جاباما
۱۹۵۵۱۰
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

ظریف: درباره توافق در تهران اجماع وجود دارد

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه مشترکی با روزنامه های ال پاییس ، ال موندو ، آ ب ث و لاراسون گفت که در تهران یک اجماع کلی بر دستیابی به توافق هسته ای وجود دارد.

ایرنا: محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در مصاحبه مشترکی با روزنامه های ال پاییس ، ال موندو ، آ.ب.ث و لاراسون گفت که در تهران یک اجماع کلی بر دستیابی به توافق هسته ای وجود دارد.

ظریف در پاسخ به این سوال که آیا میان مقام های جمهوری اسلامی ایران بر سر زمان لغو تحریم ها اختلاف نظر وجود دارد تاکید کرد : میان مقامات ایران بر سر این مساله اختلافی وجود ندارد زیرا رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری معتقدند که تحریم ها باید لغو گردند.

وی افزود : بر سر زمان لغو تحریم ها با گروه ۵+۱ در حال مذاکره هستیم .

ظریف ادامه داد: تعهد بر سر لغو تحریم ها باید در روز امضای توافق صورت گیرد و لغو آنها باید هنگامی انجام گیرد که توافق به اجرا در آید . باید یک تعادلی بین دو طرف وجود داشته باشد.

وزیر خارجه کشورمان در مورد این سوال که ایران چگونه شک و تردید های مقام هایی که با توافق هسته ای با آمریکا مخالفند را پشت سر خواهد گذاشت تصریح کرد : ما بحث های داخلی خودمان را داریم . ما یک دولت سخت یا انعطاف ناپذیر نیستیم . اگر توافق به عزت و شرف و دستاورد های ما احترام بگذارد ، اکثر مردم به توافق خوش آمد خواهند گفت . با این حال ، نگرانی هایی نیز وجود خواهد داشت زیرا مردم ایران به طور کل نسبت به اهداف آمریکا ، شک و تردید دارند .

وزیر خارجه ایران در این مورد که این شک و تردید ها چگونه رفع خواهند شد تاکید کرد: با اجرای تعهدات میان دو طرف ، اگر با آنها ( گروه ۵+۱ ) به یک توافق خوب برسیم ،در این صورت ، رفع این بی اعتمادی های مشترک و عمیق می تواند آغاز شود و این وضعیت به ما اجازه خواهد داد که به بخش های دیگری نیز رسیدگی کنیم .

ظریف خاطر نشان کرد :اما اگر این توافق به دست نیاید ، شکاکان نسبت به آمریکا حمایت بیشتری را در میان مردم خواهند داشت . در هر حال ، در ایران یک اجماع کامل وجود دارد و همه خواهان یک توافق اما یک توافق خوب هستند . هیچ فردی از توافقی که کرامت یا حقوق ما را قربانی کند حمایت نمی کند و این به معنی عبور از یک خط است.

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این سوال که منظور وی چه حقوقی هستند اشاره کرد :حقوق ما این است که ما یک برنامه هسته ای صلح آمیز را گسترش دادیم و آن را ترک نمی کنیم . حتی آمریکا طبق توافق اولیه که ما همچنان به حفظ برنامه غنی سازی اورانیوم خود ادامه می دهیم آنرا به رسمیت می شناسد.

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان در این باره که آیا با کاهش فشارهای بین المللی ، اوضاع حقوق بشر در ایران چگونه خواهد بود، تاکید کرد :هر دولتی باید اقداماتی را برای بهبود حقوق بشر اعمال کند هرچند که باید در نظر داشت که ما در یک فضای متفاوت فرهنگی و اجتماعی زندگی می کنیم .

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از مصاحبه در رابطه با انتظاراتش از اسپانیا با توجه به اینکه این کشور بخشی از کمیته تحریم ها در شورای امنیت را تشکیل می دهد ، خاطرنشان کرد :ما معتقدیم که تحریم ها هیچ نتیجه ای نخواهند داد. ما در حرکت به سوی لغو آن و برقراری همکاری هستیم .من معتقدم که اروپا نه تنها از نظر اقتصادی بلکه همچنین از نظر سیاسی نیز منتفع خواهد شد .

وی تصریح کرد:فرصت های بزرگی ، از بخش گردشگری گرفته تا بخش انرژی برای شرکت های اروپایی در ایران وجود دارد . اسپانیا یکی از بزرگترین وارد کنندگان نفت ایران بود و این موضوع می تواند مراتب بهتری به خود بگیرد . همکاری و گفت وگوی آرام ، صلح و ثبات را به ارمغان می آورد و اروپا نمونه ای از آن است .

وی در اشاره به این مطلب که آیا همانطوری که بنیامین نتانیاهو تقاضا کرده ، به رسمیت شناختن رژیم اسراییل امکان پذیر است ، تاکید کرد که چنین امری معنی ندارد و حتی 'باراک اوباما' با آن مخالفت نموده است .

وی افزود : رژیم اسراییل ، توافق را نمی خواهد و معتقد است که یک توافق به معنی یک تهدید وجودی برای آنها می باشد . رژیم اسراییل از این مورد به عنوان پرده ای از دود و غبار برای پنهان کردن جنایات خود علیه فلسطینیان استفاده می کند .

ظریف درباره این ادعا که پیامی در توییتر از مقامات عالی ایران که خواهان نابودی رژیم صهیونیستی بودند منتشر شده و اینکه آیا دولت ایران با این امر موافق است ، تصریح کرد:نتانیاهو خواهان نابودی دولت ایران در طول سالهای اخیر بود . ما از یک راه حل دمکراتیک دفاع می کنیم . این رژیم بر اساس آپارتاید است ، ما علیه یهودیان نیستیم .

وزیر خارجه در رابطه با کمکی که ایران به سوریه می کند و آیا این کمک ها شامل عرضه سلاح می باشد گفت : فرماندهان ما در پاسخ به تقاضای دولت های سوریه و عراق به عنوان مشاور در این کشورها حضور دارند . ما در کنار کسانی که علیه افراط گرایی و خشونت در منطقه می جنگند ،هستیم .ما هیچ وقت از داعش حمایت نکردیم و نخواهیم کرد.

وی در این مورد که آیا ایران از نیروهای مردمی انصار الله یمن حمایت می کند تاکید کرد که ایران از هیچ کس در یمن پشتیبانی نمی کند بلکه از توافق سیاسی حمایت می کند .

وزیر خارجه کشورمان در این مورد اضافه نمود : هیچ زیرساخت نظامی در یمن برای حمله وجود ندارد . نیروهای عربستان سعودی در حال بمباران مواضع غیر نظامیان هستند . پارامترها برای یک ایجاد راه حل ، باید یک دولت با سیاست انسجام ملی و احترام به همسایگان باشد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج