۱۹۵۳۶۸
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

میزان حجم تجارت چمدانی در ایران

طی دوازده‌ماهه سال ۱۳۹۳ حجم تجارت چمدانی ایران با کشورهای مشترک‌المنافع،‌ معادل ۸۲ میلیون و ۸۱۵ هزار دلار بوده است که این میزان نسبت به سال ۱۳۹۲،‌ ۱۸.۳۸ درصد کاهش پیدا کرده‌است.

خبرگزاری ایسنا: تجارت چمدانی به تجارت محدود و کوچکی که با کشورهای شمال، شمال‌غرب و شمال شرق از طریق مبادلان بین مرزنشینان این مناطق و مرزنشینان کشورهای همسایه انجام صورت می‌گیرد، اطلاق می‌شود.

بر اساس آمار سازمان گمرک طی سال ۱۳۹۳ حجم این مبادلات که البته حجم بسیار ناچیزی از کل صادرات کشور را در برمی گیرد معادل ارزش ۸۲ میلیون و ۸۱۵ هزار دلار بوده‌است که به طور متوسط در هر روز از سال گذشته ۲۲۶ هزار دلار از طریق تجارت بین مرز نشینان با کشورهای مشترک‌المنافع هم‌مرز صادرات انجام شده است.

این میزان مبادله در نهایت حدود ۲۳ صدم درصد از ارزش کل صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.

بر اساس این آمار در سال ۱۳۹۲میزان ارزش تجارت چمدانی با این کشورها معادل ۱۰۱ میلیون و ۴۶۹ هزار دلار بوده‌است که ۳۲ صدم درصد از ارزش کل صادرات آن سال را تشکیل می‌داد.

مقایسه حجم مبادلات چمدانی در دوسال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ نشان می‌دهد که طی سال گذشته حجم مبادلات چمدانی با ۱۸.۳۸ درصد کاهش مواجه بوده‌است.

در این میان بیشترین حجم تجارت چمدانی در سال گذشته به گمرک آستارا و با ارزش مبادله ۲۵ میلیون و ۳۶۸ هزار دلار اختصاص یافته است که در کل ۳۰.۶۳ درصد از کل تجارت چمدانی را شامل می‌شود.

گمرک بیله‌سوار با اختصاص ۱۲ میلیون و ۳۰۶ هزار دلار و ۱۴.۸۶ درصد حجم این نوع صادرات، در رتبه دوم تجارت چمدانی قرار می‌گیرد و در جایگاه سوم نیز گمرک باجگیران با صادراتی معادل ۱۲ میلیون و ۲۲۴ هزار دلار ۱۴.۷۶ درصد از کل صادرات چمدانی را در بر می‌گیرد.

در طول سال ۱۳۹۲ اما به ترتیب گمرک باجگیران با اختصاص ۴۴ میلیون و ۴۷ هزار دلار، گمرک آستارا با اختصاص ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار و گمرک بیله‌سوار با اختصاص ۷ میلیون و ۳۹۵ هزار دلار از تجارت چمدانی به ترتیب از رتبه اول تا سوم قرار داشتند.

مقایسه آمار سال گذشته و سال ۱۳۹۲ در زمینه تجارت چمدانی حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۳ صادرات تجارت چمدانی از لحاظ ارزش از گمرک منطقه بندر انزلی ۸۹.۵۵ درصد کاهش داشته است و این گمرک نسبت به سایر مناطق با بیشترین کاهش صادرات تجارت چمدانی مواجه بوده‌است.

پس از آن به ترتیب گمرک پلدشت،‌۸۰.۳۱ درصد ،‌گمرک باجگیران ۷۲.۲۵ درصد،‌گرک اینچه‌برون ۲۱.۵۸ درصد و گمرک سرخس ۱۰.۲ درصد کاهش صادرات تجارت چمدانی داشته است.

در این بین چندین گمرک نیز برخلاف آمار کلی تجارت چمدانی که حاکی از کاهش حجم این تجارت بوده است، با افزایش تجارت چمدانی مواجه بوده‌اند.

گمرک بیله‌سواردر سال گذشته با رشدی ۶۶.۴۳ درصدی بیشترین رشد را نسبت به سال ۱۳۹۲ در زمینه تجارت چمدانی داشته‌است. پس از آن نیز گمرک لطف‌آباد با رشد ۵۷.۲۹ درصدی و گمرک سرو با رشد ۳۹.۶۱ درصدی در زمینه تجارت چمدانی در قیاس با سال ۱۳۹۲ در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج