پیشنهاد میکنم کتابای مربوط ب کاربرد ریاضیات تو زندگی و بخونید یا حداقل ی سرچ ساده تو گوگل کنید جالبه بدونید همین آهنگی ک بصورت ام پی تری گوش میدیم اگر دانش ریاضیشو نداشتیم بهش نمیرسیدیم
      بانو میرزاخانی افتخار ماست

    • بدون نام

      شایسته است بی نظیر است ساده وبی آلایش است خداوند نگهدارش

    • نفیس

      اون کسایی که میگن ریاضی یه بازی هست ، با شما ها هستم بخاطره همین طرز تفکره که خانم میرزاخانی از ایران رفتن چون ایران بخاطر وجود داشتن همچین انسانهایی چون شما شده جهان سوم ، ایشون رفتن چون بهشون اونجا بها داده میشه اگر ایشون ایران میموندن بخاطر تفکراتی نظیر همین ها پیشرفتی در انتظارشون نبود و دنیا ایشون رو نمیشناخت ، همه ما دوست داریم پیشرفت کنیم
      حالا ما باید خوشحال باشیم که ایشون رفتن و به پیشرفت رسیدن ، زندگیه شخصیه ایشون هم به کسی ربطی نداره ، چون تویه ایران ملاک زیبایی پسرا چیزه دیگس ، فکرا جوره دیگس و حتما کسیو در حد خودشون نمیدیدن ، یکی از بستگان نزدیکما که دکتری دارند در آلمان بخاطره همچین چیزا ازدواج کردن و حاضر به ازدواج در ایران نشدن .

    • Nasimarvand

      واي خدا پناه ميبرم از شر شياطين به تو بعضي كامنتا بسيار وحشتناك بود و دلالت بر بيماري هاي رواني و عقده ها و كمبودهاي اسفناك بود خدا بهمون رحم كنه خانم مريم ميرزاخاني جزو بهترينهاست خدا سلامتي به ايشون بده باعث افتخاره ايران و ايراني هاست

    • حسین عبدالوهاب

      افتخار همه ایرانیان وتمام ایران برای سلامتی دانشمند داشتنی خود دعا میکنند .

    • یکی

      میشه همه کامنتهای ما رو همه رو پاک کنید تا این گزارش از این پدر عزیز و اون دختر که خوشبه حالش اینقدر خوشبخته شکر خدا الوده نشه به این پیامهای ما؟ حالم بهم خورد اه حیف این گزارش جایزه نوبل ریاضی که زیرش این کامنتها اومد حتی همین کامنت من. خوش به حالت مریم چو عنقایی بر قله نشستی و از درک و کنجکاویت لذت میبری خوش به حالت دست خدا یار عزیزانت و بچه هات و تو. برا ما هم دعا کن کاش ما هم بیکار نبودیم

    • شهریار

      ریاضی نبود
      هیچ علمی نبود
      کسب دانش درخارج وطن عیب نیست پس
      دکترمغزمان در المان هم ادم بدیست

      درایران استعدادها میمیرند
      رضا صادقی در همان اتوبوس مریم بود که مرد
      امیداینده ریاضی دنیا در همین مملکت مرد

      اینهمه جوان مستعد بی شغل که دلال شدن بس نیست

      ریاضی پایه همه علوم است
      مانند حروف الفبا

      اندکی تفکر
      بعد سخن‌گفتن لازمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود

    • رضا

      همگی برای سلامتی این نابغه ایرانی وافتخار مملکتمون دست به دعا بشیم.

    • یوسف

      روحت شاد بانو. خدا بیامرزدت

    • نرگس

      مریم عزیز قطعا روح تو در بهترین مکان ها نزد خداست برای خانواده ات آرزوی صبر میکنم

    • سعید

      روانش شاد! همون بهتر که رفت.
      قدر زر زرگر شناسد؛ قدر گوهر گوهری

    • سعید

      روانش شاد! همون بهتر که رفت.
      قدر زر زرگر شناسد؛ قدر گوهر گوهری

    • شمیم

      روحش شاد ،خیلی متاسف شدم ،حیف و صد حیف

    • رویا

      درگذشت بانوی ریاضی جهان را به خانواده ی بزرگوارش که چنین اسطوره ای را تربیت کردند و به همه ی دوستدارانش تسلیت عرض میکنم و برای همه از خداوند منان صبر آرزو میکنم وبرای روح ایشان پاداشی زیبا که لایق زحمات بی دریغشون باشه رو از خداوند میطلبم . امیدوارم روش این خانواده چراغ راه ما باشه تا فرزندانمون رو لایق و کارآمد بزرگ کنیم و فرزندان این سرزمین هم با پشتکار خودشان این راه را نیمه کاره نگذاشته و افتخار ایران و ایرانی باشند. آمین

    • رویا

      درگذشت بانوی ریاضی جهان را به خانواده ی بزرگوارش که چنین اسطوره ای را تربیت کردند و به همه ی دوستدارانش تسلیت عرض میکنم و برای همه از خداوند منان صبر آرزو میکنم وبرای روح ایشان پاداشی زیبا که لایق زحمات بی دریغشون باشه رو از خداوند میطلبم . امیدوارم روش این خانواده چراغ راه ما باشه تا فرزندانمون رو لایق و کارآمد بزرگ کنیم و فرزندان این سرزمین هم با پشتکار خودشان این راه را نیمه کاره نگذاشته و افتخار ایران و ایرانی باشند. آمین

    • بهمن

      دلمان ازرده شد از این خبردل همه ایرانیان وبلکه عزادار شد کل جامعه علمی دنیا تسلیت به باز ماندگان وبه پدر مادر ایشان روحش شاد

    • فرشته

      روحت شاد بانو. چه خوب از ایران رفتی و گوهر با ارزش درونت رو پرورش دادی. 40 سال زندگی کردی اما با عزت و عظمت، خوش به سعادتت. روحت شاد. اگر مثل خیلی از نخبه های ایرانی مثل ما که در ایران موندیم و با دکترای مهندسی و کلی پژوهش بیکار موندیم بودی، در سن ما و دهه 30 زندگی به انواع مشکلات روحی و افسردگی و تحقیر مبتلا میشدی. روحت در آرامش و در بهشت ابدی. خیلی دوستت داشتم ملکه باهوش ایرانی.

    • بدون نام

      خدا بيامرزدش

    • علی

      خدا بيامرزدش ولی
      ریاضیدانی که در مدارس ابتدائی ایران جدول ضرب تدریس کنه، شرف داره به اینکه آمریکا بره و برای ناسا معادلات هذلولی حل کنه.

      پاسخ ها

      • مهتاب

        ریاضیدانی که در مدارس ابتدایی جدول ضرب تدریس کنه هدر می ره اینو یه بچه هم می فهمه

    • نوشین

      تسلیت میگم واقعا. روحشون شاد . افتخار ایران بودن و خواهند بود. خیلی ناراحت شدم و متاسف برای کسایی که سطح فکر بسته ای دارن و ایشون و عامشون رو افتخار نمیدونستن و با عقده حرف میزنن . حالا با مرگ ایشون راحت شدین ؟؟ حس حسادت و عقدتون ارضا شد؟؟؟؟

    • نفس

      متاسفم واقعا..اگر همچین نابغه ای ایران بود ی مشت عقده ای نمیزاشتن رشدی کنه

    • علی

      خدا بيامرزدش ولی
      ریاضیدانی که در مدارس ابتدائی ایران جدول ضرب تدریس کنه، شرف داره به اینکه آمریکا بره و برای ناسا معادلات هذلولی حل کنه.

      پاسخ ها

      • مهتاب

        چقدر محدود فکر می کنید . شما علم رو هم چپی و راستی می کنید . دانشمندان واقعی فرا مرزی هستن . اینو بفهمید

    • شادی

      دلم گرفت خبر مرگ این بانوی نابغه رو دیدم روحش شاد

    • بدون نام

      روحش مالامال از شادي و رهايي
      بزرگ بانو و ملكه رياضي جهانيان

    • بدون نام

      حیف شد فوت کرد

    • فرشته

      روحت شاد بانو. چه خوب از ایران رفتی و گوهر با ارزش درونت رو پرورش دادی. 40 سال زندگی کردی اما با عزت و عظمت، خوش به سعادتت. روحت شاد. اگر مثل خیلی از نخبه های ایرانی مثل ما که در ایران موندیم و با دکترای مهندسی و کلی پژوهش بیکار موندیم بودی، در سن ما و دهه 30 زندگی به انواع مشکلات روحی و افسردگی و تحقیر مبتلا میشدی. روحت در آرامش و در بهشت ابدی. خیلی دوستت داشتم ملکه باهوش ایرانی.

    • محمد

      خبر فوت ایشون خیلی ناراحت کننده بود
      واقعا باعث افتخار تمام ایرانیا بودن . این آدما با این جایگاه ها بهتر میتونن به تمام دنیا نشون بدن ایران و ایرانی اونجور که رسانه های اونا نشون میدن نیست .
      ولی در مورد ایشون به شخصه بیشتر میپسندیدم که وقتی به همچین جایگاهی رسیدن ارتباط خودشون رو با جامعه علمی کشورمون نگه میداشتن .
      امثال ایشون هستن که با آموزش‌های درستشون میتونن آدمای بیشتری مثل خودشون رو تربیت کنن تا بلکه وضع اینجا بهتر بشه

    • حسین عبدالوهاب

      بسیار ناراحت کننده است ایرانیان دانشمندی را از دست دادند که درخاطره هامان گرفتن مدال های المپیاد ریاضی وبزرگ شدنش رامر تبا" دنبال میکردند وافتخاراتی که با سعی وشجاعتش بدست می آورد فوت این بانوی دانشمند را به بازماندگان وهمه هموطنانم تسلیت میگویم روحش شاد ویاد وخاطره اش گرامی باد

    • فرزاد

      خدا رحمتش کنه . یک نخبه دیگر از میان ایرانیان پر کشید.

    • نکته سنج

      خدااین خانم بزرگ روکه افتخارایران بود ببخشه وبیامرزه
      و......
      البته افراد بیماری رو که موفقیت های بزرگ علمی رو باجدول ضرب
      مقایسه میکنند شفا بده

    • حلما

      تسليت به خانواده اش.اگه منم شراىطش رو داشتم ميرفتم.کار خوبى کرد.

    • بدون نام

      مرگ پایان کبوتر نیست

    • سارا

      روحش شاد

    • نيل

      خدا بيامرزه

    • شیما

      خدا رحمت کنه
      گرچه ایشون اسما ایرانی بودن رسما خدمات کمکها و دست اورداشون برای خارجیاس و شاید برعلیه کشور ما حتی کسر شان بوده ازدواج با ی ایرانی و حتی اوردن نام کشورشون

    • فاطمه از روستای کره یاسوج

      روحت شاد بانوی عزیز و دوست داشتنی، با تمام وجود غمگین و دلگیر شدم که رفتی! حیف اون همه علم که زیر خاک مدفون شد حیف

    • شیرین

      روحش شاد و یادش گرامی

      خوشحالم که یکی از استعداد های ایرانی کشف شد ، هر چند کوتاه در میان ما بودند...

    • آوا

      با سلام وعرض تسلیت به خانواده آن مرحومه
      واقعا با وجود چنین نوابعی ایران به خودش می باله که چنین افرادی رو در مهد خودش پرورانده.
      و متا سفم بر کوته بینانی که فقط حراف خوبی هستند ولا غیر.

    • ناصر

      دانشمندان برای همه انسان ها خلق میشوند و حد و مرزی برایشان نیست. قدرش را جهان فهمید و عده ای اندک از ما نفهمیدن.
      خدا رحمتش کنه.

    • مهشاد

      مریم عزیز اگر انتخابی بود من با تمام وجود به جای تو میرفتم به جای کسی که هر روز بیشتر بودنش در این دنیا یعنی قدمی نزدیکتر شدن به یک قله جدید از ریاضی.. مطمئنم تو در بالاترین نقطه بهشت موعود هستی تو برای ما مصداق اولوالباب هستی

    • فرشته

      روحت شاد بانو. چه خوب از ایران رفتی و گوهر با ارزش درونت رو پرورش دادی. 40 سال زندگی کردی اما با عزت و عظمت، خوش به سعادتت. روحت شاد. اگر مثل خیلی از نخبه های ایرانی مثل ما که در ایران موندیم و با دکترای مهندسی و کلی پژوهش بیکار موندیم بودی، در سن ما و دهه 30 زندگی به انواع مشکلات روحی و افسردگی و تحقیر مبتلا میشدی. روحت در آرامش و در بهشت ابدی. خیلی دوستت داشتم ملکه باهوش ایرانی.

    • رسول شکری

      سلام امروز خبر فوت ایشان را شنیدم ..واقعا ناراحت کننده است.روحش شاد

    • فاطمه

      فوق العاده متاسفم به ملت بزر گوار ایران خصوصا خانواده محترم ایشان بخاطرازدست دادن این بانو بزرگوارونابغه تسلیت میگویم

    • مهشاد

      مریم عزیز اگر انتخابی بود من با تمام وجود به جای تو میرفتم به جای کسی که هر روز بیشتر بودنش در این دنیا یعنی قدمی نزدیکتر شدن به یک قله جدید از ریاضی.. مطمئنم تو در بالاترین نقطه بهشت موعود هستی تو برای ما مصداق اولوالباب هستی

    • ناشناس

      متاسفم برای اونهایی که نژادپرستی در قرن بیست و یک کنار نذاشتن بخاطر آدمهایی مثل شماست که ایران عقب مونده شده چون بزرگان مملکت آدمهایی مثل شما تنبلی هستن که فقط دنبال منفعت طلبی و عیب جویی از دیگران هستن نه پرورش استعداد خود بجای حرف زدن پشت نابغه استعداد خودتون پرورش میدادین و نابغه میشیدین عقده ای نمی شدین

    • الهام

      خدا رحمتش کنه. اینجا میموند هییییچ پیشرفتی نمیکرد.

    • محمد توکلی

      امیدوارم پیکر پاک این دانشمند ایرانی در تهران تشیع شودو آرامگاهی درشان مقام علمی ایشان ساخته شود من که در غم فقدانش گریستم

    • زعفری

      از شمار دو چشم یک تن کم

      وز شمار خرد هزاران بیش
      خدایا اینهمه کین وبغض فقط توایرانه که مایه سرافکندگیه
      خدایا عمرم به اخر رسید حسادت کم نشد همه هم دم از اسلام وایران ووطن و...میزنیم

    • رسپینا

      خدا رحمتش کنه. فقط کاشکی ی کم دخترهای نسل جدید ایشونو الگوی خودشون قرار می دادن.نه از لحاظ این که بعد ازاتمام تحصیلاتش به ایران بر نگشت،نه. بلکه از این بابت که دنبال قر و فرش نبود.و اصلا دنبال آرایش و غیره نبود.بلکه فقط به هدفش فکر میکرد.حالا دخترهای نسل جدید فقط دنبال تزریق ژل و کاشت گونه و جذب فالوور بالاهستند.و داشتن فالوور بالا براشون ی افتخار محسوب میشه خدا همشونو به راه راست هدایت کنه.کاشکی عاقل بشن

    • بدون نام

      من که سوادم کمه بااین حال میگم حیفشد امیدوارم راهش ادامه داشته باشه

    • بدون نام

      امروز های های با صدای بلند برای مریم ایران زمین گریه کردم باز آرام نشدم.روحت شاد

    • وصال

      وقتی خبر فوت مریم ،دانشمند ایرانی رو شنیدم ناخوداگاه اشک هایم سرازیر شد. چه حیف که رفتی و هزاران افسوس که رفتی
      تسلیت به جهان تسلیت به ایران تسلیت به تمامی اهل علم ایرانی و تسلیت به خانواده گرامی اش.
      بی شک اهل علم و دانش بیشتر درک خواهند کرد که هر یک روز بیشتر زنده ماندن چنین دانشمندانی چه فایده ها برای علم و دانش و جهان، که برپایه این علوم و قوانین خلق شده است ،دارد.
      کاش بیشتر میماندی...

    • بدون نام

      دلم داره میترکه

    • شهزیار

      سال ها باید که تا یک سنگ اصلی ز آفتاب ♡ لعل گردد در بدخشان یا عقیق اندر یمن . غروب زودهنگام این خورشید علمی که بحق ملکه ریاضی ایران و جهان است را به خانواده فرهیخته و داغدارش و نیز به جامعه علمی تسلیت عرض می کنم . و برایش آمرزش گناهان و رضوان الهی را از درگاه ایزد منان مسئلت دارم . روحش شاد . آمین یا رب العالمین .

    • هانیه

      من حسودنیستم،ولی واقعاایشون چه افتخاری و چه منفعتی برای ماداشت؟فقط پز؟افتخاراونیه که مثل دکترچمران،صیادشیرازیها،قاسم سلیمانیها،بابایی،باکری،ودههامغزمتفکردرسخت ترین شرایط توی کشورش خدمت کنه،هطارجایزه هم برده باشند چه منفعتی داشت؟یه ضرب المثل هست میگن نون نساروخورده و پارس برآفتاب و میکنه

    • بیتا

      روحت شاد بانو.واقعا ایران گنجایش برای پیشرفت تو نداشت خوب شد که رفتی.

    • علیرضا

      روحت شاد زن ایران زمین.بدون شک ایشان یکی از نام اوران و بزرگان دانشمند ایران زمین است که متاسفانه عمر بهاری داشت.ایکاش بیشتر در بین ما بود.انسان وارسته ای که باعث افتخار ایرانیان است.

    • سپهر

      یعنی وااااااااااقعا متاسفم واسه اون عده ای که اینجا از روی حسادت و بغض کارای مریم میرزاخانی رو نادیده میگیرن ...اوالا کی از شما بی سوادهای حسود مخصوصا اون خانمهایی که اینجا کامنتای مزخرف گذاشتن نظر خواست..دوما اگه طرف یه دزد و فوتبالیست و ....بود خوب بود

    • علی

      ما گدایان خیل سلطانیم

      شهربند هوای جانانیم

      بنده را نام خویشتن نبود

      هر چه ما را لقب دهند آنیم

      گر برانند و گر ببخشایند

      ره به جای دگر نمی‌دانیم

      چون دلارام می‌زند شمشیر

      سر ببازیم و رخ نگردانیم

      دوستان در هوای صحبت یار

      زر فشانند و ما سر افشانیم

      مر خداوند عقل و دانش را

      عیب ما گو مکن که نادانیم

      هر گلی نو که در جهان آید

      ما به عشقش هزاردستانیم

      تنگ چشمان نظر به میوه کنند

      ما تماشاکنان بستانیم

      تو به سیمای شخص می‌نگری

      ما در آثار صنع حیرانیم

      هر چه گفتیم جز حکایت دوست

      در همه عمر از آن پشیمانیم

      سعدیا بی وجود صحبت یار

      همه عالم به هیچ نستانیم

      ترک جان عزیز بتوان گفت

      ترک یار عزیز نتوانیم

    • حسین

      خداوند ایشان را رحمت کند و از سر تقصیراتش بگذرد. خوب دانشمندی بود و با کار و تلاش افتخاراتی را در این رشته ی سنگین کسب کرد. «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»
      ظاهرا آیه می فرماید "خداوند از بین شما کسانی را که ایمان آورده اند و آنان را که صاحب علمند (مقامشان) را بالا برده است. با اینحال دوستانی هم که از خانم میرزاخانی انتقاد می کنند نظر سوئی ندارند آنها هم معتقدند که دانشمندان ایران باید بیشتر به فکر میهن خود باشند و از علم خود در راه پیشرفت وطن بکوشند.

    • امیرحسین

      باورم نمیشه به رحمت خدا رفت.....واقعا راسته میگن خدا گل چین می‌کنه.....از تمیم قلب امید وارم خدا بیامرزتش

    • بدون نام

      هانیه جان کمی افق دیدت را باز کن هر کسی به نوعی ممکنه به ملتش خدمت کنه سادگی بی آلایشی پاکی و موفقیتهای این زن را ببینید بعنوان یک زن ایرانی بهش افتخار میکنم نام ایران و زنان ایران را سربلند کر د غیر از اینه فقط یک کم فکر کنید از روی احساسات پوچ و بی اساس حرف نزنید کاش تمام زنهای ایرانی طرز فکرشون فقط 10 درصد شبیه مریم میرزا خانی بود

    • ناشناس

      وقتی خبر فوتشو شنیدم ناراحت شدم ...ولی چند لحظه بعد گفتم چه فایده مگه اون به عنوان یه دانشمند به فکر کشورش بوده که من براش ناراحت باشم به فکر پیشرفت خودش بوده نه کشورش و پیشرفتش صرفا یه پیشرفت شخصی بوده. می تونست برگرده و تو همون شریف درس بده و سطح دانشگاههای کشور خودشو بالا ببره اون حتی یه ذره هم دلش برای من و امثال من نسوخته
      می تونست خیلی کارها برای ایران بکنه ولی رفت اونجایی که براش منفعت بیشتری داشت.

    • بدون نام

      روحت شاد و یادت گرامی، مایه سربلندی و روسفیدی ملت ایران

    • azad

      منم خیلی ناراحت شدم واقعا فقدان این دانشمند بزرگ رو به دوستدارانشون و خانواده ی گرامیشون تسلیت میگم..روحشون شاد خدا بیامرزدش

    • انا

      به نظر من واسه یک دانشمند و پژوهشگر مرزی به اسم کشور وجود نداره. مریم و امثالی مثل اون متعلق به جهان هستند و این باعث افتخاره که نامش در هر جای دنیا برده بشه نشانی از توان بالای زن های سرزمین کهن ایران است. روحش شاد.....

    • انا

      به نظر من واسه یک دانشمند و پژوهشگر مرزی به اسم کشور وجود نداره. مریم و امثالی مثل اون متعلق به جهان هستند و این باعث افتخاره که نامش در هر جای دنیا برده بشه نشانی از توان بالای زن های سرزمین کهن ایران است. روحش شاد.....

    • بدون نام

      واقعا اونایی که نظرشون اینه مریم میرزاخانی کار مهمی نکرده و در ایران بود خدمت بیشتری انجام میداد ...الان چند نفر دلسوز در این کشور هستند و چقدر پیشرفت کردند؟ حتی اگر ایشان پیشرفتشان فقط برای خودشان بوده باشد که میدانم اینطور نبوده بالا بردن نام ایران و ایرانی در دنیا کار هرکسی نیست ...ایشان افق تازه ای را برای تمام جوانان و خصوصا دختران ایرانی باز کرد تا بتوانند خودشان را باور کنند و بدانند می توانند به آرزوهایی که سالها برایشان بعنوان یک جوان یک دختر رویا بود جامه عمل بپوشانند ...من واقعا از مرگ ایشان متاثر شدم و روحشان شاد.

    • رحیم شبرخ فومنی

      روحت شاد بانوی عزیز
      تا دنیا دنیاست ایران بهت افتخار می کنه. چقدر زود پرکشیدی و رفتی. خدا نگهدار اناهیتای شش ساله ات باشه انشالله

    • مونا

      اگه ایران می موند الان مثل هزاران جوان بی نام و نشون دیگه میمرد نه اینکه کل دنیا سوگوارش باشند. خجالت بکشید

    • شایان

      خانم پروفسور مریم میرزاخانی بدون شک یک افتخار بین المللی بود،ایشان با خدمات خود به همه ی دنیا کمک کرد حالا در کشوری که مطمئنا از ایران از سطح بالاتری قرار گرفته است و شما هم درست میگویید که هزینه زیادی برایش میشود اما وظیفه ی یک کشور است برای مردم خود هزینه کند،ایشان تا جایی که ایران میتوانسته کمک کند رشد کرده همانگونه که پدر محترمشان فرمودند برای رشد بیشتر به امکانات بیشتر نیاز بوده،مطمئنا اگر میماندن هرگز به همچین رشدی نمیرسیدند،هرگز!به دلایل زیادی که اینجا جای بازگو کردن نیست.امیدوارم ایشان به عنوان یک فرد موفق همچنان در یادها زنده بمانند.

    • شایان

      خانم پروفسور مریم میرزاخانی بدون شک یک افتخار بین المللی بود،ایشان با خدمات خود به همه ی دنیا کمک کرد حالا در کشوری که مطمئنا از ایران از سطح بالاتری قرار گرفته است و شما هم درست میگویید که هزینه زیادی برایش میشود اما وظیفه ی یک کشور است برای مردم خود هزینه کند،ایشان تا جایی که ایران میتوانسته کمک کند رشد کرده همانگونه که پدر محترمشان فرمودند برای رشد بیشتر به امکانات بیشتر نیاز بوده،مطمئنا اگر میماندن هرگز به همچین رشدی نمیرسیدند،هرگز!به دلایل زیادی که اینجا جای بازگو کردن نیست.امیدوارم ایشان به عنوان یک فرد موفق همچنان در یادها زنده بمانند.

    • ناهید

      او یک اسطوره ، نابغه و یک انسان تکرار نشدنی بود. امیدوارم نام یک خیابان ، میدان و… با اسم او یا یک مجسمه از او به یادگار بسازند یا همان طور که پروفسور کامران وفا گفتند، یک دانشگاه بزرگ هم پای دانشگاه شریف به نام او ساخته شود تا نام مریم میرزاخانی هیچگاه فراموش نشود و جاودان بماند.

    • Shayan

      آنقدر درباره ریاضی نظر ندید ، ریاضی پایه تمام علومه غیر انسانیه ، تمامی نظریات فیزیک بر اساس اصول و قواعد ریاضیه ، شیمی بدون ریاضی فقط نمایشه ، تمام علوم مهندسی بر پایه ریاضیه ، ریاضی قوانین جهانیه که توش زندگی میکنین واقعا اگر کسی ریاضی رو سرگرمی بدانه نه تنها چیزی از ریاضی نفهمیده که از جهان هم چیزی نفهمیده.
      در ضمن علوم پایه در ایران هیچ جایگاهی نداره و هیچ زمینه پیشرفتی براش وجود نداره به همین دلیل ایشون و بسیاری از ریاضیدانان ، فیزیک دانان و... برای ادامه تحصیل به خارج از کشور میرن ،به همین دلیله که کشور پیشرفت نمیکنه.

    • محمد رصا

      خلق همه یکسره نهال خدایند توازآن نه شاخه ای بر کن وجه بشکن

    • محسن

      الان که این مطلب رو می نویسم وجودم پر از غم هست از این فقدان بزرگ

    • مهری سادات

      حالا گیرم دانشمند ریاضی بود چه کاری برای جامعه انجام داد.برق تولید کرد ! اصلا جز سرگرمی برا خودش چه کاری برای ایران کرد.تازه چرا ایران بنامش افتخار کنه با اون وضع حجابش.....بنظرم،ایران می موند برا بچه ها سرگرمی طراحی میکرد بهتر بود

    • محمد

      باید توی دانشگاه شریف خاک میشد نه امریکا

    • اعظم

      تسليت بخاطر خاموشي اين خورشيد بي همتا و تسليت بخاطر وجود انسانهاي كوته فكر و خالي از مغزي كه يك چنين كامنتهايي در رابطه با علم رياضيات و اين دانشمند ارزنده گذاشتن حتي پيامبر اسلام هم فرمودند براي علم آموزي به دورترين جاها هم سفر كنيد

    • عسل

      واقعا متاسفم برای طرز تفکر بعضی ها که اینقدر راحت راجع به یه نابغه در کل دنیا اینطور نظر میدن، تا کی میخاین این عقاید پلید و شیطانی و وقیح رو دنبال کنید،ای کاش انسانیت داشتید به جای دیانت

    • فرشته

      تسلیت میگم به خانواده و همه دوستدارانش ،دوستان اگر امروز من و شما خانم میرزاخانی رو می شناسیم و کامنت میزاریم براشون به این دلیله که ایشون از ایران رفتن و تونستن به موفقیت های زیادی برسن که مطمئننا با موندنشون با این هجمه موفقیت نمی رسیدن ضمنا قابل توجه دوستان کینه ورزی که ایشون رو متهم به خیانت به وطن میکنن خانم میرزاخانی مدت ها بدنبال تابعیت ایرانی برای فرزندش بوده که موفق به دریافتش نشده و این نشان از عشق به کشورش داره ،علم و انسانیت و اموزش حد و مرز نداره پس هی ژست نگیریم که تو ایران نمونده و خدمت نکرده مگر خدمت به بشر و نشر علم ولو به بیگانه چیزی جز کار یه دانشمند است و دوستی که گفته بودن ریاضی علم نیست و سرگرمیه امروزه ریاضی در تمام کاربردهای زندگی وارد شده و حتی در علوم پزشکی که وابسته به جان انسان هست هم دخیله ،التماس مطالعه

    • مهدی

      واقعآ ضایعه بزرگیست بزرگترین دانشمند قرن ایران از دستمان رفت

    • هانیه

      چرامابایدیه یه زن مسلمان کشف حجاب کرده آمریکایی افتخارکنیم؟با پول ایران درس خوندوموقع ثمردادن رفت کشوربیگانه خدمت کنه،چه سودی و چه منفعتی برای ما داشت با اون تیپ مردونش،من به جای افتخار به همچنین شخصی به مغزهای متفکری که در سخت ترین شرایط به وطنم خدمت میکنندافتخارمیکنم

    • سمیرا

      روحش شاد واقعا خیلی متاسف شدم بخاطر این خبر
      و اما بیشتر متاسفم برای اون عده ایی ک هنوز نمیفهمن ک در مورد ی نابغه ک دنیارو تحت تاثیر قرار داده چطور صحبت کنن

    • مینا

      شما هایی که بدون فکر کردن کامنت میزارید اگه دکترا و ارشد و حتی لیسانس نداری حتما دیپلم رو داری ،اولا شما و من ایرانی هستیم و به ایرانی بودنمون افتخار میکنیم ولی لطفا کمی منطقی به اینجور قضایا نگاه کنید، توی کتاب های دبیرستان هر صفحه اش اسم چندین دانشمند هست که اکثرا اروپایی و بعضی غربی اند کدومشون ایرانیه؟هیچکدوم،کدوم رابطه کدوم قانون به اسم دانشمند ایرانی هست؟حالا چون ایرانی نیستن ما نباید از یافته های اونها استفاده کنیم؟یا این که حق استفاده نداریم!هردانشمندی که هرچیزی رو کشف کرده در واقع به جهان خدمت کرده و تمام مردم دنیا دارن از زحمات اونا استفاده میکنن دانشمندها متعلق به یک جا و مکان وحتی زمان محدود نیستن اونها در مکانی متعلق به همه هستن که بتونن بیشتر به پیشرفت علمی جهان کمک کنن و قبول کنید که ایران هنوز نمیتونه استعداد اینگونه افراد خاص رو به اندازه ای که باید شکوفا کنه،مطمعنا اگرپروفسور مریم زنده میموند دراینده حتما مثل پروفسور سمیعی ایران گزینه اولش می بود که اینکار رو هم داشته میکرده چون برای گرفتن تابعیت دخترش اناهیتا،اسم اصیل ایرانی، بسیارمحکم اقدام کرده بود. روحت قرین رحمت الهی و خداوند نگهدار تنها یادگارت اناهیتای عزیز باشد

    • بدون نام

      زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست
      هر کسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود
      صحنه پیوسته به جاست.
      خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد.......
      خدایش بیامرزد-
      حرفی برای گفتن نیست.شاید چند لحظه ای سکوت و خیره شدن به آسمان تاریک و بی انتها و با نگاه بدرقه کردنش تسلایی باشد هرچند اندک بر دل ریش دانشمندان این مرز و بوم. او از بینهایت بود و به بی نهایت پیوست.یادش تا ابد گرامی

    • نرگس

      ملكه اصيل و زيباي رياضي دنيا،تا ابد در دل ما جاي داري،افتخار ايران و ايراني،حيف از تو و نبوغ تو ...حيف از هوش سرشار و چشمان نافذ و چهره دوست داشتني و بيتكلفت كه در خاك پنهان بشه ...خدايا در جوار رحمت خودت غرق ارامش و شاديش بفرما

    • فاطمه

      سلام.مریم عزیز تو مایه افتخار ایران بودی.ایرانی که همیشه اینقدر محدود نبود.زمانی دانشمندان ما دنیا رو شگفت زده می کرد.تو از همان نسلی و به همان بزرگی.تو درگیر جناح و چپ و راست نبودی.برای تو مردم مردم بودند.انسان انسان بود و خدمت،خدمت.ذهن تو درگیر کجا و برای که نبود.چون برای تو همه انسان ها بنده خدا بودند.تو در توان خودت به همه همنوعانت خدمت کردی.ایرانی آمریکایی،زرد سیاه سفید.تو آزاد بودی که پرواز کردی.تو انسان بودی.چیزی که همه کس از پس فهمش برنمی آید.بخواب.آرام بخواب.که تو در دنیا کاری باقی نگذاشتی انسان بزرگ.

    • سجاد

      سلام،،،،خییییلی گریه کردم،،خدا رحمتش کنه

    • امین رحیمی

      سفرت آرام نابغه

    • مهسا

      نمیدانم چرا هرچه اشک میریزم سبک نمیشوم.
      روح مریم عزیز شاد
      چه زندگی کوتاه و پربرکت و پر از تلاش و مبارزه ای
      صورت زیبای آسیب دیده ی مظلومش را بعد از حادثه ی تصادف هیچگاه فراموش نمیکنم.
      این همه تلاش و استعداد چه بجا خرج شد برای رسیدن به حقیقت برای ریاضیات

    • دریا

      صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را
      که دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید

      ملکه زیبا و باهوش، روحت شاد و آرام

    • رودابه

      کسی که نوشته میررزاخانی مایه ننگ ایران است براش خیلی متاسفم واقعا جمله شرم اوری را گفته من بجای ایشان شرمنده شدم آخر نادانی وجهل بودند ایشان

    • علی

      نظر من اینه هر ایرانی که در خاک خودش خدمت کرده موفقتر بوده چه بسا ابن سینا و زکریای راضی که از کشورشون خارج نشدند در شرایطی که کشور مورد هجوم بوده است اگه واضحتر ببینیم کسانی بودند وهستند که خودشون رو فدای این ملت کردند وافتخار ملت شدند همچون دانشمندان هسته ای که پیشرفت علم هسته ای رو در کشور راه انداختن پس نگید که آخرش چی میشوند که استاد دانشگاه بله به ما مربوط میشه کی رو انتخاب کنیم برای ریاست جمهوری که دانشمندان مرتبط رو نبرند مدیر فاضلاب کشور کنند

    • نجف

      مریم میرزاخانی بهتره یا سیدعلی قاضی ،مریم میرزاخانی رفت آمریکا برای فراگرفتن علم اشکالی نداره وکاری بسیار خوب انجام داد ولی متاسفانه چرا به ایران بررنگشت وعلمش را دراختیار هموطنانش نگذاشت وآن رادر اختیار دشمن ایران قرارداد واین خدمت برای مملکت ایران نیست بلکه خدمت برای آمریکا کرده بود وازطرفی سیدعلی قاضی خیلی سال پیش چقدر شاگرد درنجف تربیت کرد وبرای خدمت ایرانی وایرانیان , به ایران فرستاد شاگردانی همانند علامه طباطبای وامام خمینی و

    • حسین

      بزرگترین نابغه شناخته شده ایرانی جهان از دستمون رفت.
      خدایش بیامرزد.
      قدرشو ندونستیم.
      ولی یادمون نره که ما از این نوابغ زیاد داریم. مدارس تیزهوشان پر از این نوابغ هستند.

    • علی

      خدایش بیامرزدش ولی خودش باافکاری که داشت میخواست بره مگه نه اگه دانشمندی بخواهد در هر کجای این کشور میموند وموفق میشد مگه این ددپانشمندانی که موفق در امر هسته ای شدند دانشمند نبودند

    • ایران

      این دانشی که داشت به دردخودش وبیشترآمریکا بود اون برای ایران خدمت نکرد و همه افتخارتش برای خودش وآمریکا بودضمنا در ایران نخبه های بودند که از مرحومه میرزاخانی بالاتر بودند چرا آمریکا واسراییل آنهاراکشتند نمونش شهدای انرژی هسته ای ضمنا در عراق دانشمندان هسته ای بودن که آمریکا اونهارا خواستن ببرن آمریکا ولی آنها از رفتن امتناع کردن وآمریکایها آنها را کشتن آیا این خدمت به مردم جهان یافقط به مصلحت خودشون دانشمند استخدام میکنند وحتی حق بازگشت به وطنوشون ندارند وافرادی را اجیر میکنند وکارهای آنهارا موبه مو میپایند

    • غفاریان

      خدا رحمتت کنه ای افتخار ملی. هر لحظه که یادت می افتم فقط سکوت میکنم و اشک میریزم...

    • پرویز

      اریا واقعا انگل جامعه ست

    • مانی

      جالبه ....اینجا انگار نظری گذاشته بشه که خوشتون نیامد تو سایت قرار نمیدین...البته اینجا کامنت های مختلفی هست...بازم متوجه نمیشم مشکل چیه......والا کامنت من با بقیه هیچ فرقی نداشت، کاملا هم محترمانه بود....نمیدونم دلیل نگذاشتنش چیه.....ایک نفر قبل من اومده درباره ایشون نظر نهه چندان جالب گذاشته، قرار دادین.
      البته مطمئنم که اینم قرار نمیدین یا اگر بزارین خودتون ریپلای میکنین و میگین با قوانین سایت جور در نمیاد

    • پگاه

      ایرانهای حسود طبق معمول دارن میترکن !!!!باباجون طرف نابغست عین انیشتن و ادیسون
      ملت حسود و بدذاتی داریم ما نه خودشون پخی شدن نه هر کسی چیزی میشه میخوان چهرشو خراب کنن
      استعداد خدادادیه اونم ریاضیات که هر کسی توش نبوغ نداره
      مریم سالهاست که برای ایران افتخار کسب کرده در تمام الپیادهای جهانی
      میموند اینجا که نبوغش از دست بره ?
      مگه اینجا جایی برای رسد یک نابغه هست?
      هیچ کسی در ایران تو ریاضی افتخار میرزاخانی رو نداشته و بالاتر نبوده
      تا هر کسی با نبوغ و زحمت و پشتکار از ایران چیزی میشه ملت عقده ای حسود بیمار شروع میکنن به تخریب چهرش
      حالم از بیشتر مردم عقده ای و حسود ایران بهم میخوره که توهم نابغه بودن هم طبق معمول دارن
      روانش شاد و روحش در ارامش
      جز معدود ادمهایی بوده که حاضر بودم بمیرم بجاش ولی مریم میرزاخانی زنده باشه و تولید علم کنه

    • علی

      یک نکته رو هر دو گروه اینطرفی و اونطرفی ازش غافل بودید و اون اینکه چرا فکر نکردید در کشوری مثل ٱمریکا چرا یک نابغه را نمیتوانند بیماری سرطانش را خوب کنند؟ با اونهمه امکاناتی که دارند یعنی اینقدر ناتوان در درمان بودند یا این مورد هم مثل صدها نفری که بصورتهای مختلف با مرگ مرموزی دنیا رفتند بوده. چرا اونها باید اینکار رو یعنی ترور بیولوژیک بکنند؟ مگر دانشمند نبوده که در خدمتشان نوده؟ یا اینکه مریم میرزاخانی تصمیم دیگری داشته که ٱنها با اشرافی که بر تک تک ٱدمهای مهم دارند متوجه شده بودند که میرزاخانی در تصمیمش مصمم است. یعنی بازگشت به وطن خودش.
      از اینگونه اقدامات فراوان انجام شده است. اگر خواستید میتوانم اسامی تعدادی از ایرانیانی معروف و موثری که قصد بازگشت دائمی به کشورشان داشتند و ترور شدند را در پست بعدی نام ببرم.

    • ناهید عربی

      مریم میرزاخانی یکی از معجزات خداوند بوده است .چه زیبا.چه ساده و چه بی ادعا .او یک فرشته بود.مریم جان جهان برای تو میگرید

    • اذین

      متاسفانه با وجود اینهمه ادم بیخرد و بیسواد که حتی نمی فهمن اگر ریاضی نبود همین کامپیوتر و موبایل و ایمیل هم نبود پایه تمام برنامه نویسیها و نرم افزار ها و هم چنین ساخت موشک و ..... ریاضی است و در کشور ما به هیچ وجه به علوم پایه اهمیت داده نمی شود همون بهتر که ایشون به امریکا رفتن و در بهترین دانشگاه جهان درس خوندن و اگر اینجا بودن باید همش مورد حسادت افراد معلوم الحال قرار می گرفتن حتی باور کنید الان باید صورت بی ریا و بی الایش ایشون رو در حال احتضار روی تخت بیمارستان در شبکه های اجتماعی می دیدیم مثل بقیه افراد معروف
      در ضمن خداوند رحمان و رحیم قلب و ذهن زیبایی رو به ایشان هدیه کرده بود حتما لیاقتشو داشتن ایشون و گرنه شما های که اینقدر توهین می کنید هم نابغه ازاب در می امدید
      کمی به خودتون بیایید ملاک ارزش افراد به تقوای انهاهست و تقوی هم کاملا درونی هست چه بسا ایشون نزد خدا از هزاران مدعی دروغین گرامیتر باشند

    • مژگان

      خدا رحمتشون کنه. دانشمندان بزرگ همیشه به راحتی دانشمند نشدند.حیف بود.حیف شد..مایه افتخار یک ملت بود و هست. از خودم خجالت میکشم زیاد بی راه نگفتید.

    • حسين

      آرزوي آرامش ميكنم براي خانواده مريم عزيز. كاري كه مريم براي بشريت كرد كمتر از كشف درمان براي سخت ترين بيماريها نبود. اينكه خيلي ها با كاربرد تحقيقات مريم در پزشكي،مهندسي،داروسازي،علوم فضانوردي و غيره آشنا نيستمد ، تقصير بي اطلاعي خودشونه براي مثال، با كمك روش محاسبه سطي اجسام نامتقارن و پيچيده ، مي شود مقدار داروي موثربر غده سرطاني رو دقيق تر محاسبه كرد و از مرگ بافتهاي سالم اطراف اون كاست. اگه با زبان انگليسي آشنايي داريد و به YouTube دسترسي داريد خودتون ببينيد چه درهايي توسط مريم به آينده علم كاربردي باز شده. اشك از چشمهام سرازير شده و دلم از حرفهاي بي خبران شكسته، ولي از طرف خودم به عنوان يك پدر، به پدر مريم تبريك و تسليت ميگويم.

    • محمد

      روانشادخانم مريم ميرزاخاني با پرتوهاي سرطانزا از راه دور و با طراحي سازمان جهنمي سيا ، مبتلي به بيماري شد تاچراغ هدايتش خاموش شود . نفرين و نفرت برخفاشان خون آشام آمريكايي و اسراييلي كه براي استمرار افزون طلبيها و خوشباشيهاي دنيوي خود از حذف دردانه هاي بشريت هم ابايي ندارند. جهان به تدريج شاهد زوال تمدن ظالمانه آمريكا خواهد.

    • گمنام

      مرحوم مريم ميرزاخاني اگر در ايران مي ماند و يا پس ازاخذ مدرك دكتري در هاروارد به وطن مي آمد ، هرگز قادر به بروز نبوغ رياضي و يا توسعه دانش خود نبود زيرا حاسدان عرصه قدرت كه حتي در دانشگاهها نيز حضور دارند به انحاي مختلف مردم پسندانه مانع آن ميشدند همانطور كه در گذشته بزرگاني چون امير كبير و قايم مقام
      و نظاير آنها از هستي ساقط شدند واكنون نيزبرخي از متفكران نامدار ايران كه بواسطه قوت آراي خود ناگزير به انتقاد و آلوده سياست شدند (مانند دكتر ع.س. و دكتر ع.م. و...) ممنوع التدريس و مطرود شدند و اينشتين نيزبه همان علت آز آلمان اخراج گرديد اما واقعيت تلختر آنكه دنياي غرب نيز با سقوط ارزشهاي انساني وزوال هويت شخصي خود در دوره اينترنت و ماهواره ، مجبور به خودپرستي و حسادت شده است و پيشرفت كشورهاي ديگر را برنميتابد و نقض عهد برجام نمونه اي از آن است وبي ترديد مرگ آرام نابغه رياضي جهان از طريق پرتوهاي سرطانزاي سازمان جاسوسي آمريكا و از مدتها قبل طراحي شده بود تا اين مرواريد درخشان بشريت به جرم ايراني بودن از هستي ساقط شود.

    • آرام

      در کمال تأسف و شوکی بزرگ باخبر شدیم که بانوی بزرگوار و پر افتخار ایرانی مریم میرزاخانی عزیز دار فانی را وداع گفت و خبر درگذشت ایشان چنان سنگین و جانسوز است که به دشواری به باور می‌نشیند و اندوه ما در غم از دست دادن این ملکه ریاضی جهان در واژه ها نمی گنجد. روحش شاد و نامش جاودان باد!

    • زینب

      روحش شاد و یادش گرامی
      مریم عزیز با اینکه بعد از رفتنت باهات آشنا شدم اما خوندن زندگی نامه ات و نجابت و بزرگی و وقاری که توچهره ات دیدم باعث شده که خیلی دوستت داشته باشم
      مریم جان ای بانوی پرافتخار خزانت چه زود فرارسید جهان کوله بار دانایی و نبوغ و صبر تو راکم دارد
      خداوندا روح خواهر خوبمان بانو مریم میرزاخانی را قرین رحمت بی پایانت قرار بده

    • اعظم

      مريم میرزاخانی عزيز که افتخار تصاحب عالی‌ترین جایزه ریاضیات را در کارنامه داشت، به‌طور خلاصه با مطالعه پیچیدگی‌های هندسی و دینامیکی سطوح منحنی سر و کار داشت. توفیقات وی در این مباحث موجب پیشرفت‌های فراوانی در علوم دیگر نظیر فیزیک و مکانیک کوانتومی و علومی جدا از ریاضیات می‌شود. میرزاخانی در مواجهه با مشکلات بلندپرواز، متعهد و نترس بود.

    • خلدون عباد

      همه مایه افتخارین ولک

    • حاتم

      من عجولانه درباه مرحومه تصمیم گرفتم وقضاوت نابجای راجعبه نابغه ایران گرفتم وامیدوارم که خدا ازتقصیراتم بگذردوخدا از گناهم وگناهش بگذرد ومشمول رحمت اللهی قرار بگیرد ومن از جانب خانواده محترمش حلایت مطلبم واونهم همین طور چون نابغه ریاضی به طور عادی نمرده بلکه اونو کشتن

    • حاتم

      من از خانواده میرزا خانی حلالت مطلبم بخاطر فکرهای ناجوری درباه مرحومه کردم ومتاسفم برای اینای که پس از خدمتهای زیاد اون کشتن بخاطر اینکه می خواست به وطنش بیاد وبرای کشورش خدمت کنه ومن از فکرهای نابجا وفرافکنی راجع به مرحومه خیلی نارحت هستم خدا ازتقصیراتمون بگذره وامیداورم قرین رحمت اللهی قرار بگیرد روحش شاد

    • حسین

      نابغه ایرانی که با تلاش بی نظیرش باعث افتخار ایرانیها در دنیا شد همین افتخارش خدمت بزرگی برای بزرگداشت اسم ایران در جهان بود از خیلی از ایرانیهایی که داخل کشور هستند همین الان کامنت منفی براش مینویسند که برای خدمت به کشورش کاری نکرده بیشتر خدمت کرده چون به نام یک ایرانی افتخار آفرینی کرد در ضمن ریاضی پایه و اساس علوم مهندسی هست که همین علوم مهندسی خود پایه و اساس تمام صنعت میباشد پس ریاضی در زندگی انسانها نقش مهمی دارد افتخار میکنم که همچین آدمی هم وطن ما بوده خدایش بیامرزد روحش شاد یادش گرامی راهش پر رهرو

    • م نایینی

      بادرود
      در جواب کسانی که بافکرمنفی حرف زدند امثال آریا اصغر ستاره ووو باید گفت همه ما بندگان ناچیز خداوندهستیم مرز و حد را حودمان بوجود آوریم و گرنه کتاب آسمانی وقرآن عزیز حد و مرزی که ما ایجاد کرده ایم را نمیشناسد
      مرحومه میرزاخانی افتخار است برای همه
      چرا باید مایه ننگ ایران باشد؟
      شما فکرمکنید و نفرت دارید واقعیت که فکر شمانیست نه منطق شما
      هرکسی به میزان سواد وعلم و برداشت و اندیشه خود حرف میزند نه واقعیت
      ریاضی علم پایه است و فیزیک وشیمی ووو برخاسته از متن ریاضی
      رفتن به خارج و تدریس در معتبرترین دانشگاها وطن فروشی نیست
      احترامی که آن سوی مرزها به علم و دانشمند و افراد برتر می گذارند دراینجابیشتر است یا آنجا؟
      اگر آن امکانات و آن احترام ووو اینجاهم بود هیچ کسی نمیخواهد زادگاهش را رها کند وبرود جایی دیگر
      پس باید کمی منصف بود و از جایگاه خرد حرف زد نه اندیشه ناخرد

    • علوم اجتماعی

      ما کاری به حجابش نداریم ودرضم مگه اینای که درایران زندگی میکنند حجابشون خوب به هرحال ازاین قضیه بگذریم اینایی که حرفای از وطن پرستی و خدمت به مردم میزنند که مرحومه به قول خودشون نداره اینا یه مشت آدمهای حسود ومغرور هستن که موفقیت دیگران را نمیخواهند ببیند

    • سارا

      افراد هم دوره ای مریم میرزاخانی که در ایران بودن الان چه می کنن یکی از اونها بعد از زحمت فراوان تونست در دانشگاهی تدریس کنه ولی به بهانه صدای زیر و زنانه از دانشگاه اخراجش کردن بعدش مجبور شد تدریس خصوصی کنه و برای اینکه همه وضعیتش رو بفهمن در خیابان هم تدریس میکرد
      ایران نابغه ها رو میخواد چیکار? حداقل اونجا رفت و امکانات برای رشدش بود و نه تنها به ایران که به بشریت خدمت کرد
      انیشتن هم از سرزمین مادری اش برای کسب علم رغت و بسیاری از نوابغ دیگه
      و در جواب اون خانم که گفت چادر و روسری نداره به چیش افتخار کنیم?
      مگر نابغه بودن و افتخار افریدن به چادر و روسریه?خخخخ
      ۷ و خورده ای میلیارد ادم روی کره زمین هست که از اینها حدود ۲۰۰ میلیون نفر شیعه ان و کمتر از اون اثنی و عشری بقیه ۷ و خورده ای یا بی دین هستن یا ادیان و مذاهب دیگه ای دارن و خیلیهاشون بسیار باهوشتر و موفق تر از مردم ایران
      خدا ادیان مختلف رو برای چی داده? برای اینکه هر کسی با هر سلیقه ای ازادانه و نه از روی اجبار بتونه انتخاب کنه

      کاسه داغتر از آش شماشدید!!!!!

    • دنیا

      واقعا برا بعضی آدما متاسفم مثل آریا چون به افتخار کشورش توهین می کنه چون خودش هرگز نمی تونه حتی سوالای یه بچه مدرسه ای رو حل کنه......افسوس و فقط افسوس برای این آدمای نژاد پرست.اگه خودشم جای خانم مریم میرزا خانی بود همین کارو می کرد چون امکانات خارج از کشور خیلی زیاده و اونجا به پزشکان،نوابغ،دانشمندان و مهندسان که چه عرض کنم حتی به جاروب کشان کشورشون هم ارادت دارن و واسشون سنگ تموم می ذارن.از کجا معلوم ایشون اگه ایران میموند ترور نمی شد؟در ضمن ایشون سرطان داشته و اسراییل و آمریکا و......که نکشتنش!قبل از نظر دادن فکر کنید

    • علوم اجتماعی

      ای کاش دکتر میرزاخانی تو ایران میماند حدقل اگر میرفت غیراز کشور آمریکا میرفت مانند آلمان . به هرحال روحش شاد…

    • یونس

      باسلام به خدمت دوستان بنده دانشجوی ارشدریاضی هستم خانم میرزاخانی برای هرایرانی افتخاراست اما اگه بنده جای ایشان بودم بعدازدکتراونشان فیلدز برمیگشتم ایران وشروع به تربیت نسلی ازریاضی دانان حرفه ای میکردم ودرضمن درامریکابایک دانشمندایرانی ازدواج میکردم

    • یاسمن

      روحش شاد, و صد حیف ,واقعا مریم میرزایی افتخاره تمام ایرانی ها بودند حالا چه در ایران میموند چه در آمریکا این نابغه بودن مریم میرزانی رو تغییر نمیده و لطفا حسد رو کم کنید برای کسانی که اینجا میان انتقاد میکنند متاسفم چون فقط باید بهذهمچین دانشمندی افتخار کرد متاسفانه ما ایرانی ها در مورد همه باید قضاوت کنیم , آقای یونس شما اگر هوش و استعداد مریم رو داشتی از ایران که میرفتی هیچ پشت سرت رو هم نگاه نمیکردی وقتی میتونی نظر بدی که جای اون شخص باشی , خنده داره حرفای بعضی از شما مریم میرزا خانی دانشمند بود ببخشید اگر دانشمند شده و رفته تا پیشرفت بهتری داشته باشه شاید شرایط اینجا براش مهیا نبوده رفته ادامه بده و برگرده شاید هم خواسته بمونه شما فقط فکر میکنید که باید ی نفرخدمتی بهتون بکنه تا دوسش داشته باشید , در اصل مریم خدمت کرد به ریاضیات و ریاضیات هم برای ما انسانهاست, شاید اگر مریم آمریکایی بود الان اینهمه انتقاد ازش نمیشد چون فقط ما ایرانیها اونهم بعضی هامون قدره نخبه های کشورمونو نمیدونیم یکی از دلایل فرار مغزها هم همین حرفای بی سروته همون دسته آدمای به اصطلاح وطن پرسته که اگه خودشون موقعیت مریم رو داشتند آمریکا که هیچ تا مریخ هم میرفتند ,,,,,,,,, بسه خاله زنک بازی هاتون رو تموم کنید و افسوس بخورید به خاطره از دست دادن یک نابغه که از همین آب و خاک بود , آیا اگه فیروز نادری ایران بود میتونست به فضا سفر کنه امکاناتش تو ایران بود چرا متوجه نمیشید که گاهی آدمها به خاطره امکانات بیشتر خانواده و وطنشونو رها میکنند و بت دنبال آرزوهاشون میرن , انقدر خودخواه نباشید , مریم جان مارو ببخش که قدره تو رو ندونستیم و ازت به خوبی یاد نکردیم و اسیر حسادت و خودخواهی هامون شدیم

    • یاسمن

      روحش شاد, و صد حیف ,واقعا مریم میرزایی افتخاره تمام ایرانی ها بودند حالا چه در ایران میموند چه در آمریکا این نابغه بودن مریم میرزانی رو تغییر نمیده و لطفا حسد رو کم کنید برای کسانی که اینجا میان انتقاد میکنند متاسفم چون فقط باید بهذهمچین دانشمندی افتخار کرد متاسفانه ما ایرانی ها در مورد همه باید قضاوت کنیم , آقای یونس شما اگر هوش و استعداد مریم رو داشتی از ایران که میرفتی هیچ پشت سرت رو هم نگاه نمیکردی وقتی میتونی نظر بدی که جای اون شخص باشی , خنده داره حرفای بعضی از شما مریم میرزا خانی دانشمند بود ببخشید اگر دانشمند شده و رفته تا پیشرفت بهتری داشته باشه شاید شرایط اینجا براش مهیا نبوده رفته ادامه بده و برگرده شاید هم خواسته بمونه شما فقط فکر میکنید که باید ی نفرخدمتی بهتون بکنه تا دوسش داشته باشید , در اصل مریم خدمت کرد به ریاضیات و ریاضیات هم برای ما انسانهاست, شاید اگر مریم آمریکایی بود الان اینهمه انتقاد ازش نمیشد چون فقط ما ایرانیها اونهم بعضی هامون قدره نخبه های کشورمونو نمیدونیم یکی از دلایل فرار مغزها هم همین حرفای بی سروته همون دسته آدمای به اصطلاح وطن پرسته که اگه خودشون موقعیت مریم رو داشتند آمریکا که هیچ تا مریخ هم میرفتند ,,,,,,,,, بسه خاله زنک بازی هاتون رو تموم کنید و افسوس بخورید به خاطره از دست دادن یک نابغه که از همین آب و خاک بود , آیا اگه فیروز نادری ایران بود میتونست به فضا سفر کنه امکاناتش تو ایران بود چرا متوجه نمیشید که گاهی آدمها به خاطره امکانات بیشتر خانواده و وطنشونو رها میکنند و بت دنبال آرزوهاشون میرن , انقدر خودخواه نباشید , مریم جان مارو ببخش که قدره تو رو ندونستیم و ازت به خوبی یاد نکردیم و اسیر حسادت و خودخواهی هامون شدیم

      پاسخ ها

      • عزیز

        او یک ریاضیدان موفق بود و با علاقه کارش را ادامه داد. یک ریاضیدان زمانی موفق می شود که محیط برایش فراهم گردد و مسلما اگر ایران می ماند و نمی رفت به این موفقیت دست نمی یافت. او در این مملکت پرورش یافت و استادان توانمندی داشت ولی این استادان ابزار کافی برای کامل کردن آن در اختیار نداشتند. خوب شد مهاجرت کرد و باعث افتخار جامعه علمی به خصوص جامعه علمی کشور شد. با مرگش نیز به جامعه علمی خدمت کرد و مسئولین را به فکر وادار کرد؛ روحش شاد .

    • مهدی

      با مرگش چشم ریاضی گریست ...

    • علوم اجتماعی

      حسادت.تنفردربعضی دوستان موج میزند…چون خودشونبه جای نرسیدن و حتی قابلیت رسیدن به این درجات نیستن دارن میسوزن .این طرزفکرراازسرتن بیرون کنید جای تاسف داره چون دیگه دستش از دنیا کوتاه شده ومعلوم نیس چطور مرده این بیماری که داشت کشنده نبود

    • علوم اجتماعی

      حسادت.تنفردربعضی دوستان موج میزند…چون خودشونبه جای نرسیدن و حتی قابلیت رسیدن به این درجات نیستن دارن میسوزن .این طرزفکرراازسرتن بیرون کنید جای تاسف داره چون دیگه دستش از دنیا کوتاه شده ومعلوم نیس چطور مرده این بیماری که داشت کشنده نبود ودرضمن اون به طور مررموز مرده

    • اعظم

      مريم میرزاخانی عزيز که افتخار تصاحب عالی‌ترین جایزه ریاضیات را در کارنامه داشت، به‌طور خلاصه با مطالعه پیچیدگی‌های هندسی و دینامیکی سطوح منحنی سر و کار داشت. توفیقات وی در این مباحث موجب پیشرفت‌های فراوانی در علوم دیگر نظیر فیزیک و مکانیک کوانتومی و علومی جدا از ریاضیات می‌شود. میرزاخانی در مواجهه با مشکلات بلندپرواز، متعهد و نترس بود.

    • علوم اجتماعی

      حسادت.تنفردربعضی دوستان موج میزند…چون خودشونبه جای نرسیدن و حتی قابلیت رسیدن به این درجات نیستن دارن میسوزن .این طرزفکرراازسرتن بیرون کنید جای تاسف داره چون دیگه دستش از دنیا کوتاه شده ومعلوم نیس چطور مرده این بیماری که داشت کشنده نبود ودرضمن اون به طور مررموز مرده

    • بختیاری

      نفرین به بی خردان صدها درود و نور به خاک مریم میرزا خانی.

    • اصغر سلطانی

      با سلام نام مریم میرزاخانی در جهان افتخاری برای ایرانیان است

    • کاظم سراوانی

      با سلام. وعرض ارادت خدمت خانواده این بزرگوارو ارزوی صبر و شکیبایی را از خداوند خواستارم. ایشان افتخار بزرگی برای ما ایرانی ها بوده و هست و حتما اگر امری باقی میماند ایشان به کشور خود باز میگشتند و خدمت بیشتری می کردنند.اما اگر این بزگوارانی که جدول ضرب در روستا ها درس میدهند نبودند خیلی از دانشمندان وجود نداشتند. اگر شهیدان از زندگی خود نمی گذشتن این امنیت و ایران نبود، کسی که به جایگاه بزرگی میرسه باید متوجه باشه که یک روز مرگ انسان را میگیرد و همش نباید به فکر علایق خودش باشه باید نردبانی شد تا بقیه از روی انسان بالا برن همونطور که انها از روی بقیه بالا رفتن . و به نظر من هیچ افتخاری به اندازه خدمت به بندگان ضعیف خدا نیست، من یک خواهش از بزرگانی دارم که از این کشور رفتن و رشد کردن برگردید به ایران وخدمت کنید به کشورتون قبل از اینکه دیگه فرصتی نباشه ، اگر شما خدمتی به کشور خودتون که همون خانواده شما است انجام بدید اگر چه در این راه ضرری هم بکنید فایده است .شما ها مردان شرایط سخت هستید و مشکلات ایران راشما حل کنید با توکل برخدا. به امید ایرانی پیرو ، باتشکر

    • صدیقی

      میرزا خانی یک شاهکار ایرانی است دوستش داریم وامیدواریم ایران از این دانشمندان نابغه باز هم در خود ببیند

    • آراز

      من خیلی خوشحالم که یک بانوی اصالتا ترک
      با پدر و مادری زاده آذربایجان
      که فرزندشان بعلت مهاجرت به تهران بدنیا امده بود
      افتخار آفرین بود
      ولی متأسف از نگرشی که بعد وفات و ارمیدنش در ایران مطرح شد
      ....

    • امیر

      شاید میخواسته برگرده ایران خدمت کنه ترور بیولوژیکی شده. فرض کنید اگر بر می گشت چقدر روی سایر دانشمندان ایرانی مقیم خارج اثر گذار بود و ... از آمریکایی ها بر میاد کلاً امریکایی ها نژاد پرستند اینکه به نخبگان سایر کشورها احترام می گذارند به خاطر منافعشون هست.

    • سامان

      گلچين روزگار عجب خوش سليقه است
      ميچيند آن گلى كه به عالم نمونه است.

    • ناشناس

      آقای آریا انتظار داشتیم با شما ازدواج کنن

    • بدون نام

      دوستان توجه کنید مخصوصا کسی که خودشو طلبه معرفی میکنه، ازدواج زن مسلمان با مرد غیر مسلمان حرام است و دولت هم اجازه نمیده برام عجیبه حالا که نیست، به به و چه چه میکنن این شخصیت های سیاسی و تو ایسنا خبر دفنش به شیوه اسلامی گذاشته میشه و هیچ اشاره ای به ازدواجش و حجابش نمیشه، خدایا چرا مردم انقدر ساده فرض میکنن

      پاسخ ها

      • سید حسن امین جواهری(طلبه)

        مطلب شما مورد توجه قرار گرفت.. و البته باید به این نکته هم شما توجه بفرمایید که انسان ساحت و حیثهای متعددی دارد نمی شود بعد علمی خانم میرزاخوانی را با عینک سیاسی یا... بررسی کرد.. ایشان شخصیت بزرگی بودند البته نقصهایی هم داشته اند سبب اهانت و جسارت هایی که عده ای در کامنتهای خود روا داشته اند نمی شود.. پناه میبریم به خدا از حق الناس
        پیشنهاد هم میکنم در قضاوت اشخاص به خصوص جنبه های شخصی و فردی اشخاص کمی جانب احتیاط را پیش بگیریم و همینطور جنبه های اجتماعی به خصوص انسانهایی که عالم و اندیشمند هستند و آلوده به سیاستبازی نشده اند...(البته نکته ی شما بیشتر مربوط به واکنشهای شخصیتهای سیاسی میباشد که بنده نسبت به آن نکته ای ندارم)

    • امیر داداش

      از خداوند متعال طلب مغرفت دارم برای دانشمند عزیزمون وقتی از فوت ایشون مطلع شدم بغض کردم و اشک ریختم

    • بدون نام

      اون رفته برا آمریکا کار کرده بعدش آمریکا با همون علم اون بعدا ایرانیا رو تحت فشار بذاره، اون کمکی به کشور ایران نکرد، متاسفم

    • شیده

      بدون نام 1:59
      دانشمندان امریکا برای دنیا کار میکنن نه فقط برای امریکا
      بیشترین اختراع و اکتشاف رو دانشمندان کشورهای مختلف در امریکا انجام میدن
      متاسف برای طرز تفکر خودت باش که اینقدر عقلت نمیرسه
      می موند که مثل هم دوره ایش از دانشگاه اخراج بشه
      می موند که دیگه مریم میرزاخانی نمیشد و برنده نوبل ریاضی
      اگه از اینهمه عقده حسادت کم کنید با دنیا هم اشتی میکنید
      مشخصه بزرگ مردم ایران حسادت و عقده ست
      مگه ایران جایی برای موندن یک نابغست. می موند اینجا امکانت برای پیشرفتش بود?
      قبلن هم گفتم ازدواج هر ادمی بخودش مربوطه حتما مرد ایرانی مناسب خودش پیدا نکرده
      عقیده به هر چیزی شخصیه عادت کردن ایرانیها که در هر کار شخصی افراد فضولی کنن
      مردم بسیار بدی داریم اکثرا خوب نیستن
      پر از عقده های روحی و حسادت

    • شیده

      بدون نام 1:59
      دانشمندان امریکا برای دنیا کار میکنن نه فقط برای امریکا
      بیشترین اختراع و اکتشاف رو دانشمندان کشورهای مختلف در امریکا انجام میدن
      متاسف برای طرز تفکر خودت باش که اینقدر عقلت نمیرسه
      می موند که مثل هم دوره ایش از دانشگاه اخراج بشه
      می موند که دیگه مریم میرزاخانی نمیشد و برنده نوبل ریاضی
      اگه از اینهمه عقده حسادت کم کنید با دنیا هم اشتی میکنید
      مشخصه بزرگ مردم ایران حسادت و عقده ست
      مگه ایران جایی برای موندن یک نابغست. می موند اینجا امکانت برای پیشرفتش بود?
      قبلن هم گفتم ازدواج هر ادمی بخودش مربوطه حتما مرد ایرانی مناسب خودش پیدا نکرده
      عقیده به هر چیزی شخصیه عادت کردن ایرانیها که در هر کار شخصی افراد فضولی کنن
      مردم بسیار بدی داریم اکثرا خوب نیستن
      پر از عقده های روحی و حسادت

    • بدون نام

      روحت شاد

    • آملی

      ایشان انسانی پاک و فرهیخته بودند...
      روحشان شاد... امیدوارم با اولیاءالله محشور شوند ان شاالله.

    • مریم

      اهای خانم واقایی که معتقدی مریم نبایدازایران میرفت..
      بایدحجابشورعایت میکرد...
      و.....
      عزیزای دل من! شمابرویدودانشمندشوید....
      بعدش باحجاب کامل برگردیدبیایدمملکت خودتون....
      اونوقت ماهم کلی بهتون افتخارمیکنیم....اریاجان مخصوصاشما....
      منتظرشنیدن خبرت هستم ....
      اگه مردی خودت دستبکارشو!

    • بدون نام

      کاش ب جای مریم
      افرادی با این افکار عقب افتاده و افکار خرافاتی و جهالت
      از ای ددنیا میرفتند
      اقا جان کل دنیا داره رو علم ریاضی میچرخه
      کل دنیا پیشرفتش مدیون علم ریاضیه
      تو چه میدانی ک داری نظر میدی اصن نظر نده عزیز من
      افرادی مثه تو هه باعث پسرفت ای مملکت شدن
      میخاستی خانم میرزاخانی بمونه اینجا بره دانشگاه ازاد ابر قو تدریس کنه

    • بدون نام

      شما هایی که درباره ی پروفسور میرزاخانی با کینه و حسادت حرف میزنید همه ی شماهارو روهم بذارن اندازه مداد ایشون هم ارزشی ندارید .

    • دانشجوی ریاضیات

      از اینکه برخی از هموطنانم ارزش علم برتر و مقدس ریاضی را درک میکنند بسیار خرسندم؛ از طرفی از برخی افراد که به زنده یاد میرزاخانی تهمت میزنند و فحش و ناسزا میگویند شدیدا ناراضی ام.
      آن مرحومه انسانی پاک بودند که بنظرم قطعا در بهشت برین جای خواهند داشت

    • جواد

      روحش شاد

    • بدون نام

      روحش شاد ای افتخارایران
      اهل علم دردنیا وآخرت جایگاه رفیع دارند

    • نادر

      روحش شاد
      ریاضیات مادر علوم و علم پیشروست و پس از سالها از مرگ خیام نیشابوری یکبار دیگه ریاضیات ایران اینبار نه بوسیله مرد بلکه توسط یک زن به دنیا معرفی شد و با مرور زندگی پروفسور میرزاخانی میشه بدون تعصب وی رو بزرگترین ریاضیدان زن تاریخ بشریت تا به امروز دونست. بدون شک مطالعات وی در اینده اساس مکانیک، برق و مخابرات مدرن خواهد بود چرا که دنیای مهندسی امروز بر پایه ریاضیاتیست که سالها قبل امسال پروفسور میرزاخانی قضیه هاش رو معرفی کردند.
      یادش گرامی و راهش پر رهرو

    • رضا

      ای بابا اینم که چشماش رنگی
      راستی پول هاروارد رو کی داده؟؟

    • امیر

      این خانم افتخاری واسه ایران نداشته به فکر مال و ثروت بوده چرا این هایی که به هدفی می رسند مرین خارج اگر راست میگفت به کشورش خدمت میکرد

    • آزیتا

      همه افرادی که نظر منفی دادند نسبت به پروفسور میرزاخانی از روی عقده و حسادت هست که خدا شفایشان دهد

    • ژیلا

      سلام این کشور با این افراد و تفکرهای عقب مانده لیاقت مریم ها را ندارد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج