۱۹۶۳۶۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

SUVها جزو خودروهای چندمنظوره هستند و عملکردهای گوناگون را به نمایش می‌گذارند.

پدال: آیا اسمی بی‌مسماتر از SUV که مخفف Sport Utility Vehicle است، هم وجود دارد؟ SUVها جزو خودروهای چندمنظوره هستند و عملکردهای گوناگون را به نمایش می‌گذارند. اما در مورد اسپرت بودن چطور؟ با نگاهی مختصر به محبوب‌ترین SUVهای بازار آمریکا در سال گذشته که عبارت‌اند از هوندا CR-V، فورد اسکیپ و تویوتا راو ۴ به‌راحتی درمی‌یابیم که هیچ‌کدام به معنای واقعی کلمه اسپرت نیستند و به نظر ما اسپرت بودن آخرین فاکتور هر کس برای خرید خودروهای نام برده است و به نظر نمی‌رسد در این مورد هیچ‌کدام از شما مخالف ما باشید. SUVهای کوچک در صدر فهرست فروش بازار آمریکا هستند و غالباً از نظر اسپرت بودن در مضیقه قرار دارند. اما این چهار SUV جمع‌وجور که در تست ما حضور دارند از نظر اسپرت بودن در سگمنت خود بهترین هستند و توسط خودروسازان آلمانی ساخته شده‌اند.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها
Comparison: SQ۵ vs. X۴ xDrive۳۵i vs. GLA۴۵ AMG vs. Macan Turbo

نماینده اول آئودی SQ5 مدل 2015 با موتور 354 اسب بخاری از اینگل اشتاد (Ingolstadt) است. ب‌ام‌و X4 xDrive 35i به مونیخ تعلق دارد و از اشتوتگارت دو نماینده داریم اولی مرسدس بنز GLA 45 AMG با موتور 355 اسب بخاری که با خوش‌رویی از آفالترباخ در گروه حضور دارد و دومی پورشه ماکان توربو مدل 2015 با موتور 400 اسب بخاری. هر کدام از خودروهای موجود در تست از سیستم چهارچرخ محرک بهره می‌برند.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

به دلیل اینکه SUVهای این گروه برخلاف بسیاری دیگر، به‌طور ویژه برای رانندگی پرفورمنس ساخته شده‌اند، ما هم تصمیم گرفتیم آنها را در جاده‌ای به آزمایش بکشیم که شامل مسیر معروف Mulholland در لس‌آنجلس و تپه‌های شیب‌دار و پیچ‌های پی‌درپی و تنگ می‌شود و جانی لیبرمن (نویسنده موتورترند) به آن لقب Sürfschleife (به معنای حلقه جنوبی در زبان آلمانی) داده است و هم‌چنین برای قضاوت و اندازه‌گیری بهتر، خودروها را در خیابان‌های شهر و بزرگراه‌ها هم آزمایش کردیم. قصد ما در درجه اول مشخص کردن بهترین اتومبیل از نظر راننده است. هم‌چنین میزان مصرف سوخت، راحتی و ارزش در قبال مبلغ پرداختی هم در تصمیم‌گیری ما نقش دارند.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

X۴ xDrive ۳۵i از جانب ب‌ام‌و با نام SAC که مخفف (Sport Activity Coupe) است، شناخته می‌شود. روی کاغذ شرایط برای ب‌ام‌و چندان مطلوب نیست. میزان قدرت و گشتاور ب‌ام‌و در گروه کمترین است و به‌تبع آن اتومبیل از نظر شتاب گیری ۰ تا ۶۰ و یک‌چهارم مایل کندترین عملکرد را در میان دیگر اعضای گروه دارد. هم‌چنین از نظر ترمزگیری در مکان سوم این گروه چهارتایی می‌ایستد. ب‌ام‌و x۴ به موتور ۳ لیتری با آرایش ۶ سیلندر تخت به همراه توربوچارجر مجهز است که تنها ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ پوند فوت (۴۰۷ نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. با وجود کمبود قدرت موتور و البته به لطف وجود گیربکس ۸ سرعته ZF و هم‌چنین دومین خودرو سبک‌وزن گروه بودن، X۴ در پیست زیاد از بقیه عقب نمی‌افتد. با فشار روی پدال گاز، X۴ در عرض ۵.۲ ثانیه از حالت سکون به ۹۶.۶ کیلومتر می‌رسد و شتاب‌گیری چهارصد متر را در عرض ۱۳.۹ ثانیه و با سرعت ۱۵۹ کیلومتر بر جای می‌گذارد هم‌چنین با ضربه سنگین به پدال ترمز در سرعت ۹۶.۶ کیلومتر، X۴ در ۱۱۳ فوت (۳۴.۴) متر متوقف می‌شود.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

اثرات عملکرد کم‌فروغ x۴ در تست عدد ۸ انگلیسی که آن را در ۲۶.۲ ثانیه و با تحمل فشار جانبی میانگین ۰.۷۱ به پایان رساند در پیچ‌وخم‌های جاده محل آزمایش خودش را نشان داد. Rory Jurnecka که از عوامل تست است در مورد X۴ عنوان کرده که " ب‌ام‌و X۴ نسبت بقیه بسیار بزرگ‌تر، بلندتر و سنگین‌تر احساس می‌شود " هم‌چنین یکی دیگر از عوامل گروه به نام Scott Evans عقیده دارد " فرمان پذیری X۴ احساسی مانند مسابقه طناب‌کشی با چرخ‌های جلو را به انسان می‌دهد و در دره‌های باریک و پر پیچ‌وخم دار مانند یک سدان اسپرت بزرگ احساس می‌شود" و هم‌چنین اضافه می‌کند من واقعاً از رانندگی سخت این خودرو لذت بردم.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

موتور ۶ سیلندر خطی ب‌ام‌و X۴ بهترین بخش این کراس‌اوور است و صدای فوق‌العاده‌ای دارد و تمام طول مسیر را به آوازخوانی در دور موتور ۷,۰۰۰ دور در دقیقه مشغول است. در هنگام تست‌های شهری و بزرگراهی هم انتظار عملکرد بهتری از ب‌ام‌و داشتیم. درست است که ب‌ام‌و از نظر اسپرت بودن در پس رقبا قرار می‌گیرد اما به‌طور تعجب‌آوری کم‌هیجان‌ترین عضو گروه نیست. ب‌ام‌و کوبنده‌ترین رانندگی و پرسروصداترین کابین گروه را دارد و که بخش اعظمی از آن به دلیل استفاده از لاستیک‌های فاق کوتاه ران‌فلت ناشی می‌شود. با در نظر گرفتن عملکرد ضعیف X۴ در شهر و بزرگراه و هم‌چنین دره‌های پرپیچ‌وخم می‌توان انتظار داشت که ب‌ام‌و X۴ قافیه را به دیگر رقبای هم‌وطن ببازد.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها



مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

آئودی SQ۵ تست شده در دمای ۲۳ درجه در ماه فوریه به لاستیک‌های زمستانی مجهز بود و به‌وضوح مشخص است که این نوع لاستیک انتخاب ایده‌آلی نبود. ما از SQ۵ انتظارهای بزرگی داشتیم، مخصوصاً به دلیل اینکه این اتومبیل در اصل یک نسخه سبک‌تر و البته ارزان‌تر از پورشه ماکان می‌باشد. SUVهای مونیخی و اشتوتگارتی ترجیح داده‌اند به منظور افزایش قدرت از توربوچارجر بهره ببرند. اما این اینگل اشتادی از سوپرچارجر بهره می‌برد. در نتیجه قدرت موتور ۳ لیتری V۶ اتومبیل به ۳۵۴ اسب بخار و میزان گشتاور به ۳۴۷ پوند فوت (۴۷۰ نیوتن متر) رسیده است. به‌مانند ب‌ام‌و، آئودی هم از گیربکس ۸ دنده بهره می‌برد. تیم تست موتور ترند در سال ۲۰۱۴ آئودی SQ۵ را تست کرد که به لاستیک‌های تابستانی مجهز بود و آن اتومبیل در تست فوق توانست شتاب صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر را در عرض ۴.۸ ثانیه و یک‌چهارم مایل را در ۱۳.۵ ثانیه با سرعت ۱۶۴.۴ کیلومتر عملی کند و تست عدد ۸ انگلیسی را در ۲۵.۹ ثانیه با میانگین نیروی جانبی ۰.۷۱g تمام کرد. اما SQ۵ حاضر در این تست با توجه به بهره‌گیری از تایرهای نرم‌تر زمستانی شتاب صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر را در ۴.۴ ثانیه و یک‌چهارم مایل را در ۱۳.۱ ثانیه با سرعت ۱۶۷.۵ کیلومتر برجای گذاشت اما نکته منفی تایرهای نرم‌تر زمستانی طولانی‌تر شدن مسافت ترمز است. آئودی SQ۵ حاضر در تست با ترمزگیری در سرعت ۹۶.۶ کیلومتر در ۳۷.۴ متر متوقف شد و تأثیر منفی دیگر تایرهای زمستانی همانا کندتر شدن اتومبیل در تست عدد ۸ انگلیسی بود و SQ۵ توانست این تست را در ۲۶.۵ ثانیه و با تحمل شتاب جانبی متوسط ۰.۷۲g به پایان برساند.SQ۵ خیلی زود توانست قلب و ذهن گروه داوران را برباید یکی از داوران به نام ایوانز می‌گوید با قرار دادن اتومبیل در حالت دینامیک، واکنش پدال گاز سریع‌تر می‌شود و موتور همواره در بازه ۴,۰۰۰ تا ۶,۰۰۰ دور در دقیقه کار می‌کند.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

آئودی و ب‌ام‌و هرکدام در جایگاهی که لایق آن هستند خواهند ایستاد. ولی انتخاب برترین خودرو در این گروه از میان مرسدس بنز GLA ۴۵ AMG و پورشه ماکان توربو بسیار سخت است. هر دو خودرو از نظر رانندگی بهترین SUVهای ساخته شده تاکنون هستند و در ابتدا به‌مانند خودروهای اسپرت رفتار می‌کنند و سپس نقش کراس‌اوورهای خانوادگی را ایفا می‌کنند. پورشه ماکان توربو ۸۴,۸۵۰ دلار قیمت دارد که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای از دیگر اعضای گروه بالاتر است. تنها قیمت پورشه نیست که از بقیه بالاتر است، بلکه پورشه از نظر قدرت موتور هم بر دیگر خودروها برتری دارد. موتور پورشه یک نمونه ۳.۶ لیتری توربو دوقلو V۶ است که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۶ پوند فوت (۵۵۰ نیوتن متر) گشتاور تولید می‌کند. قدرت تولیدی موتور در پورشه به‌واسطه یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه PDK و سیستم چهارچرخ محرک مجهز به مبدل گشتاور به زمین منتقل می‌شود. پورشه ماکان سنگین‌وزن‌ترین عضو گروه است. اما نکته فوق را نمی‌توان از روی عملکرد فنی اتومبیل به‌دست آورد. چرا که ماکان توانست در ۴.۲ ثانیه شتاب صفر تا ۹۶.۶ کیلومتر را عملی کند که از این نظر سریع‌ترین بود. هم‌چنین با طی مسافت یک‌چهارم مایل در ۱۲.۹ ثانیه با ۱۷۰.۸ کیلومتر سرعت دومین خودرو سریع گروه بود. در حالی که از این نظر اختلافش با سریع‌ترین خودرو گروه تنها ۰.۱ ثانیه می‌باشد.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مسافت ترمز ثبت شده برای ماکان از سرعت ۹۶.۶ کیلومتر تنها ۳۱ متر می‌باشد. ماکان در تست اسکیپد نیروی G متوسطی به اندازه ۰.۹g را از خودش بر جای گذاشت. تمام نتایج به‌دست آمده برای ماکان توربو شگفت‌انگیز بود اما بی‌شک متحیرکننده ترین آنها به تست عدد ۸ انگلیسی مربوط می‌شد که نتیجه برای ماکان و مرسدس بنز GLA۴۵ AMG مشابه و ۲۵ ثانیه با تحمل نیروی جانبی ۰.۷۸g بود. نتایج به‌دست آمده برای ماکان در شهر حتی از جاده هم بهتر بود. به نظر شخص نویسنده همه چیز ماکان از موتور و گیربکس گرفته تا سیستم تعلیق و فرمان پذیری به‌صورت یکپارچه و بسیار عالی با هم کار می‌کنند. برای طی کردن سریع‌تر پیچ‌ها در ماکان سخت‌ترین کار ممکن فشردن دکمه Sport+ است. یک اشکال بزرگ که می‌توان به ماکان گرفت بازخوردهای فرمان آن است که مانند دیگر ساخته‌های پورشه نیست. واکنش‌های فرمان به‌تنهایی بسیار سریع است، اما بازخوردهای ناشی از آن کمی بی‌حس به نظر می‌رسد. عملکرد فنی و راحتی و بسیاری ویژگی‌های دیگر ماکان با برترین خودرو گروه برابری می‌کند اما نقطه ضعف ماکان همانا گران‌تر بودن آن نسبت به بقیه است. Jurnecka که یکی از داوران این مقایسه است در مورد ماکان عقیده دارد که " این خودرو گران است، هزینه رانندگی با آن بالاست، گران به نظر می‌رسد و در نهایت این خودرو بوی گرانی می‌دهد! " برای فهم بهتر موضوع باید بگوییم که ماکان نسبت به دومین خودرو ارزان‌قیمت گروه ۲۰,۰۰۰ دلار گران‌تر است. تنها رینگ چرخ‌های ۲۱ اینچی اتومبیل ۳,۳۰۰ دلار قیمت دارند حتی اگر ماکان S که نسبت به نسخه توربو ضعیف‌تر است را هم در تست استفاده می‌کردیم بازم هم ماکان گران‌ترین عضو گروه می‌شد.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مرسدس بنز از نظر ما در دسته چندان مناسبی جا نگرفته است. در واقع دسته‌بندی این خودرو در میان SUVها چندان صحیح نیست. برای درک بهتر موضوع کار را با یک مثال پیش می‌بریم. مطمئناً تا به حال سوبارو XV Crosstrek را دیده‌اید کمپانی سوبارو عقیده دارد خودرو فوق یک SUV است اما علاقه‌مندان این خودرو را یک هاچ‌بک می‌دانند. چنین مسئله‌ای در مورد مرسدس بنز GLA۴۵ AMG هم صادق است یکی از داوران به نام ایوانز معتقد است که مرسدس بنز GLA۴۵ AMG یک هاچ‌بک داغ با کمی ارتفاع بلندتر است. هر نامی می‌خواهید بر روی این خودرو بگذارید. اما باید بدانید GLA۴۵ AMG نه تنها بهترین کراس‌اوور در گروه است بلکه بهترین هندلینگ را در میان خودروهای موجود در بازار دارد. آیا حرفمان را باور نمی‌کنید؟ پس نگاهی به نتایج به‌دست آمده در هنگام تست‌ها بیندازید. GLA۴۵ AMG تست عدد ۸ انگلیسی را در زمانی برابر با پورشه ماکان و در ۲۵ ثانیه و با تحمل نیروی جانبی ۰.۷۸g پشت سر گذاشت. عملکرد اتومبیل در تست skidpad هم به همان نسبت شگفت‌انگیز بود و اتومبیل توانست عدد ۰.۹۳ را برای شتاب جانبی به ثبت برساند. GLA۴۵ AMG تنها عضو گروه با موتور ۴ سیلندر بود. موتور این اتومبیل یک نمونه ۴ سیلندر توربوچارجر ۲ لیتری با ۳۵۵ اسب بخار قدرت و ۳۳۲ پوند فوت (۴۵۰ نیوتن متر) گشتاور است. گیربکس هم از انواع ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه است که در ترکیب با موتور پرقدرت، شتاب صفر تا ۹۶.۶ کیلومتری برابر با ۴.۳ ثانیه را برای GLA۴۵ AMG به ارمغان می‌آورد. هم‌چنین مرسدس بنز یک‌چهارم مایل را در ۱۲.۸ ثانیه با سرعت ۱۷۳.۶ کیلومتر عملی کرد و مسافت لازم برای توقف اتومبیل از ۹۶.۶ کیلومتر ۳۱.۴ متر بود. با در نظر گرفتن این ارقام رقابت مرسدس بنز و پورشه برای کسب رتبه نخست شانه‌به‌شانه می‌باشد. اما وجه برتری مرسدس بنز بر پورشه چیست؟ وزن، مرسدس بنز نزدیک ۴۰۰ کیلوگرم نسبت به پورشه سبک‌تر است و در ماشین‌های اسپرت وزن کمتر برابر است با لذت بیشتر. آیاپانا و ایوانز در مورد مرسدس بنز عقیده دارند که " قدرت بیشتر، هندلینگ شگفت‌انگیز، چسبندگی فوق‌العاده و فرمان پذیری مناسب همگی وجه برتری مرسدس بنز بر رقیبان است و از راندن چنین خودرویی نمی‌شود لذت نبرد! " جورنکا یکی از عوامل تست عقیده دارد "اگر GLA توربو یک انسان بود می‌شد آن را به یک کودک ۴ ساله بیش‌فعال که در معرض قند و کافئین است تشبیه کرد"

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

GLA۴۵ AMG خودروئی اعتیادآور است. هر انتظاری از آن را دارید برآورده می‌کند. در شهر سواری رام و قابل کنترلی دارد و در بزرگراه سواری راحت و در صوت نیاز به‌مانند یک اتومبیل رالی رفتار می‌کند. مرسدس بنز GLA۴۵ AMG و پورشه ماکان توربو از بسیاری جهات شبیه هم هستند اما شکاف قیمتی زیاد و میزان مصرف سوخت و رانندگی لذت‌بخش‌تر دلایلی هستند که باعث برتری بنز بر پورشه می‌شوند. کراس‌اوور ساخته AMG خودرویی است که کاملاً لایق کلمه اسپرت در عبارت ترکیبی Sport Utility Vehicle می‌باشد و تاج پیروزی را باید بر سر این کراس‌اوور اشتوتگارتی گذاشت.

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

رتبه نخست: مرسدس بنز GLA۴۵ AMG

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

رتبه دوم: پورشه ماکان توربو

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

رتبه سوم: آئودی SQ۵

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

رتبه چهارم: ب‌ام‌و X۴ xDrive ۳۵i

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

در ادامه تصاویر این زیبارویان را ببینید:

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها

مقایسهٔ چهار SUV اسپرت از دیار ژرمن‌ها
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج