۱۹۶۵۴
۵۰۷۰
۵۰۷۰
پ

طریقه نگه داری و پرورش لاكي بامبو

اين گياه در سراسر دنيا به گياه شانس شهرت يافته است و در هيچ يك از كتب علمي دليلي براي اين موضوع ذكر نشده است.

طریقه نگه داری و پرورش لاكي بامبو

طریقه نگه داری و پرورش لاكي بامبو

برترین ها: اين گياه در سراسر دنيا به گياه شانس شهرت يافته است و در هيچ يك از كتب علمي دليلي براي اين موضوع ذكر نشده است. به‌علت كم توقع بودن و مقاومت آن در برابر شرايط جوي مختلف به‌جز سرما و رشد كردن در آب، خاك، سنگ قلوه، پوكه صنعتي و در نور نسبتا كم و نور غير مستقيم محبوبيت زيادي دارد. حلقوي بودن انتهاي ساقه آن نيز بر زيبايي اين گياه افزوده است.

طريقه نگهداري و پرورش آن در آپارتمان:

يكي از عواملي كه سبب شده است تا نگهداري لاكي بامبو در خانه‌ طرفداران بسياري داشته باشد، سهولت پرورش و نگهداري آن است. ساقه‌هاي آن را در گلداني با آب بدون كلر قرار دهيد و اطراف ساقه‌ها را با دانه‌هاي ليكا (پوكه صنعتي) بپوشانيد تا در درون گلدان به‌طور شكيل بايستد. خاصيت دانه‌هاي ليكا اين است كه به‌دليل پخته شدن در دماي ۱۲۰۰ درجه سانتيگراد، عاري از هر گونه آفت و بيماري است و به علت متخلل بودن، رطوبت را نيز در خود نگه مي‌دارد.

براي بالا و پايين نگهداشتن ساقه‌ها از دانه‌هاي ليكا به عنوان سطح اتكا و حايل استفاده كنيد. چنانچه به مسافرت مي‌رويد ‌يا اصولا فراموشكار هستيد، ‌دانه ليكا به خاطر داشتن خلل و فرج،‌ آب را به اندازه كافي در خود ذخيره كرده و رطوبت لازم را به گياه مي‌رساند. چنانچه از اين گياه مراقبت‌هاي ويژه‌اي كه در زير به آنها اشاره خواهد شد، به عمل آيد، ارتفاعش تا حدود يك متر خواهد رسيد و چندين سال عمر خواهد كرد.

طریقه نگه داری و پرورش لاكي بامبو

مراقبت از گياه:

نور: نور مورد نياز اين گياه نور غير مستقيم، ‌يعني نوري است كه از پرده توري عبور كرده و فيلتر شده باشد، نور مستقيم آفتاب براي اين گياه زيان آور است.

درجه حرارت: بهترين درجه حرارت براي اين گياه دماي بين ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتيگراد است. ناگفته نماند كه اين گياه دماي متغير را نيز تحمل مي‌كند.

آبياري: آبي را كه براي آبياري اين گياه استفاده مي‌كنيد بايد به مدت ۲۴ ساعت در ظرفي در گوشه‌اي قرار دهيد تا كلر و فلورايد آن خارج شود. براي تهيه آن ظرفي را از آب پر كنيد و به مدت ۲۴ ساعت در گوشه‌اي قرار دهيد تا مواد مذكور از آن خارج شوند و دماي آب نيز با دماي اتاق يكسان شود. براي جلوگيري از بو گرفتن آب و گندزدايي مي‌توانيد يك تكه ذغال را شسته و در آن بيندازيد. توصيه مي‌شود براي رسيدن سريع و راحت آب و مواد غذايي به ساقه و برگ‌ها از گلدان‌هاي استوانه شكل(لوله‌اي) كه گياه را مستقيم در داخل گلدان نگاه مي‌دارد استفاده كنيد. بهتر است شيشه گلدان رنگي باشد تا نور به ريشه‌ گياه اصابت نكند.

طریقه نگه داری و پرورش لاكي بامبو

در هنگام تعويض آب گلدان، دانه‌هاي ليكا و ساقه گياه نيز به خوبي شست‌وشو داده شوند. اين كار بايستي در محيطي سربسته كه هوا در آن جريان ندارد، انجام شود. اگر گياه را در خاك كاشته‌ايد خاك بايد در فاصله دو آبياري مرطوب بماند. معمولا آب شور و آبي كه كلسيم و منيزيم اضافي دارد، ‌ممكن است در روند رشد اين گياه اختلالاتي به وجود بياورد. اين اختلالات به صورت بروز رنگ‌هاي زرد يا قهوه‌اي در لبه برگ‌ها نمايان مي‌شوند.

كود: تنها زماني به اين گياه كود بدهيد كه برگ‌هاي گياه شروع به زرد شدن كرده باشد زيرا كودهاي تركيبي حاوي مقدار زيادي نمك و فسفر هستند كه مي‌توانند منجر به سوختن برگ‌ها شود.

بنابراين بهتر است از كودهاي ارگانيك يا كود مخصوص اين گياه (bamboo food) استفاده كنيد، به بياني ديگر مضرات كود دادن زياد بيشتر از كود ندادن است. چنانچه ساقه گياه بيش از حد به زردي گراييد نشان آن است كه به گياه بيش از اندازه كود داده شده است. در اين صورت فورا آب آن را عوض كنيد و تا يك ماه به آن غذا ندهيد.

طریقه نگه داری و پرورش لاكي بامبو

خاك: اگر مي‌خواهيد گياه را در خاك بكاريد، خاك مناسب بايد به نسبت مساوي از خاك برگ مرغوب يا پيت موس،‌ خاك باغچه، دانه‌هاي ريز ليكا يا پرليت و مقداري پودر قارچ كش تركيب شده باشد تا زهكشي به‌خوبي انجام شود و گياه از گزند قارچ گرفتگي نيز در امان بماند. گياه كاشته شده در درون خاك نيازي به كود ندارد به شرط آنكه خاك تركيبات مناسب و مواد مغذي كافي داشته باشد.

روش تكثير: براي تكثير اين گياه از روش قلمه‌زني ساقه‌اي استفاده كنيد. به اين صورت كه از زير بند گياه (برآمدگي روي ساقه) با وسيله‌اي تيز يك قلمه را به اندازه دلخواه (كه حداقل سه بند يا گره روي قلمه باشد) ببريد. محل بريدگي را در ساقه اصلي با گرد زغال يا خاكستر سيگار بپوشانيد تا شيره گياه نتواند از آن خارج شود. بهترين فصل براي تكثير اين گياه بهار يا تابستان و دماي مناسب حدود ۲۰ درجه سانتيگراد است. چنانچه نكات فوق رعايت شوند قلمه‌هاي اين گياه در آب، درون دانه‌هاي ليكا و آب ريشه‌دار مي‌شوند، ولي ريشه‌دار شدن قلمه در درون دانه‌هاي ليكا و آب مطمئن‌تر است.

طریقه نگه داری و پرورش لاكي بامبو

طريقه حلقوي كردن ساقه گياه:

اين گياه را به چند طريق مي‌توان به صورت حلقوي درآورد. در اينجا به بيان يك روش آن مي‌پردازيم. قالبي ساخته شده از پلاستيك روشن ناوداني شكل را كه حالت فنري و ارتجاعي دارد و به شكل تقريبي S كه نور به خوبي از آن عبور مي‌كند، به تنه گياه مادر، كه قطور است، مي‌بنديد و سپس پاجوشي را كه از كنار مادر روييده و بلند شده و هنوز جوان است و ساقه آن نرم است را از اين قالب پلاستيكي عبور دهيد و پس از گذشت مدتي پاجوش جوان درون قالب، ضمن رشد، فرم گرفته و حلقوي شكل مي‌شود. پس از اطمينان از فرم گرفتن و عادت نمودن شاخه جوان به اين فرم در قالب،‌آن را از پايه ببريد. لازم به يادآوري است كه قالب مزبور حالت فنري داشته و مي‌توان حلقه ايجاد شده در گياه را جمع‌تر يا بازتر فرم داد.

شما هم مي‌توانيد قسمت بالايي ساقه بامبو را اگر خيلي بلند شده (بيشتر از ۸ تا ۱۰ بند) به طريقي كه در تصوير نشان داده شده است و برايتان توضيح مي‌دهيم به شكلي تازه‌ حالت دهيد و به‌صورت زيگزاگ و اصطلاحا (۷ و ۸) با بست‌هايي پلاستيكي كه شبيه كمربند كوچكي بوده و عملكرد آن نيز عين كمربند بوده و باز و بسته مي‌گردد و براي به‌هم بستن سيم‌هاي برق به‌كار مي‌رود و به‌ نام بست‌هاي كمربندي، عرضه مي‌شود خريداري كنيد. مواظب باشيد با آزمايش سعي كنيد حدود توانايي خم شدن ساقه را در دستان خود درك و لمس كنيد تا هنگام بستن كمربند، فشار زيادي به ساقه وارد نكنيد كه موجب شكستن آن شود. مقدار فشار وارده به ساقه جهت خم كردن بايستي در طول چند هفته يكبار با كشيدن يك بند از كمربند به‌ جلو و با دقت كامل به‌ منظور جلوگيري از شكستن ساقه و فرم دادن به آن انجام پذيرد. بديهي است پس از گذشت يكسال چنانچه ساقه فرم دلخواه شما را به‌ خود گرفته باشد مي‌توانيد نسبت به باز كردن بست‌ها اقدام كنيد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج