۱۹۴۵۸۸
۱ نظر
۵۰۲۹
۱ نظر
۵۰۲۹
پ

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (۱)

هدف تویوتا از معرفی نسل جدید RAV۴، پر کردن خلا موجود میان محصولات شهری خود بوده است. این خودرو کوچک ترین شاسی‌بلند تویوتا لقب گرفته است و در بازارهای جهانی، در چهار تیپ EX ، EXR ، GXR و VXR عرضه می‌شود.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)
مجله تخت گاز:

تویوتا RAV4

هدف تویوتا از معرفی نسل جدید RAV4، پر کردن خلا موجود میان محصولات شهری خود بوده است. این خودرو کوچک ترین شاسی‌بلند تویوتا لقب گرفته است و در بازارهای جهانی، در چهار تیپ EX ، EXR ، GXR و VXR عرضه می‌شود. مدل ۲۰۱۴ RAV4، نسل چهارم این کراس‌اوور محبوب تویوتا به شمار می‌رود و با کد اتاق XA40 شناخته می‌شود.

در نمای ظاهری، RAV4 چهره تند و تیز یک خودروی اصیل ژاپنی را به نمایش می‌گذارد و زرق و برق کراس اوورهای کره‌ای را ندارد. طراحی ساده و جاافتاده RAV4، ماندگاری بیشتری را برایش به ارمغان آورده است، تا پس از گذشت چند سال، از مد افتاده و کسل کننده نشود. از سوی دیگر ارتفاع بیشتر نسبت به توسان و اسپورتیج در کنار بدنه عضلانی، باعث شده تا ظاهر RAV4 بیشتر شبیه به یک شاسی‌بلند بیابانی باشد تا یک کراس‌اوور شهری.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

با باز شدن درب‌ها و قرار گرفتن داخل کابین RAV۴، با فضایی زیبا، ساده و هماهنگ روبه‌رو خواهید شد. طراحی کابین از سبک جدید تویوتا در طراحی کابین سایر خودروهایش پیروی می‌کند و کاملا ارگونومیک و چشم‌نواز است. در نمونه‌های فول آپشن صندلی‌ها و فرمان با چرم مصنوعی دو رنگ پوشانده شده‌اند تا زیبایی این قسمت دو چندان شود. هم‌چنین فرم طراحی صفحه کیلومتر شمار و کنسول جلو نیز در نوع خود خاص و زیباست. یکی از مهم‌ترین برتری‌های RAV۴ نسبت به رقبای کره ای، فضای جادار و راحت کابین است. در صندلی‌های جلو و عقب این خودرو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌شود، این در حالی است که فضای ردیف عقب محدود در اسپورتیج و توسان، سرنشنیان قد بلند را آزار می‌دهد.

کیفیت متریال استفاده شده داخل کابین در سطح مطلوبی قرار دارد و هم‌چون سایر محصولات تویوتا، به دوام بالا و استهلاک پایین قطعات توجه ویژه‌ای شده است. RAV۴ جدید اما هم‌چون سایر محصولات تویوتا، از فهرست امکانات محدودتر نسبت به رقبا رنج می‌برد و از نظر کمی، خریدار را از پرداخت مبلغ حدود ۲۰۰ میلیونی نا امید می‌کند. به طور مثال از سقف پانوراما و یا تنظیمات برقی صندلی‌ها و سیستم گرمکن صندلی‌ها درمدل پایه این خودرو خبری نیست.

RAV۴ جدید از یک پیشرانه ۴ سیلندر ۵/۲ لیتری VVTI برخوردار است که قادر است ۱۷۷ اسب بخار و ۲۳۳ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. که از این نظر با حجم موتور بیشتر نسبت به توسان و اسپرتیج، از نظر قدرت تولیدی با آنها در یک رده قرار می‌گیرد. سواری RAV۴ بسیار نرم تر از سایر کراس‌اوورهای شهری است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

سیستم کنترل گشتاور پویا، گشتاور تولید شده را میان چرخ‌های جلو و عقب را مدیریت می‌کند و تعادل مناسبی را برای RAV۴ به ارمغان می‌آورد. ۲ حالت رانندگی اسپرت و ECO برای رانندگی قابل انتخاب است. که در حالت اسپرت دنده‌ها در دورهای بالاتر تعویض شده و نیاز به گاز دادن اضافی نیست. RAV۴ به سیستم فرمان پذیری الکترونیکی DRIVE ACTIVE و سامانه EPS مجهز شده است و از نظر دقت فرمان در رتبه بالایی قرار می‌گیرد. هم‌چنین اگر هوس کردید با RAV۴ به تپه نوردی و آفرود بروید، سامانه‌های بالا رفتن از تپه Hill Start و پایین آمدن از تپه Hill Down Assist به کنترل بیشتر خودرو کمک شایانی می‌کنند. جعبه دنده ۶ سرعته تیپ ترونیک نیز از دقت مناسبی برخوردار است و کاملا با پیشرانه هماهنگ است.

رقبای داخلی و خارجی

Kia Sorento

Hyundai Santafe

BMW X۳

پیشنهاد نهایی

نسل قبلي تويوتا RAV۴ به دليل چهره ساده وبه دور از طراحي مدرن زياد مورد استقبال واقع نشد. نسل جديد پس از سال ها توانسته با ظاهري بهتر و قابليت‌هاي فني مناسب تر عرضه شود و اتفاقا از طرفداران پروپا قرص و فروش مطلوبی برخوردار است.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

هیوندای سانتافه ۲۰۱۵

بدون شک می‌توان از نسل قبلی سانتافه، به عنوان یکی از پرطرفدارترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی در چند سال اخیر یاد کرد. مدتی است که نسل جدید این شاسی‌بلند مطرح جایگزین مدل قبلی شده است. به واسطه سابقه خوب سانتافه و دیگر اعضای خانواده هیوندای در ایران، مدت کوتاهی پس از معرفی، نسل جدید سانتافه که با کد اتاق ix۴۵ شناخته می‌شود به ایران راه یافت تا موفقیت‌های نسل قبلی را تکرار کند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

هیوندای، سانتافه جدید را در ۲ گونه اسپرت و معمولی(گرند) تولید می‌کند. مدل اسپرت ۵ نفره بوده و فاصله محورهایش از مدل معمولی کمتر است. سانتافه‌های وارد شده به ایران، همگی از گونه اسپرت هستند، که در حقیقت جایگزین نسل قبلی سانتافه به شمار می‌آید. ولی فاصله محورها در مدل معمولی بیشتر بوده و کابین آن ۷نفر ظرفیت دارد و می‌توان آن را جایگزینی برای هیوندای وراکروز در نظر گرفت. البته از واردات این مدل به ایران خبری نیست و با توجه به اینکه در امریکا تولید می‌شود، ورودش به ایران بعید به نظر می‌رسد.

طراحی ظاهری نسل جدید سانتافه نسبت به قبل به کلی دگرگون شده است و زبان طراحی پیکره سیال پیروی می‌کند. اگر به این خودرو دقت کنید متوجه شباهت‌هایی با برادر کوچکترش یعنی ix۳۵ خواهید شد. در ساخت بدنه سانتافه جدید از فولاد کششی سبک‌تر استفاده شده که همین عامل افزایش مقاومت پیچشی نسبت به قبل را در پی داشته است.

به پیروی از طراحی ظاهری جدید، طراحی کابین هم در این مدل به کلی دگرگون شده و سبک طراحی کابین سایر محصولات جدید هیوندای مثل النترا و گرنجور را دنبال می‌کند. طراحی کنسول جلو هماهنگ و زیباست، اما تعداد زیاد دکمه‌ها در کنسول جلو کمی‌گیج‌کننده است. البته ارگونومی‌ مناسب کابین، دسترسی به همه آنها را آسان ساخته است.

کیفیت قطعات کابین نسبت به قبل افزایش چشمگیری داشته است و از این نظر چیزی از شاسی‌بلند لوکس هیوندای، یعنی وراکروز کم ندارد. تلاش هیوندای برای رقابت با بزرگان در این زمینه، قابل ستایش است. صندلی‌ها و روکش فرمان از چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند. صندلی راننده به صورت برقی تنظیم می‌شود و به سیستم حافظه و گرمکن نیز مجهز شده است. هم‌چنین با پرداخت مبلغی بیشتر صندلی‌های ردیف عقب هم مجهز به گرمکن می‌شوند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

نمایشگر۳/۴ اینچی لمسی روی کنسول جلو از کیفیت بالایی برخوردار است و نمونه ۸اینچی به همراه سیستم صوتی اینفینیتی هم برای این مدل قابل سفارش است. البته مانیتور بعضی سانتافه‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس و عمان با نمونه عادی تعویض می‌شود و متاسفانه در کشور با عنوان سفارشی عرضه می‌شود. یکی دیگر از آپشن‌های جالب سانتافه، ترمز دستی برقی این خودرو است و در مدل‌های سفارشی، سقف پانوراما زیبایی کابین را دوچندان می‌کند. فضای کابین برای راحتی ۵ نفر کاملا مناسب است. هم‌چنین در کف صندوق بار دور صندلی تعبیه شده که با باز کردن آنها، دو نفر دیگر را نیز می‌توان در کابین سانتافه جای داد. روی ستون‌های عقب برای این ۲ صندلی نیز دریچه سیستم تهویه تعبیه شده است. از آپشن‌های جدید سانتافه در مدل ۲۰۱۵، می‌توان به سیستم اتوپارک و سنسورهای فاصله‌سنج جلو اشاره کرد.

اگر با ذهنیتی که از سانتافه قدیمی‌ با پیشرانه ۵/۳ لیتری پرتوانش دارید، سوار سانتافه جدید شوید، تا حدودی از این شاسی‌بلند درشت هیکل هیوندای ناامید خواهید شد. پیشرانه ۶ سیلندر۵/۳ لیتری نسل قبلی، در این مدل جایش را به یک پیشرانه ۴/۲ لیتری با توان ۱۷۴ اسب بخار داده است. همین عامل باعث شده تا شاهد شتاب عالی و عکس العمل‌های سانتافه نسل قبل در ix۴۵ نباشیم. هم‌چنین گیرباکس ۶ سرعته این خودرو نیز با رویکرد کاهش مصرف سوخت برنامه ریزی شده و از ویژگی‌های اسپرت و معکوس‌های جذاب در آن خبری نیست. اما از همه اینها که بگذریم، راحتی سواری و عایق بندی کابین نسبت به قبل پیشرفت چشمگیری داشته است. در طراحی سیستم تعلیق سانتافه جدید، راحتی سرنشینان بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و در ix۴۵ خبری از تکان‌ها و سر و صداهای اتاق که در سانتافه قدیمی‌ دیده می‌شد، نیست.

فرمان در ۳ حالت نرمال، کامفورت و اسپرت تنظیم می‌شود. هم‌چنین با فشردن دکمه ECO ACTIVE در کنار فرمان، همه عوامل دست به دست هم می‌دهند تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. سیستم HAC در عبور از سربالایی‌ها به کمک راننده می‌آید و در مسیرهای آفرودی، سامانه DBC اجازه نمی‌دهد دور موتور از حد خاصی بیشتر بالا رود. سانتافه جدید از نظر ایمنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و توانسته بالاترین امتیاز ایمنی را از موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های آمریکا (IIHS)، کسب کند. همان طور که اشاره شد، مصرف سوخت پایین در این مدل بسیار مورد توجه قرار گرفته است و با تمام تمهیدات صورت گرفته، مصرف سوخت سانتافه جدید به ۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد که برای یک شاسی‌بلند ۱۹۰۰ کیلویی رقم مناسبی است. سانتافه جدید رقبایی نظیر میتسوبیشی اوتلندر، کیا سورنتو و با کمی‌اغماض، تویوتا RAV۴ را در مقابل خود می‌بیند.

رقبای داخلی و خارجی

Kia Sorento

Toyota RAV۴

Volvo XC۶۰

پیشنهاد نهایی

این روزها سانتافه جدید به واسطه طراحی جذابش، باعث کمرنگ شدن رقیب دیرینه اش، کیا سورنتو شده است.سانتافه از نظر کیفیت سواری،فضای کابین و حتی قابلیت طی کردن مسیرهای سنگلاخی،خودرویی مناسب برای خانواده های ۵نفره است. طیف متنوع آپشن های نصب شده روی سانتافه جدید ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ،‌به شما قدرت خرید با هر بودجه ای بین ۱۷۰ تا ۲۲۰ میلیون را می دهد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

کیا سـورنتو

کیا سورنتو را می‌توان جدی‌ترین رقیب سانتافه در ایران برشمرد. این در حالی است که واردات مدل جدید سورنتو به ایران به گستردگی سانتافه جدید نیست. کیا سورنتو۲۰۱۳ فیس‌لیفت اساسی مدل قبلی به شمار می‌رود و حالا مدتی است که جای خود را به نسل جدیدش داده است. از تغییرات اعمال شده در طراحی مدل فیس‌لیفت ۲۰۱۳، می‌توان به استفاده از سپر جدید و چراغ‌ها و جلوپنجره متفاوت با مدل قبلی اشاره کرد. در طراحی قسمت عقب شاهد حجم بیشتری از تغییرات هستیم. طراحی سپر به کلی عوض شده و چراغ‌های جدید با طراحی شبیه به چراغ‌های عقب کیا کادنزا بر زیبایی این قسمت افزوده‌اند.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

طراحی سورنتو هماهنگ،ساده و زیباست. اما در مقابل، طراحی سانتافه جدید پویاتر و جذاب‌تر از آن به نظر می‌رسد و از این نظر سورنتو یک پله پایین‌تر از سانتافه جدید قرار می‌گیرد.

فضای کابین نیز در مدل فیس‌لیفت تغییرات زیادی را تجربه کرده است. از مهم‌ترین پیشرفت‌های کیا در زمینه طراحی کابین در این مدل، می‌توان به ارتقاء چشمگیر کیفیت قطعات و متریال کابین اشاره کرد. طراحی کابین نسبت به سانتافه ساده‌تر و خلوت‌تر است، به همین جهت کار کردن با ادوات و دکمه‌ها و عادت کردن به محل قرارگیری آنها راحت‌تر است و فضای آرامش‌بخشی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد. با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، سورنتو از کابین جادار و راحتی بهره می‌برد. صندلی‌ها نرم و جادار هستند و سرنشینان جلو مشکلی از نظر فضای سر و پا احساس نمی‌کنند. در صندلی عقب نیز سه سرنشین راحتی کاملی دارند. دو صندلی هم داخل صندوق بار نصب شده که در مواقع نیاز ظرفیت خودرو را به ۷نفر افزایش می‌دهند، اما با توجه به فضای محدود این قسمت، نمی‌توان روی راحتی این صندلی‌ها حسابی باز کرد.

علاوه بر تغییر دکوراتیو کابین و ارتقا کیفیت قطعات نسبت به قبل، سطح تجهیزات رفاهی و ایمنی هم در این مدل پیشرفت چشمگیری داشته است.نمایشگر ۷اینچی TFT, تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن و سرد کن صندلی‌های عقب، نویگیشن و... از امکانات مدل ۲۰۱۳ هستند که در مدل‌های قبلی دیده نمی‌شوند.

دو موتور ۴سیلندر و ۶سیلندر برای سورنتو ۲۰۱۳ عرضه شده است. پیشرانه انتخاب شده برای عرضه در کشور از نوع ۶سیلندر به حجم ۳.۵لیتر است،که ۲۷۶ اسب بخار قدرت می‌کند و از این نظر یک پله بالاتر از پیشرانه ۴ سیلندر سانتافه قرار می‌گیرد. جعبه دنده ۶سرعته اتوماتیک در مدل ۲۰۱۳، دقتی به مراتب بالاتر از مدل‌های قبلی دارد و معکوس‌های به موقع و تعویض‌های نرم آن کاملا امیدوار کننده است. سواری سورنتو نسبتا نرم و کم تکان است. فنربندی در سه حالت اسپرت، معمولی و راحت تنظیم می‌شود.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

در حالت اسپرت خشکی فنرها دوچندان می‌شود. استفاده از این حالت در پیچ‌ها بسیار لذت بخش است. با استفاده از سیستم تعلیق چند اتصالی ضد شوک و بازوهای تعادلی، حتی در مسیرهای سنگلاخی و ناهموار هم سواری نرمی‌ را با سورنتو تجربه خواهید کرد. هم‌چنین ارتفاع سورنتو با توجه به شرایط مسیر، به صورت خودکار تنظیم می‌شود تا جای هیچ گله‌ای در بحث سواری با این خودرو باقی نماند. همان‌طور که اشاره شد، علی‌رغم قابلیت فنی چشمگیرتر نسبت به سانتافه جدید، سورنتو ۲۰۱۳ در تعداد محدودتری در بازار عرضه شد و پس از مدتی واردات آن به کشور متوقف گردید. به تازگی نسل جدید سورنتو با یک دنیا تغییر معرفی شده است و باید دید برای رقابت با سانتافه ۲۰۱۵ چه چیزهایی در چنته دارد.

رقبای داخلی و خارجی

BMW X۳

Volvo XC۶۰

Hyundai Santafe

پیشنهاد نهایی

با اين محدوده قيمت اگر بتوانيد مقداری به بودجه خود اضافه کنيد لکسوس RX۳۵۰ مدل ۲۰۱۰ فول گزينه بهتري است. اما جا دار بودن فضاي داخلي سورنتو هم از امتيازهاييست که مي تواند در انتخاب شما موثر باشد.

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)

راهنمای خرید خودروی شاسی بلند (1)
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما كه به نون شب محتاجيم براي ماه چه مدل شاسي بلندي توصيه ميكني بخريم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج