جاباما
۱۹۵۰۲۵
۳ نظر
۵۱۱۰
۳ نظر
۵۱۱۰
پ

هزار نکته برای تحصیل رایگان در خارج از ایران

چگونه یک بیانیه هدف (SOP) بنویسید؟

در مسیر و فرایند اخذ پذیرش تحصیلی و حتی بورس، نوشتن یک بیانیه هدف (statement of purpose) یک الزام و ضرورت غیر قابل انکار است. دانشگاه باید بداند که قصد شما از تحصیل در دانشگاه و مقطع و رشته مورد نظر شما چیست.

چگونه یک بیانیه هدف (SOP) بنویسید؟





برترین ها: در هفت گفتار قبلی که لینک آن در پایین همین مطلب ارائه شده است، درباره ارزشیابی دانشگاه های خارج از کشور و مسائل مربوط به آزمون های بین المللی و اقامت و ویزای دانشجویی و شیوه نوشتن رزومه مطالب گسترده ای به مخاطبان عزیز پرتال برترین ها ارائه شد.

چگونه یک بیانیه هدف (SOP) بنویسید؟

در مسیر و فرایند اخذ پذیرش تحصیلی و حتی بورس، نوشتن یک بیانیه هدف (statement of purpose) یک الزام و ضرورت غیر قابل انکار است. دانشگاه باید بداند که قصد شما از تحصیل در دانشگاه و مقطع و رشته مورد نظر شما چیست. بسیاری از دانشگاه های اروپایی، از متقاضیان حضور در مقاطع تحصیلات تکمیلی درخواست می کنند تا هدف و دلیل علاقمندی خود را برای اقدام کردن جهت پذیرش تحصیلی برای رشته مورد نظر یا بورس تحصیلی در نامه ای مطرح کنند.

این نامه که اظهارنامه هدف ۱ نامیده می شود، در واقع منعکس کننده دلایل متقن و علایق شخصی متقاضیان برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه است که می تواند ذهنیت تیم پذیرش دانشگاه مورد نظر را نسبت به جدی بودن یا جدی نبودن داوطلب، شکل دهد. اظهار نامه هدف، در واقع پاسخی است به چراهای مختلف. چرا شما این رشته را انتخاب کرده اید؟ اصلا چرا این دانشگاه را انتخاب کردید؟

چرا در این گرایش تحصیلی علاقمند به فعالیت هستید؟ چرا میخواهید رشته فوق لیسانس مد نظر شما با رشته لیسانسی که طی کردید، متفاوت باشد؟ چرا در این زمینه خاص علمی علاقمند به تحصیل و کار هستید؟ چرا فکر می کنید که حضور شما در این رشته و تحصیل در آن، می تواند به موفقیت های علمی و کاری شما در آینده کمک کند؟

چرا دانشگاه باید به شما برای حضور در این رشته پذیرش تحصیلی یا بورس اعطا کند؟ یافتن پاسخ صحیح و اثربخش به این مجموعه گسترده از "چراها"، در واقع اهتمامی است برای تحریر اظهارنامه ای که منعکس کننده علایق و واقعیت های تحصیلی و تجربی شماست. اهتمامی که هدفش، ترغیب کردن دانشگاه مورد نظر به اعطای پذیرش تحصیلی یا بورس کوتاه مدت یا بلند مدت به شما می باشد. بنابرین نوشتن یک اظهار نامه هدف مطلوب و موثر که موجز و مفید باشد، نقش زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.

اظهارنامه هدف با رزومه و حتی cover letter متفاوت است. شما در روزمه حق ندارید به جزییات علاقه مندی ها و توانایی های علمی و تجربی بپردازید و تنها به ذکر هدفمند عناوین و زیر تیترها بسنده می کنید. اما در اظهارنامه هدف، باید دقیقا به "چراهایی" که مطرح کردیم در جملات قبلی، پاسخ دهید و در یک یا دو صفحه، جدی بودن خود را برای ادامه تحصیل در رشته و دانشگاه مد نظر، بیان و با مدارک ضمیمه، اثبات کنید.

دانشگاه برکلی https://career.berkeley.edu/MM/GradStatement/GradStatement.html، در ویدئویی آموزشی به اهمیت نگارش SOP اشاره کرده است که بد نیست به آن نگاهی بیاندازید.

چگونه یک بیانیه هدف (SOP) بنویسید؟

مثلا اگر قصد ادامه تحصیل در مقطع دکترای گردشگری را در فلان دانشگاه اروپایی دارید، در اظهار نامه هدف خود باید ذکر کنید که قبلا سابقه فعالیت علمی و تجربی در پروژه های مطالعاتی گردشگری در فلان استان، فللان کشور به مدت خاص و با مسئولیتی معین را داشته اید و دانشگاه مورد نظر در فلان گرایش گردشگری و مطالعات مربوطه از تجربیات و اساتید مطلوبی برخوردار است.

باید ذکر کنید با دلیل که فلان دپارتمان یا استاد یا زمینه کاری دانشگاه مورد نظر شما، ماموریت سازمانی اش در راستای اهداف آکادمیک شما قرار دارد و شما می توانید با تحصیل در این دانشگاه، به پیش برد این ماموریت های شناخته شده ۲ ، کمک کنید. یا مثلا اگر فوق لیسانس ادبیات فارسی هستید و قصد دارید در دانشگاه اوپسالا سوئد، برای مقطع دکترای زبان های ایرانی ۳ اقدام کنید، بهتر است به این موضوع اشاره کنید که دپارتمان زبان های ایرانی این دانشگاه و موضوعات تحقیقاتی آن در یک دهه اخیر در فلان موضوع و فلان مکان و توسط فلان گروه از اساتید، تا چه اندازه منطبق به علایق تحقیقاتی ۴ (research interests)شما و ماموریت های آکادمیک شما و سازمان قبلی شما بوده است و به دنبال تحقیق در چه حیطه کاری هستید.

به عنوان مثال این قضیه بسیار مهم است که در اظهار نامه هدف خود اشاره کنید که زبان سوئدی دارای ریشه های متعددی از زبان های ایرانی ۵ است و بخشی از کار تحقیقاتی شما در این مرکز، به بررسی بر روی فهم چنین ریشه های متمرکز خواهد شد. بیان کلی این مسائل در اظهارنامه هدف خود نشان خواهد داد که تا چه اندازه شما یک دانشجو و محقق جدی و صاحب اطلاعات در زمینه کاری مورد نظر هستید و تا چه اندازه دانشگاه می تواند بر روی توانایی های حال و آینده شما سرمایه گذاری کند. بیست نکته زیر درباره یک SOP خوب می تواند مفید باشد.

نکته ۱۰۳: حتی اگر نوشتن اظهار نامه هدف جز مدارک اصلی جهت بررسی پرونده شما نبود، برای افزایش شانس پذیرش خود، این نامه را به بهترین وجه تالیف کرده و ضمیمه پرونده خود کنید. جدی بودن و میزان آگاهی شما درباره موضوعی که قصد ادامه تحصیل دارید، از طریق این نامه مشخص می شود.

نکته ۱۰۴: یک SOP خوب نباید بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ کلمه باشد ۶ .

نکته ۱۰۵: در اظهارنامه هدف، سیاسی سخن نگویید. مثلا نگویید که من یک مدیر منابع انسانی موفق و کارگشا هستم. بنویسید من تجربه .... سال فعالیت در زمینه مدیریت منابع انسانی در فلان شرکت/کارخانه/موسسه را داشته ام و فلان دوره را در این زمینه نیز طی کرده و رضایت نامه های شغلی نیز در این حوزه اخذ کرده ام.

نکته ۱۰۶: محتوای این نامه، باید منطقی، منسجم و مستدل باشد و جملات و کلمات در جای خود به درستی استفاده شده باشد.

نکته ۱۰۷: اگر به موضوعی اشاره می کنید که آرزو و هدف شما در آینده است، باید دلایل منطقی و قانع کننده برای رسیدن به آن را در اظهارنامه خود متذکر شوید. چرا که اظهارنامه هدف، اظهارنامه آرزوهای رویایی شما در محیط آکادمیک نیست.

نکته ۱۰۸: همواره یک یا دو پاراگراف اول را به بیان توانمندی های آکادمیک و تجربی خود در زمینه ای که قصد فعالیت در آینده به صورت تخصصی دارید اختصاص دهید تا ذهنیت خواننده را نسبت به قابلیت های علمی و فردی خود همراه و ترغیب کنید.

نکته ۱۰۹: بیان این موضوع در اظهارنامه هدف شما بسیار مهم است که شما از تجربه های علمی و تحصیلات آکادمیک و غیر آکادمیک قبلی خود چه درس هایی آموخته اید و چه تجربه هایی کسب کرده اید و این یافته ها، چه تاثیری در تشویق شما برای ادامه تحصیل در رشته مورد نظر داشته است.

نکته ۱۱۰: دانشجویانی که هم اکنون در رشته و دانشگاه مورد نظر شما تحصیل می کنند، می توانند داوران خوبی برای بررسی اظهارنامه هدف شما جهت اصلاح و ویرایش آن باشند. آن ها را از طریق سایت دانشگاه ها و شبکه های اجتماعی و جست و جو در میان مقالات علمی و وبلاگ ها پیدا کنید.

نکته ۱۱۱: اظهارنامه هدف شما، باید نشان دهنده این موضوع باشد که شما از روی تصادف و به طور شانسی، رشته و دانشگاه مورد نظر را انتخاب نکرده اید و دلایل مطلوبی برای انتخاب خود دارید که مستدل و منطقی است.

نکته ۱۱۲: اگر قصد دارید پس از اتمام تحصیلات در رشته و دانشگاه مورد نظر، کتابی یا ژورنالی یا موسسه ای منتشر و راه اندازی کنید بهتر است تجربه قبلی خود را در این سه حوزه به طور خلاصه بیان کنید تا مخاطب نامه شما، جدی تر به این هدف شما فکر کند و احراز صلاحیت شما را جدی تر دنبال کند.

نکته ۱۱۳: اظهارنامه هدف خود را مثبت به اتمام برسانید و از ارائه کلمات و جملات خواهشی، التماسی و انرژی منفی پرهیز کنید.

نکته ۱۱۴: از دید یک مسئول پذیرش دانشگاه که قصد دارد از روی این اظهارنامه های هدف، دانشجو یا دانشجویان مورد نظر را انتخاب کند، اظهارنامه هدف خود را ویرایش و تحریر کنید و از بیان موارد اضافی خودداری کنید.

نکته ۱۱۵: نوشتن اظهارنامه هدف یک یا دو صفحه ای، موضوعی نیست که ظرف جند دقیقه یا حتی چند ساعت و بدون کار فکری و برنامه ریزی و مطالعاتی قبلی امکان پذیر باشد. برای خیلی از دانشجویان، این اظهارنامه برگ برنده بوده است. برگ برنده خود را مفت از دست ندهید.

نکته ۱۱۶: بیان مشکلات و محدودیت های سیاسی، اقتصادی یا خانوادگی، هیچ امتیازی برای شما در اظهارنامه هدف محسوب نمی شود.

نکته ۱۱۷: در اظهارنامه هدف باید به دو موضوع قابلیت های فردی ۷ و آکادمیک ۸ به طور موجز و مفید اشاره شود.

نکته ۱۱۸: اگر برای مقطع دکترا در دانشگاهی اپلای می کنید، بهتر است که پروپزال پایان نامه دکترای ۹ شما با اظهارنامه هدف متفاوت باشد تا درک درستی از هدف کلی و حوزه تحقیقاتی شما حاصل شده و این دو موضوع مهم با هم قاطی نشود.

نکته ۱۱۹: موضوعاتی مانند اظهارنامه اهداف آکادمیک ۱۰ ، نامه هدف ۱۱ ، برنامه تحقیقاتی ۱۲ ، اظهارنامه تاریخچه ۱۳ شخصی همه به معنای اظهارنامه هدف است.

نکته۱۲۰: این که شما در فلان امتحان داخلی یا بین المللی نمره کم یا زیاد گرفته اید و فلان بک گراند خانوادگی یا سیاسی یا اجتماعی را دارید، تاثیر زیادی در ترغیب مخاطب اظهارنامه هدف شما برای اخذ پذیرش ندارد.

نکته ۱۲۱: انجمن های فارسی یا غیر فارسی اینترنت، محفل خوبی برای دریافت مشاوره جهت نوشتن یک روزمه تخصصی یا اظهارنامه هدف مطلوب نیست. بهتر است از مشاوران آکادمیک و دانشجویان مقاطع فوق لیسانس و دکترای داخل و خارج از کشور برای دریافت مشاوره اثربخش استفاده کنید و وقت خود را تلف نکنید.

نکته ۱۲۲: این که فلان دوست یا استاد یا فلان موضوع باعث شد تا شما به فلان رشته و دانشگاه علاقمند شوید، موضوع جالبی هست. اما عبارات و فضایی که در SOP می توانید به موضوعات هدفمند تر و مستدل تر بپردازید، به بیان موضوعات احساسی ،شعاری و غیر آکادمیک اختصاص ندهید. فراموش نکنید که یک SOP قوی، بخشی از امتیاز شما برای پذیرش و اخذ بورس تحصیلی در رشته مورد علاقه شما هست. در بیانیه هدف، ابتدا درباره خود و قابلیت های خودتان صحبت کنید. بعد درباره اینکه چطور شد دانشگاه مقصد رو انتخاب کردید.

سپس درباره دلیل انتخاب رشته مورد نظر را بگویید و آن را مرتبط با تجربه و توانمندی های علمی و فنی و علایق خود بدانید. سپس موضوعات تحقیقی که در آینده علاقمند هستید دنبال کنید صحبت کنید. این قسمت خیلی مهم است. دانشگاه بر اساس این علایق شما، سوپروایزر برای ارشد و دکترا ی متقاضیان انتخاب میکند. در بخش آخر بیانیه هدف سعی کنید در این باره توضیح مختصری بدهید که تحصیل در رشته مورد نظر شما، چه تاثیری در آینده شغلی شما خواهد داشت.

این بخش نیز دید خوبی به مخاطب بیانیه هدف میدهد و اون را به این امر آگاه می کند که شما تا چه اندازه نگاه بلند مدت به رشته مورد نظر در عرصه عمل دارید. در آخر اینکه هیچ بیانیه هدف خیلی خوب و استاندارد نداریم. اول شروع به نوشتن بکنید و سپس ویرایش و سپس در اختیار ویراستار و دانشجویان دکترا در دانشگاه های مختلف قرار بدهید تا بررسی کنند و اصلاح شود.

۱. Statement of Purpose

۲. Identified missions

۳. www.۲.lingfil.uu.se

۴. Research interests

۵. مراجعه کنید به کتاب "واژه های ایرانی زبان سوئدی" نوشته دکترحسین آذران - نشر بلخ- تهران

۶. http://grad.berkeley.edu/admissions/state_purpose.shtml

۷. Personal statement

۸. Academic statement

۹. PhD Thesis Proposal

10. Academic Goal Statement

۱۱. Goal Letter

۱۲. Research statement

13. Personal History Statement
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیما

      این بخش یکی از بهترینای سایته

      پاسخ ها

      • ساره

        موافقم

    • طاهره فیض

      من این مطلب را خیلی تصادفی دیدم. واقعا مرسی.
      مشاوره هم میشود از سایت برترین ها گرفت؟
      مرسی
      فیض

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج