۱۹۴۵۶
۱ نظر
۵۰۱۰
۱ نظر
۵۰۱۰
پ

آشپزى بين‌الملل غذاى هندى

ماسالاى مرغ

خب! شما اسم غذا را مي​دانيد. همه آنچه را که در غذا به کار رفته با يک نگاه مي​شناسيد. پس پخت آن کار ساده​اي است.

ماسالاى مرغ


ماسالاى مرغ

ماسالا يعني مخلوط ادويه‌ها

برترین ها: خب! شما اسم غذا را مي​دانيد. همه آنچه را که در غذا به کار رفته با يک نگاه مي​شناسيد. پس پخت آن کار ساده​اي است. تيکا (همان تيکه فارسي) به لحاظ پخت بسيار شبيه کباب است. اين شباهت معنايش اين است که در غذاي چيکن تيکا هم درست مانند کباب تکه​هاي بزرگ گوشت به سيخ کشيده مي​شود و روي حرارت آتش پخته مي​شود و اما درباره ماسالا... به زبان ساده ماسالا يک کلمه هندي است که به مخلوطي از ادويه​ها گفته مي​شود. اين ترکيب مي​تواند سه نوع ادويه مختلف متشکل از هل، گشنيز و پوست جوز هندي باشد يا اينکه مخلوطي از ۸ تا ۱۰ نوع متنوع ديگر که در نهايت تلفيق همه آنها با يکديگر محصولي به نام ماسالا را در پي دارد.نحوه​ي تهيه ماسالا مي​تواند متنوع باشد. تنوري کردن بهترين گزينه ممکن براي طبخ اين غذاست اما در عين حال اگر دنبال زمان​هاي کوتاه​تري براي تهيه اين غذا باشيد، مي​توانيد سراغ گريل يا کباب کردن برويد که دقيقا همان نتيجه تنوري کردن را خواهد داد. وقتي که غذا آماده شد به طور معمول با يک نوع سس تند گوجه​فرنگي سرو مي​شود.


به نام پاکيزگي

طرفداران غذاي سالم و پاکيزه بايد بدانند که چيکن تيکا ماسالا را هم مي​توان در تميزترين شکل ممکن طبخ و سرو کرد. فقط کافي است تکه​هاي بدون استخوان و پوست کنده مرغ را سيخ بزنيد، براي تهيه سس اين غذا از ظروف نچسب استفاده کنيد. رعايت همه اين اصولي که تا اينجا درباره طبخ اين غذا ذکر شد، کمک شاياني در جلوگيري از چاق شدن ناشي از خوردن چيکن تيکا ماسالا خواهد کرد.

و اما کرم يا سس؟ سس​ها و کرم​هاي کم​چرب و ترش را جايگزين کنيد. با همين تغييرات جزئي و کوچک شما مي​توانيد از خوردن چيکن تيکا ماسالا لذت ببريد. براي سرو اين غذا مي​توان از نان​ گرم کنار آن استفاده کرد. نان‌هاي گندمي مناسب​ترين گزينه​ها هستند.


چيکن تيکا ماسالا

اين غذا مجموعه​اي است از انواع ادويه​ها. بوي وسوسه​انگيز غذايي مملو از ادويه وقتي کنار سس کرمي گوجه فرنگي قرار بگيرد هر آدم گرسنه​اي را به خوردن ترغيب مي​کند. همچنين اين را مي​توانيد در مدل​هاي ديگري تهيه و ميل کنيد. مثلاً مي​توان گوشت بره، گوشت گاو، ميگو يا انواع ماهي​ها را جايگزين مرغ کرد و غذا را بنا به ذائقه​ خانواده طبخ کرد.

مواد لازم:
  • يک فنجان ماست کم چرب
  • يک قاشق چايخوري پودر زنجبيل تازه
  • دو حبه سير خرد شده
  • 2/1 قاشق چايخوري پودر تخم گشنيز
  • 2/1 قاشق چايخوري پودر زيره سبز
  • يک قاشق چايخوري نمک دريايي
  • 2/1 قاشق چايخوري فلفل سياه تازه
  • 4/1 قاشق چايخوري پودر هل
  • 4/1 قاشق چايخوري زردچوبه
  • 2/1 قاشق چايخوري پودر فلفل قرمز
  • 800 گرم سينه مرغ بي​استخوان، پوست کنده و خرد شده
  • روغن آفتابگردان به مقدار لازم براي سرخ کردن
  • چند شاخه گشنيز تازه براي تزيين غذا

موادلازم براي سس
  • 2/1 قاشق چايخوري روغن مايع
  • يک پياز بزرگ (رنده شده)
  • 2 حبه سير خرد شده
  • يک قاشق چايخوري زنجبيل رنده شده
  • 4 قاشق چايخوري ماسالا
  • 1 و يك دوم قاشق چايخوري پودر چيلي
  • يك هشتم قاشق چايخوري فلفل قرمز
  • نيم​کيلو گوجه​فرنگي پوست​کنده
  • 2/1 قاشق چايخوري نمک دريايي
  • 3/2 فنجان ماست ترش کم چرب
وسايل مورد نياز:
  • ۴ تا ۶ عدد سيخ فلزي

دستور پخت غذا:

1- در يک کاسه در ابعاد متوسط ماست، يک قاشق چايخوري زنجبيل رنده شده، سير، گشنيز و زيره سبز را به همراه يک قاشق چايخوري نمک، فلفل سياه هل، زردچوبه و 2/1 قاشق چايخوري فلفل قرمز را ترکيب کنيد. اين ترکيب را داخل يک کيسه فريزر ريخته و تکه​هاي خرد شده سينه مرغ را هم به آن اضافه کنيد. در کيسه را طوري ببنديد که مطمئن باشيد در صورت تکان​هاي شديد باز نمي​شود و مواد از داخل به خارج پرتاب نمي​شوند. مخلوط داخل کيسه را تا جايي که ممکن است با تکان دادن آن با هم ترکيب کنيد. هدف از اين حرکت مزه​دار کردن مرغ​ها با ترکيبي است که پيش​تر داخل کاسه درست کرده​ايد. بعد از اينکه مطمئن شديد محتويات داخل کيسه کاملا با هم مخلوط شده​اند آن را به مدت 4 تا 8 ساعت داخل يخچال بگذاريد.

2- تکه​هاي مرغ را از داخل کيسه بيرون آورده و آنها را به سيخ بکشيد. بهتر است در هر سيخ بين 4 تا 6 تکه مرغ جاي بگيرد. از اينجا به بعد ديگر به ترکيبي که مرغ​ها به آن آغشته شده​اند نيازي نيست و مي​توانيد آن مخلوط را دور بريزيد.

3- دستگاه گريل يا کباب​پز را با درجه بالا روشن کنيد. رديف​هاي فلزي که قرار است سيخ​ها روي آن قرار بگيرند بهتر است چند سانت بالاتر از منبع حرارت قرار داده شوند. اگر براي طبخ مرغ از کباب​پز استفاده مي​کنيد بهتر است تکه​هاي مرغ را با فويل بپوشانيد. حالا مي​توانيد سيخ​ها را روي دستگاه بگذاريد تا بپزند. يکي دو بار سيخ را بچرخانيد. زماني متوجه مي‌شويد مرغ شما پخته است که تکه​هاي قهوه​اي رنگ روي سطح آن نمايان شود. بعد از 12 دقيقه سيخ​ها را از روي حرارت برداريد و کنار بگذاريد.

4- براي تهيه سس روغن داغ شده را داخل يک ظرف نچسب بريزيد و با پياز، سير و يک قاشق چايخوري زنجبيل رنده شده بپزيد. گاه گاهي ترکيب را هم بزنيد تا بعد از 8 دقيقه که مخلوط فوق کمي نرم شود و رنگ قهوه​اي روشن به خود بگيرد. حالا وقت اضافه کردن ماسالا، پودر چيلي، 8/1 قاشق چايخوري فلفل قرمز پودر شده است. بعد از اضافه کردن اين مواد اجازه دهيد تا ترکيب شما کامل​تر پخته شود. به مدت يک دقيقه اين مخلوط را مرتب هم بزنيد. گوجه​فرنگي را اضافه کنيد و 2/1 قاشق چايخوري نمک را هم به مخلوط اضافه کنيد. حرارت را تا جايي کم کنيد که مخلوط شما آرام​آرام بجوشد. بعد از تقريبا 10 دقيقه (در اين فاصله بايد هرازگاهي مخلوط را هم بزنيد) سس شما از حالت رقيق بودن خارج مي​شود و کمي حالت سفت​تري به خود مي​گيرد.

5- سس را داخل ماست ترش کم چرب هم بزنيد. حالا وقت آن است که تکه​هاي مرغ را از سيخ خارج کرده و آنها را با سس ترکيب کنيد. تکه​هاي مرغ را آنقدر داخل سس هم بزنيد تا خوب با هم مخلوط شوند. سس بايد تا حدودي روي سطح مرغ​هاي کبابي را بپوشاند اما بايد سسي که حالا با مرغ​ها مخلوط شده همچنان روي درجه حرارت کم، آرام آرام در حال جوشيدن باشد و البته هم زدن گاه به گاه اين مخلوط هم تا 5 دقيقه نبايد فراموش شود. بعد از 5 دقيقه غذاي شما آماده است. فقط کافي است روي آن را با گشنيزهاي تازه تزيين کنيد تا براي سرو شدن آماده شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ماه

      سلام
      مرسی جالب بود اما اگه در مورد زیبایی همه جوانب رودرنظرمیگرفتین خیلی خوبه مثلا چه چیزی باعث روشن شدن پوست تیره یا سبز میشود
      باتشکر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج