۱۹۴۵۷۲
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (۲)

از X۳ باید به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و نام برد که نسل پیشین آن در ایران بسیار پر طرفدار شده بود. ب‌ام‌و X۳ جدید از اولین ب‌ام‌و‌های سری جدید بود که قدم به ایران گذاشت تا موفقیت‌های نسل پیشین را تکرار کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)
مجله تخت گاز:
مطلب مرتبط:

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

رنو کولئوس

مدتی از حضور پررنگ‌تر محصولات رنو در ایران نسبت به قبل می‌گذرد. شرکت نگین خودرو اکثر محصولات جدید رنو را وارد کشور می‌کند، به جز کولئوس جدید! در پی ناکامی‌نسل قبلی کولئوس در ایران، شرکت وارد کننده تصمیم گرفت تا نسل جدید این خودرو را در سبد محصولات جدیدش نداشته باشد. در این میان شرکت پارس‌خودرو تصمیم به واردات کولئوس جدید به ایران گرفت تا آن را جایگزین کراس‌اوور نا موفقش، یعنی نیسان قشقایی کند.

رنو کولئوس یک کراس‌اوور یا به اصطلاح شاسی‌بلند جمع و جور به شمار می‌آید و در مقابلش رقبای سرسختی هم‌چون سوزوکی ویتارا، کیا اسپرتیج و سانگ یانگ اکتیون را می‌بیند. نسل سوم کولئوس با ظاهری جدید در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. طراحی ظاهری کولئوس جدید هم‌چون اسپرتیج خیره کننده و جذاب نیست. اما نسبت به سایر خودروهای این کلاس در ایران، به روز و هماهنگ است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

کولئوس از نظر فنی مشخصات قابل قبولی را در اختیار خریدار قرار می‌دهد. موتور ۴سیلندر ۵/۲ لیتری کولئوس ۱۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و جعبه دنده CVT این خودرو به صورت دستی نیز تنظیم می‌شود. قدرت موتور کولئوس برای خودرویی در این ابعاد مناسب است. البته این در حالی است که کیا اسپرتیج و هیوندای توسان، با قیمتی کمتر، قدرت بیشتری را تولید می‌کنند.
کولئوس از نظر ایمنی رتبه بالایی میان رقبا دارد و توانسته ۵ ستاره ایمنی را از موسسه‌های ایمنی دریافت کند.

یکی از آپشن‌های جذاب کولئوس، ترمز دستی الکترونیکی است که در سایر خودروهای این کلاس کمتر به چشم می‌خورد. هم‌چنین در رنو کولئوس خبری از سوییچ نیست و همه کارها با یک ریموت الکترونیکی انجام می‌شود. قدرت موتور در این خودرو به هر چهار چرخ منتقل می‌شود و سیستم انتقال قدرت را می‌توان در سه حالت 2WD، 4WD و Auto تنظیم کرد.

مهم‌ترین نکته سواری کولئوس که در طول رانندگی جلب توجه می‌کند، چسبندگی بسیار بالایش است، که حتی با از مدار خارج کردن سیستم کنترل پایداری هم نمی‌توان این خودرو را منحرف و یا پشتش را از مسیر خارج کرد. هم‌چنین کولئوس از سیستم کنترل حرکت در سراشیبی نیز بهره می‌برد.

کابین کولئوس بسیار با کیفیت و مرغوب ساخته شده است. جنس پلاستیک رودری‌ها و کنسول جلو مرغوب است و صندلی‌ها و فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. صندلی‌های جلو مجهز به گرمکن هستند و صندلی راننده به صورت برقی تنظیم می‌شود. فضای ردیف عقب هم مناسب است و به منظور راحتی بیشتر، میان صندلی‌های عقب زیر آرنجی تعبیه شده است. سقف پانوراما فضای کابین را دلنشین‌تر و بزرگ‌تر می‌کند. هم‌چنین با خواباندن صندلی‌های عقب، فضای بسیار بزرگ بار در اختیار قرار می‌گیرد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

سیستم BSW در حین رانندگی نقاط کور را به راننده هشدار می‌دهد. با وجود این سیستم‌ها و آپشن‌ها، می‌توان کولئوس را خودرویی کامل میان رقبایش برشمرد که از نظر ایمنی و مصرف سوخت هم وضعیت قابل قبولی دارد. یکی از مهم‌ترین ضعف‌های کولئوس، بازار دست دوم نامناسب این خودرو است.

رقبای داخلی و خارجی

Ssangyong Actyon

Hyundai ix۳۵

Kia Sportage

پیشنهاد نهایی

کولئوس انتخاب کسانی است که سلیقه اروپایی دارند و به دنبال ظاهری متفاوت هستند. این در حالی است که با بودجه ای محدودتر انتخاب‌های رند تری نظیر اسپرتیج و توسان پیش رو هستند که از بازار خرید و فروش بهتری نیز بهره می برند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

ب ام و X۳

از X۳ باید به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و نام برد که نسل پیشین آن در ایران بسیار پر طرفدار شده بود. ب‌ام‌و X۳ جدید از اولین ب‌ام‌و‌های سری جدید بود که قدم به ایران گذاشت تا موفقیت‌های نسل پیشین را تکرار کند. حالا مدتی است پرشیا خودرو اقدام به وارد کردن مدل فیس‌لیفت ۲۰۱۵ X۳ کرده است. از تفاوت‌های جزیی مدل فیس لیفت شده نسبت به مدل ۲۰۱۳، می‌توان به فرم جدید دیفیوز سپر عقب، مه شکن‌های روی سپر عقب با حالتی جدید و آینه‌های جانبی زیباتر اشاره کرد. داستان طراحی قسمت جلو اما متفاوت است و حجم وسیعی از تغییرات را تجربه کرده است. چراغ‌های جلو X۳ فیس‌لیفت شده تغییر شکل داده‌اند و هم‌چون سایر مدل‌های جدید ب ام و، به جلو پنجره‌های کلیوی متصل شده‌اند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

در این قسمت، X۳ به برادران بزرگ تر خود نظیر X۴ و X۵ جدید نزدیک شده است و همان شباهتی را که در طراحی قسمت عقب سدان‌های ب‌ام‌و شاهد هستیم، در طراحی قسمت جلو شاسی‌بلندهای این شرکت نیز به چشم می‌خورد. این در حالی است که این سبک طراحی ب‌ام‌و در نظر خیلی از طرفداران خوشایند نیست. هم‌چنین سپر جلو به کلی تغییر شکل داده تا فرم جدید دماغه خودرو هماهنگ شود. با تمام این تغییرات، وقتیX۳ جدید را در کنار رقیب سرسختش GLK فیس‌لیفت قرار می‌دهیم، طراحی بنز کهنه کار را به مراتب زیباتر و هماهنگ تر از X۳ می‌یابیم.

فضای کابین X۳ جدید نسبت به مدل ۲۰۱۳ تغییری نکرده. تنها فضای پایین دسته دنده و فرم ماوس سیستم iDRIVE در مدل جدید کمی‌ تغییر کرده‌اند. تریم‌های چوبی کابین ظریف و با کیفیت کار شده‌اند و چرم صندلی‌ها مرغوب و بادوام است. فضای صندلی‌های جلو بسیار راحت است و زیر پایی آنها به منظور راحتی بیشتر‌ اندکی تغییر وضعیت می‌دهد. فضای ردیف عقب هم‌چون سایر شاسی‌بلندهای جمع و جور، متوسط است.

وقتی در صندلی‌های ردیف عقب قرار می‌گیریم، گودی زیادی صندلی‌ها باعث می‌شود تا فضای این قسمت بزرگ‌تر جادارتر احساس شود. صندلی راننده به صورت برقی در ۶ جهت مختلف تنظیم می‌شود و هر ۲ صندلی جلو به گرمکن مجهز شده‌اند. نکته مثبت در طراحی کابین X۳، عدم شباهت آن با سایر شاسی‌بلندهای ب‌ام‌و است. این در حالی است که تفاوت کابین سدان‌های ب‌ام‌و به حداقل رسیده است و گاهی تشخیص مدل‌های مختلف آن از روی طراحی کابین بسیار سخت می‌شود!

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

هم‌چون سایر محصولات جدید ب‌ام‌و در ایران، X۳ جدید نیز در دو مدل ۲۰i و ۲۸i وارد کشور شده است. هر دو مدل از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تویین توربو برخوردار هستند. بوست توربوها و تنظیمات ECU در این دو مدل متفاوت است و همین عامل اختلاف قدرت ۴۵ اسب بخاری را برای این دو مدل به همراه دارد. X۳ ۲۸i به عنوان قوی ترین مدل X۳ در ایران، قادر است ۲۴۵ اسب بخار قدرت و ۳۵۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این ب‌ام‌و دو دیفرانسیل از یک جعبه دنده ۸ سرعته تیپ‌ترونیک فوق‌العاده دقیق با عملکرد عالی برخوردار است.

این گیرباکس که در سایر محصولات جدید ب‌ام‌و نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد، در دنیا یکی از بهترین‌هاست و تنظیمات آن جوری انجام شده است که هم‌چون سایر گیرباکس‌های اتوماتیک در حالت دستی و در دورهای بالا در تعویض دنده‌ها دخالتی نکند. نکته مثبت پیشرانه X۳ جدید، نحوه عملکرد توربوهای آن است که حتی در دورهای پایین نیز چالاکی مناسبی برای این خودرو به ارمغان می‌آورند.

رقبای داخلی و خارجی

Porsche Macan

Audi Q۵

Benz GLK

پیشنهاد نهایی

از X۳ جدید نمی‌توان انتظار قابلیت‌های آفرود و خارج جاده‌ای داشت، اما به عنوان یک شاسی‌بلند جمع و جور، برای تردد در شهرهای شلوغ بسیار مناسب است و مصرف سوخت قابل قبولی دارد. البته قیمت نسبتا بالای آن در مقایسه با سایر رقبا، نکته منفی به حساب می‌آید.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

نیسان مورانو

نسل اول مورانو یکی از پروژه‌های وارداتی پارس‌خودرو بود که در بازار ایران با مقبولیت مناسبی روبه‌رو شد. به واسطه این محبوبیت پارس خودرو تصمیم گرفت تا نسل جدید نیسان مورانو را نیز وارد کشور کند، اما این مدل علی‌رغم امکانات کامل‌تر و طراحی به روزتر، هم‌چون نسل قبلی در بازار ظاهر نشد و از نظر محبوبیت یک سروگردن پایین‌تر از نسل اول قرار گرفت.

طراحی ظاهری مورانو عامه‌پسند نیست و نسبت به سایر شاسی‌بلندهای بازار منحصربه‌فرد است. حتی می‌توان گفت تا حدود طراحی فمینیستی چاشنی ظاهر آن شده است! بدنه مورانو کاملا لوکس طراحی شده و به خوبی خبر از ذات ژاپنی این خودرو می‌دهد، اما بیشتر نظر افرادی را به خود جلب می‌کند که به دنبال ظاهری خاص هستند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

فضای کابین مورانو به بزرگی پرادو و پاجرو نیست، اما به لطف ابعاد بزرگ بدنه، سرنشینان در هر دو ردیف آن احساس راحتی می‌کنند. کیفیت کابین موارنو هم‌چون سایر محصولات لوکس نیسان در سطح عالی قرار دارد و از آن خودروهاست که می‌توان سال‌های سال روی دوام قطعات آن حساب باز کرد. کنسول جلو نسبت به زمان خودش کاملا مدرن و زیبا طراحی شده و می‌توان گفت از این نظر زیباتر از رقبایی نظیر پرادو و پاجرو است.

کنسول میانی برجسته است و اکثر ادوات و دکمه‌ها را در خود جای داده است. نظم قرارگیری دکمه‌ها باعث شده در عین تعداد زیاد، گیج‌کننده نباشند و کار کردن با آنها راحت باشد. صندلی‌های برقی روکش شده از چرم، به گرمکن و سردکن و حافظه یکپارچه مجهز شده‌اند. سیستم صوتی و تصویری نیز از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و سیستم تهویه مطبوع دوگانه هم به صورت برقی تنظیم می‌شود.

سواری مورانو هم‌چون سایر خودروهای ژاپنی نرم و دلچسب است و علی‌رغم قد بلندی که دارد، از هندلینگ و فرمان پذیری مناسبی بهره می‌برد. پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۵ لیتری مورانو ۲۶۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و در مسیرهای هموار شهری می‌توان لذت شتاب‌گیری قابل توجهی را با آن تجربه کرد. البته با توجه به فرم کلی خودرو و سیستم فنربندی و تعلیق، مورانو ذاتا یک خودروی خارج جاده‌ای نیست و بیشتر برای مسیرهای هموار شهری طراحی شده است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

به هر حال سیستم ۲ دیفرانسیل و پیشرانه با کشش بالا، در مسیرهای ناهموار و آفرودی نیز نظر راننده را به خود جلب می‌کند. مورانو به یک گیرباکس CVT ایکس ترونیک مجهز شده است که در برخی مواقع بی‌دقتی‌هایی از خود نشان می‌دهد، اما در کل با پیشرانه هماهنگ است علی‌رغم قدیمی ‌بودن، از نظر عملکرد بی‌شباهت با جعبه دنده نیسان تیانا نیست.

یکی از ویژگی‌های منفی مورانو، بازار نامناسب خرید و فروش مدل‌های دست‌دوم است و از این نظر در پس شاسی‌بلندهای محبوبی هم‌چون پاجرو و پرادو قرار می‌گیرد.

رقبای داخلی و خارجی

Benz ML۳۵۰ ۲۰۱۰

Mitsubishi Pajero

Lexus RX۳۵۰--۲۰۱۰

پیشنهاد نهایی

اگر به دنبال شاسی بلندی مناسب مسیرهای آفرود و صعب العبور هستید، مورانو كه يك شاسي بلند شهري است گزینه مناسبی به نظر نمی‌رسد، اما از نظر راحتی سواری در مسیرهای عادی هیچ چیز از رقبا کم ندارد. مورانو معمولا سلیقه‌های خاص را به سمت خود جذب می‌کند و از فرم کلی سایر شاسی بلند‌ها فاصله گرفته است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (2)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج